T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2017/11/01 : 11:42:51 Jag har en fin 12V DC (kol-) motor liggandes, som jag tänkte kunde användas till att driva skivspelare. Jag duckar dock för komplexa lösningar med talriks-sensorer och closed loop feedback. Det finns dock en del drivers som läser av motorns back-emk för en jämn och stabil gång. Någon som har labbat med detta och kan ge lite input? |
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2017/11/22 : 14:39:03 Jag har svårt att bedöma shure-nålens kondition men har sett att det finns en uppsjö av utbytesnålar med olika slipningar från japanska JICO.
An v-blocken så har jag nog ingen ebenholtz . Mässing, rödbok, teak eller någon plast får det nog bli. Jag har sett att det finns två läger: Hårda block (metall, hårdplast eller trä) vs mjuka block (gummi eller mjuk plast). Den första "känns" ju mer rätt, men som vanligt måste man nog prova och bilda sig en egen uppfattning.
|
time |
Posted - 2017/11/22 : 12:12:01 En dust bug ! de brukar man bara se märken efter ! Man ska inte underskatta Shurepuppor spelar själv på en V15III med träskal, låter bra fast den behöver nog ett lättare skal. Classe gjorde nya V block, tror de blev av ebenholz men de finns på Ebay. Armen ser klumpig ut men enligt en del rykten ska den vara helt ok (Lencoheaven). |
pix |
Posted - 2017/11/22 : 07:51:29 Tonarm och lite annat är väl kanske inte top notch, men motorn, lager, tallrik känns väldigt förnuftiga.
Detta ex. var dock i extremt fint skick och ser knappt använd ut, så det tar emot att plocka isär den. Jag tänkte först återställa den till nära original, för att senare ta ställning till om det blir en ny plint och tangentiell arm mm.
Tom puppan som satt originalmonterad (Shure M75BM med BT2 nål) var rak och fin. Som kuriosa fanns det även en Cyril Watts dust bugg för våtspelning
Nu kikar jag efter nya V-block till original-armen. Jag vet att Svalander har plast dito, men det florerar ju mängder av olika material som mässing, plast, gummi etc.
En tanke jag har är att ställa en L-profil (4 x 4 x 1 mm) i mässing på tvären och fila ut ett V i den vertikala sidan. Med tanken om att göra kontaktytan i knivlagret så liten som möjligt. Detta skulle ju ge en eggen 1 mm kontaktlängd mot originalet 4 mm.
|
time |
Posted - 2017/11/21 : 11:34:02 Grattis ! det måste vara den mest undervärderade skivspelare som finns ! Med lite TLC spelar den såå bra. Om man orkar så kan man införskaffa ett PTP kit så blir det ännu bättre. Min gode vän Classe byggde en sådan med stadig plint som vi jämförde med min nya Oracle Delphi med SME V och det slutade med att Oracle åkte ut fortare än man kan säga Mellanhjulsspelare. Jag har en teori att motorns relativt höga snurrande massa som är "direktkopplad" till tallriken gör att det blir sådant skönt gung i dem, bra blir det i alla fall.
|
pix |
Posted - 2017/11/20 : 20:49:35 Apropå mellanhjusspelare så införskaffade jag mig just en LENCO L75. Knäpptyst! Och lägger man en hand på motorn så känns det knappt om denna är i gång.
|
time |
Posted - 2017/11/20 : 09:20:39 Glödlampa var inge dum ide, får prova vid tillfälle ! Tror inte man behöver justera kondensatorn då den är mer beroende av frekvensen men jag kan ha fel. Det är ett välkänt trick bland mellanhjulsgänget att ha en vridtrafo för att hitta Den Gyllene Spänningen där det låter bäst. Näten har ju också släppt på lite mer. Det optimala vore kanske ett mindre svänghjul tillsammans med motorn som med utväxlingen borde ge stabilare gång ? Regleringar tror jag ger en hel del fenomen som man inte har kontroll på. Vridet i Truetracmotorn ger mer drag i tallriken än en Garrard 401, det brinner i fingret efter en liten stund, men är säkert sämre ändå pga att Garrardens motor har högre snurrande massa. |
pix |
Posted - 2017/11/20 : 08:21:45 "Funderar på att sätta motstånd eller en trådlindad pot för att se/lyssna vad som händer, borde tappa vrid och minska vibrationer ?"
