T O P I C R E V I E W |
mace |
Posted - 2005/03/21 : 17:40:02 Nu skall klåparen in och röja i en oskylldig stackars apparat igen
Offret är alltså Vår Ah-Tjoeb 99/Marantz cd-38 och det som skall transplanteras är en LC-Audio LClock XO, Tack Martin!!!!
När ett mailsvar kommer från LC-Audio och övrig påläsning på nätet är avklarad så kommer skalpellen greppas
Bilder på farsens fortfarande kommer läggas upp.
M |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
mace |
Posted - 2005/03/31 : 18:21:11 Herre****** vad simpelt det var när hjärnan väl beslöt sig för att vara med och leka igen
Bort med den gamla, lokalisera ben 13 på chipet - löd på det hålet. Jorda och kopla +12V FÄRDIGT !!!!
Ett STORT tack till ALLA som varit så snälla !!!!
Spelar nu Första intrycket är: VILKEN BAS!! Djupare, mörkare och tightare !!!!!!!!!
På en del låtar låter det som om diskanten har blivit lite mindre klar, kanske är en "hörselvilla" orsakad av den starkare basen ??
Känns som om det går att lyssna lääääääääängre nu
Återkommer efter mer lyssning
Hmm, sa någon op-amp......
M |
mace |
Posted - 2005/03/30 : 15:22:06 Verkar vara stört omöjligt att hitta/köpa ett kretskortsschema till Marantz cd-38 Har letat på nätet ++++++++ och även ringt till Marantz i sverige och Storbritanien OCH kontaktat Herman van der Dungen(Tjoeb)
På Herman lät det dock som om det INTE sitter några kondensatorer kopplade till klockan !?!?!?? Jag fattade det ju som om det alltid gör det....
Har nu lokaliserat pin13 på mitt SAA7345-chipp (digital servo processor) Men vad tusan skall den vita rektangeln mellan "Xin" och "Xout" representera ??
Hoppas det är en resistor eller vad det nu heter ? (sån där moj med färgglada skärp runt midjan), för en sådan sitter kopplad mellan ben 1 & 3 där den gamla klockan satt
Nu har ju digitalkameran åkt till svägerskan i Malmö så Ni får inte se bilderna på nr det hela brinner upp
M
|
mace |
Posted - 2005/03/28 : 12:27:18 Tillbaka efter påsk i småland, letar kretskortsschema till drivverkskretskortet på¨internet(hu ! så långa ord det blev)
Skyndar långsamt
M |
mace |
Posted - 2005/03/22 : 22:42:36 Tack vemsom Sålänge det inte brinner är det bra Small_superman, Låna på bara -- Desto fler desto roligare
M |
Smallsuper_man |
Posted - 2005/03/22 : 22:15:51 skulle också villja göra nånting i dendära stilen men vet inteom man får ut så mycket på det.. har en primare v25. nån som har något förslag på förbättring av en sådan spelare?
edit: sorry mace för att jag lånar din tråd lite, men det är ju samma ämne |
vemsom |
Posted - 2005/03/22 : 21:46:33 Tycker det är så underbart när man tar på sig projekt man inte egentligen borde, och förhoppnignsvis reder ut det.. som jag och mina projekt kanske ;)
Heja Mace!! |
mace |
Posted - 2005/03/22 : 21:37:58 Tack Gaffa På LC-audios kort så har jag "signal-ut" och "Jord" och anslutning till 12V (den har jag hittat)
Jag vet inte ens om det ställs några speciella krav på sladden som skall användas mellan LC-kortet och spelarens kort ?
Det ser ut som om det är två kondensatorer (de blåa) som sitter brevid där gamla kristallen satt, kan man bara ta bort dom tro
Får nog vänta till efter påsk eftersom vi åker bort i morgon
Superbra med all hjälp till envis men okunnig person
M |
Gaffa |
Posted - 2005/03/22 : 21:12:21 Mitten-benet på tre-beningen är dragen till jord. Det verkar som om den var tänkt att jorda kapseln till den gamla kristallen för att minska störningar som kan uppstå. Har din nya kristall bara två ben ska dessa anslutas till ytterbenen.
Edit: Bra närbilder, det hjälpte till att klura ut problemet. |
mace |
Posted - 2005/03/22 : 20:03:43 Aaaaaarghhh Varför är jag så okunnig
Här kommer iallafall lite bilder
En bild av Magnus "Fattar Noll" Uvebrant
Fattar ännu mindre !!!
Ett tack till min kära hustru som så vakert fångade inkompetensens vackra skepnad
Bort med locket
Det är den lilla blåa plutten under mekanismen som jag vill åt
Öppna service-luckan på undersidan för att komma åt.
Nu är den borta
Från andra sidan.
Problemet är nu att jag inte kommer längre eftersom jag inte fattar ???
Det står på LC's hemsida att man normalt tar bort två kondensatorer kopplade till klockan. men det nämns ingenting om kristaller med TRE ben ??????? som den som jag har tagit bort
Det är här jag tittar,gå ner till quote: Installation, Oversigt
för bilder http://www.lcaudio.dk/index.php?page=41
Inte duktig nog
M
Edit, stavfel.
|
mace |
Posted - 2005/03/22 : 16:57:05 Urk !! Letar efter komdensatorer kopplade till den gamla klockan Inte kul när kretskort är som Marsianska
M |
Smallsuper_man |
Posted - 2005/03/21 : 19:45:41 mendå, jag som vill se bilder nu |