T O P I C R E V I E W |
EngelholmAudio |
Posted - 2005/11/27 : 22:03:48 Gammal är äldst!
ASO är äldst bland audiogrupperna, men Gus är äldst i ASO!
Häng med på ASO-träff!
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gus |
Posted - 2005/11/30 : 23:47:53 Omöjligt att fixa kanske det inte är,den får väl vila en stund nu. Vi körde med reserven istället och den hann jag inte ställa i ordning så det blät inget vidare,pu´n skulle ha bytts och allt annat tittats över.
CJ Walker heter detta underverk Nåväl,det är en spelare till på ingång,kan bli en separat tråd om den så småningom,kanske.....vet ju inte om den kommer fram från Stora Britanien i renoverbart skick |
PG Jeppsson |
Posted - 2005/11/30 : 22:26:47 Verkligen trist, Gus. Är det omöjligt att fixa? |
cittroman |
Posted - 2005/11/30 : 22:10:14 Läckra dom där Empire spelarna, synd att en del tydligen inte kan med finmekanik. |
Gus |
Posted - 2005/11/30 : 19:56:41 Om det vore så enkelt ändå, jag nämde att antiskatingmekanismen var skadad vilket innebär att armen måste demonteras och sedan ska det gå att laga också. Någon har med hjälp av polygrip eller liknande försökt att justera på den lättrade skruven som sitter ovanför armens infästning. När jag nu skulle försöka justera in AKG´n så fanns där ingen funktion alls |
johan.björklund |
Posted - 2005/11/30 : 19:36:03
Jäklar vad läcker !
Åk o handla ny puppa omedelbums ! |
Gus |
Posted - 2005/11/30 : 19:23:17 Att vinylen inte lät så bra har nämts ett par gånger, här är förklaringen.
Nålen på min Ortofon Mc-20 super har försvunnit. Borta för evigt,snyft.... Kan ju inte låta så bra utan nål förstås.
Uti änden på denna arm skulle den ha varit
Sängde dit en gammal AKG istället...
Men då funkade inte antiskatingen som har sabbats av en tidigare ägare.
Slutspelat på den maskinen som gjort trogen tjänst i mer än trettio år
Javisst ja,Empire Troubadour heter spelaren. Byggd i USA på den gamla goda tiden |
Claes_Ireland |
Posted - 2005/11/30 : 07:16:10 Fideljr, den där loggan får dom nog jobba lite mer på. Ett rätt så pinsamt fel, kolla de romerska siffrorna. 12, 9 och 3 har de fått till men där det ska vara 6 har de fått till 4. He he. |
Martin.M |
Posted - 2005/11/30 : 05:43:09 hehe inga försteg alltså, kan vara bra att veta |
Gus |
Posted - 2005/11/30 : 04:35:18 Tackar. 250-W 8-Ohm var vad det stod när jag handlade på E-Bay. Ett simpelt papper som medföljde stärkaren säger 200-W Hur som helst så verkar det räcka till. Om du handlar så kan det vara på sin plats med en liten varning, jag köpte även ett försteg som heter AR-202,billigt var det i alla avseenden. Rent skräp om man ska ha det till hifi. Verkar vara lite ojämn produktion. Jag fick dessutom två ex.av detta försteg (betalade bara för ett) Fjärr saknades till det ena,en nätkabel var till för att användas i England....
|
Martin.M |
Posted - 2005/11/30 : 03:39:32 Här kommer lite exakta data!
* RCA Unbalance Input. * X.L.R & Balanced Input. * Binding posts Speakers Output. * Gold Speaker Jack. * Bridged Function. * AC 115V/230V Switch. * Output Power :>250W At 8 Ohms (Stereo). * Output Power :>450W At 4 Ohms (Stereo). * Output Power :>550W At 8 Ohms (Bridged). * Distortion: < 0.005% * S/N Ratio (IEC-A): > 100db . * Frequency Response (+/- 1db) : 10-50KHz. * Dimensions: 435*176*380m(W*H*D). * Weight: 29 Kgs (Net).
Och här är en pdf också: http://bildarkiv.hififorum.nu/Martin.M/ar420.pdf
Är själv i köpartagen och funderar på monoblocken som pumpar ut 1kw @ 4 ohm Borde kunna få kontroll på mina Vienna Strauss. |
Gus |
Posted - 2005/11/30 : 03:06:10 Mariestads öl ska det vara till maten förstås,eftersom jag är född Västgöte så gäller det att hålla på traditionerna Nåväl, Ett par bilder till på ProArt-steget. WBT är det inte men ganska likt.
