HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Quad II

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
elektronror Posted - 2014/06/07 : 10:36:05
Då var det dags att börja pilla lite på den här också.
Det som jag redan gjort är att alla motstånd har blivit ersatta med metallfilm samt de tre oljekondensatorerna är utbytta.

Det som jag tänkt göra nu är att ersätta några av metallfilms motstånden med kolfilm (Arcol från Elfa) samt försöka öppna elektrolyt burken och sätta in några nya. Måste även sätta in en säkring till anoden. Någon som vet vilket värde man ska ta?

Det som jag oroar mig för är drosseln. Som några vet så är den bara istoppad i höljet och sedan har de fyllt på med något vax. Det finns alltså inget som hindrar den från att flytta på sig och kortsluta.
Denna står stationerad i källaren tillsammans med försteget och radiodelen så när den används är den hårt belastad. Jag använder den inte varje dag men ibland kan den stå på några timmar och då blir den riktigt varm.
För tillfället står den och driver mina HPM-70 utan försteget eller radiodelen. Den blir inte lika varm men personligen tycker jag att det fortfarande är för varmt.
Min plan är att hänga på ett par tysta fläktar på sidorna och hoppas att den svalnar lite.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marzipan Posted - 2014/07/09 : 15:00:55
Tjäran är bättre än modernt epoxy eftersom det går att smälta och plocka ut vid renoveringsbehov. Annars blir det bara att slänga, som med de första EHT-blocken i Quad ESL. Nu är väl drosseln inte så speciell, men transformatorerna är det viktigt att framtida renoverare kan plocka ut och linda om när det behövs.
Motstånden hade varit kul att ha, för då kan man försöka matcha de värden som är OK mot andra som inte är det när man vill originalrestaurera:)

Obs, disclaimer: Jag vet att alla inte delar mitt antikvariska tänk när det gäller gammalt skräp:)
elektronror Posted - 2014/07/09 : 14:15:42
Jag har ett litet brus/knäppningar som jag ska kolla upp. Då kan jag även ta och öppna locket till drosseln. Kanske till och med tömmer den på tjära och bygger upp lite stöd och fyller igen den med något annat.

Nättransformatorn hade läckt lite när jag fick den. Dock var drosseln torr och jag har inte haft någon flytande tjära medans jag haft den.

Motstånden är nog slängda. Kanske har dem någonstans men troligtvis inte. Varför undrar du?
Marzipan Posted - 2014/07/09 : 00:48:00
quote:
Det som jag oroar mig för är drosseln. Som några vet så är den bara istoppad i höljet och sedan har de fyllt på med något vax. Det finns alltså inget som hindrar den från att flytta på sig och kortsluta.


Man kan öppna drosseln och kolla! Det är ingen som verkar veta det. När den är avmonterad från stärkaren så är det bara att skruva upp skruvarna och försiktigt lyfta på plattan. Lägga in en teflonbit just in case?

Vaxet, tjäran, behöver minst 200 grader för att smälta. Dvs när något är i olag eller överbelastat. Bästa sättet att vara snäll min sin Quad är nog att bygga separat nätdel till alla tillbehören.

Ps. Har du kvar de gamla motstånden?
elektronror Posted - 2014/06/09 : 21:34:30
Det ligger en sådan ''multiburk'' inuti själva lådan. Inne i lådan ska det inte vara något farligt. http://www.keith-snook.info/quad-ii-valve-power-amplifier.html (en bit ner på sidan).
soundbrigade Posted - 2014/06/09 : 20:13:52
Öppna elektrolytburken? Och stoppa in ett gäng smärre elektrolytburkar i den eller ... ??? Soppan i elektrolytburkar är aldrig trevlig - NEJ det är inte PCB utan allehanda salter, syror och andra kemikalier som inte är gjorda för att vistas fritt med homo sapiens.
Kolla om du inte kan få tag i nya "multiburkar". Jag vet att www.tubesandmore.com har sådana.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000