HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lufthastighet i port?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2014/01/06 : 09:33:49
När man stämmer av en port så vill man ju gärna ha så stor area som möjligt för att förhindra blåsljud från porten men vad är acceptabelt igentligen?
När testar olika element i Akabak så kan man även simulera luftens hastighet i porten. Ett exempel är det elementet som jag simulerar nu. Ett Fane Sovereign 8-225 i en 15 liters låda med en slotport på 22 cm bredd, 2 cm hög och 12cm lång. Vid ungefär 150 watt in så visar programmet ett luftflöde på 37m/s vid 62 hz (avstämningsfrekvensen) vilket jag tycker är ganska högt. Vad är ett acceptabelt luftflöde så inga blåsljud uppstår eller inte hörs på grund av ljudtrycket från elementet?
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2014/01/07 : 10:16:24
quote:
Gör man fel om man "överdimmensionerar" diametern på porten?


Om du bara gör diametern större så ökar avstämningsfrekvensen. En port skall vara så stor som möjlig, men man måste se upp med pipresonanser som börjar bli besvärande när porten blir över en meter lång. Slitsportar är bättre på många sätt än runda portar, då det inte kan uppstå en stor virvel i hela slitsen. De har oxå lite mer strömningsmotstånd, vilket är linjärt över stort omfång av strömningshastigheter, och hjälper till att hålla Q-värdet på porten lite mer rimligt. Tänk Onken-lådor.

Mvh Johannes
Ryssen Posted - 2014/01/07 : 09:47:35
Gör man fel om man "överdimmensionerar" diametern på porten?
Wing Zero Posted - 2014/01/07 : 08:12:39
Runestone: Du har rätt i att PA lådor oftast är rätt högt avstämda då den allra djupaste basen är rätt onödig i PA sammanhang men luftflödet i en basreflexport är som högst vid just avstämningsfrekvensen och i och med det så kan inte ens dom undvika att skapa oljud då dom brukar filtrera den djupaste basen en bit under.
RuneStone Posted - 2014/01/06 : 19:34:20
quote:

10 m/s vill jag minnas från artikeln.
Det är inte blåsljud som är problement. Turbulens i porten ändrar avstämning och skapar en massa förluster som tilltar med ökad flödeshastihet och skapar dynamisk kompression. Vid tillräcklig höga lufthastigheter så slutar porten att fungera som port och elementet är inte längre kontrollerat av lådan utan slår i botten eller skapar enorma mängder dist.


Helt riktigt.. har för mig jag kommit fram till att ca 15m/s är ok... 10m/s är såklart bättre då man är säkrare..

Precis som circlo skriver slutar en BR fungera vid för höga flöden då det blir för högt motstånd och den blir mera som en sluten och kompressionen ökar..


Mäter du kommersiella PA-lådor så måste du se till att inte mäta speciellt långt under avstämningen, i regel ligger dessa ganska högt avstämda och lågbasen är filtrerad, då räcker oftast portarna till..

En orsak är ju också platsen.. en större port tar mycket mera plats i anspråk vilket inte är bra i en mobil kommersiell låda..
Wing Zero Posted - 2014/01/06 : 15:42:09
Tack för alla länkar, dom var verkligen bra och informationsrika. Då var det som jag hade trott. Runt 10 - 20m/s är riktigt bra och acceptabelt. Men på "normala" lyssningsnivåer så är ju detta inget man märker av alls utan bara när man krämar på lite så detta stör nog inte så många alls att en port är för liten.
Har även testat att simulera flertalet kommersiella högtalare och då speciellt från PA världen och många av dom är riktigt katastrofala när det gäller luftflöde. Inte ovanligt alls att det kan överstiga 45 m/s eller högre och detta förstår jag verkligen inte varför dom har gjort så då dom oftast spelar nära maxgränsen. Läste någonstans för längesedan att om luftflödet blir alldeles för högt i en port så kan den få elementet att bete sig som om den satt i en sluten låda istället då luften i lådan inte hinner förflytta sig genom porten när den ska det och det orsakar så att ljudtrycket minskar istället för att öka.
Joda Posted - 2014/01/06 : 12:09:33
Beror helt på storleken och hur stor avrundningen är.
http://www.subwoofer-builder.com/flare-testing.htm
Circlomanen Posted - 2014/01/06 : 12:05:12
Circlo tycker bättre om slavbas än port, sålänge man inte försöker stämma av för djupt med ett slavbas-element med för högt Qms och för hög rörlig massa. Som vanligt så är det bättre ljudkvalitetsmässigt med stor strålande yta, stor lådvolym, låg rörlig massa och hög känslighet. En Carver Sunfire-subba låter inte vidare roligt, trots slavbasprincip.

Mvh Johannes
Bernt Jansson Posted - 2014/01/06 : 11:32:00
OT: Jag undrar vad Circlo tycker om slavbasar?
Circlomanen Posted - 2014/01/06 : 10:37:03
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20131227/11094.pdf

10 m/s vill jag minnas från artikeln.
Det är inte blåsljud som är problement. Turbulens i porten ändrar avstämning och skapar en massa förluster som tilltar med ökad flödeshastihet och skapar dynamisk kompression. Vid tillräcklig höga lufthastigheter så slutar porten att fungera som port och elementet är inte längre kontrollerat av lådan utan slår i botten eller skapar enorma mängder dist.

Portar är ett problem. Helst skall de vara långa och expanderande med en slutyta på flera m2. Då funkar dom som bäst.

Mvh Johannes
Brandmästaren Posted - 2014/01/06 : 10:35:16
Fick denna länken en gång.
Här finns mycket info om portar och bland annat en kalkylator där man kan se om och när det behövs en konisk port.

http://www.subwoofer-builder.com/vent-options.htm

Har för mig att 35 m/s skall vara gränsen, men så länge porten får plats i lådan så är det väl bara bra att öka arean ?
Nackdelen kan ju vara att man får mer högfrekvent skräp i porten.
Mina lådor med hörnportar är på ca 200 cm2 sammanlagt. Inga problem alls med blåsljud ens vid otrevliga volymer.

//Figge

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000