T O P I C R E V I E W |
David A |
Posted - 2004/01/10 : 17:13:30 Ja då var det väl dags att visa upp lite vad man sitter hemma och lyssnar på för tillfället. Bilder är alltid svåra att få till, men jag gjorde iallfall ett tappert försök idag när ljuset i rummet var ganska ok.
Vi börjar från början i signal kedjan.
Som transport använder jag SONY XA50ES. Tung och stabilt byggd maskin med skivpuck, som har fått stannat kvar i anläggningen under en längre tid. Som CD börjar den stå sig ganska slätt mot dagens spelare, men som transport håller den fortfarande måttet.
Signalen går därifrån till TacT 2.2X.... Denna underbara schweichiska armekniv gör allt och lite till. Den är försteg/delningsfilter/rumskompenserare och Eq i en och samma låda. Anläggningen har gått från strikt "straight line with a gain", till denna techno-overkill filosofi under de senaste åren. Behöver jag nämna att jag aldrig kommer att återvända till det förra lägret?
Vidare från TacTen går så signalen till en av kraftkarlarna i systemet
Denna tungklump från Krell lyssnar till namnet KSA-200s och står för dom lägre frekvenserna i systemet. Delningen i TacTen ligger för tillfället på 140hz/36db. Denna delning har visat sig fungera tillfredställande både för basmoduler och topphägtalarna. Här bibehåller jag snabbheten och detaljskärpan i övre basen, samtidigt som att topphögtalarna blir tillräckligt avlastade för att klara en "spela kräk-högt" upplevelse utan tendens till att bottna.
Självklart så skulle inte aktiv delning fungera nå vidare bra med bara ett slutsteg, så här kommer nästa dunderklump i systemet.
Denna vackra skapelse heter FPB300 och kommer oxå ifrån Krell. Denna hamnade helt naturligt i toppen då den hade ett helt annat skimmer i diskanten och ett mellanregister lent som sammet. Detta gör inte på något sätt 200s till en dålig förstärkare, det är bara det att FPB300 är bättre på i stort sett allting. 300an gör musikupplevelsen mer naturlig och frikopplad på nåt underbart sätt. Trots detta så har den ändå samma förmåga att bita till i dom kraftiga passagerna i musiken utan att låta hämmad på något sätt. Basen är dock nästan jämbördig mellan de två. Låt vara att 200s har lite mer "slugger" karaktär i basen... Men det upplever jag inte själv som något direkt negativt.
En bild på alla fyra enheterna tillsammans
Men inte mycket ljud blir det med bara elektronik minsann. Det behövs lite högtalare oxå för att få det hela att svänga.
FPB300 har fått ansvaret att koppla greppet om dessa skönheter
Osså en till bild för dom som inte redan gissat vilka högtalarna är
Högtalarna är alltså ett par Revel Ultima GEM... Vackra smycken som pryder rummet med både utstålning och ljud. En högtalare som är ganska skoningslös på all övrig utrustning, och som inte förlåter misstag tidigare i kedjan. Låter kallt och hårt innan dom är riktigt inspelade, men sedan är det bara att sätta sig ner och njuta av en orgie i detaljer utan tillstymmelse av distorsion. Var lite skeptisk i början, men efter några 100timmar skåpade dom ut mina förra Dynaudio 1.3se på alla punkter med råge. Men det hade man väl oxå hoppas på med tanke på prisskillnaden...
Här kommer en bild på hela systemet
På bilden har jag valt att skjuta in GEMarna litegrann för att få med dom på bild utan problem. Dom står nu i det s.k partyläget. Det har nämligen visat sig att här står dom säker för alla drullar som eventuellt vill knata omkring och inte sitta snällt still i soffan.
Baslådorna undrar ni säkert var dom håller hus....
