T O P I C R E V I E W |
JohnA |
Posted - 2004/07/14 : 13:34:09 EDIT: Det är helt andra prylar som spelar numera. -Kolla i slutet av tråden.
John A. är en fattig skrotsamlare med smak för det fina ljudet. Spelar nog i amatördivisionen som audiofil-wannabe men är glad ändå. Inte ens med gott om pengar skulle jag lägga mer än 10-20.000:- på hifi. Har upptäckt att folk kastar och säljer gamla prylar billigt utan att fatta hur bra de egentligen kan vara.
Inte mycke å skryta med, men jag visar min ordinarie uppsättning i alla fall:
Marantz HD700 högtalare Dynaco SCA-35 (mindre rörförstärkare, 2x17w UL/PP EL84) Dynaco FM-1 rörtuner, tyvär utan demultiplexer. Sony CDP-590 -riktigt skräp, säkert minst 15 år gammal. Philips 212 Electronic vinylspelare, pickup från Marantz tidigt 80-tal. Marantz SD220 kassettbandspeare (gillar inte kassett, duger i bilen)
Har också en Sansui AU-9500 från 1973 med komplementäratrissor. Hittad på sopstationen! Låter otroligt bra, men spöas av lilla Dynacon i de högre registren. Fyndade en ERA 555 vinylspelare på loppis häromdagen men har inte hunnit provspela.
Mitt första seriösa rörprojekt: Räddade elektroniken ur en sönderslagen radiogrammofon på tippen. Stereoförstärkare (rör så klart) av billigare slaget med 2xECC83, tonkontroll och 2xEL84 single-ended. Separerade förstärkaren från radiodelen, kopplade upp mot mina stora Marantzhögtalare och förvånades av stor bas. I övrigt orent ljud men spelade högt för att vara kanske 2x4w. Lindade så om de små utgångstransingarna och försåg dem med uttag för skärmgallren=ultralinjärt => klart renare ljud.
Någon som anar en rörentusiast? Redan för 25 år sedan som liten snorunge samlade jag på mig rörprylar och betraktade dem som levande väsen till skillnad mot de "döda" transistorerna. Glöden och värmen har sin givna mystik. Fortsatte mera målmedvetet men fortfarande okunnigt att samla mätisntrument i tonåren. Hade garderoben full. Följande tio år kastades mycke på tippen i rent oförstånd. Hade fyra fina Ericsson ZGA 10w monoblock i klass A med EL84, -till tippen de med... =ÅNGEST!
Nu ére mycke snack å lite verkstad i väntan på tid och ork att bygga en mekarverkstad i ladan. Har sista tre åren läst in massor av elektroteori med inriktning på rör. Sugen på att bygga rörbestyckad kortvågsmottagare, synd bara att AM inte precis ger någon HiFi...
Har samlat beg. PL519 för att förhoppningsvis kunna pussla ihop en mastodont-OTL ā la Bernt Jonsson. Sugen på att prova dipol-konceptet med både bas och mellanregister. Skulle mot all förmodan tiden räcka till vore det spännande att försöka bygga jondiskant också. Har hittat DIY-projekt på nätet. Verkar billigare och mindre pyssligt än att få till en bra banddiskant. (jag som tycker det är läskigt när frugan vill tända stearinljus inomhus...)
/John
EDIT: Sökvägar till bilderna uppdaterade |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
JohnA |
Posted - 2014/09/29 : 13:39:54 Skulle det mot förmodan bli utrymme i livet för att bygga med rör är jag sugen på att bygga en triodkopplad PP med en fyrpack Toshiba-rör (beamtetroder liknande KT66 eller 6550 men inte minns i skrivande stund vad de heter)
Det kan innan det vara värt att bygga om drivsteg/ingångssteg på SCA-35:an. I original sitter där udda pentod-trioder som brusar, rasslar och är ganska mikrofoniska. Tror det finns en del att vinna på att testa Morgan Jones "Bevois Valley" med E88CC. |
JohnA |
Posted - 2014/09/29 : 13:33:22 Min nyliga comeback i HiFi-träsket kräver en uppdatering i denna sömniga tråd:
Med tiden kom jag att inse att min hopplockade anläggning bestod av delar som inte lirade särskilt väl ihop annat än med speciellt utvald musik. Efter flytt till nytt hus för fem år sedan och andra prioriteringar i livet har det stått stilla tills vi under sommaren renoverade TV-rummet en andra gång och min vingliga högtalaruppställning inte längre fick plats. Nu är det stilren minimalism som gäller, både för att maximera den kinkiga WAF-faktorn och för att jag är trött på stora vingliga lådor och trassliga sladdar.
Mitt nyväckta HiFiintresse kommer ur den utrustning som omständigheterna drivit fram, snarare än ur tekniskt frosseri.
