T O P I C R E V I E W |
Leffler |
Posted - 2004/05/02 : 12:10:59 28/4 -07
Nu har allting kommit på plats här hemma. Nya väggmonterade bänken i massiv ek är uppe, ett par absorbenter bakom högtalarna har kommit upp, bestående av 70mm stenull och 40mm regel, med vadd och tyg på. (fast jag har inte valt vilket av två tyger som skall sitta på än). Därutöver tjock matta, gardiner är på g. Och en skön fåtölj är köpt...
Nu hände det saker! Absorbenterna gjorde underverk, allting blev bättre med dem. Jag lånade hem lite kablage under påskhelgen, och även om jag ser mig som kabelskeptiker så var de väl värda pengarna. Det blev AudioQuest type 8, oterminerad, till högtalarna och AudioQuest King Cobra till CD:n.
Dock är jag inte nöjd med detaljeringen när det blir mer komplicerat i musiken, och lurar över att byta högtalare framöver, men det tar nog ett bra tag. Min princip när det gäller att köpa HiFi är att det skall vara en signifikant skillnad mot det man hade innan. Jag har inte riktigt tålamod till att sitta och A/B lyssna, jag vill lyssna på musik! Men några högtalarkandidater jag har tänkt höra är Dynaudio Contour 1.4, B&W 805 och Mårten Duke.
4/12 -06:
Om någon skulle titta förbi så kan det ju vara värt att uppdatera. Först och främst håller jag på med att renovera min lägenhet, vilket dock har dragit ut väldigt mycket på tiden, jag hade tänkt bli klar i början av september... I den "nya" lägenheten skall ljudet få till att börja med tre absorbenter, troligtvis blir det 45x45mm regel med 70mm Isoverskiva på, samt vadd och tyg. Standard DIY alltså. Lägenheten är liten och helt i betong.
Dessutom så skall jag bygga en bänk att hänga på väggen, inspirerad av bl.a. Hifiklubbens kuber är det tänkt att bli c:a en meter brett, med två hyllor per sida, cd + förstärkare till vänster, och bakom en dörr annat krafs till höger, ovanpå blir det plats för min skivspelare och den så viktiga platsen att lägga konvolut på när man spelar skivorna!
Annars händer det en hel del på elektronikfronten också. Dynaudiohögtalarna har fått sällskap av en Vincent sv-226 rörhybrid som spelar med en helt annan kontroll än tidigare, det låter riktigt bra! CD:n är en Marantz cd4000, som i dagarna får en del kliande under huven, Wimakondingar, ny OP och klocka är på g. Min Rega Planar 2:a kommer att få en ny pickup, troligtvis en Denon dl-160, och så småningom en Origin Live motvikt är det också tänkt. Vincenten saknar riaa så jag bygger ett VSPS-phonosteg, med konstruktörens förslag på dual monokonstruktion, och en ringkärnetrafo på 2x18v 100VA(!). SLutligen har jag gjort ett par rg62-kablar, och har ett Spiderkit liggande från Svalander.
Väldigt mycket på gång alltså, men alltid med budgetmedvetenhet och tanken att attackera det som är viktigast först - därav början på en akustiksatsning. Jag återkommer med bilder när jag flyttar hem igen och får lite ordning...
Uppdatering 4/10 -05: Det har hänt en hel del nu... Jag ska ta lite bilder, men jag börjar med beskrivningarna.
Först byttes Adventhögtalarna mot ett par Dynaudio A42, jag letade och letade efter något som jag verkligen vill ha, men till slut så köpte jag dessa, de stativare som föll mig mest i smaken i min prisklass jag hittade i Göteborg. Jag hittade ett sex veckor gammalt par begagnade lokalt dessutom. Den första funderingen blir av naturliga skäl, hur blev det med basen? Jo, tack, det gick bra. Jag är mycket nöjd med mina Dynaudio, basen är inte lika fläskig som med Adventerna, men den är mycket tightare, precisionen är imponerande, och även om de inte har full amplitud i den lägsta basen så talar de om vad som finns där, vilket gör att jag inte känner något behov av fylligare bas i dagsläget. I övrigt känns de rappa, tighta och som att de har precision. Jag har så sakteliga börjat sjunga "monitorns" lov.
