HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audiogrupp Väst - Första hemma hos

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
StefanB Posted - 2005/09/10 : 14:10:22
Då börjar första "hemma hos" träffen för Audiogrupp Väst att närma sig och förberedelserna pågår för fullt. Övriga Audiogrupper har ju satt ribban högt med sina träffar......

Så nu gäller det att leta fram passande musik, mäta in högtalarna, kolla alla kablar, osv, osv. Och vad som är mest märkligt är att man som "värd" helt plötsligt tycker att anläggnignen inte spelar lika bra som den gjorde för en vecka sedan Inbillning kanske.....

Trevligt skall det dock bli och förhoppningsvis blir det en start för många trevliga hifi träffar i vintermörkret.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
StefanB Posted - 2005/10/04 : 16:41:13
Har haft ett TacT försteg som lät
m_persson79 Posted - 2005/10/04 : 14:22:54
StefanB:

Har du provat Behringer, TacT eller liknande för basproblemen?

Tux Posted - 2005/10/04 : 11:53:49
Myt och myt...
Det är ju ett intressant perspektiv att se det hela ur.

Skulle snarare påstå att det är åt hållet att det är en del annat som pockar på ens uppmärksamhet.
Jag har hifitillstänningar dokumenterade sen i början av sommaren som jag ännu inte har presenterat...

Var sak har sin tid heter det ju och någon gång kanske det blir dags för hifi-bilder.

StefanB Posted - 2005/10/04 : 11:23:52
Näää diagonalen har jag inte provat. Testade på längden och vissa saker blev bättre, andra sämre. Helhetsintrycket var dock sämre, dvs nackdelarna övervägde.

Sedan har jag fudnerat kring att skaffa TQ45:or.Men jag vet inte om det löser mitt problem eftersom det ligger i 40 Hz, dvs under TQ45:ornas verkningsområde. Basproblemet känns ibland snudd på olösling.

Nitram Posted - 2005/10/03 : 17:36:46
Testat diagonalen?
Merkurius Posted - 2005/09/23 : 23:16:55
Stefan; du har PM
StefanB Posted - 2005/09/23 : 22:36:25
Med den "nya" möbleringen blir ju diffuseringen som jag tidigare hade bakom högtalarna och bakom soffan istället diffusering av sidoreflexerna. Jag har ju inte dämpat dessa tidigare men visst, någon form av problem med reflexer måste det ju vara. Jag har återställt rummet som det var igen och får istället ge mig ut och leta TQ45:or eller någron annan sorts "basätare".
Merkurius Posted - 2005/09/23 : 20:04:21
bfjohansson: Det hade ju varit skoj Hör med Tux om medlemsskap i vår lilla klubbstuga.

Som ILLY säger så kan det vara problem med reflexerna. Testa att dämpa den första reflexen och hör vad som händer och utgå från det.
bfjohansson Posted - 2005/09/23 : 19:29:25
Va tusan, jag bor ju också i Göteborg. Ibland ångrar jag att jag inte är mer aktiv. Detta verkar vara ett väldigt trevligt sätt att dela sitt hifi-intresse. Om chansen finns till inbjudan någon annan gång så hoppas jag att jag skulle få vara med?!
ILLY Posted - 2005/09/22 : 10:07:35
Kan det ha något samband med reflexer från tak och sidoväggar, som tidigare inte märkts av eftersom man satt så nära högtalarna?

Tux måste ha deltagit, vem är det annars på bilden med en kille som lirar gura? En dubbelgångare, hifi- och fikasnyltare, mån tro?
StefanB Posted - 2005/09/22 : 09:25:01
Man börjar ju fundera på om TUX finns i verkligheten eller om han bara var en illusion på vårt möte

Jag har provat att möblera rummet på längden istället för på tvären som det var vid vår träff. Syftet med detta vara att testa om basproblemen blir mindre med denna möblering. Vad gäller basen så föll det mycket väl ut, basproblemen blir betydligt mindre och hamnar än längre i frekvens, ljudbilden fick också ett bättre djup med denna möblering. Tyvärr har det samtidigt blivit något hårt och påträngande överklangen och man blir trött i huvudet efter bara några låtar. Himla konstigt. Någon som har några idéer vad detta beror på?

Skall jag sammanfatta detta prov så överväger inte fördelarna nackdelarna med ny möblering så om det inte finns något bra lösning på "hårdheten" så återställer jag möbleringen som den var tidigare.
ILLY Posted - 2005/09/21 : 22:48:28
Du tror väl inte vi glömt att du hade kameran med dig, Tux???
ILLY Posted - 2005/09/18 : 15:20:23
Hade det varit en Gibson hade det varit mer troligt att det stått "Studio", "Standard" eller "Junior". Finns säkert några fler alternativ som jag missat. Det är iaf vanligare att det står Gibson på en Epiphone än på en Gibson, hur motsägelsefullt det än kan verka.

Nu blev det lite OT här, hoppas det är ok!
(eller vadå OT förresten, tråden handlar ju om en träff där det snackades om en hel del annat än hifi också)

Modda billiga gitarrer är kul och prisvärt!

Själv är jag sugen på en Squire-strata och byta ungefär allt utom hals och kropp. Den mest katastrofala delen på en Squire brukar vara stämskruvarna! Nu är väl kanske inte Squire och Epiphone riktigt jämförbara kvalitets- och historiemässigt, men vissa likheter har de. Epiphone ägs av Gibson och Squire av Fender. Båda moderföretagen resonerar som så, att dom själva kan göra bättre billiga kopior av sina egna gitarrer, än andra. På så sätt får man fortfarande en produkt som är designad med stor kunskap, men monterad i asien med billigare komponenter och träslag.