Förstärkare: Dynaco SCA-35 (2x15W med EL34) Högtalare: B&W DM5 med Olle Mirsch diskanter Musikarkiv: Raspberry Pi i källaren med NAS-disk och FLAC-filer Ljudkälla: Raspberry Pi med Volumio musikspelare
Kommande uppgradering: HiFiBerry DAC-kort att jacka in direkt ovanpå "hallonpajen" eftersom det inbyggda har en del "brus & grus" för sig.
Har fått mycket bättre "tjong" i lyssningsupplevelserna och mycket jämnare frekvensgång. I gamla systemet fanns en del djupa dippar och toppar som gjorde att bara vissa valda låtar spelade fantastiskt medan annan lät skit. |
Jojosoda |
Posted - 2010/09/19 : 16:14:14 Intressant läsning! Hur går det med hifi-samlandet? |
JohnA |
Posted - 2006/06/11 : 21:21:08 Längre än så här stod jag inte ut med de stora och förvånansvärt lättdrivna högtalarna. Visserligen går de ungefär lika djupt i bas som OA-14 och är dessutom betydligt mer effekttåliga, men basen låter väldigt "bumligt". Förmodligen är det resonanser som sjunger med i de högre basregionerna.
Mina kära OA-14 är nu tillbaka som subbar. Spelar jag enbart dem på fulla registret från Sansui-förstärkaren låter det också betydligt renare i mellanreg och diskant. Ändå finns den där otäcka grötiga distorsionen som jag tror är typiskt för push-pull. Sansuin går nära klass B och ger nästan ingen värme alls. Att höja tomgången närmare klass A kanske skulle hjälpa ljudet, men det kanske är ett stort risktagande med gamla unika prylar? Vill jag ha lite högre "städvolym" duger Sansuin för hela registret, men ska det njutas är det subbas den ska driva.
Skulle nu behöva en rörbestyckad preamp med låg förstärkning så jag kan styra ut mina 6L6 lite hårdare. En katodföljare som buffertsteg till basfiltret vore också trevligt. Som det är nu går CD-ljudet en sväng in genom Sansuin och jag inbillar mig att jag inte har riktigt samma klarhet i ljudet som tidigare.
Tack för trevligt telefonsamtal Magnus och varmt välkommen till helgen! |
Manga X |
Posted - 2006/06/11 : 13:23:48 Skön inställning!!
Hoppas att allt löser sig till det bästa för alla inblandade! Sen hoppas jag kunna komma på besök snart med min moddade rörcdspelare.
Mvh Magnus Eriksson
|
JohnA |
Posted - 2006/06/11 : 12:37:03 Huset ligger i ruiner efter fruns utflyttning härom helgen. (nejdå, det var inte enbart p.g.a. att jag spelar högt) Borde helt ägna mig åt att röja upp, men i stället blev det igår jämförelser mellan olika högtalare och till sist en större ändring av uppställningen.
Kvar är lilla hembygda 6L6 SET-förstärkaren som direkt driver ett par 2-vägs Tandberg TL1016. Hur jag än provade runt var det dessa oansenliga containerfynd som gav renast mellanregister och diskant. Dessa tidiga 1970-talare har också mycket fin balans mellan olika frekvensområden. Högsta diskanten är kanske något klen, men det låter i alla fall väldigt rent.
Ut åkte mina stolta Sonab OA-14 som har en fantastisk mjuk och ren djuppbas och en starkare övre diskant, men ljudbilden känns väl diffus med det indirekta ljudet. Det går betydligt lättare att exakt peka ut de olika instrumenten med Tandbergarna. Mina OA-14 har fått tjänstgöra som subbar sista tiden och då matats från en skrällig Sony surroundreciever via ett basfilter för bilstereo.
Jag provade också mina fina små AKAI SW-7 som var mer lättdrivna än Tandbergarna, men diskanten var inte lika ren. Dessutom fattades all mid-bas. -Ut i förrådet med dem också!
Ett par stora slutna 1970-tals 3-vägare av okänt fabrikat släpades in att användas i första hand som subbar. Två 10" gummikantade element i vardera lådan gav imponerande resultat. Går faktiskt t.o.m. djupare än OA-14 men frekvenskurvan i de lägre regionerna är inte fullt så trevlig som för OA-14. Kunde i viss mån styra upp detta med bilstereofiltret. Har nu något "bummligare" bas, men det kanske också är en vanesak.
Sony-förstärkaren till subbarna hade fått något knäppryck i ingångssteget och är dessutom av usel klass. In med 23kg Sansui AY-9500 från 1973 i stället! Med TV:n i fruns lägenhet blev det gott om plats ovanpå skåpet.
