HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Nytt System

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Joacim Posted - 2008/10/26 : 12:51:14
Tankarna har funnits ett tag över att skaffa ett nytt system...(rättare sagt sedan "musikrummet" blev klart)!

Nu har det blivit av

Återkommer med bilder och intryck!
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joacim Posted - 2008/11/06 : 12:37:22
Dags för lite fler bilder...






...och så lite närmare inkopplingen...







Vad är det då för system som driver dessa högtalare...(det gick att skönja lite på en tidigare bild...)






...jo en Arcam Solo Mini.
Jag har lyckats få in den bakom soffan på en egen liten hylla, så att den inte syns utifrån rummet. Smidigt





Specen säger 2*35W vid 8ohm och drygt 2*50W vid 4 ohm, men testar har visat att den går högre vid både 8 och 4 ohm. Förstärkardelen har också fått mycket positivt i stort.
Jag har också testat den uppe i stora rummet, och den spelade där väldigt fint och lyckades hålla i hela ljudbilden på ett mycket bra sätt.
Högtalarna har också kopplats in uppe i stora rummet, och de spelade makalöst bra!
Sett till pris/prestanda, så får jag nog säga att Arcam'en imponerar mest. Spelar väldigt bra rent generellt, och uppfyller många av de krav jag hade innan.
(Högtalarna är väldigt bra, men det skall de ju också vara...)

Återkommer lite längre fram med lite mer lyssningsintryck!
Joacim Posted - 2008/11/01 : 13:04:17
Fortsätter med några bilder...

Så här ser de ut framifrån, relativt små och smäckra...





Så här ser de ut utan grill...ovanifrån....






...och framifrån






1" komposit diskant (samma som sitter i Ascendant N), 2 st mellan/bas i kevlar på 5.25". Således tvåvägs-konstruktion.
Frekvensområde: 36-22.000Hz.

Vi går lite närmare diskanten...





De drivs bla av ett par Cardas Crosslink...





....som kopplas in till Cardas binding posts på baksidan....där vi också ser en utgående basport...




Joacim Posted - 2008/11/01 : 09:18:42
Jag sa nog för mycket redan i inledningen... (eller så var Ni också väldigt duktiga )

Ni har rätt....





Det har blivit ett par Avalon NP 2.0...
Joacim Posted - 2008/10/31 : 22:02:34
Det var en gissning
UnBeliever Posted - 2008/10/31 : 20:09:56
MMMM.... ännu mer Avalon
Joacim Posted - 2008/10/31 : 14:52:28
Då kommer ett par första bilder på vad det kan ha blivit...





De, högtalarna, står redan på för vikten anpassade Vibrapods





De är faktiskt gjorda för hand och fanérade i finaste körsbär.

Känslighet på 90dB och 4 ohm. De är strax under 90 cm höga, 19 cm breda och 31cm djupa. Vikt runt 20kg, så det står stabilt
Joacim Posted - 2008/10/30 : 23:00:46
Det är riktigt att det är ett "nytt" system, men det är inte så att jag "byter" ut mitt gamla, utan att jag införskaffat ett system till

Efter att jag fått iordning ordentligt i det dedikerade musikrummet, så har jag varit inne på att skaffa ett lite mindre system till vardagsrummet. Ett system 2 att kunna lyssna till mer avslappnat (CD, Radio, MP3), och när man har gäster hemma.

Jag har här försökt hitta en lösning som skulle spela "bra" (musikaliskt, tonal klang, upplösning sett över hela registret, perspektiv etc), men samtidigt kunna vara smidigt och flexibelt samt inte "synas" så mycket i rummet.
Jag tänkte också att det skulle vara mycket "enklare" sett till investering, contra "musikrummet", men ändå vara "Hi-Fi".
Det här var också en liten utmaning, när jag började fundera runt vad jag skulle ha Det har också varit roligt att gå igenom denna process, och tänka lite från andra hållet; Går det att hitta ett bra ljudideal som samtidigt skall vara smidigt till en mindre summa?!

Vad gällde ex högtalare så var det uteslutet med ex stativare pga småbarn (vältrisken). Det var tvunget med golvare. Men jag skulle aldrig få tillåtelse att stoppa in ett par större golvare, så ett par mindre men samtidigt stabila skulle kunna funka?!

När jag kom till valet av själva utrustningen, så var det inte möjligt med något större i flera delar då det inte fanns plats att ställa grejerna samt att jag inte ville att det skulle synas "stereo" i rummet.

Samtidigt med detta, så skulle det ändå spela bra...

Bilder kommer!
matta Posted - 2008/10/28 : 08:29:22
Hoppla, detta tog tid, bilder...
nahoj Posted - 2008/10/26 : 14:00:42
Hoppla!, det var ju inga tråkiga prylar du hade innan!

Detta blir kul att följa.
matta Posted - 2008/10/26 : 13:19:26
Spännande!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000