HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Michael Claesson (induce)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
induce Posted - 2004/04/13 : 21:59:56
Köpte, som jag nämnde i min presentation, precis ett helt nytt system från scratch där jag valde att satsa på hörlurar för att hålla kostnaden nere något. Anser också att man lättare uppnår rent och välbalanserat ljud med hörlurar, och för mig som kommer att flytta in till lägenhet till hösten kände jag att det passade alldeles ypperligt. Nåja, jag glider ifrån ämnet.

Som källa valde jag Cambridge CD Azur 640C som har blivit väldigt kritikerrosad och är också mycket omtyckt av konsumenter (blivit rekommenderad den flertalet gånger på head-fi.org). Spelaren hade en bra DAC och är enligt mig fruktansvärt läcker!
Vad gäller hörlursförstärkare så fanns det inte så väldigt mycket att välja på om man ville beställa från Sverige, men det var inget större problem då Referenceaudio (www.ref.se) hade Musical Fidelity's X-Can v3 i lager som är som klippt och skuren för Sennheisers tyngre lurar (hint hint).
Var osäker på vad jag skulle köra för IC mellan CD och förstärkare men slutade med en något billigare kabel för 300kr från HiFiklubben (www.hifiklubben.se), närmare bestämt Tara Labs Prism 200i.
Hörlurarna har jag redan givit er en liten ledtråd till vad jag tänkte välja. Innehar sedan tidigare Sennheisers HD580 men kände att jag ville köpa en nyare modell då jag anser att den är något plastig. Kikade på HD600 och den senaste modellen HD650 och blev direkt förälskade i HD650 och dess utseende. Sistnämnda hade också en något nedtonad diskant vilket jag uppskattade. För er som är intresserade av en likadan hörlur kan jag tipsa om butiken www.maxfps.se som säljer de till ett mycket bra pris.

Så, nu sitter jag här med ett komplett system som i mina öron låter alldeles underbart. Möjligen en liten avsaknad av bas men vi får se vad som händer med ljudbilden när samtliga prylar körts in ordenligt. Funderar även på Zu Mobius-kabeln till hörlurarna, men det får bli ett senare projekt :]

Bilder på systemet går att se på mitt bildgallery som återfinns på följande URL: http://induce.ath.cx/gallery/view_album.php?set_albumName=hifi
Enjoy! :)
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
induce Posted - 2005/01/06 : 17:28:37
De kostade ungefär 2000kr importerade direkt från Alessandro
Larsho Posted - 2005/01/06 : 00:43:05
Snyggt värre priset på lurarna
marbrink Posted - 2005/01/05 : 23:54:55
Snyggt!
induce Posted - 2005/01/05 : 23:17:30
Någon skrev om Mio's möbel Bora på forumet och när jag nu ändå hade vägarna förbi Mio passade jag på att köpa denna läckra "multimediabänk".



Och så en flashig bild på MS-2:orna. Can't get enough of 'em....

Harman Posted - 2004/12/17 : 14:22:31
Tja Induce, Jag har själv lyssnat till hela Azur serien och jämfört den med gamla D serien och tycker att Azuren ger ett mycket moget och stabilt intryck. Tyckte att Dserien var något "skräning" ibland. Tänkte om du oxå upplevt den på samma sett, vilket du verkar ha gjort. Har rekommenderat min far att köpa en av dessa spelare. Trist med laser problemen. Bra att du är nöjd med ljudet, designen är stilren och vacker...gillar den skarp.
Ha det gott! trevlig helg!
Mvh Dan
induce Posted - 2004/12/16 : 22:17:37
Tjena Harman
Ja, vad kan jag säga om spelaren. Detta är den första jag har, så jag kan inte jämföra med några andra lyssningsintryck direkt. Är klart nöjd med spelaren i varje fall, både ljud- och designmässigt. Det är neutralt och detaljerat ljud, där jag skulle påstå att basen är den del av registret som sticker ut något. Väldigt väl kontrollerad. Dock kan jag väl nämna att jag haft och fortfarande har små problem med läsning/transport, eller vad det nu må kallas. Hade inne spelaren på reparation då den läste både original och kopior riktigt uselt. Knastrade något fruktansvärt ibland. Detta var tydligen felkalibrering av laser och hela mekanismen bytte ut och nu funkar det bättre, men inte klockrent. Spelaren har fortfarande lite problem med skivor som använder sig av copy protection. Jag tror det beror på detta i varje fall, har inte hört liknande fenomen på skivor utan.

Du får gärna fråga mer specifikt om det är något speciellt du tänker på, men räkna inte med några überprecisa svar då jag känner att jag har rätt så svårt att uttrycka vad jag hör och samtidigt även skulle påstå att CD-spelare är det jag har mest problem med att höra skillnad mellan. Och som sagt, har inte kunnat testa mina lurar på andra CD-spelare heller...
Harman Posted - 2004/12/16 : 21:50:28
Hej Induce
Skriv gärna lite om vad du tycker om ljudet från din Cd spelare.
Mvh Dan
induce Posted - 2004/12/16 : 21:26:53
Yes, visst är de läckra? Och som du säger, det skiljer från återförsäljare till återförsäljare. För folk som är intresserad av Grado SR225/325 så kan nog Alessandro MS-2 vara riktigt heta i varje fall. Kostade mig 2000kr inkl. frakt. Kolla på SR325 här i Sverige. Ligger väl på 4000+
bliss Posted - 2004/12/16 : 18:14:38
Alessandrolurarna var riktigt snygga! Det är sjukt hur mycket det skiljer i pris på dessa HD650 lurar. 4490:- på Ljudmakarn, 3395:- på maxfps som du länkade till. Som detta inte vore nog såg jag dessa lurar på netonet för 2990:-. En prisskillnad på 1.500 bagare.
induce Posted - 2004/12/16 : 17:48:35
Så har du Zu Mobius-kabeln tillkommit till HD650-lurarna och idag kom de underbart vackra Alessandro MS-2 på posten så jag tänkte passa på med att lägga in en ny bild på systemet. Bilden är inte vacker, det är ingen bra bild, ingen spektakulär vinkel, ingen snygg uppställning eller whatsoever.... men men


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000