Sansuin har yttre byglar mellan för- och slutsteg, så där pluggade jag in det aktiva bilstereofiltret. Jag har länge saknat ett RIAA och det fick jag nu i Sansuin. Lite taskig nivå på signalen ut till lilla 6L6-miraklet när jag spelar vinyl, men vill jag spela riktigt högt kan jag slå om en switch på bilstereofiltret och köra hela registret genom Sansuin.
Tveklöst är jag förstörd av single-end. AY-9500 ska ju vara en verkligt fin förstärkare men jag hör tydligt en vass och otäckt smutsig klang som jag förknippar med push-pull. Jag har hört samma otyg ur allt från min volvos beklämmande originalstereo till riktigt fina ljudanläggningar.
Mitt favoritkoncept är kort och gott single-end triod för allt över några 100-tal Hz, aktivt filter och massa "tjong" för djupa basen. Återstår att bygga försteg med buffrad utgång till basfiltret så jag minimerar kislet i signalvägarna utom till basen.
Summering av nuvarande uppställning:
- Philips CD162, containerfynd med fantastiskt ljud, 0:-
- 6L6 SET 2x1,3w hembygge av skrot, 0:-
- Sansui AY-9500, containerfynd, 0:-
- Ratho bilstereofilter av tveksam kvalitet, "avskrivet", 0:-
- Tandberg TL1016 högtalare, containerfynd, 0:-
- 3-vägs högtalare av okänt fabrikat, containerfynd, 0:-
- Philips 677 Electronic vinylsnurra, containerfynd, 0:-
- AKAI CD 702D-II kassettbsp, containerfynd, rembyte 20:-
Summa för schysst HiFi: 20:-
-Den som spenderar 10.000:- i butiken kommer inte i närheten. |
Manga X |
Posted - 2006/05/09 : 07:59:26 Underbart att läsa din tråd! Jag blir så glad av allt ditt mekande och det fina välljud du får ut av dina ideer och slit.
Jag bor utanför Enköping (längs 55:an mot Uppsala). Så ett besök kanske kan ordnas.
Jag kan ta med min moddade rörcdspelare. Den spelar riktigt trevligt.
Mvh Magnus Eriksson |
JohnA |
Posted - 2006/03/03 : 14:16:43 Uppdateringsdags:
För en tid sedan plockade bort ena 6SN7:an i 6L6 SET-förstärkaren ovan. -I stället för SRPP drivs nu slutrören av vanliga GK-steg. LED-biasen är kvar. Låter kanske ännu bättre, men definitivt inte sämre. Nu är den i samma klass som det man hade på 1920-talet!
----------------
Bland de senaste sopfynden är ett par Tandberg vägghögtalare. Ca 25x45 cm med kupoldiskanter och 6" bas/mellan. Slutna lådor i burkigt material. Verkar inte finnas mycket stoppning i dem. Bas/mellan-elementen har ganska stel gummikant. Skulle gissa att högtalarna är från ca 1970. Basen imponerar. -Inte i klass med OA14, men ändå imponerande. Diskant och mellanregister låter väldigt klart, kanske rent av överträffar mina OA14-referenser. Har njutit klassisk musik hela eftermiddagen. Fantastiskt och gratis! Tandbergarna har några murriga resonanser i nedre registret, men det är mindre än väntat. Dessa högtalare placerar instrumenten där de ska vara i konserthallen. Mycket tydligare 3D-upplevelse än med OA14. Å andra sidan gick väl den gode Carlsson succesivt ifrån sitt indirekta ljud med tiden? Att studsa runt ljudet mot väggarna var kanske viktigare i HiFi:ns barndom innan stereo slog igenom? |
JohnA |
Posted - 2006/01/16 : 18:38:28 Dags för en uppdatering av "dagboken":
I helgen hälsade jag på Tomas L. i andra änden av Uppsala. Med mig hade jag "Den Lilla" och en massa High Fidelity Reference CD. Tomas har ett par hembyggda vikta kvartsvågspipor med 5.25" bredbandare. Receptet för högtalarna känner jag inte till, men de låter imponerande stort och luftigt. Tomas vardagsrum är betydligt större än mitt men så mycket svagare blev inte ljudet. Troligen högre verkningsgrad i hans pipor än i mina OA14. Både Tomas och kompisen Jonas tyckte ljudet från min lilla förstärkare var mycket trevligt. -Mmmmmmm, smickrande! Till en början tyckte jag ljudet från piporna var lite burkigt, men det intrycket försvann fort. Basen var också klenare, men ändå förvånansvärt märkbar. Det som verkligen imponerade var hur exakt jag kunde följa instrumenten i de symfonier vi spelade. -Positionerna var exakta! OA14 är väl egentligen byggda för att ge en diffus bild av diskanten med elementen som pekar åt alla håll. Trots att Tomas högtalare stod mycket mer isär än mina fyllde orkestern ut mellanrummet fullständigt.
