T O P I C R E V I E W |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/11 : 19:25:42 Jag har tänkt mig att bygga ett par bakladdade horn för 12- tummare och har till förfogande ett par http://www.supersonic.se/product.html/beyma-12e120--gitarr-hogtalare?category_id=14 och ett(två) par http://www.supersonic.se/product.html/beyma-12-mw/nd?category_id=14. Min första tanke är att bygga Ingvars RLK (ugglan "Helge" eller spöket Laban). http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206&whichpage=7 Jag har försökt att själv hitta andra lösningar med Hornresp men inte fått ihop det överhuvudtaget. Kravet är att det ska ner till åtminstone 35Hz och då funkar ju RLK bra. Hornlängden är cirka 280 cm och då går det ner till cirka 30 Hz. Diskanten jag har är B&C DE250 som jag har tänkt lägga ovanpå bakladdade hornet. Vilket horn har jag ännu inte bestämt. Tips, råd och dåd mottages tacksamt. Dock inte med dubbla tolvor i en låda. Ingvars RLK är ju lite knepiga att bygga. Till sist vill jag nämna att jag nu två uppsättningar av Ingvars QW4, dock med olika elementuppsättningar, och det har gett mig begär efter något häftigare. Mycket nöjd med dessa skapelser. Men mycket vill ha mer. |
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/14 : 12:50:27 quote: Om du använder "Con" så innebär det ett koniskt horn
My bad, eller vad det heter. Skulle varit "exp". Får väl skylla på kvällens sena timme. quote: Jag skulle börja med att rita upp ett "snyggt" horn på ett papper.
Har ett som jag utgår från. Men rakt av med mitt element tyckte jag inte det såg bra ut. Utan gjorde en större bakkammare och kortade därmed ner hornlängden. Ändrade lite hit och dit på hornöppningen från bakkammaren. Sedan återstår ju vad som är en bra sim. Jag lade för skoj skull in MJ Kings "generic" bakladdade horn med en hornöppning på 3,7 kvm. Det ser oneklingen lite annorlunda ut.
Simmar lugnt vidare. |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/14 : 10:41:53 Jag skulle börja med att rita upp ett "snyggt" horn på ett papper. Du får realistiska mått och en bra grund att utgå ifrån. Om du använder "Con" så innebär det ett koniskt horn. Det går bra om man knappar in flera sektioner - så som man får om man utgår från raka skivor plywood/spånplatta/MDF och försöker approximera fram ett hyperboliskt eller exponentiellt horn.
Det finns ganska många sätt att vecka ett bakladdat horn. Sök på nätet efter "back loaded horn loudspeaker" eller liknande. Jag gillar enkelhet, vilket bla ledde till att jag byggde BIBar.
När du har ett bra utgångsläge, så är det bara att leka med måtten, expansionen, tvärsnittsytor, mynning, bakkammare mm tills du hittar en responskurva som ser ok.
Mvh Johannes |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/14 : 00:14:27 Jag har suttit lite och efter bästa förmåga fibbla lite med Hornresp men vet inte om detta ser vettigt ut. Elementet är Byema 12MW/Nd. Tar gärna emot synpunkter och förslag till förbättringar.
Edit: Lite bökigt att få till bilderna var det allt. |
Klas |
Posted - 2015/02/13 : 21:16:45 Rolf-san: tror det är samma horn, bara anpassat för tiorna, har bara ritningen på papper jag fick av Ingvar.
Edit: Elementen är Faital 10pr300 och hf104 |
DrBoar |
Posted - 2015/02/13 : 20:19:12 Versionen med två åttor intresserar mig. Jag tänkte bygga ett part Jetiko 12 för ett par Fane 8" men jag har fyra 8" som passar i horn och konstruktionerna är ungefär lika stora. |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/13 : 18:36:33 Kul Klas! Gjorde ni några ändringar från versionen med två åttor? |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/13 : 17:21:33 quote: Inga såna stora problem med bakladdat som jag hör i alla fall. Lyssnar ju på det varje dag också
Jag själv älskar korrekt avstämda bakladdade horn. Mina BIBar låter stort, spänstigt, impulsvilligt, slagkraftigt och med en massa spelglädje. Även om basen är hissad ett antal dB mot resten av registrena så låter det aldrig "loudness" om dem. Lite bastunga i det att klangkroppar blir stora med en taktil känsla som basreflex aldrig kan återge, men aldrig slöa, odefinierade eller resonanta. Basen är kruttorr och stram trots en viss tyngd.
