HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AMP VII

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
sejonssonmn Posted - 2007/04/23 : 14:23:34
Jaha då var det dags för mig att försöka visa upp mina grejer o lite historia med tror jag

(Nu är det jag som tagit korten o inte min sambo som är fotograf)Så ni får ursäkta kvaliteten på vissa

Så nedräkningen kan börja!

Min historia skrev jag förra veckan för de intresserade

Vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet här i Malmö i höstas, vi blev lovade en nyrenoverad o fräch lägenhet
De andra som bott där hade inte gjort något(målat, renoverat"städat")på 20 år. Så när vi var o tittade på den såg den fördjävlig ut
Men vi såg möjligheterna o som sagt var den skulle vara klar o fin när vi flyttade in

O så här såg det ut dagen vi flyttade in

Till slut kröp det fram att de som bott där innan förhalat renoveringen för att de inte ville ha hantverkarna där undertiden de bodde kvar i lägenheten.
KUUUUUL!!!
Så det blev till att bo i kartonger i 1,5 mån ungefär innan målarna o hantverkare var klara.

MEN! ett rum hade hunnit göra klart o det var tv-lyssningsrum :cool:
Så min kära sambo sa till mig att börja du packa upp dina leksaker så du lugnar ner dig lite

Inget svårt beslut!!!!

Så efter några timmar var dessa grejer uppe

Audionet VIP, MAP1+EPS, AMP VII,

B&W 805s, HTM4
Empire stativ fyllda med blästersand(finaste sorten)
Cyrus CLS 70+ orginal stativ som bakhögtalare

R.E.L Stentor III
Project RPM 6.9?? Tror jag den heter med Benz Micro MC20E2

Musical Fidelity RIAA
3st Harmonic Tech pro 9 bi-wire
3st pro silkway mkII
2st Truth link
3st Audionet nätkablar
1st Clou cable silver nätkabel
2st master snake one nätkablar

Infocus 5700 projektor

15m HDMI kabel (USA importerad)
72" Euroscreen ramspänd proj duk
Sd-fötter
+ en massa annat lull lull

Och så här såg det ut till nyår i alla fall??
Fast vi fick lite bättre ordning efter hand

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sejonssonmn Posted - 2007/06/15 : 06:42:13
Och nya projen

Bästa bilde jag kunde hitta...

Info:
De nya projektorerna från Sony går under Bravia vilket talar för lika god kvalitet som Sony's LCD TV som går under samma serie.

Med en upplösning på 1280 x 720 är den givetvis HD-ready. Den kan även ta emot 1080/24p som sedan skalas ned till 720p vilket gör det enklare vid användning tillsammans med de nya HD-formaten eller tex Playstation 3. Standard inom filmindustrin är 24 bilder per sekund och det har Sony tagit hänsyn till i sina nya projektorer så att man kan njuta av filmen så som den är tänkt.

Projektorn har 1,6x zoom och på bara 2.3 meters avstånd kan man få en bild på 80 tum vilket gör att den lämpar sig även i små rum.

Fläktljudet har man lyckats få ner till 20 dB (eco mode) vilket gör att det inte stör även vid de tystaste scenerna i filmen. Man har även satt i en lampa med hela 1300 ANSI-Lumen vilket gör att man kan få en bra bild i vardagsrummet trots ströljus.

Det sitter en bättre lins i denna modellen än lillebror AW10 och med hjälp av Advanced Iris 2 Teknik får man en ökad kontrast på upp till 12000:1 i "auto iris" läget. AW15 har även lens shift både vertikalt och horisontalt vilket innebär att man kan flytta bilden en kvarts bildbredd i alla riktningar, detta görs med Sony's All Rance Crisp Focus (ARC-F) lins.

Självklart finns även en HDMI-ingång för bättre kompabilitet med nyare spelare och receivers.

SPEC:
Tillverkare: Sony

Modell: VPL-AW15

Typ: LCD

Bildformat: 16:9 (Widescreen)

Upplösning: 1280 x 720

Bildingångar: HDMI, VGA, komponent, s-video, komposit

Ljusstyrka: 1300 ANSI-lumen

Fläktljud: 31 db, 20 dB (eco)

Kontrast: 12.000:1

Takmontering: Ja

Mått: 370 x 119 x 320

Vikt: 6.0 Kg

Garanti: 2 år

Inkom i sortimentet: 2007-05-10

Tja, jag få snart veta hur bra den är?
sejonssonmn Posted - 2007/06/15 : 06:11:59
Min nya Puppa!

