HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byte av diskantdriver

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
NSBVZY Posted - 2013/10/25 : 22:58:04
Hallå,

jag vänder mig till er kunniga innom HIFI och PA för att inhämta råd och kunskap vid driver-byte i två par PA-lådor.

många trådar här på forumet är PA inspererade med div professionella element i konstruktionen, så kunskap innom detta borde finnas här på forumet!

Jag har kunna konstatera att diskantdrivern i mina trotjänare tröttnat, diskanten har blivit sämre med åren och låter i dag bara skränigt skrikit och konstigt.

Har testat att byta membran och talspole i två av diskanterna, det blev ju bättre, men jag är inte nöjd

har även testat att tejpa fast en gammal Klipch-driver jag hade över i ett av diskanthornen, och då låter det riktigt bra!, men har ju bara en av dessa, och sen håller den säkert inte om man bränner på lite..

Här är en bild på den jag har i dag:

På andra sidan finns fyra skruvhål (kan mäta dessa i morgon)

Har ni några tips på prisvärda riktigt bra drivers?
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
NSBVZY Posted - 2013/11/02 : 13:34:33
Tack för tipsen, ska ringa till Technovox och fråga om råd, Har man tur så har dom något lämpligt till lämpligt pris.

Vad behöver jag för utrustning för att mäta upp midbasens egenskaper samt delningsfiltret till diskantdrivern?
Delningsfrekvensen är ju okänd, har försökt GOOGLA fram data på filtret men misslyckats..
more10 Posted - 2013/10/29 : 23:17:15
THROAT DIAMETER, DRILLINGS...

BMS drivers funkar mekaniskt i alla fall. Frågan är vilken du ska ha. Dels måste du ha rätt impedans om det ska bli bra, dels måste den gå tillräckligt lågt. Trattens dimensioner tyder på att den går djupt. Jag skulle ta en BMS 4548. Det finns en dyrare modell, men inte på Thomann. Kolla med Technovox, dom har BMS. Det finns säkert begagnade saker där också, säg att du är från HifiForum.

Drift 1#8217;#8217;
NSBVZY Posted - 2013/10/29 : 22:30:03
Jag har nu mätt upp horn och driver.

Hornet har ett djup på 150mm från inblås till utkast
utkastet är ovalt, 230X125 som största mått.

Drivern är 100mm i diameter, utblåset ät 25mm. fyra M& gängade hål med 75mm i diameter. 53mm mellan hålen i en fyrkant. (detta går att borra om i hornet om så krävs.)

Den driver jag plockat ur mäter avbrott i spolen men fungerar?!? detta lite besynnerligt.. inte har piezo-diskanter magnet? ska plocka ur den andra i morgon och mäta den också.

more10 Posted - 2013/10/27 : 17:36:05
Mät diameter på driverns utblås och bultcirkeldiametern. Ta gärna bilder på hornen och mät upp längd och mynningsarea.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000