Vanliga PA-skopor kan låta skoj, men de kan ha en hel del "fuffens" för sig. De går inte attt jämföra med BIBar eller Katakomber.
Mvh Johannes. |
Klas |
Posted - 2015/02/13 : 16:38:29 Jag och Ingvar var och sågade delar till mina RLK härrom dan så jag skall snart påbörja mitt bygge. Nu råkade vi göra ett litet mått fel så det lär dröja någon vecka innan det drar igång :]
Jag bygger för två tio tummare.
Mvh Klas
Edit: Anledningen att jag bygger RLK är att jag lyssnade till Ingvars när han hade de hemma och det har legat i bakhuvudet sedan dess. |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/13 : 14:10:49 Ja dåså. Tack för svaren. Ska i alla fall sätta ihop en testlåda.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2015/02/13 : 11:55:33 Inga såna stora problem med bakladdat som jag hör i alla fall. Lyssnar ju på det varje dag också. TH kom jag däremot aldrig riktigt överens med. |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/13 : 11:31:27 Ovanför passbandet som brukar vara typ 40 - 120 hz eller så (beroende på avstämningsfrekvens) så får du en massa hemska fasskift och rippel. Tappade horn är kraftigt begränsade i omfång, men kapabla i spl. Ganska likt en bandpasslåda.
Man skall aldrig använda ett tappat horn utanför det typiska passbandet dvs upp till första dippen i responsen. Även om man jobbar med HH och Forsmanplattor så att spl-grafen slätas ut så skall man inte pressa det tappade hornet högre i frekvens.
Vill man ha ett större användbart omfång från ett element så skall man använda direktstrålande (basreflex, bakladdat horn, sluten, MLTL eller liknande) eller frontladdade horn.
Mvh Johannes. |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/13 : 11:02:56 Tack Freddy för länkarna. No Frills har jag letat som tusan efter men inte hittat. Och tack för tipset Bernt med Forsmanplankan och HH. Det TH jag hade var Petters för åttatummare med HH. En fråga dock. När man reducerar/tar bort elaka toppar med HH vad händer med fasen? Som jag upplevde mina TH så var frekvensgången hyggligt jämn uppåt 300Hz men det lät inte bra ändå utan jag var i alla fall tvungen att dela lågt. Om jag minns rätt så var det kring 100Hz.
|
peterbrorsson |
Posted - 2015/02/13 : 01:06:06 ..som en som har byggt flera olika BIB sa maste jag saga att som bashogtalare ar de utmarkta. Kor just nu Genelec 1030 tillsammans med BIB basar i hornen pa rummet med dsp. Maste saga att det ar val i par med ob bas med tillagget att basarna ar osynliga bakom gardinerna#8230;#8230;
Peter |
Bernt Jansson |
Posted - 2015/02/12 : 23:17:14 Kombinationen Helmholz plus Forsmanplanka går ju att bygga in i ett annat bakladdat horn också så klart. Det gör att man slipper det mesta av den färgning som de hornen har annars. I Catacomberna finns två HH som synes i den andra tråden Freddy länkat till. Den yttre HH är ju enkel att få dit i de flesta fall, det gäller bara att stämma av den så att den tar ner puckeln som tänkt. |
DrBoar |
Posted - 2015/02/12 : 21:56:22 Går man mycket under Jeriko 12 från Hobby HiFi eller Klang & Ton http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/249737-backloaded-horns-do-we-want-delayed-bass-how-do-we-want-4.html Måtten är ca 45x45x100cm och bygger man betydligt mindre horn så blir det kvartsvågspipor mer än horn. |
Freddy |
Posted - 2015/02/12 : 21:45:31 Men kan inte problemområdet för ett bakladdat horn mildras lite med den så kallade Forsmanplankan? Här två intressanta trådar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89667 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88132&whichpage=12 Ligger föresten själv i startgroparna med ett försök på ett bakladdat horn. Men jag tänker max halva RLK + TH som sub (HiFi/Bio anläggning). Faktiskt också med DE250 till diskanten.
|
Rolf-san |
Posted - 2015/02/12 : 20:03:38 quote: Om man bygger BIBar för 12or så blir dom tyvärr inte små.
Jag gjorde en koll i BIB- kalkylatorn och storleken blev en IKEA- garderob, 40-bredd. Riktiga garderober skulle jag nog få ha men inte en som har ett "sopnedkast" i stället för dörr.
