HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 mitt system

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
lindbergmalmoe Posted - 2004/02/17 : 09:46:14
Har under hösten -03 bytat ut i stort sätt hela mitt system vilket idag består av nedanstående:

Cd: Marantz cd 17 mkII (svart)
Förstärkare: Marantz Pm 17 mkII (svart)
Högtalare: JmLab Cobolt 816 Signature med superspikes.
Signalkabel: QED Silver Spiral med bullet plugs (lysande)
högtalarkabel: Audioquest midnight blue +
Strömkablar: 1 JPC 1.5 (kopplad till förstärkaren)samt
1 Master Snake One (kopplad till Cd:n)
Hörlur: Philips HP 890

Gamla saker som hänger kvar: skivspelare technics?? samt en tuner i samma märke båda kopplade med en enkel signalkabel från hifiklubben inköpt för en 8-10 år sedan.

På inköpslistan:
någon form av koppliingslist (JPC, Voltex alt Mastersnail)
flexibänk: Stereon står idag på en trä kista där jag har 2 st 15 mm plexiglasskivor med halva squashbollar mellan som dämpning. Dessa är inskaffade (har 3 st) för att ha liggande på 3 av hyllplanen när jag väl bestämmer mig för en bänk.

Det var allt för mig.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bravo Posted - 2004/02/26 : 01:06:14
En bra anläggning så långt jag begriper.
Uppgraderingar kommer med tiden.
lindbergmalmoe Posted - 2004/02/26 : 00:34:56
Bilder kommer så småning om.

Uppgraderingen har varit ganska omfattande och från början inte fanns där inga tankar på detta, men efter att ha haft en kompis på besök med deras lilla dotter så blev det tvunget. Denna lilla varelse lyckades peta sönder elementen på mina KEF 104/.

Detta startade processen och jag slog till på ett par JmLab Cobolt 816 signature vilka var de högtalare jag tyckte lät bäst av dem jag lyssnade på. Problemet var att när jag fick hem dem så lät det inte alls lika bra utan vasst och spretigt (här lärde jag mig att man skall prova hemma med rätt kringutrustning). Vid detta tillfälle hade jag en onkey förstärkare, en Teac cd cdp-4500? samt alcemist DDE D/A-omvandlare med en silver kabel till högtalarna.

Steg 1 blev att genast leta ny högtalarkabel och det blev audioquest midnight blue + vilken var tjock och ful men den lugnade ner ljudbilden en hel del. Trotts detta var jag inte helt nöjd då jag saknade den värme som mina gamla kefar gav mig. Ett mellanregister där röster lät varmt och trevligt.

Så för att få ordnig på det hela så blev det nyköp av både förstärkare och cd i form av Marantz pm och cd 17 mkII. Nu började det hela att likna något men i denna veva hittade jag även hit till forumet och mitt gammla intresse började ta fart igen.

Nätkablar både såg häftigt ut men lät även mycket bättre, superspikes gjorde en enorm skillnad hemma hos mig då basen hade en förmåga att mullra i de lägsta oktaverna samtidigt som glasen i skåpet bakom lyssningspositionen skramlade.

QED signalkabel med bulletspluggs fick anläggningen att släppa ljudet mycket bättre utan att det blev för ljust. (jag provade först nordost blue vilken jag blev mäkta imponerad av 1:a veckan för att sedan inse att den spelade mer hifi än musik). Det senaste jag skaffat mig är 3 st 15 mm tjocka plexiglass skivor vilka jag dämpat men hjälp av halva squachbollar med mycket lyckat resultat.

slutsats: Vad har hänt?
jag har nu ett mycket mer detaljerat ljud utan att för den del tappa värme och närvaro. Mellanregistert är fortfarande det jag tycker är viktigast men det är inte längre allt.

Aton Posted - 2004/02/24 : 20:07:45
Hur upplever du systemet jämfört med innan höstens uppgraderingar? Och har du bytt ljudideal under resans gång eller eftersträvar du fortfarande samma typ av återgivning som du gjort tidigare?
Poe Posted - 2004/02/24 : 12:29:34
Bilder, bilder, bilder!
John Posted - 2004/02/17 : 14:00:08
Min spiral lyser inte, men den blänker rätt fint! Har en med Neutrik-xlr också...

Bilder?

/en john
sampix Posted - 2004/02/17 : 11:03:35
lyser din signalkabel?

Nu vill vi se bilder

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000