Sen kan man väl vara cynisk och säga att det bara handlar om pengar och att de ville ta tillbaka marknaden för sina egna modeller, ifrån företag som gjorde stor profit på usla kopior. Det gjorde de rätt i, är min åsikt.
Leffler Posted - 2005/09/18 : 14:59:25
Hehe, det rör sig om två Epiphone. De har allt som oftast Gibson skrivet på dragstångsplattan. De känns och låter åtminstone akustiskt riktigt bra. Jag har själv planer på att byta mikar i min Les Paul (Gibson) som har 490/498 kombinationen, eftersom jag upptäckt hur mycket jag gillar det öppnare ljudet i PAF-aktiga mikar, så hittar man en akustiskt bra Epiphone och byter mikar så får man nog mycket gitarr för pengarna, om man inte gillar original, förstås. Själv är jag sugen på Lundgrens vintage, verkar bra.
ILLY Posted - 2005/09/17 : 14:14:42
Zalve:
Tänk om det ändå hade varit så enkelt...

Hittade tyvärr ingen bättre bild, men den tydlig nog för att visa vad jag menar. Vi är överens om att det inte står Epiphone på täckplattan till dragstången, va?
Zalve Posted - 2005/09/17 : 09:29:49
ILLY,,, Ganska lätt att säga att det är en GIBSON, (iom att det står det på plattan mellan stärngarna, på huv'et)
Merkurius Posted - 2005/09/17 : 08:58:48
Än en gång, helt omedvetet från min sida
ILLY Posted - 2005/09/16 : 23:55:00
Hehe, kul gjort av dig att skära bilden på Les Paulen precis så man inte ser loggan... Blir svårt att säga om det är en Gibson eller Epiphone, för den som inte vet. Finns det fler detaljer att spana efter måntro?
Merkurius Posted - 2005/09/16 : 22:37:38
Det var så lite så

quote:
..och det var ju "någon" på träffen som möjligtvis hade ett par sådana över

StefanB Posted - 2005/09/16 : 21:06:10
Tackar för alla fina bilder och ditt omdöme Merkurius. Basen är det som ibland ställer till det för mig. Rätt stora högtalare i ett rum på 15 kvadrat är inte det lättaste att få ihop. Vid 40 Hz har jag en rejäl höjning. Möjligtvis att ett par Svanå TQ 45:or skulle kunna göra lite nytta här, och det var ju "någon" på träffen som möjligtvis hade ett par sådana över

Idag har jag besök Mårten Design besökscenter och tog en bild jag vill dela med mig av. Det är ett par nyrenoverade MILES i samma generation som mina tillsammans med det sista paret MILES 2 som finns till försäljning till kanonpris. KAnske något för någon av er att slå till på.

Merkurius Posted - 2005/09/16 : 16:32:35
Så... vad tyckte jag då? Till att börja med så var denna tillställning mycket trevlig och vi bjöds på ett fint väder oxå

Jag började med att lyssna på anläggning på övervånningen. Det var en reservanläggning som jag förstått det. Den spelar inte som en reservanläggning. Förstärkaren ger bara 35 watt i 8 Ohm men lyckas driva Galtis imponerande. Hembyggen, tycker jag, har en tendens att låta omhomogent, Stefan's högtalare faller inte inom denna kategori. Basen var det största problemet. Till stor del var det rummets fel men till viss del förstärkarens oxå. Ljudbilden var bra, det enda som jag saknade här var fokus på musikerna.

I källaren var det andra bullar. Så här i efterhand måste jag instämma med Leffler, rummet och anläggningen var i stort sett tyst. En sällsynt egenskap Anläggningen spelade luftigt (iaf med rören) och detaljerat. De tre låtar vi körde med Plinds testskiva lät mer skarpskurna hos Stefan än hemma hos mig. Ljudet har ett stabilt ljudpanorama och har inga problem att återge djup. Saknade även här lite fokus på röster, hos mig låter de en anning mer fullblodiga, ingen stor skillnad men dock ändå.

Basen är väl det som är mest problematiskt. Resonanser fanns det en del av och detta är ju Stefan väl medveten om. Vissa låtar var inga större problem, andra värre. Djupbasen var helt okej och mellanbasen var stundtals imponerande. Återigen så var Plinds cd till hands. Kontrabasen på Spår 2 "For Lester and Billie" var ytterst kontrollerad och snärtig uppåt i frekvensregistret.

Rör eller Klass-D? Jag hade kört med rören. Synd bara att de kräver sin uppvärmning
Merkurius Posted - 2005/09/16 : 15:02:28
EmilH: Just de, så var det Då kommer jag med min sista bild. Även här på ett av Stefan's övriga intresse:

StefanB Posted - 2005/09/16 : 14:30:55
Vi väntar fortfarande med spänning på bilderna från TUX. Han kommer säkert att redovisa detta under helgen....... eller.....
EmilH Posted - 2005/09/16 : 14:15:48
Ursäkta om jag märker ord, men den Denon spelaren tror jag heter DVD 2900 :-)
Tycker den är bra mycket snyggare än de senare modellerna... vet inte varför, men designen tilltalar mig.

Fortsätt mata bilder... kom igen!! :-)
Merkurius Posted - 2005/09/16 : 13:45:32
StefanB har även ett A/V intresse. Bild på projjen fick jag inte med men väl en bild på signalkällan. I detta fall en Denon DVD 2910.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000