T O P I C R E V I E W |
Bunkert |
Posted - 2006/04/21 : 00:30:50 Måste flytta till ny lägenhet innan jag får plats med ny hifi-bänk. Är dock sugen och skissar redan nu.
Tycker att det är riktigt dåligt med snygga möbler i tidningar, på mässor m.m. Visserligen kanske de är bra, men tyvärr oftast väldigt fula (obs min egen åsikt).
Tänkte ev bygga någonting själv framöver och söker nu lite ideer och inspiration.
Posta bilder på era egna möbler, samt andra favoriter!
Börjar med några av mina skisser. Kom gärna med synpunkter!
Material underifrån och upp: Super Spikes höga modellen, lika som på högtalarna. Solid MDF-platta med vit klarlack. Feet of silence, Slutsteget på Super Spikes. Två vita blankslipade stenblock. Super Spikes Meridian 507, Meridian 501,
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
joeflo |
Posted - 2006/05/21 : 13:54:10 Jag gör en hel del själv, men anlitar folk om jag anser att dom gör vissa moment bättre/snabbare/lättare . Design och konstruktion är helt min egen givetvis. Och ja, jag har tillgång till verkstad. Har också planer att i framtiden bygga om en hemmabioförstärkare till något alla vill ha. Men det är i framtiden då dom byter ljudformat så ofta och X kostar så mycket pengar just nu.
Mvh |
Bunkert |
Posted - 2006/05/21 : 13:17:35 Är det du själv som har tillgång till verktyg och verkstad? Eller anlitar du folk för varje moment? |
joeflo |
Posted - 2006/05/20 : 22:45:41 Tack Buggsson det värmer , Jag tycker bara att bilderna förstör helhets intrycket på bänken .
Per-G Jeppson, du ville veta lite om bänken: Övre och undre delen på bänken består av 10mm alu som är ihop svetsad samman med 60mm alu rör med 5mm väggar. Den övre delen har bara en nerfräsning för alu röret medans den undre har genomgående hål. Det är exakt 500mm mellan rören(på tiondels mm). Jag kan ändra avstånd mellan hyllplanen med steg om 20mm, Tänkte köra 10mm först men tyckte att det var onödigt. Det går att modifiera så att det blir fjäderupphägda hyllplan om jag så vill. Hyllplanen vilar på hårdmetal med en plast ring runt. Varje hyllplan tål lätt 100kg+(har testat). Hyllplanen består av 10mm genomfärgat mörkt glas(kommer inte ihåg namnet på den sortens glas). Vikten jag skrev om var innan härdning av glashyllorna . Poängen med "Musse Pigg öronen" är att inte bänken skall få för stor area och att kunna ställa den mot väggen utan att kablar och golvlister tar emot, givetvis estetiskt också. Det går att borra i rören om jag vill dra tex. strömkablarna igenom. När bänk kroppen var klar så blev den blästrad och pulverlackad. Färgen på hjulen och bänken blev samma av en slump. Kan när jag vill få den omlackad i vilken färg jag vill. Hjulen tål riktiga 90kg styck. Två av hjulen är är låsbar vid behov. Dom sitter fast med M10 bultar så att man kan skruva av ifall man vill ha andra sorters fötter(jag vet att många som tycker att hjulen inte passar in. Men jag kan byta till spikes om jag så vill.) Tanken är att också ha en skivspelare överst om jag köper en vill säga. Eller att kunna ställa mera leksaker på . Hela bygget är helt symetrisk sånär som på dom två låsbara hjulen. Bänken går lätt att flytta runt med fingret oavsett vikt .
PS. Hoppas att jag inte glömt att skriva någonting men det är bara att fråga på annars .
DS. Kan bygga(kopiera)dom flesta bänkar som finns på bild i den här tråden om jag verkligen vill .
|
Bunkert |
Posted - 2006/05/20 : 02:13:38 Just det!
Fy skäms! Inte skriva sådär utan en länk!
Så här ser de ut:
www.audiomagic.dk
Svenska återförsäljare: http://www.audiomagic.dk/sweretailers.html
|
Ranefjord |
Posted - 2006/05/19 : 20:56:38 Jag vill gärna veta mer om Audiomagic's rack. Någon som har provat? Resultat? =) De ser iallafall snygga ut på bild. |
PG Jeppsson |
Posted - 2006/05/19 : 19:02:12 Joeflo, beätta lite mer om ditt rack, ser intressant ut.
Är det glashyllor? |
Buggsson |
Posted - 2006/05/19 : 09:21:15 quote: Jag skäms över bildkvaliten
Må så vara, men racket ser ju fint ut, det är väl huvudsaken? |
joeflo |
Posted - 2006/05/19 : 09:16:22 Jag skäms över bildkvaliten ! Bilderna ser värre ut här på forumet än på min dator.
|
Bunkert |
Posted - 2006/05/18 : 22:54:06 Mina herrar!
