HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Att laga en XTC A00D3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/05 :  17:05:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det som egentligen skulle vara hjälp att fixa lite lossade kopparbanor och lite fula lödningar blev ett betydligt större projekt - fixa en stor 20 kilo massiv klasA-stärkare vid namn Kurt-Lennart ... (jag och namn ) ... XTC A00D3.

Den här behöver åtgärdas, på fejspråk en liten specialoperation. Dels och detta vet jag inte om det är ett stort problem eller ej (återkommer till det) och så något jag, med en prob som var alldeles för isolerad, lyckades laga sönder.

Först ett schema för att förklara:



Jag lägger upp HELA schemat på förstärkarsteget:
http://www.pastisch.se/HF/Gclass-a100d3.pdf

Och nätdelen:
http://www.pastisch.se/HF/powersupply%20Class%20A100%20D3.pdf

Problem 1: Ena kanalens motstånd R106/107 vid ingången har gått MYCKET varma, men en enkel beräknar ger mig en effektutveckling i dessa motstånd på ett par 100mW, men de 2W-motstånd som sattes dit bli rejält varma - VARFÖR.

Problem 2: Det självförvållade. Jag sköt en av zenerdioderna (DZ104) och ska byta den och tillhörande trissa för säkerhets skull. Kan mer har farit åt fanders?
Ska nämnas att ingen magisk blå elektronrök (flogistron) släpptes ut i atmosfären.

Problem 3: Spänningen över utgångstrissorna ligger över de nominella värdena. Visserligen är förstärkarens utgångar obelastade, men jag känner inte för att experimentera med mina högtalare. Kylflänsarna, så stora de än är blir rejält varma, kanske > 60 grader. Ska man kanske ställa ner biasströmmen genom trissorna, en tanke som framförts av HighFive? Och vad ska man sikta på för ström?

Bifogar några närbilder på enheten:
Det körda kortet:



Här ser man att det krävs nog lite mer än att snygga upp lödjobbet. Det kan ju förekomma krypströmmar i det kolade området.



Motstånden, trissan och zenern (som en dålig Bellman-vits):



Jag bifogar även schema över förstärkarsteget (original):
http://www.pastisch.se/HF/Gclass-a100d3.pdf

Och nätdelen:
http://www.pastisch.se/HF/powersupply%20Class%20A100%20D3.pdf

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/04/05 :  17:56:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Skumt. Byt C103 C106 när du håller på, gärna till 50V dito
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/05 :  18:51:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sådana har jag inte hemma, och tänkte inte på det när jag fixade nya Se-inte-upp-dioder och trissor.
Det är ju annars definitivt en tanke.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/04/05 :  19:45:18  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ta något mindre , huvudsaken är att de klarar spänningen, och 50V
borde det vara ( VCC är 45 )
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/05 :  21:09:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tror vi mätte upp +/-Vcc mycket högre så 63V är nog vad man ska ha.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/04/06 :  08:49:44  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
63V är ju en "standsrdspänning".
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/06 :  10:11:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fasen, nu fastnade jag vid paddan och västvärldens FRIA press ... borsta tänderna och tillbaka till XTC:n!!

Är det en svensk förstärkare? Det står något sådant bak på chassit.

Röjt köksbordet (en del av det), hittat en konding på 47u/63V. SE DÄR! Min pincett - man elektronikpincett.

(Min supersynth ska anlända på fredag - woho!)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/06 :  20:03:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fler bilder nu när diverse komponenter i det krigshärjade området avlägsnats. Det verkar finnas hopp ändå:







Jag ska plocka bort Q113 och dess näraliggande komponenter också. Jag hittar en 457u/63V konding hemma, den får ersätta C103.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/26 :  20:38:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har fått hem komponenter från BHIAB till de som är misstänkta i förstärkaren och ska löda ihop förstärkaren i morgon, hoppas jag, skruva ihop den med det hundratal skruvar den är hopskruvad med och be till gudarna att allt fungerar.

Trist att det finns så lite praktiska data - hur man ställer (ner) biasström osv, men jag kan inte göra mer. Jag avskyr att felsöka och reparera saker (även om jag åstadkom ett bekymmer i det här fallet), speciellt när jag liksom är lite "lost".
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/04/26 :  21:33:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
När de e en sådan härdsmälta brukar ja först sejja nej t å serva den å steg två e å fundera på om de e värt å serva.
Steg tre! Då e man fast

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/26 :  22:25:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ingen härdsmälta - killen har haft lite bekymmer med den fixat den två gånger och efter andra gången hade problem med värme. Tanken var från början att jag skulle snygga upp lödningarna men när apparaten väl landade här hemma var det lite mer än bara handpåläggning. Och vad gör man då ...??? Ser glad ut och försöker fixa det lilla man kan.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/26 :  23:39:46  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Hjälp, så det ser ut! Lägger du på ny kretsbana eller löder hard-wired?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/26 :  23:49:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har skrapat bort det som kolat och funderar lite grann på att smeta över ett tunt lager expoxi eller annat dunderlim jag har, bara för att få en lite barrär "i händelse att".
När jag sedan monterar nya fräscha komponenter, använder jag komponentbenen som nya ledare.

Ägaren hade nog lite otur när han försökte fixa själv. De två större gröna motstånden fick han sätta dit för att de gamla (1/2W) gick varma. Men det kan (??) ha varit överledning på kortet (där det kolat) eller taskiga zenerdioder. Fan vet.
Och så för höga spänningar vilket förvånar mig mest.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/27 :  00:45:27  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Har delningsfilter till mina JBL 508 Gti som ligger på avbytarbänken med liknande problem vid anslutningspunkterna. Epoxi kanske vore enklare, då jag varit inne på att löda om hela filtren till hard-wired tidigare.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2022/04/27 :  09:54:10  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Borra upp o sätt i öljetter i hålen så håller det bättre.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/27 :  13:09:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vill inte lägga mer pengar på det här. Jag skyller på mig att nån trissa och nån zenerdiod kan ha vandrat in i elektronikkomponenternas Paradis för att få bara sig med 40 NOS ECC83or, och tar dessa små komponentkostnader på mig.
Det är småkomponenter som inte väger något och jag har strukit på superlim för att ge lite mer stadga även om det inte kanske krävdes.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/29 :  10:04:04  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
iMac
Borra upp o sätt i öljetter i hålen så håller det bättre.
Intressant. Tack för tipset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000