HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 olivers system (nu med lite hembio) och vinyl

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
oliver Posted - 2003/11/20 : 15:17:26
Min anläggning.Högtalare Martin Logan SL3 kablar Nord Ost Red Dawn till panel. HT PRO-11 till bas. HT Thruth Link XLR signal kablar.Tack till Tober för hjälp med bild uppladdning.



Hembyggd rörförstärkare används vid högtidliga tillfällen.



Invändigt i Zapsoluten som ersatte min Krell KST 100,ni kanske förstår varför.



Försteg Krell Kav 250p
Cd Sony XA7ES modifierad med clock3 och Zapfilter(får jag hoppas den har varit hos LC Audio över en månad nu)



slutsteg Zapsolute Dual Mono 2*78W Mk 4.0 och röris


Skivspelare Mitsubishi LV5 Tangetial arm och vertikal samt helautomatisk om man vill, det ni!Väl värd sin hundralapp jag fick betala. Ortofon OM Super30 pickup funkar bra ihop.LC Audios RIIA för 750Kr också prisvärd.Försteget sålt kör vinylen på rörförstärkaren och CD på Zapsoluten vi inbyggda volympotten i Sony'n modifierad så Zapfiltret fungerar som försteg funkar lika bra som Krellen.



LITE HEMMABIO

hembyggd sub med Kenwood pro tolva Rila 500 slutsteg bas och port riktad mot golvet funkar skitbra.



Reciever Onkyo TX-DS696 DVD Pioneer DV340 Sharp S-VHS video Nokia sat mottagare.Signal från DVD och sat mott. digitalt in i recievern.



Tv Panasonic 32" Högtalare TDL egentligen tre centrar på den tiden dom köptes var bara centrar skärmade p.g.a taskig placering av tv:n blev det så här,nöden har ingen lag.Och visst det är Deep Purple på DVD:n,vad annars?



Ingen vidare placering av surround högtalarna heller skall åtgärdas när tiden räcker till nån gång.Fungerar skapligt ändå eftersom man kan ställa avståndet i recievern.


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Matrixen Posted - 2003/11/26 : 19:45:32
Det var ett intressant system! Rolig blandning av komponenter också.
oliver Posted - 2003/11/25 : 16:05:14
Dazzin.
Konstigt nog så funkar det bra rummet är ganska stort.Hade väldigt mycket dippar och toppar när jag mätte med Ultra Curven men Sony spelaren lät så bra så jag gjorde mig av med Ultran.Den var inte lika högupplöst i ljudet så på nåt vis funkar det utan EQ.
/////////////////////// Sven-Åke /////////////////////
Dazzin Posted - 2003/11/21 : 17:12:51
Ush vad vakert!!

Men hur funkar rumsakustiken?
oliver Posted - 2003/11/21 : 16:09:15
sker.
Har bara testat att skifta kablarna och det var inte så lyckat.Har även kört dubbel Supra ply 3.4 vilket i stort sett funkade lika bra till basen som HT:n men eftersom jag hade HT:n till panelen förut fick den hamna till basarna när jag köpte Red Dawn kabeln som funkar bättre till panelen.Funderar på att köpa grov strömkabel till bilstereo och köra basarna på den är ju inte så dyr så det är värt ett försök.Fast HT kabeln är ju rätt snygg.
////////////////// Sven-Åke //////////////////////////
sker Posted - 2003/11/21 : 16:00:19
>Oliver
Trevligt system du verkar ha, en kort liten fråga. Jag är också ägare av ett par Red Dawn och är mycket nöjd, går i tankar att köpa ett till par eller någon annan kabel och köra till basen, som du har gjort med din HT-kabel. Är det något du kan rekommendera? hur blir resultatet?
oliver Posted - 2003/11/21 : 09:38:07
sampix.
Det verkar inte spela så stor roll med snedtaket högtalarna står c.a 1,5m ut från bakväggen det märks liksom ingen skillnad om jag flyttar ut dom längre.Flyttar jag däremot in dom så blir basen otroligt bumlig.
///////////////////////7 Sven-Åke //////////////////////7
oliver Posted - 2003/11/21 : 09:33:47
Bravo.
Grejorna står i mitt sovrum som är 8*4 meter så det är c:a 5,5 m till lyssnings positionen.Högtalarna är väldigt känsliga vad gäller placering så det har varit lite trixigt att få till det.Provade Behringers båda Ultra Curve med gott resultat men tyvärr fick dom stryka på foten när jag köpte Sony:n eftersom den var så mycket bättre i D/A och ljudkvalitet så lät det faktiskt väl så bra utan EQ.
/////////////////////// Sven-Åke //////////////////////////////
oliver Posted - 2003/11/21 : 09:27:13
Bernt Jansson.
Det lustiga är att rörförstärkaren som kostade mig lite drygt 2000 kr att bygga låter lika bra som dom andra grejorna.Dock inte samma kraft men herregud det är bara 2*18W men den driver mina Martin logan hur snällt som helst på normal lyssnings nivå med hur godkänd ljudkvalitet som helst.man kan ju undra hur det skulle låta med bättre rörprylar.Har hört ett par SL3:or drivna av Scentecs rör monoblock EL 34:or pris 4.500 st trodde inte det var sant.Då bestämde jag mig för ett par SL3:or ångrar lite att man inte lade pengarna på bra rörförstärkeri istället för transistor teknik,fegt är nog rätta ordet.
///////////////////// Sven-Åke //////////////////////
oliver Posted - 2003/11/21 : 09:17:08
mangew.
Det är tydligen en tidig modell.har pratat med LC Audio och Golden age där jag köpte det.Det är bara att montera extra högtalar utg. men ingen av dom har kunnat förklara riktigt hur man kopplar.Har dom väl fått grejorna sålda så verkar intresset att supporta inte vara så stort om man säger så.Har läst att man tydligen kan koppla 4*40W eller 2*160W med extra högt.utg.Dom extra förstärkar korten sitter redan i så jag behöver bara högtalar terminalerna.
///////////////// Sven-Åke /////////////////////////
Bravo Posted - 2003/11/21 : 04:40:17
Slagkraftigt, men hur långt har du till lyssningsplatsen?
mangew Posted - 2003/11/21 : 01:10:05
Oliver: Stämmer det, men jag tycker mig se på bilderna att ditt steg endast har en högtalarutgång per kanal?

