HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 andar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
andar Posted - 2003/05/02 : 15:56:14
Nu har jag äntligen fått tag i en kamera för att kunna dela med mig av vad som skådas i min studentlya i Linkeboda...

Högtalare: Dynaudio Contour 1.3 MKII
Försteg: Audion Premier
Slutsteg: Electrocompaniet 250 DMB
CD-spelare: Sony CDP-930
Kabel: Kimber Kabel 8TC samt RG62

Lite överblick på Hela systemet



Lite närmre på Electrocompaniet och Premier



Den gyllene Audion Premier med de små trevliga rören



Och varför inte avsluta med closeup på Contouren



Nästa investering kommer troligtvis bli en förtjusande matta och något schysst på väggen......
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
andar Posted - 2003/09/27 : 11:20:13
Mmmmmmm, högtalarna är jag ju nöjd med... så nästa uppgradering är nog högt focuserad på rummet........
Bernt Jansson Posted - 2003/09/26 : 21:12:07
Tjusigt rörförsteg. Spelar nog bra med Electrocompaniets slutsteg skulle jag tro.
Kanske uppgradering av högtalarna kan vara ett nästa steg?
pak Posted - 2003/09/26 : 20:43:57
electrocompaniet gjorde en kanonfin specialserie för några år sen där fronterna var av sten (larvikitt)ååååååå vad snygga!!!blågråsvartspräckliga.
Kemppi Posted - 2003/09/26 : 20:21:38
Jag skickade just iväg mig Ec 4.7 med stor sorg. Ec Gör klart läckra och bra prylar
andar Posted - 2003/09/26 : 19:18:26
"Skeppa iväg EC-steget"!!!!!!!!!!!!! Det var det värsta jag har hört ;o)....... Tillsammans med premiern (som för övrigt är sold) så har även ett par silvernightar spelat vilka ersatte en sterling som också varit med i detta system.........
Så med tanke på herrns förslag och mina reda befintliga reflektioner av dessa så får jag säga att mitt kära steg känns oslagbart och det kommer krävas mycket för att det skall ersättas..............

Som avslutning så får man avslöja attt jag nu har flyttat, en ny bänk är under konstruktion, nytt försteg inköpt (ska eventuellt bytas igen) samt ny CD på ingående, så snart kommer det uppföljning med bilder på nytt rum med nya bilder.......

Hoppas det inte skall dröja för länge......
Mr Ekan Posted - 2003/09/26 : 00:13:54
Now whe´re talkin´! Mycket stilrent system andar.

Eftersom du nu börjat så bra med Audion Premier finns det ju inget skäl att inte löpa linan ut. Skeppa iväg EC-steget och leta upp något av Eriks rörsteg (läs Silver Night monoblock, Edison 60/Triod eller kanske rent av Sterling i monoversion). Effekten räcker säkerligen till. Undertecknad har hört nya Silver Night II driva (relativt) tröga Mumma Audio Mosen och kan underteckna att taket nästan lyfte.

Ja det var bara ett litet tips från min sida. En liten Rega som signalkälla hade ju inte heller skadat...

Med musikaliska hälsningar
Nemo Posted - 2003/09/25 : 23:06:29
Usch, vilken ful Nemo, den där silvriga på bilden ! Själv är jag mycket snyggare ...


andar Posted - 2003/05/27 : 11:30:03
mmx_2/
stämmer bra...
Dock så finns AW250 DMB i två utförande, dels den med grå front och en med Glasfron. Lite beroende på tillverkningsår.
Kan ha fel.... Men tror denna info skall stämma.
mmx_2 Posted - 2003/05/27 : 09:52:54
250DMB, det är förgångaren till AW250R va? Eller är jag helt ute och cyklar?
peder47 Posted - 2003/05/26 : 22:38:46
Hej igen

Ingångsfasen,om det inte har skett ngn förväxling vid byggandet av försteget så ska ingångsfasen vara som följer...

Om du håller i nätsladden och tittar in i apparatkontakten som ska in i försteget med triangeln mot taket,..dvs det ensamma stiftet uppåt.Så är det det högra stiftet som ska vara fas på sladden som ska in i försteget.
Prova att växla, dvs vänd kontakten för att vara säker..men normalt ska det vara som jag beskrivit ovan.

Som hjälpmedel använder du en vanlig enkel faspenna.

Peder
andar Posted - 2003/05/26 : 21:58:41
Peder47/
Jorbrytaren i fel läge vill jag inte uppleva igen, det brummade rejelt... lev lite nervös.... RCA-ut har jag också labborerat lite med.
Men Ingångsfas???? hänger inte med riktigt....

Tack för hjälp och synpunkter.

