HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Poman

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
poman Posted - 2003/06/16 : 20:13:56
Hej!
Tänkte det var dags att visa bilder på min anläggning.
Som är följande Thorens TD-3001, Sumiko Pearl, Primare R20 riia, T21 tuner, A20 mk3 , D20 mk2, Harmonic Tech Pro 9 Plus, Harmonic Technology Truth Link silver, CLOU 412 KRYSOLIT ROYALE, Avance Signature 8 Mk 2, JPC2,5 nätkablar

/PO

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
poman Posted - 2003/11/02 : 16:48:10
Hej på dej Resolution!
Den skillnaden jag upplevde mellan dom var mer tyngd och lugn i
musiken med SME-309 mott TP-90 jag hade då en Sumiko bluepoint special
pickup hade innan dess en Goldring Exel-GS men tyvärr blev det pickner med den klantade mej när jag skulle justera till den en gång så nålen bröts av.
Du kan tänka dej var arg jag var på mej själv plus att en sådan kostade botåt fyratusen kronor så det blev annan pickup då Sumiko.

poman Posted - 2003/11/02 : 16:16:27
Tack Bernt!
Det har varit många turer under åren har haft lite olika grejer
och ett antal uppehåll också men man kommer alltid tillbaks igen till
hifiintresset som tur var, har hållt på i snart 28 år med det.
När man var yngre så hade man inte så mycket pengar att spendera med men
stora drömmar om dom grejer som fanns då, som man ville äga ack ja det var tider det fast man får ju drömma om vissa grejer än så.
Resolution Posted - 2003/11/02 : 16:13:34
Hur upplever du skillnaden mellan TP-90 och SME-309:an?
Bernt Jansson Posted - 2003/11/02 : 12:58:19
Kul med alla bilderna! Det har varit många turer i den hifi-sagan får man säga.
poman Posted - 2003/11/02 : 12:09:25
Hej Robis!
Den var monterad med en TP-90 när jag köpte den. Men senare köpte jag
en SME-309´a som jag monterade ditt.
Så för ett par år sedan så sålde jag tonarmen också på gång att sälja skivspelaren men fick upp intresset för vinyl igen, ibland är man lite för implusiv av sej tyvärr, men jag hade kvar min gamla tidigare tonarm så den kom till heders igen.
Vinyl är kul att lyssna på så den kommer nog att vara kvar, hade för några
sedan tappat helt intresset för både hifi och musiklyssnade och ägnade mej åt datorer istället slukade, datortidningar kikade på dataforum på nätet. Men erixon fick upp mitt intresse igen när man var där och lyssnade på hans stereo i börjarn var mitt intresse svalt då
men efter några lyssning gångar så började jag tycka att det var kul igen så har även detta forum fått upp mitt intresse också.

Robis Posted - 2003/11/01 : 11:11:43

poman:

Trevliga bilder

Hur var det nu, hade du kvar TP-90S armen till din TD-3001:a
eller var din monterad med SME armen? Ser nästan ut som om du har
orginalarmen monterad nu.

/Råbis
poman Posted - 2003/09/15 : 18:51:02
Hej JayBee!

Första månaden började basen blir mer tajtare plus att den
öppnade upp sej mer men det tar 3-4 månader att spela in dom beroende på
hur mycket du låter dom gå per dag om du kan låta dom gå dygnet runt med någon frekvens-CD typ Densen så går det nog på två veckor skulle jag nog kunna tänka mej då men vem orkar höra det oljudet dygnet runt mina grannar hade nog hört av sej plus att jag hade blivit ett nervvrak.
Jag skulle byta ut din Suprakabel till någon Harmonickabel en varm harmonisk kabel skulle nog passa till din förstärkare bra testa någon om du kan för annars tycker jag det verkar vara en mycket fin anläggning du har.

JayBee Posted - 2003/09/15 : 15:43:32
Hej poman!

Hur låter Avance Signature 8orna efter en månads inspelning?

Jag undrar för att jag lider av svår uppgraderingsfrossa. Enda boten lär vara att en del eller flera i anläggningen byts ut å det snaraste.

