HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Soundbregott

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2007/01/13 : 15:39:15
Det är nog enklast att säga att mina grejjer återspeglar min pragmatiska inställning till skaer och ting. Dessutom präglas mycket av min avsky mot hokuspokus ach allehanda kvasivetenskaplig dynga - hårda ord, det där.
Jag har ingen vinyl kvar varför jag inte ser någon orsak att satsa på skivspelare och RIAA-steg. Jag skulle tvingas byta ut ca 400 CD-skivor om jag skulle vara nöjd. Dessutom är CD-skivan SÅ bekväm. Lägg i släden, tryck på play och jag har uppemot 70 minuters musik.

Som sagt, jag spelar CD-skivor och använder för detta en CD-spelare: Cambridge CD6. Tror den var omklockad (?).

Här välparkerad i en hemgjord möbel gjord av limträ. Den delar parkersplats med försteg, slutsteg och komponenter till allehanda projekt.
Jag har två försteg - båda rördrivna. Det ena är ett Octal6 fast jag har skippat SRPP-delen och kör bara en 2-stegs CA+CC med 6J6+6R7 (Leve oktalrören!)

Det andra försteget är ett SRPP-steg hämtat från en Elektortidning från mitten av 80-talet. Tror det är ECC82 som sitter där - lite hög utsignal kanske men annars ingetfel på den heller.

För närvarande använder jag ett 7W-slutsteg med 50CA10-trioder i SingleEnd, drivna av 7025 (i SRPP). Rörlikriktare 5AR4. Utgångstransformatorerna är köpta billigt från en kille i England som beställer från Banbury Electronics.

Sedan 15-16 år spelas det på ett par Olle Mirsch NG8/NG8B. Basmoduler med 6½" nedåtriktad bas; toppar med 5" + 1". Alla element Peerless. Mitt husaltare är tyvärr ganska trångt varför inget är speciellt optimalt. Den ena högtalaren är förvaringsplats för ett aktivt delningsfilter (super-duper, no holes barred) som måste byggas klart. Den andra har fått ta hand om alla CD- och DVD-skivor som ska granskas och slängas.


En liten finess är en USB-DAC kopplad till min PC. En enkel grej inhandlad färdiglödd (inte lödad!!!) från Holland (eller var det Belgien) till priset av byggsats (35€). Den ska kapslas in så småningom men troligen hamnar den i en förstärkare (antingen i ett försteg eller slutsteg).


Så var det allt det där andra - det som brukar vara förknippat med Voodoo, ormolja och rent bedrägeri.
Som signalkablar använder jag lokala radiohandlarens svarta 49-koronorkablar. Eftersom dyrare kablar anses låta på olika sätt och jag ville ha kablar som inte lät - köpte jag dessa. Troligen har jag inte sparat otroooligt massa pengar utan undvikit att bli grundlurad.
Högtalarkablarna köptes i Cedmerts radioaffär i Nybro för massa år sedan (säkert ordentligt inspelade nu - ) för 5klr meters. Jag tror det 4mm2. Jag hade samma grundsyn, nämligen att minimera ljudlig påverkan. Fyra kvadrat lär innebära mycket litet spänningsfall i kabeln.
Om jag misstänker att något inte stämmer har en kompis som är präst som kan komma och läsa över mina kablar - det gör nog mer och blir billigare än att köpa en monokristallin flätad silverkabel med älgpiss-skärm.

Detta är mitt "stora system". Jag har ett litet som jag faktiskt använder betydligt mer därför att det är uppställt i min syateljé. Det går så smidigt att sy om jag samtidigt spelar lite fin musik. Mer om det strax.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2007/01/14 : 22:38:31
Som jag skrev bygger jag för att det är kul. Ville gärna se en helt egen design men det har uppfunnits så många 2A3-SE och EL34PP-förstärkare att om jag skulle komma på något skulle det inte vara nytt.

