T O P I C R E V I E W |
Mattias S |
Posted - 2016/06/12 : 21:57:47 Satt och spånade lite och kom fram till att jag inte var så insatt i hur det blir om man sätter 2 st bredbandselement på samma baffel.
Rent hypotetiskt. Låt oss ta 2 st tangbandare, fostex eller vad som. Frekvens 100-15000 eller nått sånt. Impedans och känslighet har jag koll på men spridning etc. Delar man eller kör "rakt". Blir det störningar mellan elementen. Tja, sådana funderingar på kvällskvisten.
|
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mattias S |
Posted - 2016/08/10 : 19:11:29 Tack så mycket för svaren :) |
Beat |
Posted - 2016/07/14 : 23:18:27 Har för mig att c-c mellan elementen som ska spela samma frekvens inte bör vara mer än en halv våglängd, sedan börjar kancellering/interferens/kamfiltereffekt uppstå. Så om båda elementen ska spela upp mot 4000 Hz bör du räkna på våglängden för den frekvensen och kolla. För ett mer faktabaserade underlag läs Jim Griffins uppsats på line arrays.
En del små PA element har en frekvenskurva som är önskligt stigande i de övre spektrat för att vara brukliga i line arrays för att kompensera för interferensen.
Lycka till |
Double A |
Posted - 2016/07/14 : 21:10:07 Bygg, bygg, bygg! :) |
FForsman |
Posted - 2016/07/14 : 21:04:22 Ingvar Ahlberg byggde en lite högis som hette Tuva. Det var en TL med fyra (tror jag) bredbandare i rad. Jag kunde inte höra några kamfileteffekter när jag lyssnade från normalt lyssningsavstånd. Jag funderar på om kamfiltereffekter är mer teoretiska än praktiska men för att veta behöver jag bygga, pröva och mäta. Bygg, testa och berätta!
/mvhff |
more10 |
Posted - 2016/07/14 : 20:45:44 Kamfilter var ordet sa Bull |
RuneStone |
Posted - 2016/07/14 : 19:42:57 Du får massvis med kamfiltereffekt med två bredbandare nära varann. Det ena elementet måste delas uppåt vilket då tar bort poängen med att använda bredbandselement.. Mitt råd är att låta bli helt.. Om inte du har en massa bredbandare du inte har användning för på hyllan..
|
more10 |
Posted - 2016/07/14 : 18:37:17 Jag har haft samma funderingar. Line array gillar jag inte för att det blir väldigt skum ljudbild. Men däremot skulle jag vilja sätta en massa element på ett klot. Man kommer att få beamning. Det börjar beama när avståndet mellan yttersta elementen är en hel våglängd.
Det vore ju intressant om man bygger med element med en stigande tonkurva och filtrerar dom. Ju längre från centrum desto lägre filterfrekvens. |
Stormen |
Posted - 2016/06/16 : 15:18:27 Jag försöker dra till mig fornminnet. Vi säger att du placerar elementen ovanför varandra (tätt) så kan du minska reflexen genom att dämpa det undre eller övre elementet något. http://s240.photobucket.com/user/Eric_Gustafsson/media/Betong008.jpg.html
(bilden visar att diskanten ligger på ena elementen och placerat framför för att medvetet skapa en dämpning framför nedre elementet på så vis dämpa golvreflexen.
Om du sätter flera element på rad, Transmissionline så bör mittenelementet vara dominerande för att få rätt ljudvågsutformning.
Tror att du får en del lattjo krockar i diskanten om man är känslig med två element. Jag hade nog bara kört diskant på den ena. Kanske 2000Hz och uppåt.
|
sladdbarn |
Posted - 2016/06/13 : 12:21:19 Kan simuleras i Edge, för det är väl Edge programmet heter?
edit: http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php |