HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Marrans Mysrum (uppdaterad 090205)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
marran Posted - 2004/05/18 : 15:55:41
har hängt här ett tag nu så jag tänkte skriva lite om min anläggning.
bilder kommer kanske upp vad det lider

källan är en Pioneer pds505
helt ok men jag tror det hade varit en ordentlig förbättring att byta.
tror den ska få ett par tweaks

för nuvarande går signalen ut genom hörlursjacket till slutsteget för jag har ingen signalkabel och inget försteg, detta ska ordnas

slutsteget är ett Hiraga Monster på monstuösa 2*8w i renaste klass A.
varmt blir det och kraften räcker mer än väl till mina lägenhetsbehov.
kan vara kul att nämna att nätdelen är på 150VA per kanal och kondensatorbanken ligger på 250000uf
det är byggt i en vanlig tråkig 19" racklåda ungefär 10cm hög.
Dock så har den handtag på framsidan, detta ger ju lite "muskel"utseende :)
den ska moddas med en volympot så att jag kan koppla in cd-spelaren direkt i slutsteget som då även kommer att agera passivt försteg

signalen fortsätter vidare i ett par supra rondo 2*2.5mm in i det externa delningsfiltret, därifrån med ett par supra rondo 4*2.5mm in i ett par klonac.
dessa är faktiskt rättså ambitiöst byggda med dubbla lager 16,, mdf och dämpli imellan, även ordentligt internstagade.
dessa vågar jag inte visa upp då de inte har fått nån finish och mina finsnickerikunskaper kasnke inte var de bästa när finisharbetet skulle till. Tanken varr att klä med 4mm björkplywood, men jag räknade fel och köpte bara hälften så mkt som jag behövde så nu står de halvklädda och dana :(
men spelar gör dom ju!

Jag har inte så mycket att jämföra med men jag gillar ljudet.
Anläggningen spelar allt från Slayer och Meshuggah till Mark Knopfler och Miles Davies, dessutom nästan hela tiden.
Totalt har jag lagt ut under 10 000 vilket placerar mej i budgetsegmentet på detta forumet, alla har ju så fina grejer här.

Allt förutom hägtalarna (som jag byggde själv) o kablarna är köpt begagnat vilket hållit kostnaderna nere

just nu står anläggningen på golvet i en stapel med hockeypuckar av juniormodell mellan burkarna, men ett rack står högt på önskelistan.
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
marran Posted - 2009/02/05 : 16:14:11
2 år sen jag skrev här sist, nästan 2 år som jag varit utan ljud, dessa högtalarbyggen kommer att knäcka mig! Kom ihåg att ALDRIG sälja befintliga högtalare innan de nya står färdiga och spelar!!!

Nu är det "klart" iaf, dvs det spelar. Finishen måste ordnas (som vanligt) och det är nog en hel del filterpill kvar. Dessutom måste jag ordna en CD, helst skulle jag vilja ha en sony xa3000 eller 5000, eller kanske en Teac vrds. Jag letar för fullt i alla fall.

Anläggningen just nu:
Källa:
Sonab 85s med Empire 2000, fungerar bra men är kanske inte så himla rolig.

Försteg:
"köpe-diy" op-baserat, trevligt, snyggt, litet, jag gillar det. Synd att det inte har balanserat in och ut, men det kan ju bli ett framtida projekt

Delningsfilter:
dsp-baserat Alto maxidrive 3,4, kan göra i princip allt, 2in/6ut, 6 parametriska eq per ingång/utgång, upp till 48db LR filter, delay osv osv.
Enbart balanserade in och utgångar.

Slutsteg:
Jbl 6260 till basarna, en rejäl klump

Hiraga Le Mostre (köpe-diy) till mellanregister, blir fortfarande apvarmt trots större flänsar, separat nätdel, mycket trevligt. Borde ordna balanserat in bara...

"Låne-diy" från Bynne, single end klass A, ngn Alephliknande variant på några få watt, låter kanon, blir knappt varmt, ordentligt byggt.


Högtalare:
Diy öppen baffel med tannoy 12" dual concentric och RFC L18P540 18" pa-basar. Elektroniskt kompenserade via delningsfiltret för dipoleffekter, horneffekter, olika känsligheter och allt sånt.




Här ser vi mellanregisterkonen som även fungerar som yttre delen av ett horn åt diskanten, som skymtas bakom dammkåpan


I vänstra stapeln: Alto Maxidrive och Jbl 6260
I högra stapeln ovanifrån:
Hiraga Le Monstre
Bynnes Aleph-variant
Nätdelen till Monstret, massor av microfarad i den :)


All elektronik, här syns även Sonab:en och försteget. Notera det rosa måttbandet, som använts till högtalaruppställning


Högtalare! De är både små och stora samtidigt, stor baffelyta men inte särskilt djupa, och så passar de väldigt bra att stå och "hänga" vid som barbord.


Fågelperspektiv på anläggningen


Från sweetspot!


Väggkonst av den praktiska sorten


Slutligen en bild på högtalarna bakifrån, detta ska senare täckas med tyg precis som baffeln. Notera kondingen som ska skydda diskanten från låga frekvenser, bara för säkerhets skull. Internkablaget är vanlig lampsladd, kontakterna är Neutrik speakon, helt underbara!

