T O P I C R E V I E W |
Vassegård |
Posted - 2014/12/16 : 18:57:18 Hej! Tänkte att börja planera mitt andra rörbygge så att jag har något att pilla med under jul. När maten ska smältas och tröttnat på släkten vore det skönt att smyga iväg och löda lite. Utgångspunkt: Jag har styckat en gammal antennförstärkare som innehöll. Massor av AL4or, en gigantisk nättransformator, AZ12 likriktarrör, en stor drossel och massa annat skrot. Jag har fått testa så att rören är fräscha (tack Erik) och fick komplettera med det intressanta drivröret PC86 (o jag är inte så noga med tidsenlighet) jag vill lära mig bygga förstärkare. Det är basdelarna. Jag har försökt läsa på så mycket som jag bara orkat och fått tips i rätt riktning av några snälla själar här på forumet men nu är det dags att ta det sista klivet och sätta schemat och beställa alla andra delar.
Här är schemat jag har skissat på, det finns några frågetecken men tar mina specifika frågor efter bilden.
Strömförsörjningen: Jag jobbar med ett gammalt likriktarrör AZ12, och vad jag kan läsa ut ur dess data är att jag behöver bränna bort lite spänning. Är det rätt att sätta min R1 på den platsen för att få ner spänningen till ca 250 volt? Jag vet inte värdena på den gamla drossel, blir det något spänningsfall över en drossel som man måste räkna med? På AZ12 databladet står det att C1 ska vara på max 60uF men på alla scheman används det ofta bara 16uF. Tror ni det räcker? Hur mycket är brassa på som C2?
Jordning: Jag tänker mig av att köra en stjärnjord (eller en tjock kopparledning) som bara har en punkt till chassit som är nära ingångarna. Hit drar jag även skyddsjorden. Låter det som en bra utgångspunkt för att minimera brum?
Jag har hittat lite olika värden på katodmotståndet, mellan 150-300 ohm. Vad gör det för skillnad?
Vilka komponenter ska jag lägga krutet på? Vilka kondningar är extra viktiga? Vad är en bra kondning och var hittar men dem?
Har jag missat något väsentligt?
Detta var en början på att försöka få ihop tankarna på detta lilla bygge.
Tack o hej |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Stajo |
Posted - 2015/03/01 : 16:15:49 Kolla så du var OPT-tåtarna rätt, så du har UL-tappen på g2 och inte på anod. Det kan låta sådär om man har råkat koppla dem fel. |
Fuling |
Posted - 2015/02/08 : 15:26:25 De här grejorna vill vi se bilder på! Var förresten försiktig så att du inte slaktar några dyrbara samlarobekt, rör och trafos går det att få tag på ändå (mer ändamålsenliga för hifi dessutom). |
Cliffan |
Posted - 2015/02/08 : 10:17:47 Fick med mig tre radioapparater hem igår. En är äldre än di andra två. Alla rörbeteckningar i den börjar på eller innehåller 11. Inga bekantingar. Sen var det en gammal centrumradio, alla rör har oktalsockel i den, bl.a ett 6v6g märkt centrum så det är nog original. Och likriktarröret är ett 5y3. Testade det direkt i min förstärkare och det fungerar fint.
Och en lite läckrare skapelse, en Phillips, och det är en stereo dvs två kanaler. Innehåller bl.a 2'st el84 och ett ecc83. Den ska jag faktiskt försöka mig på att få till.
Sen fanns det dessutom en läcker sak. Såg bara ut som en högtalare, en låda i mörkt trä.. men på sidan kunde man öppna en lucka, och där satt det ett par rattar där man ändrar program osv. På baksidan kunde jag se att det satt några gamla vackra rör där inne...jag kanske måste dit igen och undersöka denna lite mer... |
Vassegård |
Posted - 2015/02/07 : 13:39:14 Ja resan är ju det roligaste...jag är själv nybörjare med så fort ett projekt är klart börjar man skissa på nästa. Jag har själv börjat nysta i två gamla radios...finns ofta lite att hämta men även mycket gamla kodningar som inte är att lite på.
Jag hittade pix gamla tråd som heter indy500 som är fantastiskt bra för att få grepp om vad man ska tänka på när man konstruerar ett rörsteg. Börjar från grunden och beskriver det mkt bra. Hele poängen med den tråden var tydligen att för max 500 kr skulle ett rörförsteg byggas och det började ofta med en slaktad gammal radio. Kör så att det rycker...eller nästan iaf
|
Cliffan |
Posted - 2015/02/07 : 11:42:12 Jag har längtat efter bilder, tack! Mycket inspirerande! Jag ska och kolla in ett antal rör radios i eftermiddag. Inte använda på en massa herrans år...kanske det finns nåt användbart. Jag är inte lika kunnig som vissa andra men man lär sig. |
Lord |
Posted - 2015/02/02 : 18:35:42 Kul att du fått snurr på den ! Blev själv sugen att bygga nå, jag får nog leta fram lite rör. |
Fuling |
Posted - 2015/01/30 : 22:42:27 Trevligt bygge, gillar designen!