Fin fin och väldigt väljudande
Lite dammig på bilden bara
sejonssonmn Posted - 2007/06/15 : 02:02:54
Kommer det kommer!!

Som sagt var jag kommer hem till midsommar o skall väl förhoppningsvis vara hemma sen till min semester. Men det vet man aldrig!

Så det ska vi absolut lösa!

KUL!
johan.björklund Posted - 2007/06/15 : 01:28:14
quote:
Och bor ni i närheten av Malmö kom och se själv, och givet lyssna!!

Jag köper det direkt !!
Pm när du kan
sejonssonmn Posted - 2007/06/15 : 00:17:42
Nu har nätverket kopplat ner mig 2ggr i rad när jag skrivit ett långt inlägg som svar här
Grrrr!!
Sitter på ett trådlöst närverk här i mexiko som är allt annat än stabilt.....

Försöker igen!

Audionets grejer är ju väldigt högupplösta, kalla vill jag inte kalla dem. Ett väldigt naturligt ljud ingen färgning i något led.
Ändå tycker jag de är mjuka inte mjuka som i murriga utan man blir inte trött på att lyssna på dem. Inga vassa hårda ljud.

Pioneer är väldigt lika på dessa parameterna med.
Lite varma tillbakalutade fast de är snabba o hörupplösta som få?
Hoppas ni förstår mig.
Samma sak här, man blir inte trött i huvudet av att lyssna på dem oavsett musik.
Det går att spela vansinnigt högt utan att det låter illa eller vasst.
Det går att spela mkt lågt med bibehållen dynamik och upplösning.

Jag har efter hand flyttat isär dem mer o mer o vinklat in dem mer och mer och det har bara förbättrat ljudbilden ytterligare.
Mer 3d känsla och live känsla.

Pioneer rekomenderar ca 2,6m mellan högtalarna och helst inte mer är 3,5m avstånd fram till dem för att få bästa ljudbilden.

Jag har väl idag ca 2,5m o lite lite över 3,5m avstånd så nästan optimalt. Kan tyvärr inte flytta isar dem mer o för att rummet inte bara ska användas av mig får soffan stå där den står(min sambo får ju vara med på ett hörn hon med)Fast hon är väldigt förstående med allt sånt här!

Jag är våldigt väldigt imponerad av vad dessa burkar presterar och de kommer stanna i min ägo lång tid framöver

Är och har alltid varit ett rör fan så vi får se vad som kommer i den biten?
Ett par riktigt kompetenta rör monoblock skulle nog sitta fint tillsammans med de här burkarna

Men först är det faktiskt den analoga sidan som ska uppgraderas,
Nu lp-snurra.
Oops, jag köpte ju faktiskt nu puppa några veckor innan jag åkte hit
Benz Micro L2, bara den gjorde ett fantastiskt lyft.
Ska lägga in bild på den nu med bara för det.

Och jag beställde ny proj med???
Men till den lite senare.

Spelare är jag lite kluven på, I mitt huvud har det snurrat VPI eller Nottingham.
Pratade med Göran på Göranshifi i Växjö o han rekomenderar Linn Sondek LP12. Kalle på ljudprodukter rekomenderar både VPI o Nottingham o KUZMA.
Måste försöka lyssna på lite olika spelare..
Har även tängt på Opus3 spelare o deras arm.....

Kom gärna med förslag!

Det ska vara topgrejer till mänskliga priser om man säger så???

Till proj då?

Har funderat på Sony vw-50 ett bar tag nu, men tycker fortfarande den är lite dyr. Lampan på min gamla ska bytas inom snar framtid så där går ju 4500 har en Infocus 5700. Och jag vill ha en proj med minst 720 upplösning, pga PS3 o lite såna orsaker.
Hittade Sony HS-60 hos Hembiobutiken för 9985:- tror jag det var.
Har sett den uppe i Ultimates butik o blev grymt imponerad.
Beställde den förra veckan på nätet.
Men fick som svar att den utgått och de rekomenderade de nya modellerna VW-10 och 15.
Efter att läst specarna o hittat en del info på nätet så blev det en osedd VW-15

Hoppas bara den infriar förväntningarna, HB-butiken skrev som så att de inte sett den ännu men Sony har än idag inte släppt en modell som varit sämre än de gamla.....
Otålig som jag är kunde jag ju inte vänta heller, vill ha dem till jag kommer hem.....

