HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Qvist presenterar.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Qvist Posted - 2007/09/05 : 14:50:00
Ja det är väll dax att skriva något här kanske effter att inte varigt så aktiv på ett tag.

Bilder och updateringar kommer lite då och då effter tid, tänkte även visa små förändringar som kommer att ske i systemet.

Stereon har väll i dagsläget inte det optimala lyssnings rummet, hadde ett rätt bra rum tidigare, men effter ombyggnad fick anläggningen ta plats på ett mindre akustiskt bra ställe.

Det är inget jag ångrar, stereon används dagligen tack vare det, och det låter nog bra ändå.

Vi börjar med en bild på signalkällan.


En Sony Cdp-x5000




25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bland Posted - 2007/09/08 : 20:22:31
Jag har ingen direkt erfarenhet av Forsell modell 30, men jag har hört Åströms Accuston 30. Dessa två är identiska till lådan men där slutar likheterna. Forsell har bättre element, kablar, filter osv. Jag kan tänka mig att Forsell 30 låter bra.

Åströms högtalare hade en del problem uppåt. Under de rätta omständigheterna kunde Åströms högtalare spela med mycket stor behållning. En tung bas och ett lägre mellanregsiter som imponerade stort - flygel lät oerhört bra. Åströms stora modell, 125, kunde imponera enormt under de rätta betingelserna (själv ägde jag ett par modell 75, under något år). Tyvärr lät Åströms högtalare inte lika bra i diskanten.

Har Åström lämnat Hifi världen? Jag har inte sett något av honom. Lite synd är det då Åströms högtalare hade potential att bli något! Andra element, filter osv så skulle dessa kunna låta riktigt bra - det är kanske vad Forsell har gjort? Åströms högtalare hade en ljudbild där det mesta hände bakom högtalaren och kunde ge en illusion av stora mått (dessa högtalare gillar rör). Åströms högtalare var mycket personliga och egensinniga. Detta är något man borde uppskatta mer då vi lever i en tid där det mesta låter slätstruket och helt utan personlighet! Vi lever i en tid utan signum!

EuphoniC Posted - 2007/09/08 : 15:48:24
Fin anläggning, Ezon-prylarna är läckra helt klart!

quote:
1 Det är coolt och det står jag för.

Helt klart en giltig anledning att äga något

"Coolt" är en anledning till att det kan vara roligt att äga något som man egentligen inte kan motivera kostnaden kontra ljudupplevelse. Uppkäftigt, esoteriskt, kontroversiellt lika så! Inte att förringa.
marcus_ec Posted - 2007/09/08 : 14:25:58
Grym anläggning, eller jag menar cool. :D

Har du bild på fjärren till försteget?

Muse Posted - 2007/09/08 : 08:29:24
Läckra bilder på läckra prylar Qvist!

Mitt tips på DAC blir Forsell Air Reference D/A.
Mer luftig, analog och välbalansed ljudbild får man leta efter.

En dröm jag har är att spela Forsell rakt igenom..
Forsell 30, The Statement, Air Reference(drive/dac/vinyl)
Men det stannar nog vid en dröm.
Qvist Posted - 2007/09/08 : 00:16:52
En gammal harman kardon hadde jag innan, den var modifierad av Urban (Ezon alltså) med den bättre typen av fiber optisk överföring vad det heter exakt har jag inte i huvet.
Till det hadde jag en gammal da 18 bits som Urban byggt för x antal år sen.

Sonyn hänger inte med i den i den kombon tyvär men Sonyn var ganska mycket klarare än hk`ns utan Ezon`s Da.

Men jag vill ha en cool drive och efter som att jag bara hadde Da omvandlaren till låns en stund vart jag ju naturligt vis av med den.

Cd`n:) Tack paradis_oscar för lånet.

Har inte provat nån dac med sony cd`n men jag tror att den blir alldeles utmärlt som Drive hoppas jag i alla fall.
Tanken att få den moddad finns ju.

Dac blir mest troligt Ezon`s nya, har inte lyssnat på den än men dom som gjort det gillar den skarp.
Om inte annat kommer jag försöka fixa en lika Dac som jag hadde tidigare.

JesperB Posted - 2007/09/07 : 23:07:51
Mycket trevlig system du har fått ihop och av vad jag kan dömma så är det riktigt fina bilder du har tagit.
Vad tycker du om sony cd/ transportern?
Vad är det för dac som du skall koppla ihop med transportern, har du provat någon dac ihop med den?
Qvist Posted - 2007/09/07 : 22:29:57
Och så en bild på hela högtalarna som inte var lätta att fota, dom vill bara försvinna och bli helsvarta mot den ljusa bakgrunden.

Men det bör väll duga.

Man undrar ju om det överhuvudtaget finns någon som har någon erfarenhet av dessa högtalare förutom jag då ?
Berätta allt ni vet ?
Att dom var överprissatta vet jag redan från en gammal Hifi tidning.



Qvist Posted - 2007/09/07 : 22:13:58
Jaha man kanske skulle presentera anläggningen lite mer i sin helhet då.



Så ser det ut i sin helhet.

Använder alltså två mono steg till varje högtalare.
Skulle säkert kunna lagt pengarna på nått annat tex akustik och på så sätt vunnigt mer.

MEN

1 Det är coolt och det står jag för.
2 Jag bor inte ensammen och kan inte göra allt man vill
3 Det vart verkligen inte sämmre inte sämmre med fyra
4 Jag driver öö det mesta.
5 Jag hadde ett fint rum en gång i tiden, men inte något mer och jag vill ju ändå tjorva med fin Hifi.
Qvist Posted - 2007/09/07 : 15:27:36
quote:
men hur låter det?


