HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dr Fre

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Dr Fre Posted - 2003/11/13 : 00:05:16
Det finns för- och nackdelar med att studera och bo i korridor. Negativt är att man måste tänka på volymen och att det är mycket som ska rymmas på en liten yta. (Vilket förklarar om ni tycker att högtalarna är konstigt placerade och att jag kommer oerhört nära. Ser fram emot en flytt...) Positivt är bl a att det ofta finns någon man kan låna en digitalkamera av, så här kommer det väsentliga:

Vi börjar med lite översikt


Framifrån


Alchemist Nexus APD32A & Audio Analogue Puccini



Sonus Faber Concerto


Edit:Har lagt in thumbnails på närbilderna
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Dr Fre Posted - 2003/11/18 : 23:50:03
Tackar ödmjukast, grabbar!
Det känns bra att själv ha fått insikt i varför det är så många som gillar SF (även om "gillar" kanske inte räcker i vissa fall, inga namn nämnda...)
akktustakki Posted - 2003/11/18 : 23:03:03
Tja, när jag studerade, nåja, körde jag med en Philips JetSet II.
Det ser finfint ut, med eller utan lite trängt läge.


edit: tillägg.
Neodynium Posted - 2003/11/18 : 15:25:46
Trevligt system!! Sonus Faber gillar vi!!


Akhenaton Posted - 2003/11/16 : 23:43:26
Jag glömde att säga, trevligt system!

Men sen så är jag grymt svag för italienska prylar också...
Dr Fre Posted - 2003/11/16 : 16:16:51
Oj! Jag känner till vad en del av er har för saker hemma, kul att ni upskattar även sånt som inte är fullt så exklusivt.
Jag anar också att studenterna förr i tiden lade mer pengar på vin, kvinnor och sång än vad jag gör.
Bravo: Nu när du har sett min tråd kanske jag ska sluta klaga på rummet? Allting är relativt...
Akhenaton: Pm på dig!
Akhenaton Posted - 2003/11/15 : 18:51:58
Hur tycker du det funkar med concerto och puccinin?
Jonas Nilsson Posted - 2003/11/15 : 18:39:33
Får väl stämma in i lovsången.
"Att det var bättre förr" stämmer uppenbarligen inte in på dagens studenter
Cyber Posted - 2003/11/15 : 08:09:03
Wow, trevligt system..
Bravo Posted - 2003/11/14 : 21:36:50
Grattis till ett superfint system, och du har något att se fram emot med större ytor.
Jag får dessutom instämma i kören med studenterna på min tid....
Dr Fre Posted - 2003/11/14 : 19:12:45
wallraff: Rummet och högtalarplacering är, precis som du säger, viktigt att jobba med. Men som det är nu kan jag inte göra så mycket, jag förklarar varför:
Till att börja med är nästan all golvyta belamrad. På bilderna ser ni ett hörn och större delen av 2 väggar. I övriga hörn finns säng, skrivbord och kokvrå. Väggen bakom mig täcks av en bokhylla (=diffusor?), och den andra sidoväggen är egentligen den enda jag kan röra. I den finns en dörröppning (utan dörr) och i övrigt har jag bara en tunn tygflagga där. Läge för att bygga en absorbent, kanske? Vi får se.
SF rekommenderar 1,5 - 2,5m mellan högtalarna och minst 70-80cm ifrån bakväggen. Detta går tyvärr inte att fixa utan att slänga ut skrivbord och säng, och så manisk är iaf inte jag. Kontentan är att jag ser fram emot att flytta, kommer nog att göra det inom ett år.
wallraff Posted - 2003/11/13 : 13:18:32
Jösses... Det där är studenthifi på väldigt hög nivå!
Jag har också varit spekulant på både Puccini och Alchemist, men inte trodde jag att man som student skulle ha råd med dom! ;-)


Ett litet tips är rummet, jobba med det! Det är där man kan tjäna mycket med små pengar och medel. Förmodligen har du väl redan tagit tag i det, men man kan nog aldrig meka för mycket ;-)
Hos mig har det varit högtalarplaceringen som varit det tuffaste. Dock har jag nu hittat en placering som är väldigt behaglig! Är väldigt nöjd! Just nu är högtalarna placerade så de spelar nästan rakt fram från väggen, dvs de möts lååååångt bakom mitt huvud.

På min korridor kan man spela högt, ofta och länge, utan att grannarna varken hör eller bryr sig ;-P

//Walter
Dr Fre Posted - 2003/11/13 : 01:38:24
Vänliga ord från erfarna grabbar.
f95toli, jag är klart nöjd med Puccinin, behaglig är kanske ett bra sätt att beskriva den på? Nästa gång kassan tillåter kanske jag provar något med lite mer kraft, men det känns inte som någon brådska. Med tanke på rummets begränsningar skulle det nog kosta mer än det smakar i dagsläget, men man vet aldrig. Jag hade inte tänkt uppgradare högtalarna heller, men så hittade jag en trevlig annons...
Matrixen Posted - 2003/11/13 : 01:11:10
Det var inte dåligt. Italienskt är aldrig fel!
Poe Posted - 2003/11/13 : 00:53:29
Håller med f95toli, så såg det definitivt inte ut när en annan var fattig student...
Bernt Jansson Posted - 2003/11/13 : 00:36:10
Ser fint ut det där. Jag körde med Luxman under min studietid.
f95toli Posted - 2003/11/13 : 00:32:31
Så fina system hade minsann inte studenterna på min tid
Det ser väldigt trevligt ut.

Är du nöjd med din Puccini?
Amund Posted - 2003/11/13 : 00:13:40
Välkommen!
Ser riktigt trevligt ut!! Men jag kan förstå om det blir lite trångt..

/Amund

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000