Äkta balansering ? Nä,det tror jag inte att det är.
Kom till att tänka på.... Class A Power Amplifier AR420 står det på fronten,hmmmm class A upp till någon enda Watt får man förmoda.
|
mayro |
Posted - 2005/11/29 : 22:51:36
hm.. jaha.. Så blir det en sen kvällsmacka igen bara för dig EA.. vilka bilder på mat.. Den sista var bara för mycket.. färgen ser ut som en reklambild för en ultrafin krog ju.. |
EngelholmAudio |
Posted - 2005/11/29 : 22:45:44 Tack tack Gus!
Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte tog fler på anläggningen!
|
Gus |
Posted - 2005/11/29 : 22:42:39 Rackarns läckra bilder du har fått till. Ska vi byta kamera..... Allvarligt menat så får jag tacka för dina bilder i denna tråd, snyggt jobbat |
EngelholmAudio |
Posted - 2005/11/29 : 22:36:14 En sista bild på maten bara!
Nej stegen går inte i hög klass A. Dom har relativt små kylmöjligheter men ger ändå rätt mycket effekt! Omöjligt i Klass A utan kylflänsar stora som ladugårdsväggar!
|
mayro |
Posted - 2005/11/29 : 21:23:02
jo.. Man frågade ju före man tittade o använde hjärnan ju
|
johan.björklund |
Posted - 2005/11/29 : 20:19:14 Med tanke på att där inte är några ventilationshål så är det tveksamt att den går långt upp i klass A |
mayro |
Posted - 2005/11/29 : 18:53:06
Kylytan ser ju ut som rätt liten iofs.. Så borde kunnat se detta själv om man bara använde hjärnan. Menar att det mer är AB steg ju.
Men välbyggt o fint...
Ja thile är knepiga.. Men oj så bra då man väl "jobbat in dom" så att säga...
Men så är i stort väl alla högpresterande burkar.. Dom enklaste brukar ju endast bli "bra".. Dom knepigare tar en eller två nivåer till då det väl "sitter" där.. fast det kan vara en frustrerande resa innan man är framme..
Fast det är en del av tjusningen med hobbyn också..Att man får "bängla" lite under resan... |
Gus |
Posted - 2005/11/29 : 18:44:47 Oj... Här var det mycket beröm,tackar så mycket
Mayro,dina åsikter om Thiel tycker jag stämmer väldigt bra,kan vara lite knepiga att få till. Tillsammans med försteget från Xindak (XA-3200 MK2) verkar jag ha hittat en bra kombination. Om Kineserna blir varma ? Jag vet inte några exakta temperaturer men jämfört med klass A så är dom kalla inga extrema gradtal alls,verkar vara väl kylda. Jag har inte några data om i vilken klass dom jobbar,AB är det förstås men om klass A är inblandad kan jag inte svara på. Jag får väl byta batterierna i min "fjärrtermometer" så jag kan kolla tempen på dom. ----------------- Några fler bilder på innanmätet kanske kan intressera.
|
mayro |
Posted - 2005/11/29 : 17:33:14 Som sagt. thil är små godingar med en del hyss för sig OM dom matas det minsta fel..
Därför läser jag dessa ord ni skriver som snudd enbart kanonberömm för stegen... Dom tycks gjort en bedrift fast dom är långt ifrån inspelade ens...
Edit
blir stegen varma????
Edit igen.. tredje gången gillt.. BLIR DOM VARMA STEGEN??Menar så här. Går dom högt i Klass A eller är det rena AB steg? |
geldis |
Posted - 2005/11/29 : 17:26:18 Jag gillade åxå ljudet och tycker att drkim:s beskrivning stämmer med min uppfattning. Det fanns vid vissa tillfällen (under vissa låtar) lite hårdhet och skarphet i ljudet som jag reagerade på men som föll bort i nästa låt som spelades och den kritiken föll då bort. Upplevde åxå att ljudet blev bättre under eftermiddagen vilket jag tolkar att stegen blev varmare och varmare och därmed lät allt bättre. Förmodar att dessa slutsteg tjänar på att ständigt stå "på" OCH spelas in i ytterligare några hundra timmar?
