T O P I C R E V I E W |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2004/06/09 : 14:15:27 Jag är en snart 23årig datastudent som precis har insett fördelarna med en ren 2-kanalsanläggning. Igår fick jag hem ett 2-kanalsförsteg som ersatte min surroundreceiver och jösses vilken skillnad det blev i ljudet. Att det var skillnad misstänkte jag men att den skulle vara så stor blev nästan en chock.
Vi börjar väl med elektroniken där jag tidigare som sagt använt min Marantz SR-6200 Surroundreceiver som försteg men nu har ersatts av ett Thule pr 150b som fullkomligt krossar receivern i stereoåtergivning.
Som cd använder jag för närvarande min Marantz dv-6200 och den får duga ett tag till tills ekonomin tycker att det finns finansiella resurser att lägga på en cdspelare .
På slutstegsfronten har jag 2st Meridian 505 monoblock spelar mycket rent, neutralt och kanske på gränsen till lite kyligt.
Mina fronthögtalare som jag lyssnar hifi med är ett par B&W CDM 7 NT och dessa burkar är väldigt torra och strama i basen. I de övre registren spelar de väldigt detaljerat och trevligt.
Kablaget mellan dvdn och försteget är ett par Tara Labs Air 1 och ett par Harmonic Tech Silway Pro mk-II mellan försteget och monoblocken. Högtalarkablaget består av ett par Tara Labs Prime 1000 biwire-kablar.
Bilder har jag på G, men jag ska bara kika vart och hur jag lägger upp dem. Såja, nu kommer det lite bilder på systemet.
Översiktsbild:
Framsidan på försteget:
Baksidan på försteget:
Framsidan av monoblocken:
Baksidan av ett monoblock:
En spacig bild på ena högtalaren: (Här hängde det visst med en ram sen gammalt)
Baksidan på en av högtalarna:
Taadaaaa !
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FBK |
Posted - 2007/07/08 : 15:25:02 quote: . Kanske kan lägga upp en bild eller två om det är intressant.
Bilder nuuu! |
nahoj |
Posted - 2007/07/08 : 12:35:17 Det där kanske kan du stryka direkt, och lägga till en nolla framför ettan eller tvåan |
B-200 |
Posted - 2007/07/08 : 12:07:11 klart det är. |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2007/07/08 : 11:56:40 Oj vad den här tråden har sovit länge, nästan två år. Mitt hifiintresse dog ut pga tidsbrist (ansåg jag) men nu har det visst vaknat till liv igen och jag har åter igen skaffat mig lite prylar att spela på. Kanske kan lägga upp en bild eller två om det är intressant. |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/31 : 22:13:51 Tackar . Javisst är det FBKs gamla 333 ditt öga skådar.
Högtalarna är ett hembygge som du kan följa i denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38103 och mycket riktigt är basen från Thiel & Partner samt banddiskanten från Eton. |
knoxville |
Posted - 2005/07/27 : 20:43:56 Snyggt rum och trevlig elektronik. Är det FBK:s gamla 333:a?
Vad är det för högtalarna? Thiel alement och banddiskant om jag ser rätt, men märke och modell kan jag inte urskilja...
/Erik |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/18 : 10:36:47 Nackstöden hörde egentligen inte till den här soffan men jag ville ha ett par såna ändå, så de fick följa med utav bara farten. Jag kan kolla upp vad min heter när jag kommer hem. |
UnBeliever |
Posted - 2005/07/18 : 10:18:02 Min soffa är också från Mio. Den heter Today Three och likheterna är rätt stora faktiskt. Till och med de runda nackstöden... |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/18 : 08:24:32 UnBeliever>> Tackar. Soffan är köpt på Mio men modellnamnet minns jag inte på rak arm. Vad har du för en soffa om du anser att min är lik din? Eller motsatsen .
vemsom>> Tack . Ja, skillnaden mellan Foggen och Tri-Vistan samt Sonyn var väldigt stor. Till en början körde jag dessutom med min Marantz-dvd och redan där fick Foggen se sig besegrad. Foggen tyckte jag betonade plingljud lite för mycket och nästan kastade dem i ansiktet på lyssnaren medan den bara touchade mikrodetaljerna. Marantzen i kombination med Tri-Vistan spelade med större balans genom hela registret och var "laid back" istället för pang på som Foggens melodi var. När sen Sonyn flyttade in i fredags och bytte plats med Marantzen insåg jag plötsligt att Marantzen spelar väldigt murrigt och dovt samt att ljudbilden var mycket liten. Sonyn däremot spelar stort, luftigt och detaljerat utan att för den sakens skull bli vass. Den spelar mera väldefinierat helt enkelt.
Jag är ingen mästare på att beskriva ljud och om någon inte riktigt skulle förstå är den välkommen på ett besök .
freann>> Det är en Sony SCD-XA333ES jag använder som transport. |
UnBeliever |
Posted - 2005/07/17 : 22:10:55 Får nog skaffa glasögon, tyckte det var samma soffa som jag har. Men icke. Likheten är slående dock. |
freann |
Posted - 2005/07/17 : 22:08:40 Ser trevligt ut. Är det en Sony SCD-333ES eller 555ES du använder som transport? |
vemsom |
Posted - 2005/07/17 : 22:02:35 Gu' va mysigt. Och vilken maffig soffa :D Vart hittar man en sådan?