Ett kriterie för många tillverkare är ju att motorn skall ha vridmoment nog att starta upp tallriken från noll. Men när man väl spelar så är det ju faktiskt tallrikens vridmoment som avgör skivans kontinuitet, inte motorn. Motorns moment ligger ju långt, långt efter för att kunna påverka transienter, och skall ju egentligen enbart övervinna tallriks-lager, och utdragen puppa-friktion.
Jag vet att Bosse och Stormen experimenterade med att sätta glödlampor i serie med synkron-motorn i Contiuo för att få en hög startspänning, men en lägre driftspänning. Smart!
En annan aspekt är ju att en "svältgödd" synkron-motor riskerar att mekaniskt släpa i fas vid mekanisk belastning. Något som en överdimensionerad eller "övergödd" synkron-motor inte gör.
Att sänka spänningen kan ju innebära att kapacitansen behöver justeras för att bibehålla en exakt fasförskjutning. |
time |
Posted - 2017/11/19 : 11:03:13 Minnet kanske sviker men jag snodde nog ide#180;n med likströmsmotorn från den där artikeln om Verdierspelaren man kunde bygga själv. Det är väl 20-25 år sedan men går säkert att hitta hos någon som samlar allt, hrmm.. Verdier låter ju inte kattskit om man nu får säga så. Den hade sytråd och en annan filosofi men motorn var inte klen som i en Nottingham. |
time |
Posted - 2017/11/19 : 10:57:39 Om jag skulle göra något liknande idag skulle jag använda en synkronmotor. Spelar för tillfället på en gammal Sperrling Truetrac ( just den Sperrling, ja) och den har som alla naturligtvis vet en massiv granitplint liknande Bosses. Den har en stark syncronmotor som är avsedd att gå hela tiden, driver via en tjock gummi oring. Man kan känna surret i remmen ända till tallriken men spelaren är knäpp tyst och ett driv liknande Garrard 401/301, härligt drag i musiken ! Funderar på att sätta motstånd eller en trådlindad pot för att se/lyssna vad som händer, borde tappa vrid och minska vibrationer ? |
time |
Posted - 2017/11/19 : 10:46:28 Nej, ingen återkoppling alls, fungerade utmärkt |
Lovan |
Posted - 2017/11/16 : 14:32:09 Pix: Ja det är ett closed loop där du har givare på utgående axel. Jag läste fel därav min konstiga fråga
Fuling: Återkopplingen är frekvensberoende(och därmed fas) också och det är därför det blir ostabilt. För lite open loop gain helt enkelt |
Hemling |
Posted - 2017/11/16 : 09:24:08 Ett för ivrigt styrsystem kan ju lösas genom en pid regulator om man väljer att ha ett återkopplat system, görs relativt lätt mha en arduino.
För att styra borstlösa motorer utan sensorer i t.ex. radiostyrda fordon så används tekniken med back-emk för att veta vilken fas man ska aktivera.
Några olika typer av sensorlös hastighetsreglering finns här: https://www.precisionmicrodrives.com/application-notes/ab-026-sensorless-speed-stabiliser-for-a-dc-motor |
Fuling |
Posted - 2017/11/16 : 08:46:50 DC-motorer vet jag inte mycket om (inte andra motorer heller för den delen) men när det gäller det här med styrsystem som överkompenserar så borde principen vara samma som hos återkopplade förstärkare: systemet är bara stabilt upp till en viss mängd återkoppling sen börjar det självsvänga.
Nån slags kombinerat system vore kanske inte det sämsta, först bygga en så bra drivare som möjligt för DC-motorn och sen tillföra någon form av kontrollsystem som läser av det faktiska varvtalet och kompenserar (måttligt och lagom långsamt) vid avvikelser. |
pix |
Posted - 2017/11/16 : 07:52:40 Ett Servo är väl ett återkopplat system eller "closed loop" som någon skulle kalla det. Men med lasten på en DC motor ökar strömmen, så en konstant spänning skulle i viss mån kunna styra varvtalet. Men frågan är om detta räcker som varvtalskontroll?