Titta en gång till, dom syns lite på bilderna även fast dom är |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
David A |
Posted - 2007/06/15 : 18:34:06 tja, jag hann faktiskt aldrig beställa något par själv Hade gått och funderat länge på att beställa något av dom största toppsystemen, då ett par i56 dök upp. Så då var det bara att slå till. Att vänta på saker är inte min starka sida. Att Bamsefar skulle ha i32:or istället för i64 hade jag då ingen aning om. Men när jag fick nys om detta så kunde jag helt enkelt inte motstå att ta över dessa skönheter.
|
Silversurfaren |
Posted - 2007/06/15 : 17:26:47 wow, maffiga högtalare, och vilken finish!! |
olof |
Posted - 2007/06/15 : 15:34:59 Satan! Har du beställt ett eget par och köpt bamsefars också? |
ryst |
Posted - 2007/06/15 : 12:38:40 hehe, pluttigt surroundsystem |
David A |
Posted - 2007/06/14 : 22:45:06 Tack för alla fina kommentarer!
Tyvärr så kom jag av mig lite sista gången då jag skrev pga tidsbrist. Men nu bumpar jag tråden igen med en aktuell bild.
Detta är vad som har hänt, och lite av vad som håller på att hända i lyssningsrummet. r28s på föregående bilder fick ett nytt hem, och lite större pjäser fick ta deras plats.
|
mayro |
Posted - 2007/05/20 : 17:00:22
Snyggt och klart maffigt system du har där.. det vore skoj att få höra ett sådant maffigt drivet ino system nån gång ..
Johan Lindroos system lät ju fint med Nad 208órna... Men hans rum var ju aningen för litet. Samt med en elaking till granne som sabbade volymlyssningen..
Och du har god MYCKET smak gällande mörkare färgerna..
Tack för titten in hos dig David A.. |
m_persson79 |
Posted - 2007/05/19 : 17:24:27 Vilket drömsystem |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/05/17 : 10:14:11 quote: Ovanpå baslådorna var det tänkt att det skulle placeras blommor. Men då rummet är ganska mörkt, så fungerade inte det.
Prova Garderobsblomma! Dom funkar rätt bra i mörka sammanhang. Jag har dom själv i mitt lyssningsrum längst in utan (närhet till) fönster.
|
David A |
Posted - 2007/05/17 : 10:07:09 Inredning är som alltid en smaksak. Jag gillar dock mörka träslag och varma färger. Det mesta brukar jag släpa hem från Asien.
Övanför Buddha-tavlan hänger en bioduk som går att dra ner. För multikanal används en Denon 3805 tillsammans med Tacten. I taket hänger en Sanyo PLV-Z2.
Ovanpå baslådorna var det tänkt att det skulle placeras blommor. Men då rummet är ganska mörkt, så fungerade inte det. Fina konstgjorda blommor har jag tyvärr inte hittat än. Men för tillfället så planeras det för fullt på utökning av bassytemet, så det kommer att bli lite förändringar därframme
Som ni ser så försvann Grendel från uppsättningen. 1 steg såldes, och ett förpassades till extrastereon i vardagsrummet. 2*1090 bryggade används till r28s, och ett i stereoläge till tornen. Säga vad man vill om 1090, men det ger något perverst med effekt bryggat. Sålänge man har ganska snälla laster fungerar det ypperligt. Trodde inte riktigt att skillnaden skulle märkas, men har man bara högtalarna till det och tycker om volymkontrollen så märks det helt klart! Oavsett hur roligt jag tycker det är med stora biffiga steg såsom Grendel och Krell, så är det få som kan matcha dessa effektmässigt i normala laster. |
PeterL |
Posted - 2007/05/17 : 09:27:52 Tjusigt David! Bryggkoppla RB1090, får en känsla av att du spelar lite högre än vad jag gör |
Staffan |
Posted - 2007/05/17 : 09:11:53 Måste lära mig att läsa hela trådarna |
EmilH |
Posted - 2007/05/17 : 00:07:58 Grymt snyggt och läckert rum... en lite virre så är du hemma! :-) |
David A |
Posted - 2007/05/16 : 21:17:55 Bakom högtalarna? Baslådorna.. |
Staffan |
Posted - 2007/05/16 : 20:48:23 David A,vad är det du har bakom högtalarna? Jag körde också dubbla 1090 till mina ML ReQuest för några år sedan och det fungerade mycket bra. Mycket fint rum du har byggt.
|
David A |
Posted - 2007/05/16 : 20:31:56
|
David A |
Posted - 2007/05/16 : 20:26:39 Jo nog kan alla dessa dra en del pulver från nätet. Därför har rummet försetts med två 16A matningar.
