T O P I C R E V I E W |
Soulman |
Posted - 2003/11/18 : 12:32:47 ***** Eventuella uppdateringar läggs till i nya inlägg längre ner, just nu är vi inne på sida 2... *****
Hejsan,
Dags att visa upp anläggningen då... Fick lånat mig en digitalkamera från jobbet igår. Egentligen var syftet att ta kort på min motorcykel som jag håller på att sälja. Men när kameran väl var hemma var jag ju "tvungen" att ta lite kort på anläggninen oxå Av någon egendomlig anledning la jag ner mer jobb på att ta bilderna på den än på hojen
Och ja; jag vet att det blev vidvinkel-kajko på bilderna så man får en lättare sjösjuka av att titta på dem. Men kameran och fotografen är inget vidare bra på det där med att ta kort. Fotografen föredrar dessutom sin gamla hederliga Canon EOS 650... Mycket enklare (??) att ta kort med den 
Åter till anläggningen... Den börjar ta form allt mer. Just nu känns det som om det mesta finns där. Jag behöver dock ta rejäla tag med rummet. Det behöver dämpas och fixas. Men det kommer så snart mc:n är såld Högtalarkablar skall det skaffas nya, jag funderar även på att prova att göra egna signalkablar. Det får bli mitt julpyssel 
Anläggningen består av: CD-transport: Sony CDP-XB 930 DAC: Perpetual Technologies P-3A Försteg: Audio Analogue Bellini mk2 Slutsteg: Audio Analogue Donizetti monoblock Högtalare: Jamo Concert 11/D870 Digitalkabel: CN Ljudteknik CN Digital Signalkablar: CN Ljudteknik Reference Ag Högtalarkablar: Van Den Hul Royal Jade
Översiktsbild:
 Ja jag vet; tv:n borde bort men det är väldigt låg WAF på det... Om ni undrar över den något märkliga placeringen av delarna i hyllan så beror det på Soulman JR och hans teleskopsarmar. Han vill väldigt gärna lyssna på musik så länge det är Bamse Om man nu kan kalla det musik?? Och han drar sig tyvärr inte för att glatt pilla på allt... Observera även Teletubbiesen som sitter på tevebänken. Ett måste för seriös musiklyssning 
Observera dammsugaren framför cd-hyllan. Också ett måste för seriös musiklyssning. Dessutom ger den lyssnaren ro att lyssna då den skrämmer Soulman JR från att ge sig på att tugga på cd-skivorna 
Elektroniken:
 Placeringen har ni fått förklard ovan så den är tyvärr som den är ett tag framåt är jag rädd. Tunern på hylla 2 uppifrån räknat är till för att tillfredsställa JRs obändliga lust att pilla...
Höger högtalare + del av skivsamligen:

Vänster högtalare + del av skivsamligen:

Tror det var allt för tillfället. Jag återkommer om det sker eventuella förändringar. Det lär väl först och främst bli i form av nya högtalarkablar och sedan absorbenter av något slag...
Det är frexten inte jag som har valt färg i vardagsrummet! Bara så ni vet Min sambo gjorde innan vi hade träffats... Jag kan ju nöja mig med att konstatera att när vi väl får råd med den där villan som hägrar kommer det inte att vara samma färg 
/Stefan |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2007/04/28 : 13:33:59 Dreggel
 dreggel
 |
Soulman |
Posted - 2006/11/21 : 09:30:31 Shullman -> Väldigt stor skillnad måste jag säga. Det nya rummet är väldigt mycket mer dämpat. 2 st 3-sits soffor i tyg. 2 st 2 cm tjocka mattor, träväggar och innertak i trä istället för betong. Dessutom har jag ju fritt bakom mig nu. Basen är mindre bumlig, stereoperspektivet tydligare etc etc
/Stefan |
Shullman |
Posted - 2006/11/19 : 18:16:29 stor skillnar i jämf med det förra rummet? |
Soulman |
Posted - 2006/11/06 : 21:45:04 Läge för lite bilder tagna på dagen kanske?
 Rakt framifrån från där mitt huvud befinner sig vid lyssning.
 Snett framifrån där man kan se min fotpall sticka fram. Min i Kenya inköpta masaj-filt som syns hänga över ryggen på vår soffa. Trevlig att svepa in sig i på mörka vinter-kvällar.
 Och här ser man minsann min Poäng-fotölj och extra tweak som nappflaskor, babysitters mm... ;)
/Stefan |
Soulman |
Posted - 2006/09/27 : 21:55:34 johan.björklund -> Jo jag kör balancerat. S1:an låter skit annars... Och jepp det går att ändra fasen via S1:an. Skönt att slippa specialkablar 
/Stefan |
johan.björklund |
Posted - 2006/09/27 : 21:49:06 Kör du balanserat ? Om du gör det kan du då ändra fasen via S1:an ? Accuphase kör med inverterad fas via XLR.
|
Soulman |
Posted - 2006/09/27 : 21:42:35 Snoop -> Tackar och bugar! Jodå det låter väldigt, väldigt bra måste jag säga. Martin Logans exakthet kombinerat med Accuphase mjuka (men ändå fasta) ljud med en gnutta värme i blir väldigt trevlig. Fast samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur det skulle låta med lite mer watt?? ML är ju inte direkt snälla mot förstärkare...
/Stefan |
Snoop |
Posted - 2006/09/24 : 22:50:24 Gud vad mysigt du har det, jag är en stor faan av ML samt Accuphase.
Hur låter det  |
Soulman |
Posted - 2006/09/07 : 22:56:33 En liten kvällsbild till kanske? Den här gången rakt frammifrån. Kameran står där mitt huvud befinner sig vid finlyssning...
 |
Soulman |
Posted - 2006/09/05 : 22:54:45 Till hus har vi nyligen flyttat. Och det innebär ett nytt rum med lite bättre möjligheter till ytterligare välljud. Börjar med en liten "teaser" i form av en kvällsbild tagen igår kväll. Rummet börjar komma i ordning nu... 