Jag tror personligen inte att vi har behov av exakt varvtal per se. Men viktigt är att fluktuationerna (variationerna) är låga. Få skulle nog höra att en talrik snurrar med 33 2/3 varv i stället för 33 1/3 om varvtalet var konstant.
Likaså har jag svårt för att se det faktiska behovet av ett extremt snabbt styrsystem, eftersom rem och massan i tallriken aldrig kan accelerera så snabbt. I praktiken så skulle det ju tom. kunna hända att ett allt för ivrigt styrsystem skulle försöka kompensera för avvikelser där masströgheten i tallrik motarbetar korrigeringen från motorn, och alltså gör remmen till ett dragspel däremellan (självsvängning). Bara för att styrsystemet har en noggrannhet på x ppm betyder det inte att tallriken/skivan har det.
Jag attraheras av synkronmotorns enkelhet och att denna jobbar i en open loop. Så frågan är hur en open loop skulle fungera med en DC motor?
|
Lovan |
Posted - 2017/11/14 : 11:21:20 Blir det inte samma sak som ett vanligt servo då? |
pix |
Posted - 2017/11/10 : 14:52:50 Time, förstår jag dig rätt att du inte hade ett återkopplat system via givare på axel eller tallrik? |
time |
Posted - 2017/11/09 : 17:03:34 Gjorde för många år sedan motorstyrningar till luftlagrade skivspelare när de var på tapeten. En enkel borstlös DC motor med konstant spänning, tror firman hette Ritomex i Falun. Detta fungerade utmärkt och man kunde se strömmen öka med belastningen men varvtalet var konstant. Jag kan minnas fel men ganska säker på att det var så, en av dem har gått över 20 år vid det här laget |
pix |
Posted - 2017/11/07 : 09:26:01 Hittade denna (monster-) tråd på Diyaudio som verkar intressant: http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/288730-3-phase-bldc-motor-turntable.html
|
Lovan |
Posted - 2017/11/02 : 13:01:08 Min reaktion var precis som Fulings. Det är troligen enklare att ha ett återkopplingssystem med sensor på tallriken än att börja tuna in en resistansmätning. Då kanske man behöver temperaturkompensering et.c. Jag tror att en arduino eller rpi hade varit en bra lösning på styrning |
pix |
Posted - 2017/11/02 : 07:48:56 Tack Fuling Jag skall klura lite först. synkronmotor är ju det enklaste, vilket i sig är en ledstjärna. Men nu så hade jag ju den där otroligt fina DC-motorn liggandes...
Jag har annars plöjt igenom lite web-läsning och det finns dc-drivers som mäter resistansen över motorn vid drift. Med tesen att en friktionsfri dc motor enbart har lindningsresistans, och att den fysiska lasten därutöver är proportionell mot en ökad resistans.
Det låter ju lite som en konstant ström källa (ccs) i mina öron.. men så enkelt kan det ju inte vara
Hur som helst så skulle det vara intressant att bygga en extern motor-enhet till min Continuo. Verket står på en 10cm tjock diabas-skiva, vilken skulle isolera motorvibrationerna rejält mot dess nuvarande placering.
|
Fuling |
Posted - 2017/11/01 : 21:11:22 Utan att egentligen ha någon erfarenhet av varken den ena eller andra metoden så tycker jag nästan det låter värre att försöka styra en DC-motor till ett exakt varvtal open loop än att styra upp någon slags återkoppling. Det kan hända jag har lite skrot hemma som har med avläsning av axelrotation att göra om du är intresserad av att testa ett återkopplat system. |
pix |
Posted - 2017/11/01 : 14:14:42 Jo, jag minns tråden. Svårt att söka fram gamla trådar här på HF dock.. Hittade tråden
|
AlfaGTV |
Posted - 2017/11/01 : 13:30:39 Jag kan inte ge dig någon hjälp eller input men det väcker ett minne; Gubben i Kalmar trixade med en ganska avancerad skivspelarstyrning för något år sedan här på hififorum, nåt som kan nyttjas för ditt syfte? Kommer inte ihåg om det var DC eller AC dock... |