Vi ska provköra Tomas högtalare hemma hos mig, men jag tror absolut att jag bygger mig ett eget par pipor. Mina OA14 blir då ett utmärkt komplement för basen via en extra förstärkare. Kanske sviker jag min ideologi och både delar och driver basen med kisel...
-----------------------------
Tankarna far omrking en storasyster till Den Lilla. 2x1w är i klenaste laget och kanske 5-7w räcker bättre. Single-ended utan motkoppling och trioder eller triodkopplade beam-rör. Nollbudget medför djupdykning i skrotladan (nej, inte "Lådan"). Valet står mellan 6080/6AS7 och triodkopplade PL504 eller PL519. Har också en tolvpack 12A6 på gång. (klena men fina triodkurvor). Slutligen finns några mindre sändartetroder, men tyvärr bara ett 813 utan sockel och ett till med krossat glas... Har annars en konding på 32uF/6000v som skulle kunna motivera ett vansinnesbygge...
Närmast på mekarbänken är annars en preamp med RIAA. Blir en i grunden enkel sak med E88CC som line-steg för båda kanalerna och ett till E88CC till vardera kanalens RIAA. Passivt RIAA-filter i två separata steg.
Utgången till slutsteget blir direkt via en volymkontroll utan buffrande katodföljare. Kabellängden mellan preamp och slutsteg blir enstaka decimetrar. Line-steget blir urkopplingsbart så jag kan köra CD m.m. rakt in i slutsteget.
Två extra utgångar buffras med katodföljare av ECC81 eller -82. Den ena kopplas före volumkontrollen och är tänkt för inspelning till bandspelare. Andra utgången hamnar efter volymkontrollen för att driva basförstärkaren.
Ytterligare två rör ingår i en liten gimmick som ska driva ett EM80 indikatoröga för visning av stereoeffekten. Funderar på att biasa ett EM34 så att de inbyggda trioddelarna kopplas ur och sedan via en yttre dubbeltriod driva EM34:ans båda halvor separat som en stereo VU-meter. Kanske blir det i stället ett litet katodstrålerör där ljudkanalerna driver X- resp. Y-plattorna. Kopplingen torde t.o.m. bli enklare än 1950-takelets enklaste oscilloskop.
Slutligen tänkte jag köra med rörlikriktare och enbart för syns skull blir det då ett AZ1 med nätanoder i vacker auberginkolv. Försöker också hitta en ursäkt att ta med ett vackert blåskimmrande stabilisatorrör i stort glashölje och med oktalsockel. Mycket snack blev det, återstår att se när verkstan öppnar... |
JohnA |
Posted - 2005/11/28 : 17:10:21 Den som vågar se bilskrället kan göra det här: http://elektroarkivet.homelinux.net/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/ Jodå, den isblå buckliga och det svarta monstret är samma bil! Om jag så här 15 år senare hade samma energi, tid och möjligheter skulle världen få se en värdig efterträdare.
Åter till HiFi: Läste idag här på HF en diskussion om musiktips för "djuuuup bas". Hittade några av förslagen i min samling och provkörde på den "lilla" (2,5w 6L6 triod). Djupbasen kunde identifieras som en fladdrig antydan, så nu börjar jag längta tillbaka till lite högre effekt. Kopplar jag upp Dynacon igen lär jag få skrämselhicka av vad jag säkerligen kommer att uppleva som vasst och orent i de högre registren. Klen är "den lille", men den spelar förbaskat rent.
Planerna för en 10-rörs (Ex8x) preamp med RIAA börjar ta form och snart är det dags för lågra förberedande experiment. Tre av rören är att betrakta som extra leksaker. Det blir bl.a. EM80 indikatoröga och en extra buffrad utgång. Kanske blir det sedan ett modernt kiselbaserat lågpassfilter och Dynacon eller ett 50W Dynacord PA för enbart basen. Nåväl, en sak i taget, preampen först.
|
Patrik B |
Posted - 2005/11/10 : 21:08:51 Hehe, var det du som hade den där "galna" saaben. Jag mötte dig i Löten någongång under mitten utav 90-talet. Jag vred så mycket på skallen så jag höll på att köra av vägen.
|
JohnA |
Posted - 2005/11/10 : 20:09:55 Så var det äntligen dags för en uppdatering:
Har småputsat lite på Dynacon sedan sist och dessutom trampat startgroparna djupa inför ett förstärkarbygge som aldrig tycks komma till skott. (Morgan Jones 10-watts "Bevois Valley" med E88CC Concertina och ultralin EL84)
Plötsligt och spontant skulle det bli en liten, ful och skrällande gitarrförstärkare, men det blev i stället en ljuvlig liten sak på 2x1,3w med "singel-ändade" och triodkopplade 6L6 med 6SN7 SRPP före. Låter förvånansvärt kraftfullt och räcker nätt och jämnt till för mitt lilla vardagsrum. Förstärkaren passar fint ihop med mina OA14 och ger trots pyttesmå utgångstranformatorer en mjuk och hyfsat kontrollerad djupbas som känns mer än den hörs. Här kan man tala om HiFi-världens dieselmotorer! (inget imponerande hästkraftsantal, men de stånkar på och drar vilka lass som helst)
Här är diskussionen om förstärkarbygget: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43550
Nästa steg blir nog att bygga pre- och phono-amp i samma stuk.
