T O P I C R E V I E W |
Tobba |
Posted - 2013/08/15 : 16:45:00 Hej!
Kan någon ge mej tips vart jag kan köpa en billig multimeter,(postorder) jag funderar nämligen på att köpa en rörförstärkare och den har manuell biasinställning, jag ska alltså använda den till att ställa in bias. Kan också tillägga att jag är helt okunnig på detta område.
Med vänlig hälsning,
Tobbe |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ztenlund |
Posted - 2013/11/23 : 15:42:49 Jag kom att tänka på den här kortisen med 1500 V DC och god tillgång på ström... http://www.youtube.com/watch?v=heE4p5nvjro
|
ztenlund |
Posted - 2013/11/23 : 15:08:08 Claes, jag tänker som sagt inte pröva. Kortslutning är aldrig någon höjdare och vad som händer beror förstås på alla delar i "kretsen". Är säkringen trögare än resten så "brinner" givetvis resten upp som du skriver.
Pix: Min multimeter verkar vara specad för 600 V AC och 1000 V DC att döma av texten vid uttagen. Valen för skala (den har inte autorange) är dock 700 V och 1000 V på högsta. Förmodligen står det något i manualen som jag inte vet var den ligger just nu.
Det där med kortslutning och isolationsavstånd är intressant även i det lilla. Min lilla Teac uppförde sig otroligt mystiskt och började slå av och på ganska kort efter att jag köpt den (begagnad). Efter lite inspektion och kliande upptäckte jag att en lödning hade fått ett rejält "morrhår" som låg väldigt nära annan metall. Alltså blev det strömhopp helt plötsligt och då slog den av och på igen, men det var inte totalkortis hela tiden. Efter "justering" av detta så har den nu fungerat felfritt i flera år... |
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/23 : 12:25:23 Ja, jag har en gång i tiden jobbat på ett labb, jag micklade med spänningar upp till 50kV, jag var bara 19-20 år gammal, men fick itutat mig väldigt mycket säkerhetstänk. Vi hade alltid en radio på, ingen musik intunad, utan bara "ingenting" då hör du coronaeffekten, alltså när högspänningen börjar krypa. Vanlig nätspänning kryper inte. Högspänning gör det, vad som händer är att den kan slå över långa avstånd, men lite i taget, den hoppar en liten bit, sen gör joniseringen att det nya stället den nådde, har full spänning det blir en ledande väg, sen fortsätter det. Kolla hur en blixt rör sig, den går inte från "himlen" till marken i ett steg, den hoppar fram från "punkt" till punkt. Sen när den når "marken" är det kontakt hela vägen upp till molnen och sen brakar det till.
Så, med högspänning var försiktiga som fan helt enkelt. Sladd som ska tåla spänningen kan bli uppätna, lite i taget. En hand i apparaten, högern, vänstern bakom ryggen. |
pix |
Posted - 2013/11/23 : 12:10:37 Ryssen, det är möjligt att svara på Men om multimetern är specad för max 600V så skall den vara säker att använda upp till denna spänning (förutsatt att du använder den som avsett) Det skall finnas ett CE-märke på den där tillverkaren garanterat detta Men över denna nivå så frånsäger sig tillverkaren allt ansvar
Överspänning kan ge överslag, vilket betyder att isoleringen inte lyckas hålla tillbaka spänningen, och i princip så kan du stå och hålla i 1000V mellan händerna...
Jag fick tidigare ett trasigt rör-baserat nät-agg på dryga 1000V från en tidigare arbetsgivare. Felet visade sig vara just detta Två kablar (bägge fullt isolerade) hade flyttats intill varandra Närheten gjorde att isoleringen brast och det blev överslag
Och som Claes påpekade, här hjälper inga säkringar i värden
Jag är glad att jag inte stod i närheten när detta hände, för det var otroligt mycket energi i kondensator-banken som laddade ur
När väl blixten slagit hål i isoleringen så utgör luften mellan ledarna isolering Dock leder luft ström bättre än plast vilket i praktiken innebar att ledarna smälte (svetsades) ihop och kortslutningen var fullständig
Jag vill inte avråda från att meka med elektronik, men är det är sällan bra att prova sig fram Det är farliga saker vi pysslar med här, som måste respekteras
|
Ryssen |
Posted - 2013/11/23 : 11:52:28 Min multimeter är specad till 600v,men använde den i mitt GM-70 bygge och mätte 1000v med den så det är inte att rekommendera då.. |
pix |
Posted - 2013/11/23 : 11:27:52 Ja, jag tycker det ä jättebra att du tar upp det här med säkerhet Claes. Man skall veta vad man gör om man skall mäta/meka med höga spänningar. Tyvärr finns allt för ofta inställningen att det ingår att man skall få sig en "kyss" ibland, vilket är en livsfarlig inställning. Vid tveksamhet så finns det alltid någon att fråga
Vissa rörsteg kan ha upp till +1000V, vilket även detta kräver instrument som är anpassade för detta. Jag har själv 3st Fluke, samtliga specade. till max 600V, så jag undviker att mäta högre spänningar än så. Det betyder att även säkrade multimetrar kan bli farliga, då en brunnen säkring kan få spänning-överslag och alltså leda ström
Även "vanlig" elektronik har säkerhetsnivåer som ofta överträds vid div. byggen. Många kolfilmsmotstånd är specade till max 200V, kablar jag sett i vissa förstärkare är lågspänningskabel, dvs max 50V...