Och så blev det äntligen duk igen(sålde den gamla för några månader sen)Euroscreens nya velcro duk ramspännd 90"
Har kört direkt på väggen ett tag nu med gott men absolut inte optimalt resultat.

Så nu ska det spelas PS3 högupplöst äntligen, sonyn scalar ner bilden från 1080p till 720 så det ska nog bli bra.

Så är någon sugen på en billig Infocus proj för en bra bit under 10 lapp hör gärna av er!
Fortfarande idag en grym proj bildmässigt!
Kostade ända till den utgick runt 25 lax.

Och bor ni i närheten av Malmö kom och se själv, och givet lyssna!!

Är jag bara inom Sveriges gränser står dörren alltid öppen för hifi galningar

JPT Posted - 2007/06/02 : 10:10:04
Nu har du ju haft dom några veckor, tycker du att det blivit några förändringar efter inspelning?

Och vad tror du om matchning till dom?

Audionet har jag lyssnat en del på (en kompis hade audionetslutsteg med dyra bladeliusspelaren som försteg) och det är ju grejor i världsklass! Jag upplevde deras ideal som lite åt det detaljerade, kontrollerade hållet (på ett enbart positivt sätt), där ljudidealet drog lite åt det analytiska och kanske kanske en liten gnutta åt det kallare hållet (snarare än varma, mörka, mustiga etc).

Jag kan ju ha uppfattat dom annorlunda än du och vet inte riktigt vilken roll bladelius cd:n spelade i totalupplevelsen. Hur som, är du hemma med AN eller tänker du att något annat hade kunnat fungera bättre? Jag har aldrig hört pioneerhögtalarna själv, men är mycket nyfiken på dom.

/JPT
marcus_ec Posted - 2007/04/26 : 19:26:38
Respekt!! Hela lgh andas hifi och bio =)
Stickan Posted - 2007/04/26 : 19:14:54
Suveränt bänkbygge - såna initiativ inspirerar till lite egna initiativ!
huzze Posted - 2007/04/26 : 17:55:23
Ett klart lyft jämfört med den vita bänken.
sejonssonmn Posted - 2007/04/26 : 16:18:21
Det låter helt fantastiskt!
Svårt att förklara men så lätt, luftigt naturligt. Underbart mellanregister o diskant men ändå en hyper snabb o tung bas
Riktigt riktigt bra.......

Men det händer mer här i stugan just nu

Har jobbat som en galning nu ett par dagar med att få min egentillverkade bänk klar

30mm bänkskiva uppkapad o köpt på K-Rauta o 30mm solid rostfri axel stål. Svarvat o borrat o gängat på jobbet o 8 soundcare superspike M8 till fötter. Blev riktigt bra

Stabil om inget annat och ytterligare en klar förbättring ljudmässigt

O nu står allt på plats

NÖÖÖÖJD!!!!!

Så här ser det ut just nu!

Kommer att komma upp lite mer saker på väggarna, men denna tid räcker aldrig till!

Ett par bilder till!

Sweetspot!

Vox Posted - 2007/04/26 : 08:17:08
Snyggt, men personligen tycker jag att den mörka varianten är snyggare.

Hur låter det?
Stickan Posted - 2007/04/25 : 22:17:28
Blir liiiite avis nu alltså!
Ser störtskönt ut nu med Pioneerburkarna, grattis o lycka till!
huzze Posted - 2007/04/25 : 22:10:17
Välkommen hem
quote:
packa upp dina leksaker så du lugnar ner dig lite
Det låter som hon känner dig, min flickvän hade nog sagt samma sak
Ursnyggt. Både före (B&W), men framförallt efter uppgraderingen.
cittroman Posted - 2007/04/25 : 19:51:47
ujuj dom skulle man vilja lyssna på.
JPT Posted - 2007/04/25 : 09:48:13
haha, känner igen mig. samma procedur som min hustru när jag beställde min marantz vp12s3. Den är snygg på bild, men i verkligheten var den 3ggr så stor nästan som den gamla projektorn. Det blev lite ansträngt innan den kom upp i taket.

