HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör-bygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Vassegård Posted - 2014/11/15 : 23:08:22
Hej hej!
Jag har precis kommit över ett gäng tre antennförstärkare som är utrustade med ett AZ12 likriktarrör och fyra AL4-rör vardera.
Lite drosslar, jätte tranfo och massa andra gamla komponenter från sent 40-tal.

Har någon någon bra idé på ett förstärkarbygge med detta som utgångspunkt?
Förstått att AL4 har 4V glöd, men har ju en transformator som passar men finns det något förstegsrör med 4V glöd?
Funderingar på utgångstranfo?

Eller kanske inte dessa rör funkar i HFI-sammanhang. Skulle vara kul att använda några av de 12 rör som jag har liggandes nu.

Trevlig kväll!

6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2014/11/17 : 20:40:02
Var extra försiktig när du ska lirka ut AL 4:orna från hållarna. Ofta lossnar sockeln från glaskolven!
Vassegård Posted - 2014/11/16 : 13:53:56
Tack!
Försöker få upp en bild på den gamla häcken!

[URL=http://s50.photobucket.com/user/vassegard/media/bild-8_zps8f325e48.jpg.html][/URL]
Lord Posted - 2014/11/16 : 12:37:11
Enklast är om du lägger upp bilderna på t.ex. http://photobucket.com/.
Vassegård Posted - 2014/11/16 : 09:37:03
Hej hej!
Jag har ingen aning vilket skick de är i. Jag har tänkt att man borde få ut något bra ut ur 12 AL4or. Vet ni var man kan få tag i en rörtestare? Tror ni att dom matchade rören i en antennförstärkare?

en annan fråga, jag får inte in bilder. Hur hanterar man sökvägen av en länk från datorn?

Lord Posted - 2014/11/16 : 01:45:47
AL4 är alldeles utmärkta rör , lite av 30talets EL84.
om du har tre nättrafos så har du den biten klar, småsignalrör med 4v glöd , finns en del AF7 är ett ut samma serie som AL4.
Men en fråga innan du börjar fundera, hur är skicket på AL4:orna ?? är dom testade ??
maal Posted - 2014/11/15 : 23:55:11
Hej och välkommen till forumet!
Om du vill använda ett annat rör med 6.3 volts glöd så kan man använda en separat trafo till det. Förutsatt att det finns plats i förstärkarlådan förstås.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000