HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Educks ljudförmedlare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
educk Posted - 2006/04/05 : 01:08:00
Hejsan nu har jag haft en kompis på besök och han slant med kameran så det blev lite bilder.







Det är en högtalare från XTZ som har modellbeteckningen 99 w2mt. Med det skumma namnet kunde det ha varit något från amerikanska försvaret, men icke så nicke och vi fortsätter vidare i våran resa.

Vid foten av högtalaren skymtar vi nästa objekt!





Slutsteget som detta var bild på är ett aw60ftt, trevlig liten sak. Som namnet antyder lämnar detta 2x60w i 8ohm och är kopplat med balanserade signalkablar till försteget som vi kommer till nu.



Här ser vi försteg och cd. De är kopplade med obalanserade kablar vars
namn är Audioquest Diamondback.




Dags att kolla in andra kanalen också.



Vi kan ju titta närmre på ett urval av mina skivor.



Där har vi lite sköna skivor, någon mer som gillar Placebo och Infected Mushroom tro?



Då var vi vid slutmålet! Någon som har somnat kanske?

Subwoofern som är med på bild är endast inkopplad vid film och är av märket Proson Sub 12R. Från försteget till subben sitter det Audioquest Diamondback rca kablar.

Japp här är mitt system som det ser ut just nu. Ha det så trevligt!
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
educk Posted - 2009/02/04 : 20:55:42
tråden pumpades pga ändring i text

men kan ju säga att änläggningen består av andra högtalare än dem på bilden nämligen martin logan vista. även en dac är på ingående ska bara orka hämta den hos en kompis. har ingen kamera som kan kallas duglig för att ta bilder. har även flyttat några gånger. ser även att bilderna försvunnit hmm
educk Posted - 2006/12/25 : 12:44:30
Tack för tipsen!

mvh Fredrik
Mc Square Posted - 2006/12/25 : 03:24:52
Fyller i med AD8066,LM6172 och varför inte lägga till nåra som OPA2107,2111,2134,bara för att ta några som jag testat.

AD827 är mycket skön,i mina öron oxå!
Instant love,hehe.
Ryssen Posted - 2006/12/24 : 22:41:43
quote:
tar gärna imot tips på opampar att byta till. de som sitter i nu står det S4580P

Kan rekomendera AD827,LT1469 eller AD8620.
educk Posted - 2006/11/14 : 22:30:43
Elementet som sitter i subwofern nu är från proson och är som man ser på bilden i aluminium. jag vet inte vad elementet heter och har inte hittat det på prosons hemsida. dock liknar det deras bilbasar väldigt mycket förutom att denna inte är blå och har förgylda kontakter. elementet var även tyngre än det gamla, tror att magneten är större på detta element. hur det än är så är det stor skillnad mot innan tycker jag.
Stickan Posted - 2006/11/14 : 15:19:50
Då var "submysteriet" avklarat.
Vad är det för element som sitter i nu
educk Posted - 2006/11/13 : 23:33:28
Stickan Subben är gammal med nytt element. talspolarna var för dåliga i elementen så jag brände två element innan jag fick lägga lite pengar i mellan och få det elementet som sitter i den nu. subben blev bra mycket bättre med detta element, var rätt svampig bas innan. fast nu bor jag som sagt i ett litet korridorsrum så jag har inte orkat ta hit den och kan inte säga att jag känner någon avsaknad av den nu. högtalarna räcker gott till.

levande högtalarkablarna är treflätad Cat6 nätverkskabel. den där H1000 du pratar om kanske man skulle testa. får leta upp en beskrivning på detta. byta filterkomponenter har jag funderat på att göra. skulle göra rätt mycket att bara hardwire komponenterna me tippar jag på men om man ändå gör det så kan man ju byta lite. har sett hur du hållt på och det har kliat lite i ens fingrar. har dock en tendens att inte bli av bara.

Rolfen Jo det är ett fint försteg. jag gillar verkligen designen på den och ett matchande slutsteg skulle inte suttit fel. utrustning får gärna ta lite plats men jag kan hålla med om att det är lite konstigt med ett slutsteg som är mindre än försteget.

tackar för de snälla orden och fortsätt att fråga på!
Rolfen Posted - 2006/11/13 : 22:17:44
Fina grejor, ditt Plinius försteg väcker stort ha begär hos mig. Tufft med ett försteg som är större än slutsteget.
levande Posted - 2006/11/13 : 21:12:54
Vilka högtalarkablar kör du med till XTZ burkarna??
Jag kikade i texten men hittade inget.
Om Burkarna tillåter biwiring så kan jag rekomendera H1000 som jag har till mina burkar, då får du nog till mellanregisteret om det inte funkar så är det nog dax att byta kondingarna i filteret till Mundorfs Mcap MKP
Jo du,,, den dära Proson Sub 12R är väll en gammal modell va, för den finns inte på deras hemsida.
Stickan Posted - 2006/11/13 : 19:17:49
Trevligt system du har, är subben ny? Känner inte igen elementet i den riktigt.
Som du är inne på kan det vara så att rummet och högtalarna inte riktigt passar ihop, de behöver kanske lite mer plats för att spela ut riktigt.
Är ofta mellanregistret som blir lidande då.
educk Posted - 2006/11/13 : 18:59:11
Hej!

