HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 jojje_guitar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
jojje_guitar Posted - 2004/02/13 : 11:07:49
Ärade forumsmedlemmar, hifi-nördar, audiofiler, subjektivister, objektivister, instrumentalister och diverse annat löst folk!!

Det har väl blivit dags för mig att rätta in mig i ledet och presentera min musikspisningsapparatur...

För de som inte känner till mig (tycker själv att jag har hållt en ganska låg profil här på HF), och det är det nog inte många som gör, så är namnet Georg Johansson, fyller detta året 26 och är bosatt här:



som ligger 26 km söder om Kalmar stad, inköpt i somras. Är musikfantast och spisar gladeligt all musik med innehåll (dvs Britta Spjuth & Co, dansband, NRJ, disco och sånt skräp går bort med en gång). När jag inte lyssnar spelar jag gitarr, började karriären med el-gura men insåg snart det sagolika i att spela (särskilt Bach på) klassisk gitarr. Kör MC gör jag åxå, då ser jag oftast ut så här:

Jaja, nog med off-topic... Min lilla anläggning är väl knappast någon "High-End" men jag trivs MYCKET bra med vad den presterar och eftersom huset var i ganska dåligt skick när vi köpte det så har vi renoverat det för en ansenlig summa stålar och det finns forfarande kvar att göra så ni/jag lär inte se några uppgraderingar på länge... Och när det blir av så blir det akustikreglering till att börja med

Nåväl, signalkällan är en Rotel RCD-951, ovanpå denna står (tillfälligt placerad) ett delningsfilter, Behringer Super-X Pro CX-3400, varför frågar ni väl då... ja det är väl uppenbart...



Försteget är ett styck Anderson PA19, rör... signalen går från cd:n, till försteget och vidare till delningsfiltret och därifrån bla bla...



Längst upp på apparatstapeln står en gammal ONKYO LP-spelare som en på mammas jobb skulle slänga... det vore ju synd tyckte jag... Bredvid ett par trådlösa Sennheiser för de stunder då sambon inte vill vara med...



Jag har en gammal radio också som för tillfället står bakom min stora idol, "all musiks början... och slut." En pilsner till den som först namnger Honom...



Längst ner i stapeln, får jag fresta:



...står ett gammalt Anderson PE265. Mycket trevligt rörljud som spelar med bra driv...



Fast rör gör sig ju allra bäst så här:



Mitt under plåtningen, då det ur högtalarna dundrar Dream Theater på hög nivå, finner jag plötsligt en av familjens två systrar sittandes mitt i sweetspot!!!



Här kommer en helbild på bänken, där högtalarna går att skymta...



Så till slutet på kedjan, som högtalare ett par numera välkända HFLS-1:or



SOM EPKPENG OCH PAC SKA HA ALL "CREDIT" FÖR!!!!!! Underbara skapelser... Detta är epkpengs "demo-ex" som han hade vänligheten att sälja mig då jag varken kunde finna tid eller (pengar till) verktyg att bygga ett eget par... Mycket fint träarbete av Pac:



Inne i ena hörnet står idag en subba placerad, AudioPro B2.27



...därav delningsfiltret för den som inte listat ut det redan. Trodde det skulle bli svårt med utsläckning och förstärkning i basområdet men det har inte varit några problem hittills, får väl skylla på nybörjarturen...

Baksidan på högtalarna, med ett par hemmaknåpade LTS-kablar som gjordes då sambon
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ment Posted - 2004/02/22 : 19:38:10
Det kromade locket var ett tillval man kunde göra när man köpte den som ny (mot en viss extra slant förståss). Det var iget jag visste när jag köpte min på Hi-Fi Huset i örebro.
Sten Posted - 2004/02/19 : 10:04:29
Jag har pratat med Eric Anderson angående modifieringen. Den innebar att man bland annat bytte till EL34 rör. Dock så gör han inga modifieringar längre på vår modell.

jojje_guitar Posted - 2004/02/19 : 09:11:13
Sten: Jag köpte för- och slutsteget för lite drygt ett år sedan och det enda jag har gjort är betalat för rörbyte... Den ska ju gå att modifiera på något sätt (till det bättre antar jag), jag stötte på en på hifimagasinet för ett par månader sedan som skulle sälja en modifierad PE265. Tyvärr visste han inte vad modifieringen innebar, han hade fått beskrivning av E. Andersson och lämnat in den... Du kanske kan ha en aning om vad man kan modifiera på'n...? Eller nån annan?

Vanligen och vänligen
/Georg
Sten Posted - 2004/02/18 : 15:05:13
Trevlig anläggning. Tänk att det fanns en till på detta forum med ett Anderson PE265!! Själv är mitt bortplockat p.g.a. rörbyte som bör ske runt månadsskiftet. På mitt slutsteg sitter det dock ett svart lock över nätdelen. Har Du gjort ditt själv och i så fall hur?
jojje_guitar Posted - 2004/02/18 : 14:06:19
Skiier: Inget illa ment... Vem ¤%& vill glo på TV ändå, bara skräp nuförtiden, hörde på radion igår att nyheter inte längre skall vara bara nyheter, det ska vara underhållning också Nej, tv:n används uteslutande till film eller konserter på DVD... Och det är, som alla kan se, _ingen_ wide-screen, vem vill glo på feta människor?