Jo det låter välldigt bra, välldigt allround spelande.

quote:
T. Åström accuston. Eller?).


Jepp och modellen heter Air 30 har jag för mig, vad dom heter med tilhörande underdel har jag ingen aning om.
Man kan köra toppen som stativare om man vill.
Forsell finns inte längre kvar som företag.

Hur är måttet på försteget?


270*70*315, fronten är 70mm med fötter 80mm

Ska knäppa hela högtalaren under kvällen, då tid finnes.

Bland Posted - 2007/09/07 : 08:40:48
Kul högtalare. Jag visste att Forsell skulle tillverka högtalare men aldrig sett någon (Jag känner igen "öppningarna"på sidan; T. Åström accuston. Eller?). Finns Forsell kvar som företag?
Vilken modell äger du?
EmilH Posted - 2007/09/07 : 08:24:16
Grymt snygga pryttlar och bilder... kul!

Kan du inte sätta en liten ram runt bilderna också, vore sketasnyggt ;-)
marcus_ec Posted - 2007/09/07 : 07:56:59
Hur är måttet på försteget? Blev just kär.
Vox Posted - 2007/09/07 : 07:06:03
Fina bilder på fina prylar.....men hur låter det?
Qvist Posted - 2007/09/07 : 05:11:52
Nu en del av högtalarna, dessa finns det nog inte många av här i landet.

Qvist Posted - 2007/09/07 : 05:08:52
Sälja nä inte igen.
Finns ju nytt, även om leveranstiden kan va lite för lång.



tian Posted - 2007/09/07 : 00:06:08
Jag vill ha :) sälja till mig ?
Qvist Posted - 2007/09/06 : 20:15:38
Förstärkarna kommer inte helt otippat från Ezon dom ochså.

Tanken var först vanliga hederliga förstärkare, men tyckte att Ice hadde sina fördelar i smidighet och inte är så utrymmes krävande.

Låter alldeles förträffligt gör dom ochså även om dom kanske får lite pisk mot Ezon`s hederliga förstärkare som det tyvär inte finns mycket av.
Sen fick det ju bli en pris fråga ochså.



Fast det är ju bättre med två













Lepra Posted - 2007/09/06 : 19:02:44
Om Ezon Audio system
Ezon Audio startades av Urban Erixon ...bla bla bla



HAhahaha!! killen verkar ju helt underbar!!

Riktigt snygga grejer spottar han ur sig iaf. Personligen skulle jag nog vilja se det i svart med röda dioder.
Qvist Posted - 2007/09/06 : 17:29:11
quote:
Du är en mkt kapabel fotograf om du tagit bilderna på dessa vackra produkter


Tack för det mayday gillar att fotografera ochså.
Det kommer bilder på helhet osv så småningom.
Qvist Posted - 2007/09/06 : 17:26:26
Ang försteget finns mer info på www.kedab.se

Ezon byggs av Urban Erixon i kalix där jag ochså råkar bo.
Hifi biten har han väll sysslat med flera år utan att marknadsföra sig förutom lite gran på senare tid.

Jag som Bor i samma samhälle som Urban visste knapp nått om honnom och hans produkter förens en bekant började göra praktik på hans firma.

Det dröjde då inte länge förens jag och andra bekanta hadde hans produkter i anläggningen.

Samuel Rönqvist här på forumet har ägt eller äger ett par gammla förstärkare och en cd från Ezon som jag haft en gång i tiden.

Hitta länk till och med

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17929&SearchTerms=Ezon

Jag vet inte vad jag ska säga om försteget förutom att det är jävligt bra, hadde det varigt ett känt märke hadde nog priset varigt betydligt högre, kanske till och med tre dubbla skulle jag tippa.

Jag måste väll vara ärlig och säga att jag inte alls jämfört det mot något förutom ett nad 114 som jag hadde tilfälligt då anläggningen bygdes upp från början i gen.

Sålde nämligen hela stereon en gång i tiden som bla bestod av ett par Martinlogan sl3,Dali 40 med där ett tag ochså.
Elektroniken till den stereon var lite blandat tills jag fick nys om Urbans produkter.

Jag litar helt kort och gott på att det är bra av tidigare erfarenhet av Ezon`s produkter.
Andra som har försteget verkar ju inte direkt besvikna,snarare lyriska och dom sitter inte på dåliga anläggningar heller.

mayday Posted - 2007/09/06 : 10:10:46
Du är en mkt kapabel fotograf om du tagit bilderna på dessa vackra produkter.
Per100 Posted - 2007/09/06 : 09:45:41
Snyggt försteg!
kris69 Posted - 2007/09/06 : 09:30:59
Det här försteget har jag aldrig sett tidigare. Spännande. Har du länk till info?
Kilgore Posted - 2007/09/06 : 08:39:15
Schysst Stridsvagns-CD ;)
välbyggd maskin.

Ezon, har jag inte hört talas om, verkar intressant, berätta mer!
Qvist Posted - 2007/09/05 : 17:42:05
Hoppar över lite kablar osv tills vidare och går vidare på dom stora komponenterna.

Försteget är Från Ezon,ett helbalanserat försteg med Lundahltrafo på in och utgång som tydligen ska vara bra att ha.

Kan på en gång säga att jag inte har långt till konstruktören av Ezons produkter, och inte heller är sponsrad på något sätt.

Försteget är upgraderbart med Da omvandlare vilket kommer utföras så småningom.











HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000