Snacka om uppgradering :D |
UnBeliever |
Posted - 2005/07/17 : 21:57:36 Väldans snygg soffa! Anläggningen i övrigt också!
|
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/17 : 21:53:13 Om vi skulle ta och titta in i mitt nya lyssnings/vardagsrum. Möbleringen är än så länge temporär och kan komma att förändras.
Vi zoomar in lite och förflyttar oss samtidigt lite mot mitten av rummet.
Som ni ser har det skett en del byten av både bänk och elektronik sen senast. Nu kan vi ha en liten gissningstävling om vilka prylar som bytts ut och vad som kommit in istället. Om någon orkar dvs .
Om vi blickar bakåt mot sweetspot ser det ut så här. Sweetspoten lyses upp av en annan spot , vilket gör att det inte går att ta miste på var jag avnjuter mina skivor.
Vrider vi lite på huvudet ser det ut så här.
Slutligen en översiktsbild tagen mellan huvudstöden på soffan.
Dass was alles. För idag i alla fall.
|
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/17 : 00:42:26 Lite måste man väl få retas? .
Menar du utomhus med "ett oändligt rum"? Jag har hört att om man väl har spelat utomhus en gång kommer det ALDRIG låta bra när man lyssnar inomhus igen.
Det är en vanlig lägenhet på två rum och kök belägen i sthlmsregionen. |
vemsom |
Posted - 2005/07/16 : 10:48:50 Vilket störigt inlägg ;) Vi vill juh se! Härligt med nytt och större rum. Kan tänka mig det kommer göra gott (för alla).
eoJeud spelade juh i ett oändligt rum häromdagen. Man borde kanske flytta ut på landet :)
Vad är det för lägenhet? |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/16 : 10:37:11 Jag har sen en tid flyttat in i en ny lägenhet och fått ett betydligt större lyssningsrum. En del byten på elektroniksidan har gjorts, till det bättre . Nu har jag även fått igång bredbandet så snart borde jag kunna lägga upp lite bilder. |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/06/04 : 09:15:14 Snart är det dags för ett nytt och framför allt ett STÖRRE lyssningsrum då jag äntligen har hittat en trevlig lägenhet som jag får tillträde till om två veckor.
Att högtalarna har bytts ut i min anläggning har nog ingen gått miste om . Nu har jag snart levt utan hifi i två månader då mina CDM 7 NT skeppades iväg. Det är inte kul att behöva låta stereon stå och damma samt bara kunna lyssna på ett par mindre bra datorhögtalare från Infinity . |
Creative Audio |
Posted - 2005/01/23 : 01:09:20 vole > Fadel Art kablarna börjar vid 4K.... dom som jag änvänder just nu kostar 78k , kommer att vara med på mässan i Stockholm! Wolfgang
|
vole |
Posted - 2005/01/22 : 23:54:49 TJOHOHO !! Hur var det nu, låser de kassavalvet på banken under helgen
Wolfgang, jag tackar för din hjälpsamhet, men har jag inte suttit fastnaglad på väggen tidigare så kommer jag helt klart att göra det efter att tagit upp det med sambon -Älskling, jag hade tänkt mig att lägga 20 tusen på ett par kablar ! !!Kasmack!!! Och där flög jag in i nästa vecka !!
|
Creative Audio |
Posted - 2005/01/22 : 15:28:29 Vole > Jag tar fortfarande in kablarna på beställning, men det blir ju inte det "billiga" priset som "MasterOfPuppetz" fick ! Kablarna kostar ca 20 k paret! Wolfgang Om du har frågor kan du PM´m mig Vole!! |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/01/22 : 09:45:17 Det var det verkligen, jag hade inte väntat mig att skillnaden skulle bli så här stor. Jag vet faktiskt inte ens om kablarna saluförs i Sverige, utan jag tycker att du ska fråga Wolfgang som jag köpte mina kablar av. |
vole |
Posted - 2005/01/22 : 01:44:16 MasterOfPuppetz, det låter som en trevlig uppgradering !
vet du vem saluför WireWorld kablarna i Sverige ? kanske man själv skulle köpa grisen i säcken och hoppas på att man kan få en liknande upplevelse |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/01/21 : 20:23:28 Jag har ett par Tara Labs Prime 1000 som jag tycker funkar ganska bra för stunden . |
Creative Audio |
Posted - 2005/01/21 : 19:34:33 vad har du för högtalarkablar nu ?? Har ett par WireWorld Equinox III+ som passa utmärkt till dinna B&W dom är BW. Sen har jag ett par FADEL ART som är speciellt framtagna för B&W, kompisen kör in dom just nu på sinna B&W 802D, han vill inte lämna dom ifrån sig !!
|