EDIT: Måste tillägga att kostnaden för förstärkare och nätdel blev exakt noll kronor! Allt material fanns i skrotgömmorna och är ca 40-60 år gammalt. Fuskade lite med "nya" begagnade sladdar, kondingar, motstånd, diodbrygga samt lysdioder för bias till 6SN7:orna. Lödtennet är från ett dödsbo och luktar så där mysigt som det gjorde för 20 år sedan. Mmmm... riktig nostalgitripp! |
Tux |
Posted - 2005/05/17 : 16:31:53 John, Vi har alrdig träffats vad jag vet i alla fall.
Vet inte hur jag hamnade på den gamla hemsidan någon gång för länge sen (typ -98 eller så) men den var ruskigt skojsig att surfa runt på och se all underbar galenskap och vansinniga idéer som genomfördes med bravur!
Jag tror på en avdelning med "ungdomssynder/klassiker" och bildreportage.
Mvh Tux
|
JohnA |
Posted - 2005/05/15 : 21:14:55 Det som skett sedan förra gången jag skrev här är inte bara en väldig massa fler lyssningstimmar, utan också en mindre ombyggnad av förstärkaren. Förbättringen med den sopfyndade Philips-CD:n är uppenbar. Även min långt ifrån lika besatta fru märker tydlig skillnad.
RIAA:t i Dynacon sägs vara en dålig konstruktion men jag har bara haft min gamla Sony-CD att jämföra med. Tidigare lät vinyl bättre men nu är det tveklöst tvärt om. Provade att köra genom ett transistor-RIAA och resultatet var nästan lika uselt. Samma skrälliga karaktär men betydligt mindre brumm. Har fortfarande inte provat Shure-picken, men är ganska övertygad att Marantz pick-up är lika usel som de andra Marantzprodukterna från 1980-talet.
Faktum är att förbättringen med CD och högtalare skämt bort mina öron i sådan grad att det inte längre är någon njutning i vinyllyssningen. Många av mina tidigare njutbara CD börjar också kännas störande skräpiga i ljudkvaliteten... Samtidigt har jag börjat lyssna på musikstilar jag egentligen inte gillar, men mjuter stort av de fina inspelningarna! -Är jag en äkta förstörd HiFi-nörd nu?
Ytterligare ett lyft i ljudet fick jag genom att koppla in CD:n direkt till slutsteget och koppla bort tonkontroll och försteg. Som en bonus åtminstone fördubblandes förstärkarens känslighet. Nu måste jag tyvär dämpa bort större delen av den fina signalen för att inte överstyra både slutsteg, öron och fönster...
Mycket vill ha mer och nästa steg är att byta ut triod-pentoden 7199 i drivsteg/fasvändare. 7199 inte bara brusar och är mikrofoniskt, det får ibland för sig att rassla metalliskt av sig själv. En lätt knackning på förstärkaren och det låter som tamburiner i ena högtalaren. Efter diverse irrvägar har jag fastnat för HFTA-konceptet och snälle Jax har räknat om drivdelen för E88CC och 300v så det passar mina slutrör och nätdel. Med så stora förändringar vill jag inte bygga sönder min Dynaco, utan bygger allt på nytt chassie och lånar bara Dynacons utgpngstransformatorer.
Laselite, jag har inga problem med basen från mina OA14, den är fyllig djuuup och mjuk utan missljud. Visserligen skrammlar fönstret, men det tyder bara på att det behövde kittas om redan för 20 år sedan... OA14 ska visst nå ner till 26Hz, och det är en märklig känsla att inte höra det direkta ljudet utan bara massa löst skräp runt omkring. -Och särskillt om man tänker på hur liten effekt de små baselementen matas med (<2x15w).
Tux har så rätt, jag erkänner! :-) Men hur kan Tux hålla reda på detta? Vem är Tux??? Med så flitigt postande kan det i alla fall inte vara min gamle kompis med företaget Tuxtech, för han kan nog inte ens stava till Carlsson. "Alla känner apan, och apan känner ingen"...
Både bilen och brinnande MAC:en finns kvar på min sajt, men man får leta lite i bildarkivet eftersom de inte passar in i profilen för Elektroarkivet.se Kolsyrad MER är däremot nedlagd. Kanske borde den återuppstå under rubriken "Johns klassiker" eller nått i den stilen.