I övrigt stort och mäktigt "amerikanskt" fysiskt ljud vilket jag gillar, har något liknande själv. Du har fått till dämpväggarna fanstasiskt bra Gus och det gick att spela rejält högt utan rumsproblem. Snygga väggar dessutom och dessa märks inte för otränade ögon. En kanonträff i övrigt! mvh |
EngelholmAudio |
Posted - 2005/11/29 : 16:28:02 quote: Som jag nämde i något tidigare inlägg så var eq´n inte inkopplad. ultracurven kördes endast som dac. För övrigt håller jag med dig i ditt saltande,men från början var det ettersalt kanske man kan säga. Ang.Eldkvarn så spelade jag som sagt några korta avsnitt direkt följt av en 128-kb mp3 och den sistnämda vann
My bad! Ja jag skulla allt ha justerat lite på EQ'n...du sa ju själv att du hade nån kurva som du lyssnat fram - jag får väll lyssna på den nån gång framöver!
|
drkim |
Posted - 2005/11/29 : 15:58:37 Jag vill oxå stämma in och tacka Gus med fru för en mycket trevlig eftermiddag/kväll.
Detta var andra gången som vi var hemma hos Gus och förra träffen finns kvar i bakhuvudet pga av det roliga upplägget - Vintagehifi kontra mer moderna grejer... Hur kul som helst! Bildreportage från den träffen hittar ni Här!!!
Denna gången hade träffen föregåtts av en del mailväxling och inlägg i vår klubbstuga - angående dessa nya Kineser. Gus hade inte precis låtit nöjd, utan hade snarare haft stora problem med att få till ljudet - detta orsakade naturligtvis en viss skeptisism hos mig.
Gus började dessutom att spela på det Ice slutsteg han hade på förra träffen - det lät helt ok, när han sedan bytte så var det faktiskt svårt att höra några jättestora skillnader - någon tyckte att basen var fastare, någon annan pratade om mer eller mindre värme. Efter 2 - 3 låter var det ingen som brydde sig om Icesteget längre, vi bara lyssnade på musiken.
Detta är en anläggning som är mycket musikalisk, det svänger rejält, det finns ett basfundament som gör det lätt att sitta och stampa takten. Visst basen kanske är lite flirtig ibland och visst ljudbilden är stor och maffig - men herrejössus vad kul det är att lyssna
På ett par spår kunde diskantåtergivningen tendera att bli lite vass, men på huvudsaken av materialet lät det bara detaljerat och trevligt - helt övertygad om att slutstegen kommer att bli ännu bättre och samtidigt snällare i diskanten med mer inspelningstid.
Mellanregistret finns det inte mycket att anmärka på - röster är naturliga och tydliga, alla perspektiv sitter där dom ska (även om djup och storlek kan vara lite generösa ibland).
Tyvärr så hade Gus ordinarie vinylspelare gett upp för dagen (pickupproblem) och ersättaren var nog inte riktigt i fas den heller - detta gjorde tyvärr att vinylen lät betydligt sämre än sist - kan nog inte skylla Kent för den ljusa och distade återgivningen (även om de flest nog gärna gör det ).
Sammanfattningsvis tyckte jag att anläggningen denna gången lät mycket bra, betydligt bättre än sist, vad nu det kan ha att göra med - personligen har jag ju aldrig gillat Ice, så jag tippar på Kineserna
Tack än en gång för trevligt umgänge, bra musik, god mat och dryck
Mvh Jocke |
mayro |
Posted - 2005/11/29 : 15:48:40 vilket spännande repotage... Blir stegen varma?? snygga samt välbyggda ser dom då ut i alla fall..
Dessa Kineser.. Dom tar helt över hela hifi fabrikationen snart ju.... Även dyra saker börjar få det jobbigt mot dom..För många av dom låter fasiken inte dåligt heller.....
|
Gus |
Posted - 2005/11/29 : 14:54:12 quote: Gus hade på sin EQ en inställning...o.s.v.
Som jag nämde i något tidigare inlägg så var eq´n inte inkopplad. ultracurven kördes endast som dac. För övrigt håller jag med dig i ditt saltande,men från början var det ettersalt kanske man kan säga. Ang.Eldkvarn så spelade jag som sagt några korta avsnitt direkt följt av en 128-kb mp3 och den sistnämda vann
|