Båda Grendel stegen hade jag redan sedan tidigare. eAR-202 var mest som ett test för att se hur klass D fungerade. Och det var mycket intressant! Helt klart så gav detta lilleputt steg mersmak, speciellt i basen. I toppen ville det gärna lägga till lite detaljer som kunde göra att intrycket blev lite grovkorningt. Dom största monoblocket från eAR skulle jag helt klart kunna tänka mig till basen, men tyvärr verkar dom ha alldeles för låg ingångskänslighet.
Också var jag ju bara tvungen att testa ett Rotel 1090 också.. Helt klart så finns det uppenbara skillander mellan detta och Grendel. Första intrycket är att Grendel låter öppnare och lite luftigare. Ljudbilden upplevs också som lite större, viket säkerligen beror just på detta lilla tillskott av energi i toppen. 1090 är mer likt Krellarna i sitt spelsätt. Dock var skillnaden i botten inte lika uppenbar som mellan Grendel och Krell såvitt jag minns. Vilket får mig att misstänka att Krellarna kan vara lite svulstigare i dom absolut lägsta regionerna än båda dessa steg. Men detta är bara en teori. Placering och rum är ju nu helt annorlunda mot förra duellen.
Detta nya rum med matta, tygsoffor och tygtavlor gör givetvis mycket till jämfört med förra rummet. Detaljer får lättare att framträda, vilket också ledde till att jag för första gången hörde nackdelarna med Grendel. Hur bra steget än upplevs vid lugna passager, så slår den skimrande toppen över och upplevs som påträngade vid komplex musik. Särskilt tydligt blir detta vid lite högre pådrag. Rotelsteget sitter bara helt lungt där och gör det den ska, utan att lägga till något. Överlag så upplevs skillnader som större mellan olika skivor med Rotel, medans Grendel nästan alltid låter lite sockersött. Grendel imponerar starkt på gles och detaljerad musik, där den är i sitt esse och målar sitt stora panorama. Rotel kan upplevas som lite tråkig och dämpad vid en direkt jämförelse. Men i denna uppsättning och med skiftande skivdiet, så står sig ändå 1090 bäst det i det långa loppet. Ett otroligt prisvärt steg som spelar all musik, och inte upplevs lägga till eller dra ifrån något. Effektmässigt upplevs dom som jämnstarka. Men Rotel har ändå ett ess i fickan där också... Den går att bryggkoppla med specialsladd Och då börjar det bli RIKTIGT roligt |
marcus_ec |
Posted - 2007/05/16 : 18:56:44 Barsebäck får nog starta upp igen... |
EngelholmAudio |
Posted - 2007/05/16 : 17:30:29 Härligt att se! Borta är allt snack om att "Jag skall ändå flytta om 10 år...". Ta tag i att. Gör nått åt att. Lär!
|
U1 |
Posted - 2007/05/16 : 17:24:35 Fler bilder |
m_persson79 |
Posted - 2007/05/16 : 16:45:02 Shit va snyggt!!
Mera bilder!! |
B-200 |
Posted - 2007/05/15 : 13:17:34 jävlar. det var rediga steg det. |
StefanL |
Posted - 2007/05/15 : 12:27:01 Håll i hatten!! |
David A |
Posted - 2007/05/15 : 09:47:22 Jo baren är tom. Det är så god åtgång i den att man inte ens hinner fylla på i tid
Skämt åsido så är bilden tagen precis efter att jag ställt sakerna på plats i rummet. Numera finns även en välfylld red-bull kyl brevid baren för den töstige lyssnaren.
På andra sidan rummet blev det dessvärre stopp i möblerigen under några månader. Dessa slutsteg var orsaken till detta
Ett eAr steg, 2*Grendel samt ett stycke Rotel 1090.
|
Harlock |
Posted - 2007/05/15 : 06:54:05 Man blir lite nyfiken på exakt hur kapabel bas vi talar om när rummet börjar spela sönder. De här bilderna har jag längtat efter!
"But there's nothin' so lonesome, so dull or so drear Than to stand in the bar of a pub with no beer"
|
johan.björklund |
Posted - 2007/05/14 : 23:49:07 |