Utan oscilloskop blir det nog svårt att ta reda på vad det är som klipper. 2x4W borde räcka för att spela ganska ordentligt högt på ett par vanliga högtalare, men vad som är "högt" är förstås väldigt relativt också. |
Vassegård |
Posted - 2015/01/30 : 22:22:40 Och här kommer lite byggbilder. Jag som sagt har återanvänt så mycket jag bara ha kunnat av en gammal antennförstärkare från slutet av 40-talet. Det är faktiskt rätt fantastiskt att det går att få ljud ut (som faktiskt låter mysigt i mina öron) ur något som är drygt 70 år. Men helt tidstypisk är ju inte bygget med sina pc86 drivrör och AL4 som slutrör.
Blev lite rå industri romantik av bygget...på något sätt gillar jag det.
Grundmaterial från vinden
Rör setup, al4, AZ12, pc86
Injustering av nätdel med "verklig" last, vore i det brandfarligt skulle det vara nice att köra en chassi i Zebra papp
När jag insåg att dessa gamla rörsocklar behövde dels stora hål, 37 mm och dessutom med öron så var beslutet lätt att återanvända det gamla chassit
Kopplingen färdig, börjar bli lite bättre på att löda på stärkare nr 2
Testkörning
In i det yttre chassit
Placerad på subben, skönt med bara en rocker-switch och en volymratt. Inga sladdar som trasslar får jag drog in en APTX-blåtand länk. 40-tal möter sent 60-tal goes 2014.
Mysigt och varmt
Det var min resa so far. Är ju mycket kul det här. Börja fastna med det här att bygga, modda och greja. Hittade precis Pix Indy500 tråd. Det får bli ett nästa projekt plus ett par nya högtalare. Jag behöver få upp lite känslighet, tippar på att denna häck inte levererar så mycket mer än 2x4 watt. Blir nog något litet bakladdat horn med typ foster fe126en. Vi får se.
|
Vassegård |
Posted - 2015/01/30 : 21:53:50 nä tyvärr...bara en vanlig digital multimeter.
|
Fuling |
Posted - 2015/01/30 : 21:00:59 Har du tillgång till oscilloskop och tongenerator?
|
Vassegård |
Posted - 2015/01/30 : 20:14:58 Hej igen. Nu spelar mitt steg men har upptäckt att när jag pressar volymen lite så börjar den dista. Min hjärna har tre olika scenarier om varför. Ett: min högtalare är för trögdrivna o slutrören går o botten Två: slutröret får för hög signal på styrgallret Tre: drivröret får för hög signal
Finns det fler alternativ? Hur kan man luska ut var skon klämmer?
Trevlig kväll |
Vassegård |
Posted - 2015/01/24 : 23:16:16 Hej i kvällen. Det mystiska fenomenet verkar ha försvunnit när jag kopplade in den lokala feedback slingan. Fattade inte riktigt vad som hände men är glad att oljuden upphörde. Gott iaf. Nu ska jag börja med det kosmetiska. Postar lite bilder sen på vägen. Tack för all hjälp. Guld värt!
|
Fuling |
Posted - 2015/01/24 : 03:30:20 Kan det vara någon mystiskt självsvängning hos ingångsrören som uppstår vid ett visst läge på volymkontrollen? Just att likspänningarna ändrar sig tycker jag är ett tecken på självsvängning, digitala multimetrar får ofta spader om det ligger överlagrad växelspänning på likspänningen. |
Vassegård |
Posted - 2015/01/23 : 22:02:37 Sitter här o myser i glödvärmen. Fick bort lite tickande när jag gjorde en konstgjord centertapp till glöden med två 100 ohms motstånd. Men det konstiga distandet beter sig lite konstigt. Funkar bra till ca halv volym, sen brakar det lös för att på Max volym då spelar störkaren på utan oljud. Vad är det för troll i min potentiometer? Det är en 50 k log med plastbanor. Mäter man anodspänning på tomgång. Ligger den nu på 253 stadigt upp till halv volym, sen sticker den iväg till 295 för att gå tillbaka till 253 på maxvolym. Lurigt säger jag. Vad säger ni? |
Claesse |
Posted - 2015/01/22 : 23:26:40 Kul, då funkar det! Värdena verkar okay. Du drar cirka 35 mA i sluröret. Uteffekten blir inte spektakulär, förvänta dig cirka 3-4 W så det kan vara att dina högtalare är för tungdrivna och att förstärkaren helt enkelt kör slut på kräm och klipper. |
Vassegård |
Posted - 2015/01/22 : 22:17:53 Hurra! Nu spelar stärkaren för första gången! Låter rent o fint upp till drygt hälften av volymen. Sen slår den igenom o börjar dista. Jag har mäter upp 6 mA o 1,7 volt på katodmotståndet till pc86 rören. Anodspänningen ligger på 135 volt. På al4 är det som följer, anodspänning 265 volt, 5,3 volt över katodmotståndet o ca 70 mA. När det börjar dista sjunker strömmen markant o spänningen stiger. Så frågan är hur jag får bort disten? Jag har ett 150 ohm på katoden. Jag har inte kopplat den lokala feedbacken än. Kommer den att minska disten? Kul är det iaf att det låter o spelar. Whii!
