HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transformatorfråga.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Zei Posted - 2014/04/09 : 13:43:12
Halloj..

Jag har en gammal ringkärnetrafo som jag fick ärva för längesen.

Den var tydligen från början centertappad men har modifierats till dubbla sekundärer på 2X24..

Lindningarna som sticker ut är inte märkta och det finns ingen märkning på själva höljet som avslöjar vad som är vad av lindningarna..

På vilket sätt kan jag mäta mig fram till vilket par som hör ihop och vilken som är "fas" ?

Jag har gjort klantiga saker förr i ren stress och vill gärna inte förhasta mig när jag kopplar in den :)

/JZ
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zei Posted - 2014/04/11 : 09:22:39
Tackar för alla svar.. gött :)

Jag vet vad som är primären på trafon så det är lugnt.

Skall försöka hitta en lugn kväll då jag kan mäta sekundärerna och se om jag kan få fram vad som är vad på dem :)

/JZ

Lovan Posted - 2014/04/10 : 19:09:48
Oftast är sekundärtrådarna stela och tjocka jämfört med primären
manw Posted - 2014/04/09 : 22:24:22
Använd gärna det gamla husmorsknepet med att koppla en glödlampa i serie med ena sladden från nätet när du provar trafon. Ingen rök inget bang om du skulle koppla fel, då lyser lampan istället :)
Bernt Jansson Posted - 2014/04/09 : 15:27:40
Precis, koppla ihop en tåt från varje sekundärledning, anslut trafon och mät AC på de två tåtar som blev över. Det blir 0V eller 48V, beroende på i eller ur fas.
soundbrigade Posted - 2014/04/09 : 14:57:53
Ohmmäter du bör du hitta de tre lidningar trafon innehåller. Primären (230V) bör ha en högre resistans än de övriga två (om vi förutsätter tre lindningar).
Fasen då? Kan tänka mig att man skulel kunna koppla ihop två av sladdarna på sekundären och kolla vad det blir för spänning på "yttertamparna när man ansluter trafon till nätspänning.

Jag hittade något här:
http://my.safaribooksonline.com/book/electrical-engineering/9788131760901/1-transformers/navpoint-79

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000