HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 lindvall (Leben, Interspace, mm)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
lindvall Posted - 2006/06/28 : 16:52:36
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lindvall Posted - 2007/02/15 : 10:58:49
Här är en bild där man ser lampan lite bättre:


Jag har klämt fast den i Relaxahyllan:
lindvall Posted - 2007/02/13 : 11:27:44
BKP (Bubbels KorkPluppar) var definitivt ett otvetydigt skutt uppåt! Nottingham har ett ganska mörkt tung-gungigt lugnt ljud i grunden, i alla fall Interspacen jag har. Nåväl, den svarade verkligen tydligt på tweaket. Jag gillar tweaks, men jag ska erkänna att jag var lite skeptisk när korkarna var på plats och en skiva lades på. Jag tyckte det verkade lite fladdrigt och ostadigt, Nottingham har ju en egen matta som är som lite hårt skumgummi där skivan ligger tätt emot, och här skulle skivan ligga och fladdra på några korkpluttar!

Nåväl, på med en skiva och vad händer...? - Tystnad.... Hmm... mindre knaster... oj, vad luftigt det blev! ...hade jag verkligen ingen diskant innan? ...öppnare mellanregister... Tajtare bas... ...den berömda filten...

Korkarna fick stanna. I och med att jag ibland känner av lite diskantproblem, som jag till stor del nu förstår beror på högtalarplacering och akustik (jag har bytt till att spela mot långväggen nu) så var jag rädd att den luftiga diskanten skulle bli "för mycket", men det känns helt naturligt. Nu ska det väl också sägas att jag kör på ett rätt sunkigt grammofonsteg i väntan på polarens försäljning och nyinköp, men jag är väldigt nöjd med bekorkningen!

calle_jr: Jag har en gång innan för längesen testat ett Lehmann, men det var inte min melodi, jag tyckte den var lite tråkigt akademisk, åtminstone på MM-ingången i jämförelse med Pro-ject phonobox SE. Högre upplösning, men tråkigare. Just nu nöjer jag mig nog med ett billigare grammofonsteg i några år, huvudsaken är att det är spelglatt!

Jag har inte haft några andra högtalare på många år.

Lampan köpte jag på en lampaffär, den sitter med en klämma och går på nätström via en trafo (halogenlampa). Själva "skärmen" är av vitt glas, men det skrek så i ögonen, så jag tog och spraymålade den svart och blev supernöjd. Nu blir man inte bländad av den.
calle_jr Posted - 2007/02/11 : 08:58:29

Kul att höra vad BKP fick för konsekvenser på Interspace.

Väldigt intressanta högtalare. Du skriver att de är lite besvärliga i rummet; har du haft andra högtalare där tidigare? Vilka? Samma problem eller mindre?

Kanske ett beggat Lehmann eller EAR 834P?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9845

En sådan liten hjälpbelysning till spelaren skulle jag behöva. Var kommer den ifrån? Går den på nätström eller batteri?
ohmega Posted - 2007/02/11 : 00:47:13
Skaplig känslighet på högtalarna...95 dB.

Leben-förstärkaren är ju skitsnygg
McEnroe Posted - 2007/02/11 : 00:22:20
quote:
en tiotummare med kinesisk folkmusik!

Bred musiksmak!Impad
Hur lät tweaket då?
lindvall Posted - 2007/02/08 : 11:30:56
Min Interspace har varit under behandling av Bubbels varsamma DIY-händer:


Här är de berömda korkarna på plats:


Bubbel har tänkt till, så det går även bra att spela singlar, eller som här, en tiotummare med kinesisk folkmusik! :-)
lindvall Posted - 2007/01/16 : 11:41:22
Engelholm, Jo, nog är den lite egen alltid. Har lite hatkärlek till högtalarna, jag tycker dom är lite kinkiga, men sen jag bytte spelvägg och spelar på långsidan så låter det bättre. Står dom för nära väggen kan det tippa över till det ljusa hållet. Det är lite svårt att få till det i en tvåa på 50kvadrat. Särskilt när man har fru och hund. :-)

Just nu tänker jag på någon lämplig strömkabel till Leben, och så väntar jag på att min kompis ska uppgradera RIAA, så jag kan köpa hans gamle Pro-ject Phonobox SE. Jag lägger nog planerna på ett dyrare RIAA på is så länge.
lindvall Posted - 2007/01/16 : 11:32:59
Ah! Tack Johan! Kul att det har kommit lite nya bilder där! Fast man får trixa lite, för huvudsidan är fortfarande låst som det ser ut. Vad jag förstår är detta den amerikanska hemsidan.