|
Fuling |
Posted - 2015/01/21 : 21:32:20 quote: Potentionetern är inte kopplad än
Har du någon annan anslutning från galler till jord? Utan jordreferens flyter gallret fritt och då går det garanterat troll i grejorna. Kortslut ingången som Claesse säger.
|
Vassegård |
Posted - 2015/01/21 : 11:21:07 Oj man lär sig så länge man lever. Ja båda gridstoppers sitter direkt på rörsocklarnavo är på 1 kohm. Potentionetern är inte kopplad än. Jag hittade ett par 100 ohms motstånd på 7 watt som jag löder på innan allt är klart o jag kopplar in någon högtalare. Så sammantaget får man aldrig köra en rörförstärkare utan en utgångslast, Det blir dagens lärdom för lilla mig. |
Claesse |
Posted - 2015/01/21 : 10:34:23 Lite upprepning av tidigare kommentarer och några tips. - Kortslut ingången - Konstlast på utgången (kräver igen effekttålighet i nuläget) - Återgå till originalkondingen i nätdelen. För liten konding kan få hela nätdelen att spöka.. - Mät spänning mellan anod och katod= anodspänning. Det verkar som om du likställer B+ med anodspänning. - Katodmotståndet bestämmer hur mycket tomgångsström som flyter genom röret. Mät spänning över motståndet (katod-jord) Räkna ut strömdraget. Spänningen genom motståndet. Typ 15v/330ohm =0,045=45mA Jfr med rördata, annars justera katodmotsånder och gör ny mätning och beräkning. (mindre motstånd ger högre strömdrag och vice versa) Om ovan siffror stämmer och du har en B+ på 270v har du en anodspänning på 270-15=255v allt frid och fröjd !
|
Fuling |
Posted - 2015/01/21 : 00:50:05 Last på utgången ja, mycket viktigt!! Gärna närmare 8 ohm än 400 ohm men 400 är bättre än ingenting. Med öppen utgång kan det byggas upp stora spänningar vilket förstör transformatorerna.
Konstigheterna du beskriver kan förmodligen härledas till självsvängande ingångsrör. PC86 har ganska bra med branthet och förstärkning och kan alltså vara lite tjuriga att få "tyst" på. Sitter motståndet på 1k så nära galleranslutningen som möjligt? Är volymkontrollen inkopplad? |
peterh |
Posted - 2015/01/20 : 22:26:05 Det räcker med ett knäpp så kan du få överslag i trafo eller rör(hållare)
Om den dessutom självsvänger så är f-n lös. |
Vassegård |
Posted - 2015/01/20 : 22:14:41 Oj då. Visste inte att man behövde en belastning på trafon. Ska jag koppla effektmotståndet rakt över högtarutgången. Jag har ett par 10 watts på 400 ohm. Kan det funka. Men förklara för mig jag har ju ingen signal in på förstegröret, hur kan det då bli så mkt knas jag kopplat ihop driv o slutrören? |
peterh |
Posted - 2015/01/20 : 21:56:12 Se för allt smör i småland till att du har någonting anslutet på högtalarutgången. Ett effektmotstånd helst, det behöver inte vara för hela effekten men du MÅSTE ha någonting! |
Vassegård |
Posted - 2015/01/20 : 21:51:37 Ok nu har jag bytt c1 till 3,3 uF så anodspänningen ligger på 265 vilket börjar bli bra. Men sen kopplade jag vidare och slängde in mina två orange drops 0,22 uF kopplingskondensatorer mellan anoden på pc86 in på styrgallret på al4. Då bryter det konstiga ut. Utgångstraforna börja ticka o susa och spänningarna stannar på 340 volt. Vad för knas har jag hittat på? Löder jag bort kopplingen till pc86 röret blir allt lugnt igen.
Vad är fel? |
Fuling |
Posted - 2015/01/13 : 23:21:31 CLC, med ett ganska lågt värde på första kondensatorn. På det viset kan du reglera ner spänningen utan R inblandat. |