T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2016/12/12 : 09:24:23 Intressant läsning om THD-mätningar av div triodkopplade rör. http://www.bartola.co.uk/valves/2012/06/17/thd-benchmark/ Samtliga rör är högimpedivt lastade med en CCS, och en output på 10Vrms (+22,22dBu). Rätt använd, så har dessa rör en försumbar distorsion då denna utgörs av H2 vilken kan negligeras på dessa nivåer. |
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FBK |
Posted - 2016/12/17 : 22:38:10 quote: Jag vill ta död på myten att rör-karaktären är mörkt, murrig och distad per se
Jag har upplevt det motsatta på många mässor och jag vet att det inte behöver låta så heller. Så de kan precis som allt annat låta si eller så beroende på konstruktion, och på vad de parats med och sedan är ju högtalarvalet viktigt då de inte är några effekt monster. |
pix |
Posted - 2016/12/17 : 22:04:46 Det var nog lite detta budskap jag ville framföra. Det finns igentligen inget "rörljud", bara bra och dåliga applikationer. Utmärkande för trioder är dock dess känslighet för höga laster. "Mörkt och murrigt" är INTE rörljud per se. Det är bara ett tecken på en dåligt dimensionerad konstruktion eller missanpassning. Triodförstärkare är Inte liktydigt med hög distorsion om systemets alla delar samverkar och är anpassade för varandra, och där kan pentoder och transistorer fås att bli mer förlåtande.
|
johan.björklund |
Posted - 2016/12/17 : 16:56:02 När det kommer till rör har jag bara ägt EAR 509, JJ Electronics 239, 322 och 243. Har aldrig upplevt "rör karaktär" eller någon annat negativt :) |
Stajo |
Posted - 2016/12/17 : 12:24:11 Triodrör, rätt använda, är fortfarande ett utmärkt val när det kommer till spänningsförstärkning av mellansignalnivå, type line level över och under. När det kommer till riktigt svaga signaler, riia, mic etc så är jfetar bättre price performance, mindre brus ,mikrofoni etc, och när det kommer till tyngre förstärkning av framför allt ström så är effektfetarna ofta ett rimligare alternativ då den svaga länken med rör oftast blir utgångstrafon, där spänningsförstärkningen skall omvandlas till ström det man mest lyssnar på. Imho. |
matsj |
Posted - 2016/12/15 : 21:47:09 quote: Minns någon Nicola, min bulgariske kompis som var med på en DIY-träff i Göteborg för några år sedan. Han bygger en del med just 4P1L
Japp, trevlig kille. 4P1L verkar trevliga, men är mikrofoniska. Följer dem på Diyaudio.com.
Mats |
Fuling |
Posted - 2016/12/15 : 21:17:53 Det där med att "rör-karaktären är mörkt, murrig och distad per se" måste vara nån urgammal myt från tiden innan folk lärde sig linda ordentliga utgångstrafos. |
soundbrigade |
Posted - 2016/12/15 : 21:12:34 Pix: Är just inte detta, precis det som sägs om (gamla sunkiga effekt)förstärkare med för små utgångstrafar, noll dämpfaktor osv.
Men det här var ju annars en HIMLA intressant rapport. Minns någon Nicola, min bulgariske kompis som var med på en DIY-träff i Göteborg för några år sedan. Han bygger en del med just 4P1L. |
more10 |
Posted - 2016/12/15 : 18:58:31 Du kollar väl granntråden? Helt balanserat med Push-pull. Ingen fasvändare! |
pix |
Posted - 2016/12/12 : 09:54:24 Jag vill ta död på myten att rör-karaktären är mörkt, murrig och distad per se. Rör-konstruktioner är för örat i det närmaste distorsionsfria förutsatt att de används på rätt sätt. Trioder är dock väldigt finkänsliga för att kunna uppvisa dessa egenskaper i realiteten. Utmaningen ligger i att kunna skapa dessa förutsättningar.
|
Circlomanen |
Posted - 2016/12/12 : 09:33:49 Just triodkurva är väldigt tacksam att jobba med, då det finns en stor potential att hitta en sweet-spot i kurvorna där du kan få väldigt låg distortion utan en massa själs-dränerande global negativ återkoppling.
Nelson Pass har skrivit en bra artikel om detta:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_sweet_spot.pdf
Mvh Johannes |