HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ekanisu

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
ekanisu Posted - 2003/06/10 : 05:12:48
Jag tänkte att jag skulle presentera mitt system.

*H/K Citation 7.0 (Analog surroundförförstärkare)
*Sony sdp-ep9ES (Dolby Digital processor)
*Millenium 2.4.6 (DTS processor)
Dessa är seriekopplade i denna ordning till ett
*Sunfire Cinema grand Signature(5kanals effekt förstärkare) som biampat driver ett par
*Infinity Renaissance 90LE(LE=Svart pianolack)samt en
*Infinity Kappa video(center)
Sen driver ett hembyggt
*"crescendo"(ett "allt om elektronik bygge" som jag byggde ihop 1987 och var min inkörsport till hifiträsket) mina JPW P1(Bakhögtalare)
*Velodyne HGS-18II (Subwoofer)

*DVD spelare:Toshiba SD-220
*Laserdiscspelare:Pioneer Elite CLD-99(används även som CD-transport via ett "Audio Alchemy DTI" till en Meridian 203 DA-omvandlare)
Jag kör även lite Pal laserdiscar på min
*Pioneer 2950
Analogsvarv: Linn Axis med Basix+ tonarm och Goldring 1042 pick-up, Riaa-steg är en Entech(Lehmann) Black cube.

Det mesta är sammankopplat med hemmalödda Audio-Note kablar(nån gul sladd med ledare(2 ledare och en skärm) som är väldigt svårlödda) med diverse kontakter(Bl.a Bullet plug, WBT, Supra PPX och Supra PPSL)

Som ni kanske ser så är det en väldigt stor spridning tidsmässigt på mina pryttlar, jag har försökt att köpa gejor som jag tror jag ska kunna leva med en bra stund och så har det också blivit.

All elektronik har jag inhyst i en lite skrubb och borrat hål i väggen och dragit sladdar och IR-länk till mitt lyssnings(bio)rum som är på 3.2m*6.2m och ca 2m till tak.
Jag har lite problem då jag lyssnar vid ganska höga ljudtryck med att mellanregister och diskant blir lite påträngande(eller vad man kan kalla det) och detta märkte jag inte vid lyssning i ett större rum med samma slutsteg och högtalare så jag misstänker att man kanske kan göra något med rummet, vad jag funderar på är att dämpa rummet lite med nånting för att minska första reflexerna, kanske nån skumplast skulle funka?
Annars så är jag väldigt nöjd, särskilt med sista stora investeringen vilket var subben, även 2-kanals ljudet blev mycket bättre.

Ja det var några rader om mitt system.
Vänliga hälsningar
Niklas Sundvall
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ekanisu Posted - 2003/06/15 : 01:46:59
mmx_2: Kul att det är ännu fler som har denna eminenta högtalare, Mark Levinsson kan ju inta vara helt fel att driva dessa med men jag har hört att dom inte är så jättesvår last, lägsta impedansen är på 2,9 Ohm och detta vid 100Hz(infon hittade jag i någon tråd på Google
http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=UTF-8&selm=ttrb822qfhodf6%40news.supernews.com&rnum=15
där konstruktören av baselementena gav lite info(Bill Watkins)).

Christian: Vad jag vet så såldes dessa i Sverige, för jag lyssnade på ett par på Lars Bengtsson och såg ett annat par på Reference Audio.
Jag undrar lite hur många av dessa som finns i Sverige?
nokia Posted - 2003/06/14 : 21:28:30
Jag driver mina med en Amplefix just nu, lite av det klenaste laget men den gör jobbet över förväntan, den är bara en lösning så länge.. Det lutar åt Advantage så fort man får råd.. Jag har hört att dessa högtalare inte såldes i sverige och att dom togs över från Tyskland, vad vet ni om det? Det finns inte så många i sverige, det är synd.. Det är nog många som inte vet hur bra dessa högtalare är..

mmx-2: Visst är jag sugen på din A300. Jag kommer med ett bud så fort ekonomin säger ja och om den finns kvar då..
mmx_2 Posted - 2003/06/14 : 20:34:59
Verkar ju mys! Har själv ett par Ren90 (svarta) som jag är toknöjd med, fantastisk högtalare! Har dock lite problem med att driva mina, driver dem med ett Advantage A300, men lutar åt att byta upp mig till ett Levinson 331 eller 332.
ekanisu Posted - 2003/06/14 : 20:04:24
Jag använder original spikarna och det funkar bra men om jag inte hade haft heltäckningsmatta så skulle jag kanske prova Soundcare spikarna för om man inte vill förstöra golvet så verkar ju dom vara perfekta.
Placeringen är ju lite av ett problem då man bara har 3.2m brett rum, men med Subwoofern så funkar det som sagt väldigt bra.

Förresten, vad driver du dina högtalare med?

nokia Posted - 2003/06/14 : 18:07:57
Jag har samma problem, saknar driv i basen.. men det beror nog på att jag har för litet rum.. Jag har läst att det ultimat rummet ska vara 11*11 meter å vem fan har det.. Den ultimat placeringen från väg ska vara 1,2 meter, men det är nog olika..

Annars är jag jätte nöjd!!

Har du original spikes på? Jag köpte soundcare och det blev ett rejält lyft.
ekanisu Posted - 2003/06/14 : 00:59:28
Hejsan Christian!

Kul att det finns fler som har dessa utomordentliga högtalare, Jag köpte mina beggade 1995-96 ungefär och har varit väldigt nöjd med dom men till viss musik har jag saknat lite driv(djupbas finns ju men lite driv saknas(åtminstone i mitt rum))i basen och det blev jag mer än nöjd med då jag fick min Velodyne Sub.
En polare skulle skaffa en digitalkamera snart och då ska jag försöka fixa lite bilder.

Niklas
nokia Posted - 2003/06/13 : 22:55:25
Hej.
De var inte lite prylar de.. Vart har du fått tag på Renaissance 90 LE?? Sådana är det inte många som har.. Hoppas på bilder snart..

jag har själv ett par Ren90 men i ek..

/Christian.
ekanisu Posted - 2003/06/10 : 21:18:48
Tyvärr så har jag ingen digitalkamera men om jag nån gång får låna en så tänkte jag försöka lägga upp lite bilder.
neriks Posted - 2003/06/10 : 08:15:03
ekanisu,

Av din beskrivning att dömma så låter det som ett intressant system ... Har du inga bilder?


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000