tänkte uppdatera lite



mitt nya ljudkort som jag är väldigt nöjd med. ett ljudkort från Bluegears. modellen heter BlueGears/HDA Digital X-Plosion 7.1 GOLD. känns inte längre som att det är den jätteskillnad på ljudet som det var mot min cd-spelare innan. det kändes hela tiden som man gick miste om mycket. nu är det kul att återge flac från datorn bra de gånger man inte orkar lyssna med cd-spelare.

när jag får ork och lite att göra så tänkte jag byta op amparna på den. de sitter i en hållare så det är inte så jobbigt . vet dock inte vilka man vill byta till.



tar gärna imot tips på opampar att byta till. de som sitter i nu står det S4580P och under det 610G för er som inte ser på bilden.

jag har även inhandlat:
Project Headbox MK2
Beyerdynamic dt440
Supra LoRad MD06-EU Mk2 och LoRad kablar till apparaterna

måste säga att jag är riktigt förtjust i mina Beyerdynamic lurar allra helst inkopplade i headboxen. med tanke på vad headboxen kostade så var jag faktist lite undrande varför jag inte hade köpt en innan. det är ju så skönt att lyssna i lurar på nätterna. det är en mycket bättre lur än mina tidigare Philips HP890 och allra helst man blir inte så varm om huvudet, jag glömmer nästan av att jag har mina lurar på mig ibland. går även ligga i sängen och lyssna utan att kudden trycker fram lurarna.

Supra grejerna är jag nöjd med. nånting hände med basen den var lite bummlig i det korridorsrummet jag bor i nu även med alla pluggar utom en i varje basreflex. men när jag hade pluggat i supra så kunde jag köra utan och i sweet spotten är det nu perfekt. det är ofta snack med det där med kablar visst fanns andra grejer man kunde köpt för de pengarna men de ser ju snyggt ut i alla fall. de hade utförsäljning på supras sortiment på hifiklubben när jag köpte det så jag tänkte att jag kunna testa. hade även förhoppningar att få bort brus från anläggningen och på den punkten kan jag inte höra någon större eller någon skillnad, det bör tilläggas att jag inte har jordade uttag och jag är rädd att det är därför det inte funkar optimalt.

det är saker som har tillkommit i anläggningen.


educk Posted - 2006/04/18 : 22:40:39
bom Tackar! dock hade inte ett par av dina högtalare suttit fel.

Ljudet är rätt bra även om man blir lite hemmablind .
Det som begrännsar anläggningen skulle väl vara högtalarna, mellanregistret är väl inte det bästa. Rätt kul vilken bas man får ut från dem, rätt fast och fin. Ljudbilden är rättså stor och här begränsar rummet. Har även spelat med dem i större rum och då känns inte ljudet så ihoptryckt. Men det är väl det man kan klaga på det rummet de står i nu. Bakom lyssningsposition är ett stort fönster framför detta har jag träpersien och någorlunda kraftiga gardiner.

Rummet är ungefär 5x3m

Jag tror även att basen lindras lite av min bäddsoffa, den är ihålig och hjälper nog till som basabsobent.

bom Posted - 2006/04/18 : 22:11:15
Hej!
Verkar som ett trevligt system du har fått ihop! Vad är det för rum, och hur tycker du att det funkar ljudmässigt?
educk Posted - 2006/04/05 : 13:36:43
sampix Jo fjärrkontrollen är en rejäl sak, synd att jag inte tog en bild på den. Den används även för att klubba sälar å annat



whiskyman I kablarna så råkade de kablarna till subwoofern komma med och jämfört med högtalarna så blev det endel. Men nu har jag gjort om diagrammet, dock det med kablar kan ju endel tycka att det är dyrt ändå och andra sidan tycker det är för billiga saker.
whiskyman Posted - 2006/04/05 : 12:57:33
Verkar på diagrammet som att du satsat alldeles för mycket på kablarna.Men jag kan ju iofs läst fel. Mvh Kristofer
sampix Posted - 2006/04/05 : 10:28:12
Nice!
Har själv ägt Plinius förr, så jag vet att det är trevliga och framförallt välbyggda grejer. Vill minnas att fjärrkontrollen var en ordentligt bastant bit

quote:
Där har vi lite sköna skivor, någon mer som gillar Placebo tro?



4 skivor i min samling

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000