MaxMartin/
Glasmodellen tillverkas fortfarande vad jag vet och det finns nog inga plander på att lägga ner den.
Jag tror endast att den silvriga varianten görs i enstaka modeller. Tyckte även jag såg lite nya "namn".
Rätta mig någon om jag har fel.....
Kolla in www.electrocompaniet.no och sedan "winter show" så finns det mer info.
MaxMartin Posted - 2003/05/26 : 19:38:36
Ja, den nya var klart finast!

Vet du vilket år mellanmodellen tillverkades? (glasfronten)
peder47 Posted - 2003/05/26 : 19:04:13
Hej igen

Kul att du upplevde förflyttningen av försteget positivt.

På försteget,har du rätt ingångsfas,jordbrytaren i rätt läge,samt att det finns två rca-ut till slutsteget....det brukar vara en liten skillnad på rca ut,det ena paret sitter närmare kortet och brukar låta bättre....Testa.

Funderar du över ngt jag skrivit så hör av dig,annars....lycka till

Peder
andar Posted - 2003/05/26 : 17:11:40
De nyare har någon sorts glasskiva som front, har även kommit en med silvrig front.


MaxMartin Posted - 2003/05/26 : 16:54:13
Så ditt är lite äldre då?

Jag tyc´kte nämligen dom nyare hade en annan finish som var typ spräcklig el. nåt..
andar Posted - 2003/05/26 : 07:02:54
MaxMartin/

Jag gav 8000:- för ett halvår sedan. Tror dock jag fick ett rätt bra pris då jag så två andra gå för 9000:- i samma sväng.....

Låter helt underbart, varmt med en massa kraft.... Håller basen tight, De nyare modellerna har även balanserat.
MaxMartin Posted - 2003/05/26 : 05:37:10
Vad fick du ge för steget? Sugen på ett sånt..

Hur tycker du det låter??

Fin anläggning! *smörj*
andar Posted - 2003/05/25 : 20:10:17
Jonas/
I mitt tycke är det en utmärkt kombination. Jag får fram det jag letar efter, varma röster och klipp i basen.
Hade dock varit kul att testa ett stort transistorsteg som inte är så varmt som EC är.
Ser fram emot lite recensioner om du skulle testa rörförsteg med Plinius eller Krell.
Jonas Posted - 2003/05/25 : 19:06:07
Evil! Dynaudio, inte Dyn Audio...

andar! Låter som en bra prisklass. Har fått för mig att ett stort transistorsteg parat med ett rörförsteg borde vara en bra kombo.
Evil Posted - 2003/05/25 : 16:09:58
Mumma!

Är själv sugen på "Dyn Audio Contour"
andar Posted - 2003/05/24 : 19:51:29
Jonas/
Jag köpte mitt Audion Premier begagnat för 5000:-, det är utan fjärr.
Det finns dock andra varianter av Premier, t.ex. med fjärr. Även med separat nätdel.
Men då går de nog upp lite i pris....

Lycka till
Jonas Posted - 2003/05/24 : 19:32:12
Hej andar!

Jag har inte kollat så mycket på allvar, men jag skulle tycka att det skulle vara kul med typ Krell KSA100s, Plinius SA100 eller nåt liknande. Försteg har jag inte så bra koll på, vad kostar ett sånt Audion som du har? Problemet är att jag måste ha fjärr - det finns det inte med ditt va?

MVH
andar Posted - 2003/05/24 : 19:13:27
Wohooooo,
efter att flyttat försteget så att det står en bit åt sidan hände något......

Kändes som ljudet fick mer djup och blev mer detaljerat... Blommade ut en aning helt enkelt.....
Under testet luskade jag fram lite mattor på golvet och en tjock filt på väggen.

Nu återstår bara att checka bakvägen om ett tag. Om det verkligen blev en förbättring eller om det bara var en stark vilja.....

Får återkomma med åsikter när ivern lagt sig lite.....

andar Posted - 2003/05/24 : 15:06:20
Tack för tipset "Peder47" det får bli kvällens övning.....
Återkommer med resultat......
peder47 Posted - 2003/05/24 : 13:39:25
Mkt snyggt ,men en sak tänkte jag på. Prova att flytta försteget så att det inte är placerat ovanför slutsteget.

Slutsteget sänder ju rätt kraftiga strålningar uppåt och nedåt från trafon.
Ställ det MINST 20 cm på sidan från slutsteget,du borde höra en klar skillnad i återgivningskvalitet.

Ändra inga andra förhållanden (kablar,nätanslutningar mm mm),spela samma låt före och efter förflyttningen...kul att få höra om du upplevde ngn skillnad.

Hej så länge
Peder

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000