Innan jag fått i ordning en mer permanent mekarhörna där jag kan bygga den nya förstärkaren i lugn och ro blir det nog lite lekstuga på köksbordet i form av att bygga en simpel regenerativ AM-radio med endast ett rör, ECL82. Möjligen försöker jag med riktigt gamla rör, EL3 för högtalaren och ECH4 för HF-delen (trioddelen, hexod-blandaren använd ej) Ska ju vara snyggt och maximalt nostalgiskt också!
|
Tux |
Posted - 2005/02/09 : 20:31:50 Är det möjligen så att det är samma John som en gång i tiden hade en hemsida med en totalt galen Saab v4, kolsyrad Mer och eldat "äpple"?
Kul att se att man kan hålla musikhobbyn igång utan att bli ruinerad..
|
lasselite |
Posted - 2005/02/06 : 10:16:30 Funderade kring en annan tråd här på forumet. Det kan vara så att dina stora Marantzlådor "äter upp" en del av basen från dina OA14.
Om du inte redan har slängt ut dem, så prova med det. |
balrog |
Posted - 2005/02/06 : 10:14:10 Underbart JohnA! Slänger själv ett getöga ibland när man kastar soporna eller går ner i källaren.Man vet aldrig om det kam komma till nytta nån gång.Har i allafall blivit en Pioneer reciver från 70-talet fungerande men i särplockad och ett beyma 18" PA element. |
JohnA |
Posted - 2005/02/06 : 09:04:16 Så har nollbudgetmannen ännu en gång bevisat att det inte behövs pengar för att uppnå fint ljud: Sedan mina Sonab OA14 fick nyrenoverade basar har jag helt övergivit mina USLA marantzhögtalare. -Tvärt emot vad jag tidigare tyckte/trodde är de helt enkelt skit! (får lov att erkänna att nollvisionen sprack eftersom renoveringen kostade mig 150:-)
Sedan länge har den gamla Sony-CD:n varit anläggningens verkliga sorgebarn. Inspirerad av min skrotletande kompis Tomas plockade jag till mig två ca tioåriga CD-spelare från sopstationen. Trodde inte ens de skulle funka, men Magnavoxen låter något bättre än Sonyn och Philipsen låter betydligt renare. Man undrar vad som får folk att kasta felfria och välljudande prylar, men man tackar och tar emot. :-) Med den ena spelaren medföljde en Friends-skiva isatt uppochner... -Man undrar...
Hur som helst har jag nu ett betydligt luftigare, klarare och levande ljud och tack vare mina sopfyndade OA14 en fantastisk djupbas som får fönsterrutorna att skrammla vid 35Hz trots att ljudet nästan är ohörbart.
Nollbudgetvisionen är spräckt, men det kan jag leva med. Så här ser det ut för närvarande: *Högtalare OA14, sopfynd, renovering 150:- *Förstärkare rör-Dynaco SCA-35, 1000:- *Grammofon Philips 212, 1971, 0:- (Marantz pickup ska bytas mot Shure) *CD-spelare, Philips 162, 0:- *Kablage grova nätkablar och gammalt skräp, 0:-
Summa för scysst HiFi: 1150:- -Spöar åtminstone hemelektronikkedjornas skräp för tiodubbla summan! Har inte provat med sansuiförstärkaren, men antar att det låter nästan lika bra och då hamnar summan på 150:- |
Engh |
Posted - 2004/11/16 : 15:49:59 Har skickat dig ett mail ang dina Oa-14 |
edison |
Posted - 2004/11/15 : 01:20:30 Hade ett par 2-vägs Maranz-stativare hemma nån månad i mitten av 80-talet.(lånat av butiken jag jobbade i då) och dom lät rätt bra men inte alldeles lysande. Rent och rätt så "korrekt" men inte så fylligt & dynamiskt skulle man kunna säga..men diskanetrana var inte alls pjåkiga.Dom var slutna (tror jag) men modellen är inte i minnet... |
JohnA |
Posted - 2004/11/15 : 01:06:54 Körde hårdtest i helgen. Rapporterade till en kompis och av ren lättja infogar jag en del av brevet här: -------------------------- ...om olika typer av högtalare då jag inbillar mig att de är den del i ljudkedjan som producerar största andelen linjär distorsion. Bortsett från det skrälliga ljudet av en direkt dålig förstärkare tycker jag inte att f. har så stor inverkan på frekvensgången i ljudet utom möjligen i början och slutet på det hörbara frekvensområdet. Högtalare däremot kan kröka till frekvensgången rejält utan att för det låta illa. Ungefär som att skruva på en equalizer. Bortsett från min ovilja att införa en massa extra komponenter i kedjan så borde en EQ vara en bekväm genväg att snygga till frekvensgången i en ojämn högtalare. En musikstil som låter bra i en högtalare kan låta skit i en annan även om den i sin tur vinner testet med helt annan musik.
