T O P I C R E V I E W |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/05 : 17:05:07 Det som egentligen skulle vara hjälp att fixa lite lossade kopparbanor och lite fula lödningar blev ett betydligt större projekt - fixa en stor 20 kilo massiv klasA-stärkare vid namn Kurt-Lennart ... (jag och namn ) ... XTC A00D3.
Den här behöver åtgärdas, på fejspråk en liten specialoperation. Dels och detta vet jag inte om det är ett stort problem eller ej (återkommer till det) och så något jag, med en prob som var alldeles för isolerad, lyckades laga sönder.
Först ett schema för att förklara:
Jag lägger upp HELA schemat på förstärkarsteget: http://www.pastisch.se/HF/Gclass-a100d3.pdf
Och nätdelen: http://www.pastisch.se/HF/powersupply%20Class%20A100%20D3.pdf
Problem 1: Ena kanalens motstånd R106/107 vid ingången har gått MYCKET varma, men en enkel beräknar ger mig en effektutveckling i dessa motstånd på ett par 100mW, men de 2W-motstånd som sattes dit bli rejält varma - VARFÖR.
Problem 2: Det självförvållade. Jag sköt en av zenerdioderna (DZ104) och ska byta den och tillhörande trissa för säkerhets skull. Kan mer har farit åt fanders? Ska nämnas att ingen magisk blå elektronrök (flogistron) släpptes ut i atmosfären.
Problem 3: Spänningen över utgångstrissorna ligger över de nominella värdena. Visserligen är förstärkarens utgångar obelastade, men jag känner inte för att experimentera med mina högtalare. Kylflänsarna, så stora de än är blir rejält varma, kanske > 60 grader. Ska man kanske ställa ner biasströmmen genom trissorna, en tanke som framförts av HighFive? Och vad ska man sikta på för ström?
Bifogar några närbilder på enheten: Det körda kortet:
Här ser man att det krävs nog lite mer än att snygga upp lödjobbet. Det kan ju förekomma krypströmmar i det kolade området.
Motstånden, trissan och zenern (som en dålig Bellman-vits):
Jag bifogar även schema över förstärkarsteget (original): http://www.pastisch.se/HF/Gclass-a100d3.pdf
Och nätdelen: http://www.pastisch.se/HF/powersupply%20Class%20A100%20D3.pdf |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Passerati |
Posted - 2022/04/29 : 10:04:04 quote: iMac Borra upp o sätt i öljetter i hålen så håller det bättre.
Intressant. Tack för tipset. |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/27 : 13:09:05 Jag vill inte lägga mer pengar på det här. Jag skyller på mig att nån trissa och nån zenerdiod kan ha vandrat in i elektronikkomponenternas Paradis för att få bara sig med 40 NOS ECC83or, och tar dessa små komponentkostnader på mig. Det är småkomponenter som inte väger något och jag har strukit på superlim för att ge lite mer stadga även om det inte kanske krävdes. |
iMac |
Posted - 2022/04/27 : 09:54:10 Borra upp o sätt i öljetter i hålen så håller det bättre.
|
Passerati |
Posted - 2022/04/27 : 00:45:27 Har delningsfilter till mina JBL 508 Gti som ligger på avbytarbänken med liknande problem vid anslutningspunkterna. Epoxi kanske vore enklare, då jag varit inne på att löda om hela filtren till hard-wired tidigare. |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/26 : 23:49:26 Jag har skrapat bort det som kolat och funderar lite grann på att smeta över ett tunt lager expoxi eller annat dunderlim jag har, bara för att få en lite barrär "i händelse att". När jag sedan monterar nya fräscha komponenter, använder jag komponentbenen som nya ledare.
Ägaren hade nog lite otur när han försökte fixa själv. De två större gröna motstånden fick han sätta dit för att de gamla (1/2W) gick varma. Men det kan (??) ha varit överledning på kortet (där det kolat) eller taskiga zenerdioder. Fan vet. Och så för höga spänningar vilket förvånar mig mest. |
Passerati |
Posted - 2022/04/26 : 23:39:46 Hjälp, så det ser ut! Lägger du på ny kretsbana eller löder hard-wired? |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/26 : 22:25:10 Det är ingen härdsmälta - killen har haft lite bekymmer med den fixat den två gånger och efter andra gången hade problem med värme. Tanken var från början att jag skulle snygga upp lödningarna men när apparaten väl landade här hemma var det lite mer än bara handpåläggning. Och vad gör man då ...??? Ser glad ut och försöker fixa det lilla man kan. |
Imperial |
Posted - 2022/04/26 : 21:33:47 När de e en sådan härdsmälta brukar ja först sejja nej t å serva den å steg två e å fundera på om de e värt å serva. Steg tre! Då e man fast |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/26 : 20:38:36 Har fått hem komponenter från BHIAB till de som är misstänkta i förstärkaren och ska löda ihop förstärkaren i morgon, hoppas jag, skruva ihop den med det hundratal skruvar den är hopskruvad med och be till gudarna att allt fungerar.
Trist att det finns så lite praktiska data - hur man ställer (ner) biasström osv, men jag kan inte göra mer. Jag avskyr att felsöka och reparera saker (även om jag åstadkom ett bekymmer i det här fallet), speciellt när jag liksom är lite "lost". |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/06 : 20:03:36 Fler bilder nu när diverse komponenter i det krigshärjade området avlägsnats. Det verkar finnas hopp ändå:
Jag ska plocka bort Q113 och dess näraliggande komponenter också. Jag hittar en 457u/63V konding hemma, den får ersätta C103. |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/06 : 10:11:59 Fasen, nu fastnade jag vid paddan och västvärldens FRIA press ... borsta tänderna och tillbaka till XTC:n!!
Är det en svensk förstärkare? Det står något sådant bak på chassit.
Röjt köksbordet (en del av det), hittat en konding på 47u/63V. SE DÄR! Min pincett - man elektronikpincett.
(Min supersynth ska anlända på fredag - woho!) |
peterh |
Posted - 2022/04/06 : 08:49:44 63V är ju en "standsrdspänning". |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/05 : 21:09:04 Tror vi mätte upp +/-Vcc mycket högre så 63V är nog vad man ska ha. |
peterh |
Posted - 2022/04/05 : 19:45:18 Ta något mindre , huvudsaken är att de klarar spänningen, och 50V borde det vara ( VCC är 45 ) |
soundbrigade |
Posted - 2022/04/05 : 18:51:13 Sådana har jag inte hemma, och tänkte inte på det när jag fixade nya Se-inte-upp-dioder och trissor. Det är ju annars definitivt en tanke. |
peterh |
Posted - 2022/04/05 : 17:56:21 Skumt. Byt C103 C106 när du håller på, gärna till 50V dito |