HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör-bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2014/11/15 :  23:08:22  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej hej!
Jag har precis kommit över ett gäng tre antennförstärkare som är utrustade med ett AZ12 likriktarrör och fyra AL4-rör vardera.
Lite drosslar, jätte tranfo och massa andra gamla komponenter från sent 40-tal.

Har någon någon bra idé på ett förstärkarbygge med detta som utgångspunkt?
Förstått att AL4 har 4V glöd, men har ju en transformator som passar men finns det något förstegsrör med 4V glöd?
Funderingar på utgångstranfo?

Eller kanske inte dessa rör funkar i HFI-sammanhang. Skulle vara kul att använda några av de 12 rör som jag har liggandes nu.

Trevlig kväll!

Ny med rör

maal
Member

801 Posts

Posted - 2014/11/15 :  23:55:11  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Hej och välkommen till forumet!
Om du vill använda ett annat rör med 6.3 volts glöd så kan man använda en separat trafo till det. Förutsatt att det finns plats i förstärkarlådan förstås.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2014/11/16 :  01:45:47  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
AL4 är alldeles utmärkta rör , lite av 30talets EL84.
om du har tre nättrafos så har du den biten klar, småsignalrör med 4v glöd , finns en del AF7 är ett ut samma serie som AL4.
Men en fråga innan du börjar fundera, hur är skicket på AL4:orna ?? är dom testade ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2014/11/16 :  09:37:03  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej hej!
Jag har ingen aning vilket skick de är i. Jag har tänkt att man borde få ut något bra ut ur 12 AL4or. Vet ni var man kan få tag i en rörtestare? Tror ni att dom matchade rören i en antennförstärkare?

en annan fråga, jag får inte in bilder. Hur hanterar man sökvägen av en länk från datorn?

Ny med rör
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2014/11/16 :  12:37:11  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Enklast är om du lägger upp bilderna på t.ex. http://photobucket.com/.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2014/11/16 :  13:53:56  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Tack!
Försöker få upp en bild på den gamla häcken!

[URL=http://s50.photobucket.com/user/vassegard/media/bild-8_zps8f325e48.jpg.html][/URL]

Ny med rör
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/11/17 :  20:40:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Var extra försiktig när du ska lirka ut AL 4:orna från hållarna. Ofta lossnar sockeln från glaskolven!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000