Varför dillar jag då om detta? Jo, jag retar mig lite på svårigheten att avgöra när en högtalare återger musiken bra. Skapar högtalaren skrälligt ljud genom olinjär distorsion låter det naturligtvis skit på samma sätt som med den dåliga förstärkaren. På nått vis kanske man kan jämföra med bilar: Den distande förstärkaren kan liknas vid en sliten skrotbil med ryckig gång och skrammlande avgassystem. De olika högtalarna motsvaras däremot av vad bilen har för färg. -Ingen färg är rätt eller fel, allt är en smaksak. Upptakten till min monolog om högtalare är att jag i helgen provspelat ett par 70-tals Sonab OA14 efter att i någon dryg vecka spelat omväxlande på mina trotjänare Marantz HD700 och ett par OA5 från början av 70-talet. Jag kan helt enkelt inte kora en vinnare i testerna. OA5:orna är en äldre och snikigare konstruktion än OA14, så "femmorna" har jag i alla fall kunna plocka bort. -De har ingenting som inte finns i OA14, men de låter lite tunnare i de lägre registren trots större bredbandare och något större lådvolym. Något jag upptäckt genom jämförelserna är att Carlssonprincipen med indirekt och uppåtriktat ljud får musiken att kliva ut högtalarna och in i rummet på ett mycket livligare sätt än vad Marantzerna fixar. -Sonab-Marantz 1-0.
Sedan jag bytte ut marantzernas små fjuttiga magnetsvaga papperskonade diskantelement mot ett par spanska diskanthorn från PA-lådor (passade direkt i hålen) fick jag inte bara skruva ner högtalarnas dämpreostater för diskanterna i bottem, jag fick också en mycket klarare diskant. Spanjorerna är knappast någon high-endprodukt, men det faktum att de låter så mycket bättre än Marantz egna får mig att tvivla på hur bra prylar Marantz egentligen gjorde i början av 80-talet. Originaldiskanterna ser fruktansvärt leksaksaktiga ut, vilket också märks på ljudet.
Nåväl, trots trimmad diskant på mina trotjänare så var båda Sonab-burkarna minst lika rena och klara i de högre frekvenserna. Mina Sonab OA14 hade trasiga membrankanter på sina Peerless 6" bredbandare, så jag stoppade i ett par chickt vita bildörrshögtalare av okänt fabrikat. Trots detta tycker jag mellanregistret spelar minst lika rent som från marantz-burkarna. I den övre basen märker jag den största skillnaden. Här är båda Sonab-burkarna väldigt klena, så pass att jag verkligen saknar något. Att marantzernas 10-tummare fyller ut bättre är kanske inte att undra på. Däremot låter M. på gränsen till "murrigt" i detta frekvensområde. Det mest imponerande i jämförelsen är ändå att t.o.m. de slarvigt utförda OA5 med sina vassa och illa inklämda basreflexrör har en märklig djupbas som lyfter fram lågfrekventa detaljer ur musiken jag aldrig tidigare anat att de fanns. T.o.m. de mindre OA14 med sina sextummare spelar otroligt djupt trots bortfallet i den högre basen.
Jag har kommit fram till att OA14 vinner över M. HD700 på alla punkter utom saknaden av högre bas/lägre mellan, men att man inte saknar detta på all typ av musik. Klassiskt, akustiskt, jazz, blues m.m. vinner överlägset i OA14. Det enda som verkligen låter - ja inte bättre men kanske snarare roligare - i marantzerna är sådant med mycket dunka-dunka. I sonabburkarna låter det lite väl tunnt för att dessa ska vara en given ersättare för mina stora Marantz.
Mycket om detta blev det, men det var mycket lärorikt och insiktsfullt att göra denna jämförelse. Nu har en kille frågat om jag vill byta mina trasiga Sonab/Peerless originalbredbandare och ett par slitan OA12 mot ett par nyrenoverade originalelement till mina OA14. (värde ce 2x250:-) -Svårt att tacka nej där då jag tror att originalelementen kan fylla ut det saknade registret något bättre.
Tyvär är golvburkarna från Sonab svåra att placera bra permanent i vårt pyttelilla vardagsrum som också är lekrum både för far och son. Marantzerna hänger ur vägen med "hövvet ner" uppe på väggen och gott om plats under för sonens lilla extra-TV m.m. Sonablådorna måste jag stuva in i ett hörn när de inte används, annars hamnar de en bra bit ut på enda öppna ytan. -Men som farbror barbro sa: "det finns inga..." (du vet va? ;-)
-------------------------------------------------------------------------------
Kom så på ett motto som kanske är lite väl provokativt i vissa läger: "HiFi är mer för de smarta än för de rika"
Kan nog vara på sin plats med ett förtydligande: Jag är fullt medveten om att det finns ekonomiskt välbergade som är både kunniga och smarta. Däremot misstänker jag att det är de enbart rikas gamla otrendiga prylar jag hämtar gratis på sopstationerna eller billigt på loppis.
