HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 TomasF - Diskret bokhylla

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
TomasF Posted - 2007/01/21 : 21:35:53
Räknar inte med att få några kommentarer till detta inlägg eftersom systemet ser så anspråkslöst ut (och mobilkamerabilderna är så suddiga...) Vi har försökt dölja grejerna så gott det går.


Hela systemet står i Billyhyllor (vi har 15 st i vardagsrummet vilket gör att akustiken är helt ok!)


Drivverk är Cambridge Diskmagic med strömförsörjningen flyttad till eget chassi.
DAC IsoMagic med digitaldelarna batterimatade och analogdelen (utbytt) matad via separat försörjning.
Förstärkare är en Copland CSA-14 integrerad förstärkare med signalkabeln är lödd direkt in på volympotten. Har bytt lite komponenter och flyttat arbetspunkten för utgångstransistorerna mot klass A. (stooor förbättring).
Hörlursförstärkaren Pimeta står till vänster, ovanpå en trälådan för batterimatningarna.
Lurar är Sennheiser HD595.


Högtaleriet är Ino piP Signatur köpta 2007. piPs går bra att ha i Billy bokhylla med dämpmaterial bakom.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
iroise Posted - 2007/09/09 : 22:34:44
Lamino är mumma att sitta i!
TomasF Posted - 2007/09/09 : 22:01:57
Har byggt extern kraftmatning till förstärkaren,se:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63212
overhang Posted - 2007/03/04 : 14:01:22
Grattis till lyckade uppgraderingar.
/Patrik
Nykmark Posted - 2007/03/03 : 23:44:14
Tänk att kunna ha vett att slita sig så länge från datorskärmen, du är lyckligt lottad TomasF!
Ha det bra så länge då!

Edit: Lyckades skriva fel...
TomasF Posted - 2007/03/03 : 23:09:07
Japp, nu är årets uppgraderingar gjorda, och som vanligt blev det fantistk en FAANTASTISSSK skillnad. (Tänk vad många steg det finns mot det perfekta ljudet. Folk i min omgivning börjar tro att jag är ironisk.) Nu checkar jag straxt ut och återkommer kanske om ett år eller två när jag samlat mod för att öppna lådorna igen. Ha det bra på HF tills dess! Saldo vintern 2007:

1. Nya högtalare Snell E3 -> Ino piPs (mest för utrymmets skull).
2. Biasade opamps i Isomagic DAC mot klass A med konstantströmdioder - lite roligare ljud
3. Kopplade förbi JFET igångssteg i Copland - mycket roligare och renare ljud. Går direkt in på (ny) kopplingskondensator och 6922 rören.
4. Ny volympot (10k) och bortkopplad balanspot på Coplanden. Vet ej vad detta gjorde.
5. Styrde biasström hos Copland till ca 100 mA. Stort lyft!
6. Skärmade högtalarkablar. Möjligtvis liten förbättring.
7. Optisk kabel mellan Diskmagic och Isomagic. Stort lyft.
8. Bytte till rör från JJ Electronics.

Nu har jag skivor så det räcker och ett ljud jag är nöjd med. Så under något år nu så finns det vettigare saker att göra än att häcka vid hififorum. /Tomas F.
TomasF Posted - 2007/01/28 : 17:34:31
Jo jag vad hos Ingvar, lyssnade och gillade det jag hörde. Jag spelar blås och en del blåsmusik han demade lät nära nog precis som att sitta framför orkestern.
Men som sagts i en annan tråd - är inte prisvärdheten lite väl hyllad? Det är en byggsats och den kostar ca 6500:- + ytbehandling. Det är kanske inte svårt att hitta andra byggsatser för 6500:- som också låter bra? /Tomas F.
ztenlund Posted - 2007/01/28 : 16:17:12
Lade till användarnamnet i trådrubriken så den inte är så intetsägande.
Martin.M Posted - 2007/01/28 : 15:55:26
Härliga högtalare TomasF!

Som sagt, det gav verkligen mersmak. Så jäkla bra som det lät hos Öhman... ja det var en upplevelse
NiclasLundberg Posted - 2007/01/28 : 14:44:57
Ser trivsamt ut! Bokhyllorna påverkar säkert aktustiken i rummet till det bättre och gör att det ser ombonat, klart trevligt! Högtalarna är såklart finfina också. Gillar också att högtalarna inte plockar på så mycket uppmärksamhet när de är placerade i hyllor bland böckerna.
TomasF Posted - 2007/01/28 : 09:45:02
Hej P

tack för kommentaren om högt. Det är en "båthögtalare": Faneret är spillbitar från vår träbåt täckt med båtlacken som blev över förra säsongen.

många frågor :-)
Jag sitter i Lamino som står "där bordet slutar på kortet" alltså nära fotografens position. Det är ungefär 3.6 meter från högtalarna och dessa har ca 3 meter emellan. Rummet är ca 6 meter långt. Halva rummet har massor med bokhyllor och halva rummet är kalare, taket har pärlspont så det är helt ok akustik. (Golvet dämpas mer vid seriös lyssning.) Ino fick jag höra om på grannforumet och blev tipsad om det när jag nyss frågade om bokhyllehögtalare i detta forum.

Musiken är rätt blandad (säger inte alla så förresten??? lite skrytfaktor tror jag) Denna vecka Rimsky-Kosrsakov, Monica Z, Beethoven, T-Bone Burnett, Costello, Süperorkestret, Tango Libre, bröderna Doky, Johan de Meij mm mm. Vi har ingen TV utan läser och lyssnar rätt mycket istället.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000