HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 mcbiff

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mcbiff Posted - 2003/07/26 : 16:09:29
Tänkte att jag skulle ta och visa några bilder på min anläggning. Har nyligen uppgraderat såväl högtalare som förstärkare och är för tillfället väldigt nöjd med ljudet som dessa saker presterar. Mitt stora problem är att jag lider av enorm platsbrist och därför har fått kompromissa något otroligt vad det gäller placering av mina saker. Ni kommer säkert att skratta, men jag har faktiskt inga andra möjligheter så länge som jag bor kvar i föräldrahemmet. Den enda fördelen jag kan komma på är väl att jag vinner alla skryttävlingar om vem som har bäst datorhögtalare. Nåväl, bilderna:


Översiktsbild. Så här uselt är det.


Förstärkare Primare I20. Denna är jag verkligen nöjd med änsålänge, fantastisk kontroll över basen. Kommer nog bli ännu bättre när den fått gå hundra timmar eller så.


Avance Signature 3 MkII. Dessa högtalare köpte jag från Danmark för 6500:-. Tycker själv att jag gjorde ett riktigt fynd då de här i Sverige kostar nästan 11000:- i butik. Låter fantastiskt bra trots placeringen, och med tanke på att inspelningstiden i manualen uppges till 400-500h så kommer det bara att bli bättre.


Närbild på min gamla trotjänare, en Marantz CD6000OSE. Köptes för drygt 2 år sedan för att tjänstgöra i min numera vilande hörlursanläggning. Skäms inte för sig i sällskap med min nuvarande utrustning heller tycker jag. Uppgradering är eventuellt på gång, men det känns inte så jättebråttom just nu. Osäker på om man ska satsa på enbart redbook eller någon slags multispelare. Snacket om SACD II gör en ju än mer osäker dock.


Min samling av Guns N' Roses-skivor i MFSL-format. Har köpt på mig dessa under ett par års tid på EBay till riktigt hyggliga priser. T.ex. så betalade jag ca. $40 styck för mina inplastade Use Your Illusion 1 & 2, nu går de för runt $150. Sen har jag även Lies inplastad och öppnade kopior av Appetite for Destruction och UYI 1 som jag lyssnar på. Trevligt.

Kablage som används är:
Tara Labs Air 3 mellan CD och förstärkare
Audioquest Gibraltar som högtalarkablar
Supra LoRad som nätkabel till förstärkaren

Kommentarer mottages tacksamt.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Matrixen Posted - 2003/09/23 : 22:47:00
Fina grejer! lyssnade på samma märkeskombination i somras o det lät trevligt. Fördelen med placeringen av din utrustning är ju att du kan hififoruma dig samtidigt som du rockar.
mag Posted - 2003/09/21 : 13:16:04
Ja det var sannerligen inget dåligt dataljudsystem

mcbiff Posted - 2003/08/02 : 12:56:52
Fixade SD-fötter till högtalarna idag, vilken skillnad det blev. Mer detaljer och fastare bas. Bra investering för 250:-.
mcbiff Posted - 2003/08/01 : 14:54:27
Nemo: Jag har faktiskt funderat starkt på just SD-fötter. Har redan sådana under cd-spelaren. Kan du något bra ställe på rak arm där de kan införskaffas (Stockholmstrakten eller online)?

Mobile Fidelity gick i konkurs för ett par år sedan med följden att skivorna är såväl dyra som svåra att få tag på. Väldigt synd, för många av deras utgåvor låter klart bättre än de vanliga.
Nemo Posted - 2003/08/01 : 13:55:57
keefan: Det är egentligen inte ett format, utan ett företag, MFSL, Inc. (Mobile Fidelity Sound Lab), som gör (eller åtminstone gjorde...) analogt remastrade (AAD, alltså) återutgåvor av CD-skivor. MFSL:s CD-skivor är högkvalitativt pressade och fanns (finns?) att tillgå i 24 karats guld.


keefan Posted - 2003/08/01 : 09:08:04
Asså... vad är MFSL-format??
Nemo Posted - 2003/07/31 : 22:13:15
Prova med att sätta vibrationsisolatorer mellan högtalarna och skrivbordet! Då borde det inte bli så stor ljudförsämring av att du har högtalarna på skrivbordet i stället för på stativ . Sonic Designs budgetdämpfötter kostar t.ex. 250 kr för åtta stycken.


poman Posted - 2003/07/27 : 09:31:02
Hej på dej mcbiff!

Trevlig anläggning du har, dessutom blev jag glad när du har Avance Signature också det är kul att det är fler som har fått upp lystringsöron för dom bara synd att det inte finns så många återförsäljare i Sverige som saluför dessa utmärkta högtalare.
Jag har också samma dilemma som du om jag ska vänta och köpa en ny CD-spelare då på tanke för SACD eller vad det nu kan bli.
marbrink Posted - 2003/07/26 : 20:17:33
Jag vet också känns hur det är att ha litet rum. Skulle gärna vilja få plats med dator, TV ocn anläggning i mitt rum. Men får bara plats med anläggningen...
När jag tänker på det skulle det vara rätt bra att ha det som Mcbiff har det. För man spenderar ju några timmar vid datorn varje dag.
mcbiff Posted - 2003/07/26 : 17:27:51
marbrink:
Som sagt så är det i dagsläget inte möjligt att ha det uppställt på något annat vis. Datorbordet tar upp ungefär en fjärdedel av rummet, när sedan sängen fått sin plats så är det mer eller mindre fullt.

peter_gbg:
Jo, så är det faktiskt. Man får göra det bästa man kan med de förutsättningar man har. CD-spelaren står väl näst i uppgraderingskön, men som sagt så vet jag inte riktigt hur man ska satsa.

Jag vet faktiskt inte vad nätkabeln bidrar med, har inte testat utan.
peter_gbg Posted - 2003/07/26 : 17:18:29
Tycker absolut inte du skall skämmas för dina grejer eller hur du har riggat upp dem. Har man inte utrymme så har man inte. Så enkelt är det. Är nästa uppgradering cd-spelaren? Gav nätkabeln till förstärkaren mycket?
/Peter
marbrink Posted - 2003/07/26 : 16:26:06
Fint! Men kan du inte placera det bättre?? Skulle höja anläggningen flera snäpp! I och för sig bekvämt att ha datastolen som lyssingsplats!
Om du får plats så tycker jag en stereobänk och hyfsade högtalarstativ är nästa inköp.
Var är lurarna förresten?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000