Ska inte denna modell ha två? Modifierat?

Annars är det ju väldigt likt mitt invändigt.
Bernt Jansson Posted - 2003/11/20 : 23:11:51
Hembygget var ju inte så dumt, EL84or.
Martin Logan och Zapsolute kan knappast vara fel!
sampix Posted - 2003/11/20 : 21:55:52
Ser riktigt mysigt ut det där
Ställer inte snedtaket till det lite med akustiken?
mangew Posted - 2003/11/20 : 20:32:41
Vi som har Zappar vet att de är väldigt prisvärda, och mkt bra grejer. Varför betala en massa i onödan...

Säger som Per100, silverfront ser intressant ut.

oliver Posted - 2003/11/20 : 17:48:09
Larsho.
Som det funkar ihop med resten av mina grejor är jag mer än nöjd.Det brukar vara lite knepigt ibland att para ihop saker och ting men det här passar mitt ljudideal som hand i handske.Ett väldigt öppet och detaljerat ljud som jag inte lyckats få till förut,det påminner om rörförstärkaren faktiskt.Det går att spela på full volym (fast det är smärtsamt)utan minsta tillstymmelse till distortion eller andnöd.Steget håller basarna i ett bastant grepp oavsett vad skivan förmedlar för musik.Med dom båda Krellarna fick jag basarna att dista och ploppa borde inte ha skett tycker jag.Zapsoluten måste sägas vara mycket prisvärd.Men det finns alltid sånt som är bättre men då kostar det också.
oliver Posted - 2003/11/20 : 17:36:15
ekman.
Tyvärr så lånade jag även hem David A:s Krell KAV 250a som också fick stryka på foten troligen hade hans andra Krellar spöat Zapsoluten men då pratar vi pengar i nyare beg bilsegmentet.På sätt och vis får vi ett kvitto här på att Krell är om inte överskattat så överprissatta (är det svenska tro?).KST 100 kostade -94 42000kr (deras sämsta steg nånsin alltså)KAV 250 som är ungefär lika nytt som Zapsoluten kostade 55000kr med dessutom nästan tre ggr effekten.Idag kan man köpa Zapsoluts 50 wattare för 9000 Danska kronor med tre års garanti alltså fem stycken på en Krell Kav 250a.Tror jag skulle vara bra mycket roligare.
/////////////////// Sven-Åke /////////
Jonas Nilsson Posted - 2003/11/20 : 17:19:42
Snyggt hemmabygge
Kolla Bernt, en kompis
Larsho Posted - 2003/11/20 : 17:09:30
det är alltid intressant att jämföra med Krell
ekman Posted - 2003/11/20 : 16:48:42
är väl inte speciellt intressant alls då det är en gammal och billig krell och förmodligen ett av dom sämsta slutsteg dom har gjort? zapsoluten är ju av nyare konstruktion och ser väldigt vettig ut så det var väl snarare väntat
Larsho Posted - 2003/11/20 : 16:28:15
oliver

Är jäkligt nyfiken på Zapsoluten !! funderar själv på en
sådan, intressant att du bytte den mot Krellen
oliver Posted - 2003/11/20 : 16:24:02
Per100.
Dom svarar inte på mail heller jag börjar bli lite orolig eftersom min cd varit där över en månad nu.
//////////////// Sven-Åke /////////////////////////////
Per100 Posted - 2003/11/20 : 16:20:30
Silverfronten till zapsoluten är ju supersnygg. Jag kastade mig på telefonen för att höra vad en separat front kostar hos LC men de svarade inte just då.
Neodynium Posted - 2003/11/20 : 16:08:41
Nu funkar ju dina bilder! Snyggt!


oliver Posted - 2003/11/20 : 15:40:27
David A.
Du är välkommen bara Danskarna får till cd spelaren nån gång så.Dom erbjöd uppgraderingarna gratis (själva jobbet alltså)så den hamnade nog långt ned på listan.
//////////////// Sven-Åke //////////////////////
tober Posted - 2003/11/20 : 15:31:27

Det blev ju väldigt fint till slut iaf.

En riktigt trevlig anläggning.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000