Men min lilla 2x10w Revox var alldeles på tok för svag för högtalarna. Jag fick en något defekt gammal Technicsförstärkare (SU-8600 från sent 70-tal) av en bekant som nu har reparerats och spelar med en helt annan kontroll. Den ser dessutom tuff ut... Jag letar dock fortfarande förstärkare, men det känns inte lika akut.
Nästa steg är att hitta en billig cd att leka med, kanske en Marantz eller cambridge att modda så det står härliga till.
Som sagt, bilder kommer!
*Nu finns det _massor_ av bilder på alltihop, se tumnaglar (och klicka) på http://bildarkiv.hififorum.nu/Leffler/system/system.html *
Hej! Mitt första inlägg här, jag har en del funderingar och frågor att lyfta i DIY- och HiFi-forumen, och då tänkte jag att jag kan ju börja med att presentera mina prylar, här är det andrahandsfynd för hela slanten, vilket är den enda HiFin som passar min studentekonomi. Men jag har lyckats komma över ganska roliga prylar med lite renovering. Systemet består idag av:
Advent Large Loudspeaker Revox Modell 40 2x10w rörförstärkare Musical Fidelity CDT, rör cd-spelare
Revox
Fick den via annons efter delar till ett gitarrförstärkarbygge, för 400:-. Efter en vecka bör |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
esl |
Posted - 2009/01/24 : 17:29:16 Borsta av dig surfsaltet och kamma ut strandfrillan... lägg på ett requiem vinyl och författa för oss.. gärna bilderbok med sötsaker. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/01/24 : 09:48:57 Kan vi få se lite bilder? Dina Duke är sevärda... |
marran |
Posted - 2004/05/20 : 13:20:14 kommer tyvärr inte på workshopen, men nästa år förhoppningsvis! jag tror jag ska bygga firefly, hörde ett ljudklipp som jag gillade starkt! det blir ett projekt för sommaren! mindre än 12 går bort, jag har en 1x12 hemma som jag lirar madampen i, låter riktigt bra, om än lite för volymstarkt jag ska kolla upp elfa-trafon den verkar ju billig o bra |
Leffler |
Posted - 2004/05/18 : 16:28:57 Nu ska skivspelaren snart in i systemet också. Mmmm...
Bernt:
Mitt var ett rent slutsteg innan jag ingrep, det ska visst finnas med försteg också. Strömtransformatorn är en riktig bjässe, som erbjuder upp till 600v b+, genom att ha två stackbara sekundärlindningar på 450 och 150. Rekommenderas varmt till något roligt projekt... |
Bernt Jansson |
Posted - 2004/05/07 : 09:15:52 Ett par såna där 50W-steg med EL34 har jag också. Mina är väldigt lika det du har i alla fall. Centrum heter mina. Kul med lite annorlunda grejor!!! |
Leffler |
Posted - 2004/05/06 : 01:50:19 Det var du med Madampen ja! Kommer du på workshopen? (Jag har tänkt komma, men är inte säker på att jag har tid och pengar till det... Men det var helt klart förra årets stora ljudhändelse för mig iaf.)
Trafosarna är gamla rörradiofynd, och oerhört överdimensionerade. Jag har trafos i som jag snudd på skulle kunna bygga en AC30-klon med... Det ursprungliga schemat som jag petade ihop ligger ute någonstans , fast det är numera förenklat och en hel del för hänt med olika värden. Jag började ju med en pentod, el95, och körde den mest i triod till slut utan feedback, och bytte sedan till ec92 som passar samma sockel. Trafomässigt så skulle jag ta en sådan nättrafo som ELFA säljer för 250:-, som ger 250v b+, jag har 350v och mindre skulle inte skada faktiskt. (funderar på att byta) Sedan behöver man bara en reverbtrafo eller liknande som OT, vi pratar effekter kring 0,5w... Jag hittade en amerikansk sajt som sålde gamla småtrafos (OT) som skulle passa bra, men det blev inte av att jag köpte någon. Ännu...
Förresten, bygg inte någonting med en inbyggd 8":are, bygg en liten topp snarare och koppla in den till en 1x12". Ljudet kan inte jämföras...
