HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 emp

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
emp Posted - 2003/10/29 : 13:21:57
Tänkte visa lite bilder på min "anläggning" (om det nu kan kallas det utan högtalare..).
Varken high-end kamera eller fotograf så bilderna är därefter.

Lista på prylarna:
CD: Arcam CD72T
Signalkablage: Harmony Design RCA -> XLR
Förstärkare: Harmony Design Ear90 (balanserad)
Hörlurar: Grado SR-325 med flatpads alt. Sennheiser HD600 (beroende på musik som ska avnjutas)

Lite bilder...

Hörlurarna sett ovanifrån.

De berömda flatpadsen.

Den underbara Ear90n!

Och slutligen en överblick över det hela med skivsamling, fåtölj och allt.

Enjoy!
/emp

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Anders47 Posted - 2003/10/29 : 21:16:36
Det var svårt. Jag har läst en del positiva omdömen om Silk, att den skall ha en fin diskant utan att vara hård om jag minns rätt. I så fall skulle den kunna vara ett alternativ.
En anledning till att det är svårt är den gamla vanliga att man helst skall höra den i anläggningen där den skall användas. I ditt fall skall den också fungera både med Grado och Senn. En kabel som ger litet extra driv i diskanten kanske låter bra i Senn men blir för mycket i Grado etc.
Så det är väl egentligen bäst med att utgå från hur det låter nu. Är det något som låter fel eller att det blir dålig balans i ljudet? I så fall kan man tänka sig någon kabel som t.ex. mindre framhäver hårdet etc.
Det bästa är alltid att prova hemma för då är det mycket lättare att ta ställning till om det är värt pengarna. Eller få det på öppet köp. Eller köpa begagnat så att man kan sälja tillbaka till ungefär samma pris om det blir fel. Det senare dock inte så lätt för kabel RCA-XLR.
Jag kan dock tipsa dig om en annan uppgradering som kan vara trevlig. Meier Audio kommer snart med en uppgraderingskabel för Sennheiser. Priset är inte satt än men tippar 50 - 75 euro inkl. frakt. Det är inte säkert att den blir lika bra som Cardas men är övertygad om att den blir ett klart steg upp jämfört med den kabel som kommer med hörluren. Om inte signalkabeln låter fel på något sätt skulle jag nog börja där. Det blir sedan lättare att testa ev. ny signalkabel när du kan lyssna i en HD600 med bättre upplösning.

emp Posted - 2003/10/29 : 19:55:37
Anders47, vad tror du om en bättre signalkabel?
Funderar lite på en http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=71&menu=2&js=1&js=1 som är terminerad RCA->XLR. Skulle det kunna vara nåt? Finns ju inte många andra kablar att välja som är valbara XLR/RCA. Ny CD blir dyrt så här i dagsläget :)
Anders47 Posted - 2003/10/29 : 17:10:14
Jag tycker att det verkar vara ett välkomponerat system som bör låta bra som det är. Uppgradera kan man förstås alltid, hur bra det än är.
Jag har heller ingen erfarenhet av Harmonys kablar men det är svårt att säga vilken annan som skulle fungera bättre utan att prova. Och om den är så mycket bättre att det är värt pengarna.
Det är inte säkert att en CD med en balanserad utgång blir bättre. Om det skall vara någon idé men en balanserad utgång skall elektroniken i spelaren vara uppbyggd balanserat. Då brukar vi hamna en bit upp i pris. I många fall gör man bara en konvertering från obalanserat till balanserat på utgången och denna funktion finns ju redan i Harmonys kabel. Tyvärr är det rätt svårt att få grepp om vilka produkter som har en balanserad uppbyggnad raktigenom, det räcker inte med att titta på utgångskontakten.
emp Posted - 2003/10/29 : 16:53:50
Ny CD är på listan..
marbrink Posted - 2003/10/29 : 15:34:54
Jag har inte testat Harmony Designs kabel men den lär inte vara så bra för 300 kr eller vad den nu kostar. Jag tycker att om han skulle byta till balanserad cd så skulle han även uppgradera kabel i och med att han ändå måste byta då. Han utnyttjar ju inte den balanserade ingången på ear90 om han inte kör helt balanserat och det är ju lite synd...
Jag rekommenderar Kimbers billigare kablar som Hero och PBJ.
John Posted - 2003/10/29 : 15:18:50
marbrink:
Hur "dålig" är Harmony Designs kabel? Jämfört den med nåt kul?
/en john med en xlr-xlr som är lite sugen på att byta, nån gång...
marbrink Posted - 2003/10/29 : 15:15:24
Det där såg ju riktigt trevligt ut!
Har tre råd till dig dock!

1. Skaffa en balanserad cd
2. Bättre signalkablar
3. Moddade HD414 pads

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000