HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Wingboot's kula

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Wingboot Posted - 2005/06/12 : 20:42:21
Hejsvejs

Jag har presenterat mig här på forumet för många år sedan, men hifiintresset hamnade i en svacka, men jag visste att det inte var dött och det har nu fått nya krafter!

Som en kort introduktion kan jag säga att jag heter Björn, bor i umeå, är 20 år, och ska studera Digital redigering och postproduktion till hösten!




Börjar med en bild på det gamla systemet, en NAD, eltax-golvare och en lånad DVD-spelare. Uppgraderingen kanske inte behöver motiveras närmare?

Dessa vackra pjäser kom efterlängtat från göteborg i fint skick, och dessa kablar, från skåne, kom samma dag. För er som inte vet kan jag nämna att högtalarna är B&W 704, och högtalarna är Nordost Super Flatline MKII Biwire

Dessa två finborstade danskar kom dagen efter (efter en dags intensivt och målmedvetet klättrande på väggarna ) En balanserad och integrerad THULE SPIRIT IA150B och en balanserad cdsnurrare CD150B.

Översikstbild på kablaget...

...och en lite närmare bild på XLR-signalkabeln Audioquest Panther. Notera behållarna på varje kabel. Fyller man de med örter månne?? Nä, det sitter ett batteri i varje, och skall öka dynamiken. Riktigt vad den gör vet jag inte, någon på forumet kanske kan förklara?

Man kan trycka på en knapp på behållaren, och en grön lampa lyser

Kablaget är snyggt och enkelt gömt genom att limma fast några papper på en avlång kartongbit och lägga bakom stereo-bänken. Det är en OPPLI från Ikea!

Biwire för fulla muggar...

Höger högtalare har gott om plats Som temporär absorbet har jag hängt en filt över bokhyllan. Skall senare bytas till en tjock vit filt med bättre mått.

Vänster högtalare har också ganska gott om plats runt sig, och garderoben får fungera som absorbet, med kuddar instoppade.

Pjäserna står på B&Ws egna spikes

Flitigt spisade skivor!

Två översiktsbilder på systemet! (dvd-skivorna och VHS-kasseterna känns ganska meningslösa nu när jag gett tvn å videon till lillbrorsan. Men vad gör det )



Och när dagen tickar mot sitt slut, vrider hifigorillan ner volymen och börjar spisa lugn klassisk musik...

...med sin kompis hifiisbjörnen!




Ljudet då?
Jodå visst är det bra, men diskanten är ibland påträngande och "ringer" runt i rummet ibland. Kanske det kan hjälpas med kabelbyte eller rumsförändringar? Även basen kan vara lite mullrig ibland men oftast är den torr. Det tar lång tid för förstärkaren att låta optimalt, och det är stor skillnad. Förändringen gör att klarheten ökar, den viktiga stereobilden förbättras och basen blir torrare. Rummet är 19,65 kvm så rummet är nog egentligen för litet för högtalarna, men men! Om det är någon som vill komma och lyssna så är ni välkomna. Även tips på hur jag kan förbättra ljudet välkomnas.



/Wingboot
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Wingboot Posted - 2005/06/14 : 01:14:59
RODA -> Mjo, de stör faktiskt lite... får fråga B&W när jag får tid

/wingboot
RODA Posted - 2005/06/12 : 21:18:45
Kan hende forhandleren, eller en møbelsnikkare har ideer om hvordan få bort de der merkene?

Mvh
Rolf
Wingboot Posted - 2005/06/12 : 20:58:01
Tack tack.

RODA -> Det är från bafflarna. Antar att den förra ägaren hade de på hela tiden och de kanske stog i solljus eller något.

/wingbooy
RODA Posted - 2005/06/12 : 20:50:16
Fint system!!
Men hva for merker er det på fronten av høgtalarna?

Mvh
Rolf
bliss Posted - 2005/06/12 : 20:47:35
Snyggt system Wingboot. De balancerade signalkablarna är väl Audioquest med tillhörande DBS. Enligt Stereophile gör det ingen större skillnad med eller utan detta batterisystem inkopplat.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000