HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite funderingar om spridning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Wing Zero Posted - 2013/10/21 : 18:45:26
Såja. Nu tänkte jag använda er som ett bollplank igen. Hoppas att det inte gör något?
Sitter nu och simulerar för fullt mellan olika element som jag vill använda som bas/mellanregister och frågan ligger om man ska använda sig av ett/några mindre element eller ett större då. Med större menar jag då på runt 6.5 - 8 tum och mindre är 3 - 5,25". Har flera olika kandidater som visar en bra frekvensgång enligt tillverkarna själva. Men hur viktig är spridningen igentligen? Jag vet att alla säger att mindre element har bättre spridningsegenskaper men vad är det som avgör det? Jag tänker som så att konens vinkel i samband med dammkåpans storlek (om där nu är någon) också påverkar spridningsmönstret. Vad är det som gör att en större kon hämmar spridningen på elementet?
Ett test jag ska göra snart så fort jag har införskaffat en liten våg så ska jag ta och mäta upp några av mina element för att få fram exakta T/S-parametrar. Programmet jag har kräver att man lägger till en extra vikt på 15 - 25 gram för små element och 150 gram för stora element på konen för att bla, få fram Vas. Sen så tänkte jag göra en testbaffel och då mäta upp elementet i olika vinklar. Sen så tänkte jag göra det jag pratat om innan och det är att byta ut dammkåpan på elementet till ett större och göra samma mätningar igen för att se om det blev bättre eller sämre. Vet inte om det stämmer men om dammkåpan påverkar spridningen så borde man kunna förbättra (eller försämra) den genom att byta den till annan storlek.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Wing Zero Posted - 2013/10/26 : 20:08:34
Det lutar faktiskt mot ett gäng 3 tummare från dom. Billiga, fina värden och låter riktigt bra.
R1 T Posted - 2013/10/26 : 15:41:11
Vill du ha tipps på element så tror jag att de här är svårslagna pris/prestanda, samma som jag har i mina små MTM du lyssnade på.
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-4fe30-2?category_id=349

Eller om du hellre vill ha 3":arna.
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-3fe22?category_id=81

Med vänlig hälsning Åke
Wing Zero Posted - 2013/10/26 : 10:28:47
marens: Ingen risk att upptäckarlusten minskar här inte. Har lärt mig att alla konstruktioner har sina för och nackdelar och frågan är då vilka fördelar man kan utnyttja och vilka man kan klara sig utan. Det är just därför jag tycker att högtalare är roligt att bygga och experimentera då där finns så otroligt många konstruktioner som låter och ser olika ut och med små ändringar kan förändra upplevelsen helt. Var några år sen som jag ville testa mig att göra diskanten spridande 360 grader bara för skojs skull. Och det slutade så här

Idag är det många saker jag hade gjort annorlunda med dom om jag hade velat göra något liknande men det var roligt och väldigt lärorikt. Dom låter inte jättebra men går att lyssna på.
marens Posted - 2013/10/25 : 23:04:50
Jag tycker det borde bli ett spridningshopp som heter duga. Lite som från en 10":are till en 1" dome med platt frontplatta. Enda fördelen är väl att det blir hyfsat rotationssymetriskt då. Men låt inte mig döda upptäckarlusten.
more10 Posted - 2013/10/25 : 12:11:00
Rätt inställning. Det är kul med Hornresp, men det är en hel massa saker som den inte kan simulera. Till exempel spridningen när man sätter en massa element i en ring.
solhaga Posted - 2013/10/24 : 18:26:02
Härlig inställning!
Wing Zero Posted - 2013/10/24 : 18:08:13
Testa ska jag då bara för att jag själv är nyfiken och vill uppleva det själv istället för att förlita mig på vad ett program visar mig. Ska bara hitta ett gäng billiga element som man kan leka med.
Bernt Jansson Posted - 2013/10/24 : 14:07:26
Ja visst ja. Det är så sant.
more10 Posted - 2013/10/24 : 13:45:24
quote:
Ja det blir ju inte samma som elementen ett och ett så frågan är ju om det inte är att gå över ån efter vatten.
Man kan ju lika gärna köra med en vanlig koax.