Tillåt mig ha den äran att få presentera:
--> joeflos DIY bänk <--
|
joeflo |
Posted - 2006/05/18 : 20:11:40 Bunkert du har mail via hotmail, tänk på att det kan hamna som skräppost. Om han lägger ut bilderna grabbar så ska ni veta att jag tog korten med min kameramobil. Jag äger inte en "riktig kamera" för stunden. |
joeflo |
Posted - 2006/05/18 : 07:43:14 Den kommer grabbar när jag får tid här i veckan. Är som jag skrev tidigare lite upptagen efter jobbet. |
Buggsson |
Posted - 2006/05/18 : 01:25:11 quote: joeflo, när får vi se din bänk?
Ja, vi är fler ändå som väntar |
Bunkert |
Posted - 2006/05/17 : 22:43:08 Ser gediget ut!
joeflo, när får vi se din bänk? |
Mahler |
Posted - 2006/05/17 : 14:52:38 Precis!!
Som du ser finns det en del som skiljer!!
Topplattan är annorlunda ochså!!
Min specialare underst och original över!
Specialare igen med "koppar" för konorna!
|
Ampalang |
Posted - 2006/05/17 : 09:22:16 quote: Jag gilade verkligen dina stativ! Är de också Solid Tech?
Det är Mårtens egna stativ...Solid Tech har bara två pinnar på sina medans Mårten kör med tre.
Edit: Bild
|
Mahler |
Posted - 2006/05/17 : 09:19:44 Tackar Bunkert,
Ja, det är ju svårt att inte dra den slutsatsen av bilderna inte sant!!
Stativmodellen jag har är dock som jag förstått (med reservation för ev. missförstånd) designade särskilt för Marten Duke stativarna. Solid Tech har ett liknande stativ som mitt stativ bygger på men med lite annorlunda fotplatta och topplatta.. Kontakta Solid Tech eller Marten direkt om du har några frågor ang. stativen!
Mitt stativ har jag dock tagit bort originaltopplattan på! Har själv ersatt den med en specialbeställd topplatta (från snickeri) med utfräsningar för framtida BDR konor som snart kommer placeras mellan högtalare och stativ!!
Allt för att högtalarna ska stå ännu mer stabilt och säkert!
Mvh
D |
Bunkert |
Posted - 2006/05/17 : 00:16:14 Mahler!
Jag gilade verkligen dina stativ! Är de också Solid Tech? |
Mahler |
Posted - 2006/05/16 : 16:19:09 Ojj,
Här var ju ett riktigt klipp!!
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18113 |
Mahler |
Posted - 2006/05/16 : 14:33:50 Hihiii,
Joo du har rätt Euphonic.. Stora åbäket till TV ser INTE bra ut.. Men det är en tillfällig lösning som du säkert förstår.. Mycket snart kommer det hängas upp något platt på väggen bakom istället och då försvinner den för gott!! TV spelet är även det en flyttbar pryl.. Kan likaväl ligga under centerhögtalaren och på golvet där man slipper se den.
Joeflo, Solid Tech har faktiskt väldigt rimliga priser på sina bänkar. Särskilt med tanke på den extrema flexibiliteten i bänken. Typ din fantasi sätter gränserna! Byggkvalitet och finish är på topp ochså! Men visst blir en bänk i min konfiguration dyr.. Men det fick vara värt det. Särskilt med tanke på att ja hade drygt 70-80 kilo lastat på en väääldigt svajjig ikea bänk förrut som var dimensionerad för max 50 kg tror jag!! |
EuphoniC |
Posted - 2006/05/16 : 13:00:03 TV tvspel HK bort bort bort! Annars ser bänken kanon ut |
joeflo |
Posted - 2006/05/16 : 12:07:02 Mahler den var snygg! Det är praktiskt när man kan ha tv på bänken, det spar plats. Kollade på bilderna bara men den se dyr ut. |
Mahler |
Posted - 2006/05/16 : 09:18:01 Min är ju ganska snygg kan jag tycka så där lite subjektivt!!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34042&whichpage=7
|
joeflo |
Posted - 2006/05/16 : 09:08:50 Ni var snabba grabbar! Jag är på jobbet i skrivandets stund men ska försöka lägga upp en bild eller skicka en senare i dag. Kan bli senare i veckan i värsta fall tyvärr då jag har lite att göra efter jobbet hela veckan. Men den som väntar på något gott .....
|
EuphoniC |
Posted - 2006/05/16 : 08:51:10 Ja, kolla där för nu har du väckt nyfikenheten hos oss alla - vi vill se din bänk joeflo |
Bunkert |
Posted - 2006/05/16 : 08:27:02 joeflo! Du har PM. Kolla här annars: http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm |