HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Marcs anläggning - bilder innan grejerna säljs

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Marc Posted - 2007/10/09 : 19:48:33
Har inte haft någon tråd om mitt system tidigare, men nu när jag äntligen, efter två månaders(!!!) väntan fått hem min nya förstärkare tänkte jag att det kan ju vara dags att starta en.

Kommer lite bilder snart när jag har rensat minneskortet i kameran.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
guy gadbois Posted - 2007/10/26 : 12:45:51
Det är verkligen topphögtalare utopia-stativarna, skulle hemskt gärna kunna tänka mig dem, särskilt som mitt musikrum har krympt en aning på alla ledder, ett par riktigt bra stativare... Vill ha.
Marc Posted - 2007/10/26 : 12:10:36
He he jajamensan, det var precis det som var meningen!
guy gadbois Posted - 2007/10/25 : 23:30:07
Gräsmatta...
Marc Posted - 2007/10/25 : 21:36:22
En till helhetsbild:

Marc Posted - 2007/10/25 : 21:32:58
Men det kommer nytt istället!

Förstärkaren har som sagt redan kommit, en Berning ZH270:



Och sen är det tänkt att det ska bli ett par nya högtalare också av något slag. Fast det är inte riktigt klart ännu.
Marc Posted - 2007/10/25 : 21:22:28
Sista länken i kedjan är högtalarna. I mitt fall ett par Focal-JMlab Micro Utopia Be:





De fantastiska högtalarna ska också säljas..
Marc Posted - 2007/10/25 : 21:16:41
Audio Aero Prima DAC 24/192 och Gryphon Callisto 2100 förstärkare:



Förstärkaren ska säljas..
Marc Posted - 2007/10/25 : 21:13:12
En viktig länk från datorn till DAC:en är denna lilla grunka - en HagUSB från Hagerman Technology som omvandlar USB till S/PDIF. Specialbeställd med BNC-kontakt!



Högtalarkabeln Acoustic Zen Satori känner nog många igen.
Marc Posted - 2007/10/25 : 21:07:03
Tänkte passa på att lägga upp lite blider som visar hur anläggningen sett ut de senaste åren, innan saker och ting säljs iväg.

Så här ser alltså mitt lyssningsrum ut:



I en liten 1:a samsas allt tillsammans.

Musiken ligger numera på datorn.
johan.björklund Posted - 2007/10/12 : 01:08:46
eller kör du det bi-amp om dina talare har dubbla ingångskontakter
ohmega Posted - 2007/10/12 : 01:06:06
Du behöver förförstärkare, aktivt delningsfilter å slutsteg

Marc Posted - 2007/10/11 : 23:06:00
Tack Ohmega! Har läst på lite och det verkar ju som om man måste välja mellan godbitarna, om man inte gör som du föreslår och delar upp på två olika steg eller sub helt enkelt. Mina Micro Utopia har endast ett par högtalarterminaler, så jag antar det inte går att biampa (eller tänker jag fel?). I så fall återstår sub-alternativet, vilket kanske inte vore så dumt eftersom det dessutom skulle tillföra de lägsta frekvenserna som mina stativare inte når ner till.

Fast vad behöver man för att dela? Måste man ha ett försteg? Eller sätter man något slags delningsfilter mellan DAC och slutsteg/sub? Och påverkar inte det ljudet negativt? Många frågor men jag är fortfarande på nybörjarstadiet.
ohmega Posted - 2007/10/11 : 22:07:01
Feedback = återkoppling

En utsignal skickas "tillbaka" i förstärkarkopplingen. Då kan förstärkaren "känna" sin egen utsignal..skulle man kunna säga. Detta dämpar förstärkningen ....men tanken är också att "dämpa fel"...samt säkerställa stabilitet(för att förstärkaren inte skall självsvänga). Återkoppling sänker också utgångsimpedansen - vilket också medför uppstramning i basen.

Ett sätt att få ut det bästa av allt vore väl att låta ditt steg driva ner till 100Hz eller så...å sen använda dig av ett annnat steg för att driva bas/sub....typ
Marc Posted - 2007/10/11 : 20:02:29
Så värst mycket lyssning har det inte hunnit bli ännu, men av det jag hört hitills spelar Berning-förstärkaren på en bra nivå. Eftersom den moddats med nytt internkablage, ny attenuator och ny konding säger de att den behöver ca 100 timmars inspelning för att nå sitt "riktiga" ljud. Därför avvaktar jag lite med riktiga omdömen.

Vad jag redan nu kan säga är att det märks tydlig skillnad mellan feedback-lägena. Normal feedback (ca 12 dB vid 8 ohm) ger den bästa och stramaste basåtergivningen, men på viss bekostnad av klarhet och mikrodetaljer. Låg feedback (ca 3 dB) ger större öppenhet, luftighet och fler detaljer men basen minskar och blir mer slapp och odefinierad. Medium feedback (ca 7 dB) ger något mellanting. Dessutom påverkas ljudstyrkan när man kopplar om (högre med låg feedback och lägre med hög feedback).

Nu vet jag i ärlighetens namn inte ens vad feeback/återkoppling är för något, även om jag sett termen många gånger, så jag har ingen aning om varför det blir så här. Men jag ska definitivt läsa på. Grejen är dock att jag vill ha det bästa av båda inställningarna SAMTIDGT! Måste man kompromissa?? Finns det något jag kan göra för att optimera alla parametrar på en och samma inställning?? Tips mottages tacksamt! Calle du verkar ha koll på det det där, har du några tips?