Jo, huzze, hon är faktiskt rätt förstående! Fast när jag frågade om jag fick sätta upp äggkartonger på väggen bakom högtalarna sa hon nej. Fast jag sa att jag tänkte spraymåla dem i nån diskret färg! ;-)
EngelholmAudio Posted - 2007/01/16 : 11:29:19
En härligt "egen" anläggning!
johan.björklund Posted - 2007/01/16 : 11:10:44
Här är lite fler länkar som fungerar
http://www.sapaudio.com/speakers/quartette.htm


huzze Posted - 2007/01/16 : 10:15:04
Trevligt med en "förstående" fru!
Mahler Posted - 2006/07/25 : 13:29:37
Ja jäklar vilken snygg vinylrigg!!!!!!!!!!
rannagarden Posted - 2006/07/25 : 13:09:25
Välkomponerat rum med härlig färgsättning! MVG.

M
lindvall Posted - 2006/07/25 : 11:22:43
Här kommer lite mer!

På vinylsidan har vi en Nottingham Analogue Interspace, med den gamle Interspacearmen och en Dynavector 10x-v5 pickup. Något grammofonsteg har jag för tillfället inte, så en gammal Yamahaförstärkare med inbyggt RIAA får tjänstgöra tills vidare. Förhoppningsvis kan det bli ett nytt till hösten. Det är inte ett lätt val, och så vill man ju gärna lyssna i sin egen anläggning innan man handlar något. Tänkte hamna i prisklassen 3000 - 6000 eller liknande.




De andra källorna är en Cayin cd 251 som faktiskt spelar på rätt trevligt. Har en Clou Silvervoicenätkabel till den. Radion är en Quad FM4, men tyvärr verkar centralantennen i huset där vi bor ganska dålig, det är rätt mycket brus i mottagningen, annars är det ju kul att lyssna på p2 ibland, men det blir inte så mycket av det. En Clou Red Jaspis som är specialbyggd med DIN i ena änden skickar signalen vidare. I övrigt kör jag med Dark Serpentine som signalkablar. (Yamahan är den som står ovanpå cdn)




Så här ser det ut tillsammans! Jag har sågat i IKEAS Lackbord och gjort om den understa till en tripod för golvet går som Kattegatt en blåsig dag. Det gör också att jag inte riktigt får till högtalarna som jag skulle vilja. Funderar på nån skiva att lägga under dom. Mellan Lackborden har jag satt bitumen som nån sorts dämpning. I övrigt står grejorna på den tidigare visade magnetupphängda hyllan Relaxa från SAP. Från SAP kommer också högtalarkablarna. Jag har även Supra Sword i femmeterslängd, men det behövs inte som det står uppställt nu, dessutom är det en bättre match med SAPkabeln eftersom den är lite snällare än Supran som släpper igenom det mesta. Rummet är fortfarande en bov som gör diskanten lite elak, men det har blivit lite bättre sen jag satte cdhyllorna bakom högtalarna.




Här är helheten! Högtalarna är av modellen Quartette, från SAP, ( Strumenti Acustici di Precisione ) och är man nyfiken på dom så finns det en pdf här: http://www.sapaudio.com/speakers/quartette/Quartette_8.pdf
Vad företaget håller på med för tillfället vet jag inte, hemsidan är nere sen länge. Högtalarna är rätt unika, jag vet inga fler som har dom. Ganska kinkiga med placering, men det är det många högtalare som är har jag förstått. :-)



jeppe72 Posted - 2006/07/18 : 17:52:31
Jättesnygg förstärkare det där och fräna hyllor. Dessutom härligt skrivet! Vad har du för signalkälla/källor, sladdar och högtalare? Det verkar vara en förstärkare i min smak, vad gäller ljudet du beskriver, "halt" kan jag nog relatera till
lindvall Posted - 2006/07/18 : 16:53:42
Ojdå, det där måste hon ha skrivit när jag var ute med hunden på kvällspromenad! :-)

