HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Funderingar kring dubbla bredbandselement.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/06/12 :  21:57:47  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Satt och spånade lite och kom fram till att jag inte var så insatt i hur det blir om man sätter 2 st bredbandselement på samma baffel.

Rent hypotetiskt. Låt oss ta 2 st tangbandare, fostex eller vad som. Frekvens 100-15000 eller nått sånt. Impedans och känslighet har jag koll på men spridning etc. Delar man eller kör "rakt". Blir det störningar mellan elementen. Tja, sådana funderingar på kvällskvisten.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2016/06/13 :  12:21:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan simuleras i Edge, för det är väl Edge programmet heter?

edit: http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2016/06/13 14:01:16
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/06/16 :  15:18:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag försöker dra till mig fornminnet.
Vi säger att du placerar elementen ovanför varandra (tätt) så kan du minska reflexen genom att dämpa det undre eller övre elementet något.
http://s240.photobucket.com/user/Eric_Gustafsson/media/Betong008.jpg.html

(bilden visar att diskanten ligger på ena elementen och placerat framför för att medvetet skapa en dämpning framför nedre elementet på så vis dämpa golvreflexen.

Om du sätter flera element på rad, Transmissionline så bör mittenelementet vara dominerande för att få rätt ljudvågsutformning.

Tror att du får en del lattjo krockar i diskanten om man är känslig med två element. Jag hade nog bara kört diskant på den ena. Kanske 2000Hz och uppåt.

Edited by - Stormen on 2016/06/16 15:21:02
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/14 :  18:37:17  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har haft samma funderingar. Line array gillar jag inte för att det blir väldigt skum ljudbild. Men däremot skulle jag vilja sätta en massa element på ett klot. Man kommer att få beamning. Det börjar beama när avståndet mellan yttersta elementen är en hel våglängd.

Det vore ju intressant om man bygger med element med en stigande tonkurva och filtrerar dom. Ju längre från centrum desto lägre filterfrekvens.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/07/14 18:38:19
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/07/14 :  19:42:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Du får massvis med kamfiltereffekt med två bredbandare nära varann.
Det ena elementet måste delas uppåt vilket då tar bort poängen med att använda bredbandselement.. Mitt råd är att låta bli helt.. Om inte du har en massa bredbandare du inte har användning för på hyllan..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/07/14 :  20:45:44  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kamfilter var ordet sa Bull

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2016/07/14 :  21:04:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ingvar Ahlberg byggde en lite högis som hette Tuva. Det var en TL med fyra (tror jag) bredbandare i rad. Jag kunde inte höra några kamfileteffekter när jag lyssnade från normalt lyssningsavstånd. Jag funderar på om kamfiltereffekter är mer teoretiska än praktiska men för att veta behöver jag bygga, pröva och mäta. Bygg, testa och berätta!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2016/07/14 :  21:10:07  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Bygg, bygg, bygg!
:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/07/14 :  23:18:27  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Har för mig att c-c mellan elementen som ska spela samma frekvens inte bör vara mer än en halv våglängd, sedan börjar kancellering/interferens/kamfiltereffekt uppstå. Så om båda elementen ska spela upp mot 4000 Hz bör du räkna på våglängden för den frekvensen och kolla. För ett mer faktabaserade underlag läs Jim Griffins uppsats på line arrays.

En del små PA element har en frekvenskurva som är önskligt stigande i de övre spektrat för att vara brukliga i line arrays för att kompensera för interferensen.

Lycka till

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/08/10 :  19:11:29  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Tack så mycket för svaren :)

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000