Vi kan ju ta det via mejl eller på GMF om du vill veta något mer, mejlen är leffler <at> comhem <punkt> se, eftersom vi kanske börjar nagga på kanten av vad som är "on topic" här... |
marran |
Posted - 2004/05/05 : 22:29:49 jajjamen ja heter marran där också! söt övningsstärk, man blir ju nästan lite sugen de w eller vad det är som min madamp (el84 se) ger känns lite mycket kanske till lägenhetspelande så jag kanske får pula ihop nån liten trevlig pryl vad har du för trafosar till det? det kan ju inte behövas nå stora grejjer alls tycker man
|
Leffler |
Posted - 2004/05/02 : 21:00:25 Hehe, kom på en sak, du heter Marran på GMF också va? Där kallar jag mig för hgus, fast jag hänger mest på rörplanket. |
Leffler |
Posted - 2004/05/02 : 14:49:15 Intresse, vad kul!
Vi börjar med CD:n, så rör vi oss mot OT (gitarrgrejor) sedan.
Här är den bild jag hann ta innan kameran började gnälla:
Jodå, den verkar robust. Den är byggd huvudsakligen i 3mm stål iaf... Jag kan ta lite nakenbilder sedan. Jag undrar dock om själva cd läsaren är så bra med moderna mått (dvs. jämfört med exempelvis billigaste Cambridgen...), men ett och annat kan kanske göras med klockning, och en bättre DA kanske? Jag har ingen större koll på CD-spelare, men är å andra sidan väldigt DIY-ig av mig...
På denna ej nytagna bild syns högtalarna, det för stora gamla skrivbordet och i mitten mitt Orange-bygge, samt en Crate combo, som endast är kabinett till det Faneelement från '72 som sitter i. I princip så verkar det bli en "basfälla" av byrån, vilket hör till det som retar mig. Högtalarna står på (original-) stativ som tillåter bakåtlutning, skall bli spännande att leka med.
Detta, mitt senaste bygge, är baserat på försteget från Orange OR120 från '72, men har en annan strömförsörjning (med mindre brus är det tänkt, men fortfarande med den HiFi-liknande "stabbighet" som original), och ett annat slutsteg, i princip ett 50w el34 steg, men som tack vare lätt ställbar och mätbar bias kan köras med el34, 5881, 6v6, 6l6 osv, även endast ett rör.
Den är dock förstås inte klar, främst skall ett booststeg tillkomma framför den vanliga kretsen. I dagsläget kör jag med en liten FET-booster som jag byggt som pedal framför. På bilden har jag inte klippt alla sladdar från OT:n (det skall bli switchar mellan triod, pentod och ultralinjära skärmgaller), och mycket sladddragning är preliminär, så det ser lite rörigt ut. Chassiet kommer från ett gammalt PA slutsteg, och strömtrafon kommer därifrån, den ger c:a 460v till slutstegets anoder, och har dessutom en andra 150v sekundär som kan stackas med den vanliga för 600v på anoderna. OT:n är en Hammond 1650K. Kontrollerna är på Orangemanér "FAC" dvs djupbas, bas, diskant, "HF boost" dvs presence (hög diskant), volym och mastervolym. På baksidan finns feedbackkontroller, högtalaranslutningar, effektloop och slavutgång.
Slutligen också mitt första bygge, tänkt som övningsförstärkare. Två volymkontroller, 2 förstärkningssteg och ett halvt förstegsrör (ec92) som slutsteg för gissningsvis någon halv watt uteffekt, vilket gör att man möjligen kan krana på fullt mitt på dagen under veckan... 8"-aren (Weber) som sitter i ger dock inte så mycket, men inkopplad till åtminstone en 1x12" så låter den kanon. Gitarren är en Fender Musicmaster från 1957, huvudgitarren är dock en svart Gibson Les Paul standard från '93. |
nelsson |
Posted - 2004/05/02 : 14:13:56 CD:n ser intressant och rolig ut, om den känns robust skulle det kanske kunna vara ett bra obyggnadsobjekt. Är inte kameran färdigladdad än? mvh Johannes |
marran |
Posted - 2004/05/02 : 14:05:01 Hojt hojt säger en som är väldigt intresserad av gitarrförstärkare! |
poman |
Posted - 2004/05/02 : 13:18:37 Hej Leffler!
Mer bilder vetja verkar vara en intressant anläggning du har. |
|
|