HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 antis

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Antis Posted - 2003/08/19 : 02:00:51
Hej, är ny på forumet så jag tänkte att jag skulle presentera mitt system så att jag kanske kunde få lite tips & trix för att få det där lilla extra ur det. :-)

Mitt system:
Förstärkare: Yamaha RX-V630RDS
Högtalarna: Wharfedale emerald 97
CD-spelare: Yamaha CD-396
LP-spelare: Yamaha LP P-28.
DVD/TV-spel: PS2

Kör högtalarna bi-wirade, funderar på att testa bi-amp (A+B på förstärkaren) men undrar om inte högtalarna har en för låg impendans för att det skulle gå, för att inte tala om eventuell effektökning?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2003/08/20 : 01:15:44
Tja, två ledningar gör väl att strömmen kommer fram lättare.
Antis Posted - 2003/08/20 : 00:52:46
Hehe, mycket kabel är alltid imponerande

Mjo, testade idag att köra A+B, men kopplade tillbaka det efter en stund, kanske skulle ta och köra så istället. Mjo, jag förstår att bi-amping är en annan sak nu :-)

Kanske var någon sorts placebo-effekt, men jag tyckte att det blev lite mer "pondus" i ljudet när jag körde A+B, någon som har några kommentarer på den?
Billie300B Posted - 2003/08/20 : 00:07:30
Råcoolt
/Kristian
f95toli Posted - 2003/08/20 : 00:03:44
Fast en rolig grej med att köra med både A och B utgångarna (ex. A till diskanterna och B till bas) är att man kan slå av en av utgångarna och endast lyssna på bas eller diskant. Kanske inget man gör till vardags men det hjälper när man försöker ställa in någonting (ex. hitta bästa position för högtalarna eller liknande).
Dessutom ser det coolt ut med extra kablar, dessutom bra om man vill imponera på kompisar
Billie300B Posted - 2003/08/19 : 23:40:54
Antis,
precis som jag skrev i mitt förra inlägg är det precis samma sak som att köra via förstärkarens A+B som du kör idag, så det spelar ingen roll om du spelar högt eller inte- förstärkaren "ser" samma belastning. Och återigen- Biamping är när du kopplar in ytterligare en förstärkare och alltså driver dina högtalare med fyra separata förstärkarkanaler istället för två som du gör idag.
/Kristian
Sanoj Posted - 2003/08/19 : 14:16:29
Då är du inte den jag tror
Antis Posted - 2003/08/19 : 14:09:24
Ok, kanske skulle testa att köra A+B på låga volymer, vill ju inte riskera högtalarna direkt :-)
Jag kopplar ihop högtalarna med "vanlig" högtalarkabel i koppar, vet inte riktigt hur tjock den är, men jag fick det gratis när jag köpte högtalarna och stärkaren så.

Jag är från Bollnäs. :-)
Sanoj Posted - 2003/08/19 : 12:59:43
Hej Antis
Var är du från? har en kompis som kallas Antis...men tror inte det är du
Billie300B Posted - 2003/08/19 : 12:19:36
Hej och välkommen till forumet,
trevligt system med välljudande högtalare. Att köra A+B från din förstärkare är inte samma sak som att biampa utan är likvärdigt med det du kör idag. För att köra biamping behövs ytterligare ett slutsteg. Vad kopplar du ihop dina apparater (och högtalare) med?
Kristian

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000