Jag frågar igen: Hur får man in en snygg Hornrespbild? Med tanke på alla snygga hornrespbilder som finns måste det ju vara annat än skärmdump. |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/12 : 18:59:25 quote: Dom behöver inte bli enorma
Om man bygger BIBar för 12or så blir dom tyvärr inte små.
BIBar är visst en Fostex-konstruktion från 70-talet, men det har troligtvis byggt liknande enkla enkelveckade koniska horn lånt innan.
Man kan såklart lätt smida ihop ett bakladdat horn utan att de blir BIBar. Det är lätt att simma fram i Hornresp och sedan försöka föra över till verkligheten så nära simmen man kan komma.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74197&whichpage=1
Här bygger jag ett bakladdat horn till min grabb. Ser ut att saknas bilder tyvärr. Hornet var en 120 cm högt, ca 20 cm brett och 40 cm djup (taget ur mitt rostiga minne).
|
more10 |
Posted - 2015/02/12 : 16:14:07 Circlo formulerar det hela väldigt bra. Jag vill bara tillägga att man får två impulser, en från framsidan av elementet och en från baksidan.
BIB är egentligen en modern variant av Voight-horn. Dom behöver inte bli enorma. Höga smala saker med utblås uppåt. Framför allt enkla att bygga. |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/12 : 13:04:56 quote: Bakladdade horn har ju ett problemområde där direktstrålningen och hornstrålningen skall summera. Det brukar bli en dipp och div orolighet i responskurvan i det området, men än värre är att du får plötsliga kast i fas i det området. Det förstör attack och homogenitet.
Det där känner jag igen från mina TH (som ju nästan är ett bakladdat horn) jag hade. Fick dela dem lägre än vad responskurvan visade, som såg hygglig ut uppåt 300Hz.
Med lite dämpning i lådan bör ju responsen jämnas ut lite, men det hjälper ju inte mot fasen.
Ska jag tänka om? Ingvars RLK är max vad storlek beträffar. Har fått för mig att frontladdade blir större.
Jag har lagt in RLK- data i Hornresp och visst ser det ojämnt ut. Ungefär som ett TH. (Hur får man in en snygg Hornrespbild förresten?)
Någon som har erfarenhet av RLK? |
Circlomanen |
Posted - 2015/02/12 : 11:40:49 Bakladdade horn har ju ett problemområde där direktstrålningen och hornstrålningen skall summera. Det brukar bli en dipp och div orolighet i responskurvan i det området, men än värre är att du får plötsliga kast i fas i det området. Det förstör attack och homogenitet.
"Riktiga renrasiga" frontladdade horn har inte dessa problem. Om man orkar med ett aktivt delat flervägs hornsystem så går det att få mer attack, renhet och homogent ljud.
Bakladdade horn är som allt annat inom hifi: en kompromiss.
Frågan är bara vad man vill kompromissa med. |
Rolf-san |
Posted - 2015/02/11 : 22:34:27 quote: Om du måste bygga bakladdat så kan du ju titta på BIB
Tyvärr har jag inte plats för BIB- garderober. Men vad menar du med "Om du måste bygga bakladdat"?
Edit: quote: För övrigt anser jag att bakladdat bör förstöras :-)
Tar tillbaka frågan. Men en förklaring tar jag gärna.
De få/två jag har lyssnad på har gett mig mersmak. Sonido och Catakomber. Dvs oavsett storlek. |
more10 |
Posted - 2015/02/11 : 22:20:22 Om du måste bygga bakladdat så kan du ju titta på BIB som ska låta bättre än dom simmar. Circlo kan fylla i allt du behöver veta. För övrigt anser jag att bakladdat bör förstöras :-) |
DrBoar |
Posted - 2015/02/11 : 20:31:45 Klinger hornet som jag testat och mätt (finns på detta forum och även på DIYaudio) Lättbyggda och bra bas och basen blir djupare med element med högt Fr och lågt Qt. Torr HiFi bas mer än knuff i bröstet modellen. Mitt horn var köpt begagnad byggt enligt orginalritningar i mjuk board med ett skal av spånplatta utanpå. Skulle jag bygga nytt skulle det bli MDF eller plywood med invändig Asfaboard dämpning där det kan behövas. Till 40 Hz går de ner rätt säker men skall de ner mot 30 så beror det på rummet och placeringen. Det finns HR simuleringar av hornet. |