Mvh JayBee
poman Posted - 2003/09/06 : 19:19:53
Hej MaxMartin!
Det räckte bra men Linx pulsaren var betydligt bättre ljudmässigt det var bra malle i den linxen. Dom lät väldigt bra med Acoustic-Energy AE1 men den saknade djupbas annars en kanon bra liten högtalare.
MaxMartin Posted - 2003/09/06 : 17:56:52
Förmodar att du hade tillräckligt med kräm till stativarna med det NAD-steget!

Niceigt så här med gamla bilder bland alla nya!
poman Posted - 2003/09/04 : 18:54:18
Thorens TD-3001 med SME-309 tonarm, pickup Goldring EXCEL-GS, cd-spelare Harman/Kardon 7500, försteg Linx Vega, tuner Nad?, slutsteg Linx pulsar 2x130 watt.

Stor bild Acoustic-Energy AE1

Nickel kvartsvågspiphögtalare i 3st olika utföranden och årgångar.

poman Posted - 2003/08/30 : 11:50:02
Tjena akktustakki!

Tack ska du ha du är välkommen. Nu börjar det låta bra från högtalarna efter all inkokning och plågande av mina kära grannar må dom slippa höra Densen DeMagic-CD mer men lite till ska jag plåga dom allt, sen bör dom vara helt inkokade.
akktustakki Posted - 2003/08/29 : 23:58:00
Sådär skall det se ut PO.
Gammalt hederligt byggande.
Jag önskar jag hade bilder på allt mitt gammalt.
Kunde fyllt en server själv.

Snyggt annars med ditt moderna rack.
Kommer och lyssnar inom snar framtid.
poman Posted - 2003/08/29 : 17:52:41
Mera bilder!

http://audiohifipictures.tripod.com/audiohififreaks/index.html

Yamaha CR-840 receiver 2x80watt

http://www.vinyl-lebt.de/Thorens/Thumbnails.html
Thorens TD-115 http://www.thorens-info.de/html/thorens_td_110___115.html

Thorens TD-320 mkII

Thoren TD-3001 den skivspelare som jag har numera.

Thorens 3001, tuner NAD ?, Försteg Linx Vega, CD-spelare Harman/Kardon 7500, Nad 2600 slutsteg, Acoustic-Energy AE1

tuner Linx Theta , försteg Linx Vega , slutsteg Linx Pulsar 2x130 watt

poman Posted - 2003/08/25 : 22:36:30
Bilder från mina tidigare anläggningar!
Önskar att jag hade mer bilder sen förr.
Har svårt att komma ihåg beteckningar på grejerna i alla fall så är det Thorens TD-115 skivspelare, Alpage Al-100-300? kassettbandspelare, Philips CD?, Nad receveier tyvärr har jag inte bilder på högtalarna Pioneer riktiga bamsingar. Den bruna stereobänken är köpt
från Hobbex mitten av sjuttiotalet nån gång får leta mer i mina byrår efter mer gamla bilder.

Thorens TD-320 skivspelare, Nad receiver modell nån som som vet?, Alpage AL-100-300?, Philips cd-spelare modell?.
poman Posted - 2003/08/16 : 20:49:18
Hej och tack ska du ha JayBee!
Jag är mycket nöjd med mina Avance håller på att spela in dom räknar med en månad till så är dom helt inspelade. Har haft en del olika Cloukablar under ett antal år har fastnat för den kablens ljudkaraktär. Sen har jag lyssnat på Harmonic Tech som jag har blivit förtjust i och införskaffat mej. Du kan kolla in på Clou´s hemsidahttp://www.cloucable.se/så ser du priserna på deras kablar.

JayBee Posted - 2003/08/14 : 13:08:24
Hej poman!

Vilken snyggt sammansatt anläggning. Funderade själv på ett par Avance Signature 8, men köpte till slut bokhyllemodellen Signature 3 istället. Är du nöjd med dina åttor? Hur kom du fram till vilka kablar nu skulle använda? Är Clou kabeln dyr?