|
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/23 : 10:14:48 Ja, jag tyckte bara att man bör veta om att högampersläget kan vara riktigt farligt och det är olyckligtvis "billiga" multimetrar som har osäkrade högameperemätningar, och tyvärr är det folk med inte jättestora kunskaper som kanske köper de billiga. Det vore en så onödig skada. |
pix |
Posted - 2013/11/23 : 09:24:16 Säkerhet måste gå före allt annat, och jag tror att vi alla skall vara medvetna och respektera de risker vi utsätter oss för Ingen hobby är så viktig att man skall riskera hälsan
Problemet med en kortslutande multimeter är ju att denna är lågohmig i strömmätningsläget, till skillnad mot en kroppsdel, som ju är ganska högohmig. Likväl kan en stöt i en kroppsdel orsaka omedelbar död
Jag håller med dig Claes om att det finns risker i våra leksaker, och om man är osäker på var dessa finns, så bör man be om hjälp
Men jag vill även vidga denna risk till ytterligare delar i en förstärkare.
Gammal elektronik kan mycket väl ha nätdelar som bäckat ihop till kortslutning, elektrolyt-kondensatorer som exploderar mm Man bör tänka igenom sådant innan man stoppar sladden i vägguttaget!
Själv mjuk-startar jag alltid upp gammal elektronik med en vridtrafo för att minimera riskerna Jag undviker att sticka in händer eller stoppa ansiktet nära tills apparaten gått varm och bevisligen inte har några katastrofala fel
Tänk även på att gamla rörsteg och TV-apparater kan ha uppladdade kondensatorer, flera år efter att de senast använts. Att dra ur sladden är mao ingen säkerhet i sig
|
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/23 : 09:04:24 Kolla här, ingen tokexplosion men håller du den där i hand så får du rejäla problem, med handen. http://www.youtube.com/watch?v=i9jpwGTy66g |
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/23 : 08:55:38 Ztenlund, stoppar du den direkt i eluttaget med den inkopplad i osäkrat strömläge så kommer det att flyta många tusen ampere i den, den vanliga säkringen går inte. Den har en utlösnings tid som gör att vi en ren kortis flyter det många många tusen ampere.
Jag har kortat 230 V en gång, fick för mig att jag skulle testa en jordfelsbrytare. Jag hade en mätprob som jag kortslöt mot en vattenkran. Halva proben försvann och jordfelsbrytaren löste INTE ut. Däremot gick en 16A propp. Det beror på att det flöt så mycket ström att en jordfelsbrytare inte hinner lösa ut. Den har en aktiveringstid på typ 30 ms, så använder man den tiden och säger att proppen löste ut innan så kan man kolla i en lista och då ser man att det flöt över 5000A om jag minns rätt. Så stoppa inte in den där i eluttaget annat än för att mäta spänning.
Korslutning i nätuttaget ger sjukt mycket ström, en kort stund. Men din multimeter kommer att explodera, och du blir minst av med handen. |
pix |
Posted - 2013/11/23 : 07:10:59 det är både enklare och säkrare att mäta spänning över en känd resistans och sedan räkna ut strömmen I = U / R
|
ztenlund |
Posted - 2013/11/23 : 01:24:14 Min några år gamla är som den nedre ungefär att döma av märkningen på den, dvs 200 mA säkrat i ett hål med säkring och 10 A osäkrat/20 A en kort stund i ett annat hål. Några fler upplysningar kanske står i manualen som jag inte vet var den ligger f.n. Stoppar man den direkt i eluttaget (10A) så borde dock den vanliga säkringen gå först, men jag tänker inte pröva. Jag brukar dock mest använda den till att mäta spänning eller resistans. Den har en "temperaturpinne" också, men den har jag väl mest använt som en kul pryl någon gång.