designmässigt håller jag med dig, definitivt en av tio i topp högtalarna designmässigt. En av mina andra favoriter är signature 805, den gamla tigers eye.... ojoj blank och fin. Min hustru tyckte den såg ut som en dammsugare. Smaken är delad, men som tur är finns det förståelse och tolerans. Är det inte grundbulten i de flesta relationer som är bra :)

Lycka till med de nya grymmehögtalrna. >Ska bli spännande att höra vad du tycker när de "satt sig" efter några hundra timmar. Har haft 927be själv och berylliumdiskanten var inte lättinspelad (men ack så belönande efter vart).
sejonssonmn Posted - 2007/04/25 : 08:14:56
Om vi säger så här

Paulette såg dem bara på bilder innan jag köpte dem
O jag fick centern precis innan jag åkte till Mexico o när jag packade upp denna mastodont så trodde jag hon skulle ramla baklänges!

Jag tycker bara de är SÅÅ fina o grymma, Paulette tycker de är lite stora o lite för blanka allt speglas i dem

Men som tur är är hon väldigt förstående när det gäller mina leksaker!

Hon menar att gör det mig lycklig så gör det henne lycklig med o det köper jag helt.
Jag frågar ju ändå henne om färg o dyl!

Men hon likväl är lika imponerad av ljudet som jag o det tycker jag är viktigt, det gömer sig en liten audiofil i hennes kropp tror jag!

JPT Posted - 2007/04/24 : 23:25:49
Jag tycker de är grymt snygga, men undrar ändå hur går det med wafen... de är ju inte... hmm... lika "nätta" som ditt gamla system. ;)
JPT Posted - 2007/04/24 : 23:24:24
shit! Ja detta var andra grejor. Ett rejält steg upp antar jag.

Ska man uppgradera ska man nog göra det ordentligt så at man inte behöver sitta med stetoskop och självsuggerera sig till de små förändringar som skett :).

Rock on!

J
sejonssonmn Posted - 2007/04/24 : 21:38:50
Ok då, här kommer de!

En otroligt vacker högtalare

En lika fin o brutal center(38kg, 90cm bred)

Hela härligheten.

Så här långt är jag grymt imponerad o då har jag bara spelat på dem över helgen ännu.
Jag tyckte jag mina Audionet prylar drev mina 805or väldigt bra, var mkt nöjd med det ljudet som presterades då.
Men bara efter en liten stund fattade jag att detta var i en helt annan klass!
Vilken dynamik, vilket driv, detaljer detaljer o ändå så musikaliska
Fattar inte riktigt hur detta ska sluta när de är riktigt inspelade
sejonssonmn Posted - 2007/04/24 : 21:16:21
Ja ja, ni är så otåliga

Andningsorganet

Pumpen

Ett omtalat element....
Magnesium o Beryllium

Fot med infällbara klor

Undelägg så man inte repar parketten

Och hela foten

Grym finish på alla detaljer och mkt smarta lösningar, Imponerar

ninja Posted - 2007/04/24 : 19:56:26
Kom igen!

sejonssonmn Posted - 2007/04/24 : 17:18:02
Så nu kan vi börja öppna!!

Så vad befinner sig här i då??

Mmmmmm.....
Vox Posted - 2007/04/24 : 13:19:39
Öppna kartongerna.........
sejonssonmn Posted - 2007/04/24 : 13:12:19
Nu börjar vi närma oss den verkliga anledningen till denna presentation

Jörgen ringde helgen innan jag reste hem o meddelade att det kommit 2 små Lådor till Sverige och att dessa skulle levereras dagen efter
Så nu blev ju ju inte väntan lättare......

Men den som väntar på något gott...... väntar alltid för länge!

Så när jag kom hem från min lilla vistelse i Mexico stod dessa o väntade på mig innaför dörren

sejonssonmn Posted - 2007/04/24 : 08:44:03
Efter 4v åkte jag till Mexico för att jobba där i 4v och hade väl fått vissa indikationer från Jörgen uppe i Vimmerby att de skulle levereas under tiden jag var där

Fick försöka fördriva tiden så gott det gick när vi väl var lite lediga, så under Påsk åkte vi upp till Copper canyon (2-3ggr större än Grand Canyon)på en av de häftigaste tågresor jag gjort

Och bodde på detta hotell

Och hade denna utsikt

Fantastiskt upplevelse!

Och helgen innan jag åkte hem till mina kommande leksaker var vi o tittade på dessa

Inte lätta att få med på kort..... de ville inte direkt stanna o le

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000