Det är förvisso sant. Men det är inte lika mycket DIY. Ju mer DIY desto roligare.
nisse.p Posted - 2013/10/23 : 14:20:12
En högtalare med flera mellanregister i en cirkel runt diskanten är faktiskt med på synergy horn patenten av Thomas Danley.
https://www.google.com/patents/US8284976?dq=danley&hl=sv&sa=X&ei=0btnUqLKKaq34ASOzICYAg&ved=0CFwQ6AEwBA

Och när jag ändå är på gång så här kommer fler referenser på konens storlek och hur det påverkar spridningen.
http://alteclansingunofficial.nlenet.net/publications/techletters/TL_237.pdf
Bernt Jansson Posted - 2013/10/22 : 19:58:01
Ja det blir ju inte samma som elementen ett och ett så frågan är ju om det inte är att gå över ån efter vatten.
Man kan ju lika gärna köra med en vanlig koax.
marens Posted - 2013/10/22 : 19:52:18
Jag tror den sprider ganska smalt och inte så jämnt om man sätter flera element runt diskanten. Men det kanske går att simulera på något sätt.
Wing Zero Posted - 2013/10/22 : 17:22:22
Hittade denna konstruktionen som ser riktigt häftig ut.

Wing Zero Posted - 2013/10/22 : 15:56:54
Men om man kör med 4 st 2,5" element så borde den delningen då funka fint. Sammanlagda SD motsvarar då ett 5 tums element och enligt din tabell så ska man då helst inte dela högre än 2,7khz och då funkar det. Men då dyker det upp ett annat problem för mig och det är att jag vill att dom ska spela så lågt som 100hz och det vet jag inte om så små element klarar av.
more10 Posted - 2013/10/22 : 13:33:27
Fördelen är att vi får en punktformig ljudkälla och större konarea. Interferens mellan elementen kommer att påverka spridningen negativt. Om man kör med 6 st 3-tummare i en ring kommer diametern bli 9 tum, det kommer att börja beama vid 1,5 kHz.
more10 Posted - 2013/10/22 : 13:25:53
Vi tar en Peerless 3-tummare som exempel.

Vi ser att den håller ihop fint upp till 2,5 kHz. Jag skulle välja 2,5 som delningsfrekvens och vinkla elementen 30 grader (så det blir 60 grader element till element). Då kommer dom summera fint inom 30 grader.

Jag har nog inte tänkt klart än. :-)

solhaga Posted - 2013/10/22 : 13:21:30
Det är jag van vid
more10 Posted - 2013/10/22 : 13:15:05
Tog bort mitt förra inlägg för jag hade nog inte tänkt klart. Solhagas förra inlägg hänger därför i luften
solhaga Posted - 2013/10/22 : 13:10:08
Smart!
Med tvåtums bredbandare kanske man skulle kunna göra kompetenta hemmabiohögtalare.
solhaga Posted - 2013/10/22 : 12:49:03
Naturligtvis inte, men adresserar samma slags problem; att jämna ut spridningen.
Vad kan man tänka sig för vinkel på sidoelementen?
more10 Posted - 2013/10/22 : 12:19:08
quote:
En slags mini-CBT i två dimensioner alltså?

Jag tror inte att det är riktigt jämförbara principer.
Wing Zero Posted - 2013/10/22 : 11:42:35
Jag vill ha för mig att Vifa hade en liknande konstruktion med en centerrad diskant med en massa små element runt om. Detta är definitivt något som jag vill testa.
solhaga Posted - 2013/10/22 : 09:53:36
En slags mini-CBT i två dimensioner alltså?
more10 Posted - 2013/10/22 : 08:59:22
Nyckeln är väl en liten diskant: SCAN-SPEAK ILLUMINATOR #190;#8243; TEXTILE DOME TWEETER, 55,3 mm i diameter.

more10 Posted - 2013/10/22 : 08:31:42
Du har uppfattat det där med vinkling rätt.

Det är inte diskantens spridning som minskas i en MTM, det är basarnas spridning som minskar. Spridningen kommer att minska horisontellt på samma sätt som vertikalt. Det är så att säga essensen av idén, att få samma spridningsmönster vertikalt som horisontellt.

En alternativ konfiguration fast samma idé:
M M
 T
M M

Här borde avståndet vara mindre mellan elementen, och sprida lite vidare.

Det är ju bara en idé, jag skulle inte lägga ner en massa tid och fint material på den.

Egentligen skulle man kunna sätta så många element som får plats runt diskanten. Om diskant och bas är lika stora borde man få plats med 6 element runt diskanten.

M
M     M
   T
M     M
   M

Om inte du gör detta så kommer jag att göra det själv någon dag :-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000