poman Posted - 2003/07/24 : 12:28:53
Tack Anton!
Det finns en ännu bättre sida om din förstärkare men jag har tappat bort den sidan tyvärr.
Jag använder en Densen DeMagic CD som jag låter gå på repeat när jag
inte lyssnar på dagarna den få går någolunda högt det är också lite lyhört hos mej också. Dom frekvens signalerna från den skivan kan var ganska påfrestande att lyssna på men det funkar faktisk så det är bara att forsätta att plåga grannarna.
Jag räknar till någongång slutet av året att dom ska vara inspelade men den låter inte illa eller så, men den behöver öppnas upp mer ljudet sen ska dom spelas in ca 500-800 timmar.
Jag hade också en sådan fundering på att fasvända dom men att flytta
ihop dom är ganska bökigt då dom väger bortåt 40kg då sandfyllda.
Aton Posted - 2003/07/24 : 10:51:42
Det var fina länkar, tack så mycket. Särskilt fsaudio-sidan såg mycket intressant ut! Den skall jag läsa är jag slutat jobbet ikväll. Det är kul att lära sig mer om sina egna produkter.

Hur ordnar du inspelningen av dina högtalare? Enbart vanlig musiklyssning, eller sätter du CDn på repeat och går hemifrån? Hög eller låg volym? Tätt sammanställda med fasvändning på en av dem?
När jag köpte mina ställde jag ihop dem med fasvändning under en dag. Gav effektiv volymdämpning. Men det blev för jobbigt att bära dem fram och tillbaka så jag fortsatte inspelningen genom att lyssna på musik. Det är lite lyhört i min lägenhet så jag kunde inte vrida upp volymen och lämna dem på hela dagarna när de var uppställda i vanlig lyssningsposition.
poman Posted - 2003/07/24 : 10:31:40
Jag hittade en bra sida med bilder på dom http://www.duiops.net/studio22/jshearne/jshearne.htm
Här en annan sida http://www.john.ukdirectors.net/
Lite fakta om dom http://www.fsaudioweb.com/listen/shearne.html
Aton Posted - 2003/07/24 : 10:02:07
Ja, de gick i konkurs. Det var därför det var svårt att få fram information från England. Men jag fick ett mail från John Shearne. Det kanske blir ett nytt bolag. Synd att hemsidan är stängd, det fanns mycket intressant läsning där, inte minst för oss som redan köpt deras produkter.
poman Posted - 2003/07/24 : 09:53:53
Det verkar vara en bra kombination med en varm karaktär till dina JM Lab högtalare för min del så föredrar jag mina Avance fast dom behöver mer inspelning innan dom mjuknar upp riktigt elementen.
Ja det är roligt med hifi givitvis också att köpa skivor sen är det kul när man hör att det blir en förbättring som med nya högtalare eller kablar man införskaffar.
Har John Shearne upphört med sin tillverkning för deras hemsida ligger nere eller kan det ju var så tillfälligt kanske.

/PO
Aton Posted - 2003/07/23 : 21:05:29
Hej Poman. Du har rätt, hifi är kul men dyrt

Jag provlyssnade en John Shearne på Hifi-stället men den verkade lite gammal, tomgångsbrummade även när man höjde volymen så istället bad jag Anders att kolla upp möjligheten att beställa en ny från England. Han fick minst ett par veckor på sig men fick inte fram någon användbar information. Då tröttnade jag och köpte istället mina två begagnade från en engelsman på E-bay. Jag är mycket nöjd med dem. De har en härlig värme och känsla i musikåtergivningen som passar mina JM-lab högtalare fint. Det är också kul att ha en integrerad och ett slutsteg. Det ger ju lite olika kopplingsmöjligheter och jag gillar att experimentera.

Avance högtalare gillar jag också starkt. Naturligt, skönt ljud och härligt vackra att se på!! Var på vippen att köpa Signature 3 innan jag köpte mina JM Lab.
poman Posted - 2003/07/23 : 14:57:21
Har du köpt dessa förstärkare Aton på Hifistället i Göteborg
John Shearne Phase 3 Ref slutsteg, John Shearne Phase 2 Ref integrerad. Har för mej att High Fidelity testade någon intergrerad
förstärkare av detta märke för många år sedan fick väl ganska bra kritik då.
Är du nöjd med dom?

/PO
poman Posted - 2003/07/23 : 14:44:32
Om du bara visste Aton!
Dom förmedlar ljudet alldels förträffligt sen är jag ingen sådan person som köper ljudprylar för att imponera utan det är det rent ljudmässiga, jag skulle aldrig köpa sådana kablar nya utan som nu begagnade, kostar alldels för mycket.
Hifi är härlig hobby men en dyr sådan.

m.v.h/PO

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000