I övrigt är anläggningen mestadels hopsnörd med rg58 och noname rca-kontakter, XLR är Deltron och Neutrik, mycket trevliga båda 2!
det ända som är balanserat just nu är mellan Jbl-steget och filtret tyvärr, men jag har ett gäng Neutrik-kontakter både till kabel och chassie så jag får ordna till det framöver.
nussse Posted - 2007/07/07 : 17:57:50
Du skulle inte kunna fixa bilder som fungerar?
Bynne Posted - 2007/02/04 : 17:52:24
Ser trevligt ut, där skulle man varit =)
marran Posted - 2007/02/04 : 15:20:33
Oj, det var längesen jag uppdaterade här senast!
Har hunnit med två flyttar sen dessa bilder var aktuella.
Även vinylsvarv och försteg har köpts.
Nu består anläggningen av:

Sony scd xb940 (på väg ut, om någon vill ha)

Sonab S85 med Empire 2000 pu

"köpe-diy" försteg, op-baserat

"köpe-diy" slutsteg, Hiraga Le Monstre

Mumma Audio Mosen och Under (nu sålda, väntar på de nya högtalarna innan de får komma till sin nya lyckliga ägare)

Rummet är ganska stort, ungefär 6*4m, högtalarna står ca 70cm från sidovägg och runt 2,5m från bakväggen. Alla väggar är i betong förutom bakväggen som är gips. Den stora dubbeldörren är stängd vid seriös lyssning, ska försöka fixa ett draperi för.

Stereobänken består av ett litet bord i Rokoko-stil. Mattan är 140*200, det skulle behövas minst en dubbelt så stor egentligen.
Suddig bild på en högtalare


Så här såg det ut när jag och högtalarnas nya ägare hade en trevlig kväll för nån vecka sen:


En till!


På sidoväggarna utanför bild sitter Ikea stripa-hyllor med LP-skivor på, för att ge en trevlig stämning och kasnke diffusera lite.
MullBenkt Posted - 2005/11/14 : 20:18:30
Ungefär som med mig då

Rätt skönt faktiskt. Här slipper man troll och idioter :)
marran Posted - 2005/11/14 : 18:22:38
Nisse: jo, det blev det, tack för din input, jag föll pladask vid provlyssning!

MullBenkt: högst densamme, fast jag har mer eller mindre plankpaus nu faktiskt, kollar det bara nån gång i veckan, till ksollnad från 1 gång i timmen när det var som värst
MullBenkt Posted - 2005/11/13 : 16:36:45
Snyggt!!

Marran... som i marran på planket?
Silversurfaren Posted - 2005/11/13 : 14:54:44
så det blev mosen till slut :) gött, nu har jag lite fler bilder o lägga till min samling av dessa snygga högtalare!
marran Posted - 2005/11/10 : 18:35:39
Det har hänt en del på senaste tiden, clonacarna åkte ut och ett par Mumma audio Mosen med Under kom istället!
Bättré skärpa, de passar betydligt bättre med en så mjuk stärk som Hiragan jämfört med klonerna som även de är väldigt mjuka. nu har jag ett helt annat drag i röster och virveltrummor!
De kräver dock en helt annan placering en klonenrna, längre från bakväggen och nästan utan toe-in annars lät de ganska vasst
Jag köpte även ny källa, en sony xa940, men den spelar inte cdr så den sitter ganska löst...








som synes på sista bilden har jag även bytt det höga bordet mot ett mindre och lägre, även detta gav bättre ljudbild.

dock är det fortfarande stereobelden som är akilleshälen, men jag skyller på rummet.
När jag flyttar nästa gpng (förhoppningsvis snart) ska det bli bättring!
edison Posted - 2005/09/23 : 08:50:00
En sån Sony CD finns (fanns) på www.hifimagasinet.se nyss, nej, två st var det, från varsin säljare.
Kanske läge att kolla upp, rejält byggd pjäs det!
marran Posted - 2005/09/22 : 22:30:21
nu har Marran flyttat får etta i Kiruna till trea i Umeå vilket har haft positiva effekter på sjudet då man har lite större rum att spela i
även nya signal (diy med biltemakontakter och rg-nånting från elfa) och högtalarkablar (ixos 6004 bowire) har tillkommit, dessutom har jag äntligen ordnat med lite bilder!

den här är tagen bakom lyssningsposition, som är den bruna fotöljen


här står jag lite till höger om lyssningsposition, man ser cd:n på bänken, Hiraga-monstet står på den stora gula lådan som för övrigt är delningsfilter. inte snyggt, men orken tog slut där...
den skarpsynte ser ju vad det är för siva på cd:n, för er andra kan jag avslöja att det är Led Zeppelin - Houses of the holy i vinylreplica-upplaga, fruktansvärt bra skiva om man gillar den typen av musik


nya högtalare planeras, så om någon är intresserad av clon-ac:arna så är det bara att pm:a
dock så ser ni ju själva att finishen inte är den bästa precis, men de låter väldigt bra i mina öron i alla fall.

Just nu känns CD:n annars som prio 1 att uppgradera, är lite sugen på Sony xa20es eller liknande äldre stabil pjäs som kan uppgraderas med dac när pengar och lust finns
marran Posted - 2004/05/20 : 13:15:07
nu är slutsteget moddat med volymkontroll bestående av en alps-pot och intärnkablaget bytt till supra eff
låter bättre måste jag säga
dessutom har jag riktig signalkabel nu,m eller nästan iaf...en "high-end" kabel från lokala radiohandlaren, han hittade den i en låda så jag fick den för en tjuga
kanske inte så jätte high-end men bättre än vanlig lakrits
marran Posted - 2004/05/18 : 22:17:28
hmmm
kommer nog efter sommaren när jag fjäskat fram en kamera av nåt o fixat ett rack så det inte ser fullt lika j*vligt ut
som det ser ut nu skämms man ju nästan faktiskt.
dock har jag fjällutsikt och snart lyser midnattssolen in genom mitt fönster så jag har annat än anläggningen att titta på som tur är :)
Leffler Posted - 2004/05/18 : 16:22:44
Ähum... Pics please!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000