T O P I C R E V I E W |
niklass |
Posted - 2003/02/17 : 13:33:27 jahupp, jag har sedan väldigt låg ålder velat ha en riktigt bra "stereo" har ganska länge håll på å labbat med att löda på andra högtalare på bergsprängare och sånadär små underliga projekt för att få ett bättre ljud. Jag pluggade ett år i växkjö på gymnasiet och det var väl egentligen då som mitt musikintresse exploderade eftersom jag då umigcks med en massa olika människor som spelade i band (varav ett av banden har blivit rätt så kända på sistone). Det är nämligen så som jag har halkat in i hifisvängen p g a att jag ville ha ut så mkt känsla och upplevelse som möjligt från min musik, och tvingar en ju till att köpa en del hifiutrustning.
Jag började med att våren -98 köpa mig en NAD 3400 och en NAD 521 båda begagnade, till detta köpte jag ett par concertino från sonus faber av epkpeng efter en hård förhandling på ett av stadens danshak ;) (där vi båda bodde vid tilfället)
Sen kände jag mig väl rätt så nöjd med den anläggninen i ungefär ett år. tills dess att NAD:s dvdspelare dök upp i sverige då var jag ju tvungen att köpa den eftersom jag hade hunnit bli ganska fäst vid NAD-klangen. det gick ytterligare ett tag och jag kom att snacka lite med epkpeng igen som just då höll på att sälja sina Minima Amator, jag tyckte att jag kanske inte behövdde lägga så mkt pengar på högtalare men till slut så slog jag iaf till och blev mkt nöjd. nu har jag köpt ett par minima amator till som jag använder som bakhögtalare i min hemmabio, jag har även kompletterat med en Gravis sub och Solo center från samma firma.
Våren 2001 köpte jag min bioförstärkare NAD T761 och det är ung så som min anläggning ser ut för tillfället.
jag har labbat lite med basabsorbenter och diffusorer i lägenheten där jag bodde innan, men nu har jag ett så pass bra rum att jag inte behöver ha så mkt sådant, jag har ju iofs en matta på väggen och en rejäl soffa som med beröm godkänt sköter basabsorbentjobbet.
/n
edit jo jag ska lägga upp lite bilder vad det lider oxå...
|
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
rannagarden |
Posted - 2005/06/28 : 16:06:39 Har du möjlighet att få in fler soffor, tror du?! Måtte ha en rätt präktig "dämpfaktor".
Mysfaktor-alert!
M |
denada |
Posted - 2005/06/28 : 13:17:54 Gott att ha det "störande" (nja inte störande men det hör inte till musiken...) ljudet av brasan mellan spåren på CDn... |
mag |
Posted - 2003/09/21 : 09:54:55 Tonen på bilder gör ju att det ser ännu mysigare ut
Snart lär det va skönt med brasa igen
|
niklass |
Posted - 2003/02/19 : 12:43:36 hehe ja sonus ser väl alltid bra ut? hehe :)
jo jag såg det ayayay.... att du hade samma matta... jag gillade din väggmålning :)
mina fortsatta planer för detta rummet är att måla väggarnai bordellrött och hänga upp TUNGA sammetsgardiner samt att fixa till en annan stereo/tv bänk...
på själva anläggningssidan så drömmer man ju alltid men jag skulle vilja ha en renodlad cd-spelare för att få upp skärpan ngt i ljudbilden... funderar på en NAD s500 faktiskt... fastnade för den vid en demo för ngt år sedan... :)
/n |
epkpeng |
Posted - 2003/02/19 : 12:24:49 quote: Originally posted by Timbre
Snygga högtalare
...och här är förra ägaren!
Minima Amator är i behov av subb enligt mig. Niklass har det och det har hjälpt upp ljudet till högre nivåer!
// Pär Engelholm |
Timbre |
Posted - 2003/02/19 : 11:56:40 Snygga högtalare |
ayayay |
Posted - 2003/02/19 : 11:32:06 Snygg matta |
niklass |
Posted - 2003/02/19 : 11:25:22 saker och ting är fortfarande lite provisoriskt som ni kanske ser... t ex centerhögtalar stativet "moppe" från ikea och lite såna detaljer.
/n |
niklass |
Posted - 2003/02/19 : 10:01:46 ser du bilderna alltså? det gör inte jag? va kör du för browser o s v?
ja jag labbade lite med det där med bländningen... hade inte så mkt tid heller... (otippat?) autoadjust i phshp gör ju lite nytta men inga underverk...
jepp synd att det inte blev ngt med det, jag har lite hifitorka i mitt liv just nu med en stärkare på service o den andra i bitar på bordet :(
/n |
epkpeng |
Posted - 2003/02/19 : 09:39:53 Svårt att hitta nivån och balansen mellan blixt och ljusstyrka.
Mina bilder är nedbländade -0.5 till -1.5...men så blir dom varma och mysiga i tonen.
Det ser fint ut - synd vi inte hann/fick till nån lyssning på Admon hos dig.
Kakelugn ger "större prisvärdhet" på stereon! ;-)
På det hela taget - tjusigt!
// Pär Engelholm |
niklass |
Posted - 2003/02/19 : 09:34:41 hrmm det blev ju inte sådär toppen....
varför funkar det inte med bilderna? e d ngn som kan ge ngt tips?
/n |
niklass |
Posted - 2003/02/19 : 09:31:48 jepp då kommer det lite bilder oxå, tyvärr är de inte så vackra i färgerna, ett litet problem då man vill ha lite varma färger och mysigt där man ska lyssna är ju att bilderna lätt blir lite röda och gula...
Detta är det man möts av när man går in i lyssnings/biorummet.
och såhär ser det ut där grejorna står, tyvärr är min förstärkare på semester för tillfället. Den har åkt på SPA hos hifiklubbens serviceverkstad och blir borta ett par veckor
lite annat ljus, samma vy.
Här sitter jag och gottar mig när allting fungerar som det ska.
om ni tittar noga på denna bilden så ser ni att jag även har en kakelugn i rummet, det är mysigt på vintern.
jepp så ser det ut hemma hos mig i grova drag, jag tänkte ta lite mer och noggrrannare kort när allting börjar komma i ordning, jag har bara bott i huset i ca 2.5 månad ännu så länge.
/n
nu ska bilderna funka, om inte så högerklicka och välj visa bild så dyker de upp. |
niklass |
Posted - 2003/02/18 : 08:14:48 knoppen: jag har inte mätt min efterklangstid... jag är inte så mkt för att mäta, dessutom har jag ingen utrustning och enn ytterligare faktor är att jag precis har flyttat till hus så att jag har alldeles för mkt annat att göra... så just nu lyssnar/tittar jag bara efter en relativt snabb uppställning av anläggningen, jag ska dock ta ngn helg framöver och optimera upp placering av alltihop.
jag har som sagt en matta bakom mig ca 1 m och ett turkiskt hanvävt tyg i lamull mot väggen mellan högtalarna, jag tycker att jag har fått ett mkt tightare ljud i mitt nya rum. jag fick dessutom lite (ca 2-3 kvm) Eccophon (sån där glasulls takplatta) av ett par hantverkare. Jag tänkte testa att sätta upp den för att suga i sig lite diverse reflexer.
alexi: jag ska ta lite bilder så fort jag hinner
/n |
Alexi |
Posted - 2003/02/18 : 03:02:23 bilder! |
Knoppen |
Posted - 2003/02/17 : 16:23:19 Hur lång efterklangstid har du? |