Hur som helst, den som känner sig manad att tycka något om Högtalare från Marantz eller Sonab är välkommen att skriva några ord här eller i ett PM. |
Roq |
Posted - 2004/11/03 : 00:55:30 Ah, en sån där ERA-skivspelare hade farsan på 70-talet :-) Längesen jag såg den. Hmm, undrar var den tog vägen. Kanske såld i Uppsala och nu köpt på loppis... |
Bravo |
Posted - 2004/11/02 : 23:51:42 Häftigt, vem säger att man är en sämre entusiast bara för att man har mindre tillgångar. Med själ och hjärta kan det ju bli mycket bra ändå. |
JohnA |
Posted - 2004/11/02 : 22:03:06 Äntligen något nytt att rapportera! Skrotsamlare som jag är hittade jag två PA/medhörningshögtalare med 12" bas/bredband och små spanska Beyma CP-16 dynamiska diskanthorn. Oerhört vasst och kraftigt drag i diskanten, i övrigt typiskt burkigt PA-ljud som på sin höjd duger i fjunläpparnas Opel Ascona vid korvmojjen en fredagkväll. Jag var ytterst skeptisk till Beyma-hornen, men de var i alla fall klart mer seriösa byggen än pappkonsdiskanterna i mina stora 80-tals Marantz (på bild ovan). Bytte diskanter då de passade i samma hål. Höll på att blåsa öronen av mig och det kändes som ett väldigt onaturligt ljud. Verkningsgraden var enormt mycket bättre, så med högtalarnas diskantkontroller nerdragna på min. blev det fin balans. -Mycket klarare diskant än tidigare utan att låta allt för vasst.
Det där "högtalarlösa" ljudet har jag aldrig uppnått tidigare, men jag har upplevt det på finare anläggningar. Hos min ena hovleverantör sopstationen har nu senast jag hittat ett par fina 2:a generationens Carlsson/Sonab OA5 golvhögtalare. Tidigare har jag också släpat hem ett par OA12 och ett par OA14 som båda är mindre och av en senare och bättre generation. Tyvär samtliga med "rutten" upphängning och mosade koner. OA5 var enligt www.carlssonplanet.com en verklig storsäljare i mitten av 70-talet. Andra generationens OA5 sägs vara klart bättre än första då man höjt upp bafflarna så att ljudet kan spridas friare. Förutom fyra små Peerless-diskanter har OA5 en 8-ohmsvariant av Philips 9710.
Jag hade tidigare varken hört en riktig Carlsson/Sonab eller Philips 9710 och var ganska skeptisk. -Nu har jag hört det högtalarlösa ljudet!!! OA5 är tungdrivna jämfört med mina Marantz HD700 och den högre basen känns tunn som väntat. Diskanten är aningen hård, men ren. Trots ett klenare och hårdare ljud spelar OA5 helt underbart på akustisk musik och s.k. konstmusik. Dunka-dunka passar de inte lika bra till. Det märkliga är att OA5 har en mystisk mjuk djupbas som utan att vara påträngande ger ett enormt djup. På Carlssonplanet kritiseras OA5 för sina taskigt utformade basreflexrör som utmynnar tvärt mot en nära placerad spånskiva i botten. -Kanske "Stickan" ändå visste vad han gjorde. Är nu väldigt sugen på att provköra mina OA14, måste bara hitta lämpliga GRATIS bredbandare.
|
JohnA |
Posted - 2004/08/17 : 13:08:23 Uniper, tack för diodtipset! Nu vågar jag knappt spela... ;-) Har funderat på att prova rörlikriktare, nu har jag en anledning. Jag har tidigare snappat upp förslaget att s.k. FRED (Fast REcovery Diodes) i likriktaren ska låta bättre. Jag har inget störande nätbrum, men jag antar att dåliga dioder kan ge små otäcka strömspikar som ringer upp i ganska höga frekvenser och att detta sedan ger upphov till intermodulation eller nått. Låter i alla fall inte som en orimlig teori. Ibland passar verkligen ett av favoritcitaten ur Matrix bra inom audiofilin: "Ignorance is a bliss". :-)
Innan jag börjar hacka inuti min Dynaco ska jag experimentera hej vilt med en gammal Philips mono-PA på 20W (EF86-ECC81-2xEL81) och lära mig mera vad som ryker först när man t.ex. höjer bias... -Har ett gäng EL84 att labba med. Återstår att se om jag kan passa in rör som vill ha 8k mellan anoderna där EL81 bara ska ha 2,5kohm. Har många uttag på utg-trafens sekundär.
|
|
|