Vad gäll kablar och komponenter är jag medvetet provokativ, men det är kabelförsäljarna också. Jag dömer ingen som köper köper nonsens från Jack Bybee eller Nordost, men tycker det är ledsamt när folk är övertygade om att en kabel för 10 000kr ska göra underverk. Jag har läst om en stackars sate som menar på att kablarna är/gör allt och förstärkare och cd-spelare ingenting ...

Visst, ber man snällt får man komma och titta och lyssna - men lyssningsförhållandena är inte optimala. Ska fixa lite bilder på det ...
Stickan Posted - 2007/01/14 : 21:53:35
Hehe, håller till stor del med dig om kablar.
Bytte iofs själv från "Expertkablar" till ett par för 400kr, terminerade och fina, Accurate från Fyndbörsen, 2x3m och det blev faktiskt ett riktigt lyft.

Men där stannar jag, den prisnivån är taket för mig och skulle jag inte hittat nåt som lät bra inom det prisläget hade jag konstaterat fel på mina öron.

Signalkabeln mellan cd och stärk är samma märke, kostar 295kr och jag tycker jag har hittat rätt.
Nån måtta får det ju vara.
govinda Posted - 2007/01/14 : 20:10:01
Kul att få komma på Hem-Besök till dig.

Det går inte att ta miste på glöden i dina byggen. Är själv ingen teoretiker så har inte byggt något själv ännu. Men lägga pussel kan jag så kanske blir det någon projekt i framtiden. Lödde med framgång några analoga avkodare när det begav sig.
Din musik samling verkar spännande så där hoppas jag du delar med dig lite tips vad du tycker om. Har med stor behållning tagit emot den humorn du utstrålar i din text emellanåt

Mvh Anders.S
soundbrigade Posted - 2007/01/14 : 19:00:24
Om OM-talarna. Tycker inte direkt om att beskriva ljud som kommer ur olika system - men för att ge en liten hint, skulle jag nog säga att högtalarna är "spelglada". De OM3 jag hade för länge sedan kanske var lite "kalla" och "torra" (analytiska skulle någon kanske säga) så är de här "pang på". De kanske passar mig himla bra för jag vill ha alla spjäll öppna när jag lyssnar på musik. Jag menar inte att jag blåser på med full effekt men jag vill ha lite dynamik och en aning svulstig bas.

Jag har mina TangBandare också vilka ska kläs med ett ormskinnsmönstrat tyg.
Stickan Posted - 2007/01/14 : 16:16:14
Diggar Mirsch-burkarna skarpt! Skulle vara kul att få lyssna på ett par såna nån gång.
Guru Posted - 2007/01/14 : 14:18:23
Det verkar finnas en sann byggarglädje hos dig, läser dina inlägg här och på grannforumet med största nöje :)
soundbrigade Posted - 2007/01/13 : 15:48:33
Varför Soundbregott??? Någon snubbe som skulle göra sig rolig på ett annat forum tyckte att Soundbrigade nästan lät som Soundbregott. Och Soundbrigade är ett 13 år gammalt "namn" på en tänkt firma som skulle importera audiogodis från Ryssland. Av det blev inte.

I mitt syrum - emmelrtid, står dotterns avlagda CD-spelare:

Till denna ett slutsteg (med lagom mycket förstärkning för att matas med en vanlig linjesignal) byggt på ECL82 i en udda koppling (STC - Super Triode Connection) som innebär att man spänningsåterkopplar uppemot 100% via en triod som lastas av en strömgenerator (pentod). Man styr ut strömkällan med insignalen och oavsett vilket aktivt element man har på utgången kommer återkopplingselementets karaktärisktik (triodkurvan) att helt dominera karaktären - brovt sagt.

Transformatorerna kommer också från brittiske Mike och Danbury.
Kögtalarna släpade jag hem från en skola. Basarnas gummiupphängning hade spruckit och högtalarna hade pensionerats. Tillfälligtvis har jag tryckt in ett par 8" Richard Allen men funderar på att återanvända lådan men inga beslut är fattade och inga beslut att fatta beslut är heller fattade.

Om kablar kan jag bara nämna att jag kör med 1,5mm2 högtalarkabel från ... nånstans.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000