Hunden som heter Tigergutten:
lindvall Posted - 2006/07/16 : 21:36:22
Hej på er! Jag är fru Lindvall. Måste ju också få säga att om ni vill ha en sofistikerad förstärkare med mycket känsla rekommenderar jag Leben. Har varit trött på att SAParna inte låter som dom borde göra och är därför mycket nöjd med att dom äntligen kommer till sin rätt plus att Leben inte tar så vansinnigt stor plats och är SNYGG!
Rekommendationer från fru Lindvall som tjuvläser lite på forumet.
lindvall Posted - 2006/07/03 : 17:05:51
lindvall Posted - 2006/07/03 : 17:04:57
Hej Jonas! Ja, hitintills är jag mycket nöjd med stärkaren! Det hela började med att frugan tröttnade en dag och undrade om vi inte kunde köpa en integrerad istället... "Kan vi inte köpa en McIntosh?"

"Det är inte rör i den vi har råd med, och när jag testat våra högtalare med transistorförstärkare så har dom inte släppt lös som dom ska, så i så fall får det ju bli nåt rör" sa jag.

"Vad skulle det kunna bli då?"

"Jag får ta mig en liten funderare... Vi har ju hört Ranefjords Stingray, vad tycker du om den?"

"Jo den låter väl bra men den är lite för "Harry"."

Min fru är norska, och på norska så är något som är "Harry" lite för mycket, lite för vulgo. Så jag surfade runt lite och hittade en nygammal bekantskap som också kör med EL84or. Dessutom är den "framtidssäker" (Läs barnsäker. Inget planerat än, men om ett tag kanske det dyker upp nån ny liten människa.) Plöjde lite recensioner och så var saken klar.

Mina första intryck är att Leben CS300x lägger fram musiken lite som en sushikock komponerar sushi! Jag gillar sushi, de rena milda smakerna, noggrant komponerat där ingen av ingredienserna tar överhanden men ändå är tydliga i sig. Var sak på sin plats, men ändå ett helhetsgrepp. Framförallt tycker jag att den förmedlar känslan i musiken, och det är viktigt, och så sitter hifiparametrarna också där dom ska! Den spelar också lite "halt", på ett positivt sätt, lite som Siltechs kablar. Det är en förstäkare för meditativ musiklyssning, den ger ro i lyssningen, samtidigt som engagemanget finns där.

Magnethyllorna är från italienska firman SAP (Strumenti acustici di precisione) varifrån mina högtalare också kommer. Sinom tid kommer bilder på dem också. Ska bara ta och måla om lägenheten och fixa lite grann. Jag tror de är lite svåra att få tag i eftersom SAP inte har någon svensk generalagent längre, dessutom har dom kommit i en MKIIversion i glas och lite annan konstruktion. Men tänk gärna vidare på en spännande lösning med magnetupphängning, jag funderar själv en del på det. På Relaxa1 är det pinnar som vilar mot kullager som håller den övre akrylhyllan på plats.
Jonas Posted - 2006/07/03 : 09:44:57
Riktigt fin stärkare! Nöjd?
Den magnetupphängda hyllan är jag lite nyfiken på. Hade själv hyfsat långtgångna planer på att bygga nåt liknande själv, men det blev aldrig nåt. Det hade varit kul och se ifall man kunde få det att fungera... Var har du köpt dem?
lindvall Posted - 2006/07/03 : 09:03:23
Och här är den i sin fulla glans!
lindvall Posted - 2006/07/03 : 09:02:14
Hornta Posted - 2006/07/02 : 20:53:56
Oj va snygg den är
Vee-Eight Posted - 2006/06/30 : 22:33:18
Oj minsann! Visa mer!
lindvall Posted - 2006/06/29 : 17:26:09
Visst är det Leben!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000