Nya kablar har jag också skaffat men mer om det vid ett senare tillfälle....  |
Soulman |
Posted - 2006/07/21 : 11:22:26 mayro -> Håller med du! Ögon- och örongodis i ett. Nästan som ett Kinder-ägg 
joakim -> centerhögtalaren är en del av Martin Logans nya Highest end-serie. Eller kanske inte. Skall bli skönt att få ner tantens "hemmabio" i gillestugan och göra vardagsrummet fritt från tv apparater.
/Stefan |
j0akim |
Posted - 2006/07/20 : 12:30:44 grym elektronik! en riktigt kaxig centerhögtalare har du oxå  |
mayro |
Posted - 2006/07/19 : 22:40:04 Man får säga vad man vill om martin logan. Men i mina ögon är dom en av dom vackrastre högtalare där finns. Som vackra skulpturer. Mys för öga o öra är aldrig fel... |
Soulman |
Posted - 2006/07/19 : 22:09:08 Översiktsbild sa någon... Jaja då. Här kommer ett försök till sådan. Just nu står det för mycket mellan högtalarna och tv:n borde bort och lyssningsplatsen är för nära bakväggen. Och ändå låter det riktigt bra 

Anläggningen består alltså av: Advantage S1, CD-spelare och försteg Accuphase P370, slutsteg Martin Logan Ascent i, högtalare Harmonic Tech Pro Silway mk2 XLR, signalkabel Harmoniv Tech Pro 11, högtalarkabel
Om ett par veckor kommer allt att ändras vad gäller rummet. Det allra mesta kommer dessutom att ändras till det bättre. Jag skall nämligen flytta anläggningen till ett nytt rum, i ett nytt hus. Mycket spännande... Hoppas att anläggningen skall börja sjunga riktigt, riktigt bra då.
/Stefan |
mjon |
Posted - 2006/07/19 : 01:46:17 Antingen är det Ascent eller Odyssey. Lite svårt att säga vilken utan att se basdelen, men bra lär det nog kunna låta oavsett vilken det är...  |
j0akim |
Posted - 2006/07/18 : 23:16:20 helthetsbilder skulle vara intressant.. nu ser man ju inte ens vilken modell det är på högtalarna  |
Soulman |
Posted - 2006/07/18 : 22:18:29 johan_björklund -> jodå den trivs väldigt bra i systemet. Gillar verkligen hur den låter. Har för mig att en recensent på High Fidelity skrev om en Accuphase cd-spelare en gång att den kombinerade mjukhet med fasthet. Tycker det beskriver det jag har hört av Accuphase rätt bra. Mjukt (i form av välupplöst, finkorningt, organiskt?) men ändå fast och dynamiskt... Typ ;)
/Stefan |
johan.björklund |
Posted - 2006/07/15 : 14:57:27 Ahhaaa
en P-370  Men då ÄR det ju en gammal model 
Den trivs bra i systemet antar jag  |
Soulman |
Posted - 2006/07/15 : 14:06:27 johan_björklund -> kvällsbild och hög volym fungerar tyvärr inte här. För många små barn som har invändningar mot det. Flyttar till hus om en dryg månad. Då kanske... 
Accuphasen är utgången ja. Men såååå gammal är den inte. Gjordes mellan 2001 - 2004... En ledtråd är att du har haft den 
/Stefan |
johan.björklund |
Posted - 2006/07/15 : 14:01:10 quote: En liten kvällsbild på Accuphasen kanske man skulle bjussa på??!! ;) Det är inte bara rör som gör sig bra i mörker ;)
Du får allt skruva upp lite

Vilken modell är det ? Nån äldre ser det ut som
 |
Soulman |
Posted - 2006/07/15 : 13:22:55 Kan inte låta bli att lägga in lite fler bilder på mina Martin Logan. De är väldigt tacksamma att fotografera eftersom de ser så annorlunda ut jämför med de flesta "vanliga" högtalare. Tyvärr är väl inte jag någon vidare bra fotograf men det är kul att leka lite...
Delar av skivsamligen syns genom galler och membran. Läckert med genomskinligt!

Högt upp i skyn går de (ja jag vet att skärpan blev usel men jag gillar vinkeln )...

...och långt ner mot golvet bär det av (jaja, ingen vidare skärpa här heller )...

Toppen av dem ser lite "spacad" ut...

/Stefan |
Soulman |
Posted - 2006/07/15 : 08:08:06 En liten kvällsbild på Accuphasen kanske man skulle bjussa på??!! ;) Det är inte bara rör som gör sig bra i mörker ;)

/Stefan |
Soulman |
Posted - 2006/07/14 : 14:37:45 Harlock -> Martin Logan stämmer fint. Det är inte ett par Clarity dock. Något äldre modell och större kan ju tilläggas...
/Stefan |
Harlock |
Posted - 2006/07/14 : 12:48:27 Martin Logan. Inte kan det vara ett par Clarity som flyttat in? |
Soulman |
Posted - 2006/07/14 : 11:23:32 Machine -> Tackar och bugar!
/Stefan |