Martinsson: jodå, introt får godkänt... Och Micran är bytt mot en ford-kombi rätt nyligen (husbilden är några månader gammal, och du kan vara lugn kojan finns kvar i min ägo...), ty vi har sen i måndags även haft en



som struttar runt i huset...

Som sagt du är välkommen om du skulle ha vägarna förbi nån dag...

"Raggar-rör"...

/G
martinsson Posted - 2004/02/17 : 20:48:24
Nä nu...(förbryllat ansiktsuttryck (arkiv X ledmotivet i bakgrunden))har..han..GRATTIS! men men...(musiken skiftar abrupt övergår till ledmotivet till twilightzone) förbryllat mummlande med ett vridet leende av skräck på läpparna... ARRGH! (till musiken från hitchcock´s PSYCO (dushscenen) har du köpt en Micra !!!

Hej jojje, hoppas att du gillade mitt intro, du har mkt respektlöst blandat alla typer av genre´s som finns ljudmässigt, värt all respekt! : )

Här finns retro (radion), PA (filtret), onoff (subben), rören (röd lack och krom, mao. raggar-rör), grymma hemmabyggda högtalare (äntligen hemma) cd-spelaren däremot har jag svårt att placera.
Ang. subben så menar jag inget illa med onoff, jag har själv haft en och den är mkt prisvärd.

Fasen va skoj att se ! men varför är jag förvånad, ett sådant mirakel till mäniska som du skulle väl givetvis inte följa några fjantiga trender : ) endast döda fiskar(e?) flyter med strömmen (och luktar illa).

Allt detta har delgivits oss från en mäniska som verkligen älskar musik, jag lyfter på hatten och bugar, grattis till allt det är du värd.

Ang teven, detta tyder på något mkt sunt som jag ser det, jojje lyssnar utan tvekan främst på musik : ) vad han finner viktigt i detta rum framgår ur bilden.
Skiier Posted - 2004/02/17 : 16:06:35
jojje_guitar: Jag har själv en Luxor 18"... nu får du
själv räkna ut om jag driver med dig eller inte

oliver Posted - 2004/02/17 : 10:22:58
Dream theater, mycket bra musikval.
jojje_guitar Posted - 2004/02/17 : 09:17:27
Ades är välkommen att kvittera ut en pilsner!

Skiier:??? Driver du med mig?

/G
Skiier Posted - 2004/02/16 : 18:53:38
jojje_guitar: Jag gillar verkligen din HiFi-TV.
Valet av modell tyder på ett synnerligen gott omdöme!



Ades Posted - 2004/02/16 : 14:01:55
Bach då?
jojje_guitar Posted - 2004/02/16 : 09:45:39
Pac: Som jag skrev hastigast i texten så upplevde jag det som oförskämt smidigt att koppla in subban... Men den är inte riktigt injusterad än... Jag är på och pillar ibland men det har blivit mer och mer sällan så jag börjar nog hitta en bra inställning nu. Vad jag kanske skulle göra är att låna hem en tongenerator och köra genom basområdet, då särskilt kring delningsfrekvensen...

Ades: Två bokstäver rätt... så man får väl säga att du är halvvägs till en pilsner...

Babar: Bänken är inhandlad på möbelvaruhus i Emmaboda... Jag tror att tillverkaren heter "Svenska Hem", eller dylikt. Och mycket riktigt har den cd-förvaring på sidorna.**

/G

**Edit: CD-förvaring även innanför glasskivorna, inte bara på sidorna...
pesa Posted - 2004/02/15 : 14:07:59
Mycket trevligt reportage! Vet inte mycket om Anderson-märket men visst är det mysigt när rören glöder. Tjusiga hägtalare...bra jobbat epkpeng...
Bravo Posted - 2004/02/15 : 03:54:49
Skojigt, det viktigaste är som sagt att du själv blir nöjd.
Babar Posted - 2004/02/15 : 03:43:14
Vad är det för bänk du har? Jag ser att den har cd-förvaring på sidorna...
Carl-M Posted - 2004/02/14 : 18:19:49
Kul att se gamla Andersson prylar. Sådana hade jag runt 89-91.
Ades Posted - 2004/02/14 : 17:05:01
Jag gissar på Beethoven
Pac Posted - 2004/02/14 : 15:48:29
hej!

Kul skrivet och trevlig utrustning! Hur svårt var det att "gifta ihop" subbasen och högtalarna, mycket knåpande innan det funkade? Är du på och pillar hela tiden eller har du hittat en inställning som funkar oavsett ljudvolym, ljudmaterial?

Vänligen, Per
Mr Ekan Posted - 2004/02/13 : 16:58:48
Ser ju kanontrevligt ut det där .
Kaleid Posted - 2004/02/13 : 16:53:46
Inte direkt konstigt ifall katter(na) inte gillar höga ljudnivåer.
Syftar inte på din stereos kvalité.
jojje_guitar Posted - 2004/02/13 : 15:25:50
Bernt: tack...

hjort: nej inte båda två, det är bara den grå som brukar krypa in och lägga sig då jag lyssnar... det är en hårdrocks-katt... den vita kommer in ibland, säger hej, ser sig oroligt omkring och går igen... har väl slarvat i uppfostran där...

Vanl. och vänl.
/G
hjort Posted - 2004/02/13 : 15:14:39
Njuter katterna av musiken?
Bernt Jansson Posted - 2004/02/13 : 11:43:32
Kul reportage!!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000