Det är ju också så att en anledning till att jag köpte en ny förstärkare var att min Gryphon Callisto också optimerade ungefär enligt samma mönster när jag körde balanserat respektive obalanserat - och jag lyckades aldrig förena det bästa av båda världar samtidigt. Därför tänkte jag att en toppstärkare som bara är obalanserad måste ju vara bäst på allt samtidigt - och matcha min oballade DAC. Men icke, då kommer det här med feedback istället! Suck. Jag känner mig både glad och lite trött på det här just nu...

Nåja, jag får väl börja med att spela in den. Med alla extremt bra kommentarer och recensioner denna förstärkare fått måste det ju vara något bra med den.

Dessutom kör jag ju utan riktig förförstärkare nu, vilket kanske spelar in. DAC:en har inbyggt försteg och Berningen har också en attenuator så det går att ratta och ställa in på båda, men det kanske också påverkar ljudet att man inte har ett riktigt försteg?
calle_jr Posted - 2007/10/10 : 20:48:19

Verkar vara en intressant sak.

quote:
Det jag märkte det lilla jag hann lyssna igår var att det var rätt olika karaktär mellan de tre feeback-inställningarna
Det är ju bra. Tyder på att att den går att anpassa efter högtalare.
Marc Posted - 2007/10/10 : 15:11:10
Tack Huzze!
huzze Posted - 2007/10/10 : 13:35:21
Grattis!

Klart skönt att kunna titta in i stärkaren...
Marc Posted - 2007/10/10 : 12:02:20
quote:
120 VAC! Hur har du valt att lösa det?
Vad skarpsynt du är! Jag köpte förstärkaren av en kille i USA, men den mellanlandade hos producenten som justerade den för 220V i samband med att de uppgraderade med silverkablage, Goldpoint-attenuator och V-cap. Det var det som tog så förbaskat lång tid! Och de skyllde på att förstärkaren var så komplicerad att de bara vågade lämna moddningsjobben till en speciell snubbe.
FBK Posted - 2007/10/10 : 12:01:40
quote:
FBK och Johan, bra fråga. Det är en väldigt annorlunda förstärkare. Faktiskt lite av ett unikum.

Den har nämligen ingen utgångstransformator. Men till skillnad från vanliga OTL:er, som ofta är översållade av rör, tar mycket plats, gör lyssningsrummet till en värmekamin och kräver högtalare med mycket hög känslighet, är denna liten och smidig (väger under 5 kg), drar nästan ingen ström, klarar av trögdrivna högtalare och kör med jättebilliga rör som är lätta att få tag på och sällan behöver bytas.

Ok detta är vad jag läst. Återstår nu att se hur det funkar i praktiken!

Låter intressant och lyssnings intrycken får du gärna dela med dig av.
Marc Posted - 2007/10/10 : 11:45:51
quote:
Är det inte denna som kör invändigt med radiosignaler som moduleras och tas ut över en liten söt trafo eller nått liknande? OTLer blir inte små och smidiga, så nått trick måste dom ha. PWM??
Jo den kör på något sätt med radiofrekvenser. Det finns en komplicerad beskrivning på deras hemsida som jag inte förstår så mycket av. David Berning själv kallar förstärkaren för OTL medan t.ex. Ralph Karsten på Atmasphere säger att det inte är en OTL. OTL eller inte, helt klart är det iallafall en egensinnig lösning som David Berning konstruerat!

Vad är PWM?
Marc Posted - 2007/10/10 : 11:32:11
quote:
Spännande! Återkom gärna med lite intryck när du lyssnat in dig. Kul med ett litet fönster så att du kan sitta och titta på när musik skapas i den lilla rörverkstaden där flitens lampa lyser...
Jag ska lyssna in mig ordentligt ikväll. Det jag märkte det lilla jag hann lyssna igår var att det var rätt olika karaktär mellan de tre feeback-inställningarna.

Fönstret är coolt men flitens lampa lyser inte speciellt starkt måste jag tyvärr säga. De här rören drivs förhållandevis svagt så det blir inte mycket ljus. Blev lite besviken då jag väntat mig det klassiska rörskimret jag sett på andras bilder. Men jag blir väl dessto gladare när jag får elräkningen.
Vox Posted - 2007/10/10 : 08:28:35
120 VAC! Hur har du valt att lösa det?
Circlomanen Posted - 2007/10/10 : 08:26:18
Är det inte denna som kör invändigt med radiosignaler som moduleras och tas ut över en liten söt trafo eller nått liknande? OTLer blir inte små och smidiga, så nått trick måste dom ha. PWM??
guy gadbois Posted - 2007/10/10 : 08:16:43
Spännande! Återkom gärna med lite intryck när du lyssnat in dig. Kul med ett litet fönster så att du kan sitta och titta på när musik skapas i den lilla rörverkstaden där flitens lampa lyser...
Marc Posted - 2007/10/09 : 23:47:16
FBK och Johan, bra fråga. Det är en väldigt annorlunda förstärkare. Faktiskt lite av ett unikum.

Den har nämligen ingen utgångstransformator. Men till skillnad från vanliga OTL:er, som ofta är översållade av rör, tar mycket plats, gör lyssningsrummet till en värmekamin och kräver högtalare med mycket hög känslighet, är denna liten och smidig (väger under 5 kg), drar nästan ingen ström, klarar av trögdrivna högtalare och kör med jättebilliga rör som är lätta att få tag på och sällan behöver bytas.

Ok detta är vad jag läst. Återstår nu att se hur det funkar i praktiken!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000