Det här verkar vara lite mer Teknik & DIY så jag flyttar dit tråden. |
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/22 : 23:08:49 Titta på den här på hos kjelle: Unfused står det på 10A området: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut58a-p48153
Så, det är inte särskilt ovanligt. Tog ett par minuter att hitta två stycken. |
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/22 : 23:06:17 Då kanske det var vanligt för säg 10 år sen då? Kolla på den här från elfa, "unfused" står det på 10A området. Så, var jäkligt försiktiga. Ni får rejäla skador om ni drar en kortis genom den på det osäkrade området. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-045-79&toc=19047 |
sladdbarn |
Posted - 2013/11/19 : 08:41:57 Min har en säkring. |
Lovan |
Posted - 2013/11/19 : 08:34:26 Koonstigt, jag tror aldrig jag har sett en multimeter som inte är säkrad till 10A? |
Claes_Ireland |
Posted - 2013/11/18 : 22:59:18 En sak till om multimetrar, mät ALDRIG och jag menar verkligen ALDRIG ström på det högsta mätområdet. Det är oftast en särskild plug för det, och den är ofta inte SÄKRAD. Drar du en kortis genom en multimeter på det sättet så exploderar den, det ska vara i nivå med en handgranat. Så, mät aldrig ström i "högström" läget, om det nu inte är säkrat då, men det är inte så vanligt på "billiga" multimetrar. |
Lech |
Posted - 2013/11/05 : 13:17:14
Själv föredrog jag "på slutet " att använda digitaltekniken och gör Bias eller inget annat på förstärkare utan gör som "man ska" göra enligt leverantören/konstruktörens anvisningar ( det kommer dock aldrig att hända mer )
Därför är får Tobba ett FLUKE Modell 70 series l1 som på ebay kostar 195 USD , GRATIS om han fastnar i träsket. Har dock några "sämre" som hamnar i bingen före jul.
Jag frågar inte om det duger för det vet jag. Som en miss ledd hävdar "första vetenskapliga ...... "
Missförstå nu inte detta "åsså" Please. Låt Tobba fastna i träsket eller grushögen , det kvittar med tiden.
Själv fastnade jag i träsket och blev kvar , det ser jag nu.
Har försökt kravla mig till grusgropen ,men kom snabbt tillbaka till träsket.
MVH Lech
|
Erik Andersson |
Posted - 2013/11/05 : 12:27:42 För biassjusteringar och liknande mätningar föredrar jag en analog mätare med visare framför de digitala. Då är det enklare att "juppa" upp och ner för att kolla om det är oxid på potten. Det är ofta fallet då man inte direkt vrider på dem dagligen. Mätningen tillgår oftast över ett motstånd på c:a 10 ohm mellan katod och jord. Man kan då även mäta strömmen (i ma) genom röret om så önskas. Detta under förutsättning att multimetern är tillräckligt lågohmig. |
Lech |
Posted - 2013/11/05 : 11:19:27 Tack Ingvar för inbjudan. Men jag bjuder och isf en lunch så jag kommer där ifrån . Vi handlar regelbundet Ost och käkar lunch i Kungsbacka.Hittills bäst för mig. .
Kungsbacka besökte jag frekvent när Jens hade krogen/hotell i närområdet men vi kom sjövägen så hemtransport ( på den tiden ) var klar från start hemmavid.
Slut på multimeter disk. ?? eller åtminstonde flytta till........
Fortsätt gärna via PM och Bernt har varit hemma här och fått inspiration till sitt engagemang för några år sedan. Finns Jfr med Bo Hanssons på någonstans på forumet.
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2013/11/04 : 15:06:32 quote: la allt krut på en ny telecaster i veckan
Mycket förståndigt! Det ursäktar allt.
Ingvar |
Junepe |
Posted - 2013/11/04 : 12:54:46 Tyvärr inhandlades en enkel leksaks multimeter för 199 riksdaler av Classe O. Även den billigaste möjliga Fluke skapar större hål i plånboken just nu, la allt krut på en ny telecaster i veckan. Multimetern fick mig i alla fall att tro att det som stod på displayen stämde. Men ska faktiskt ta hit en Fluke och se hur olika dom mäter bias på min monoblock. Älskar dessa monoblock, vilken musik dom spelar.
Angående "lura inte pöjken i rörträsket" så tycker jag att det är precis vad man alltid ska göra. Vilseled alltid in precis alla i rörträskets ljudåtergivande mäktighet. Melkor även känd under namnet Morgoth lyssnar ju som alla vet på transistor hifi, vissa påstår att han planterade just detta hat så djupt i sin högste löjtnant Sauron så att den egentliga anledningarna till de kommande krigen var i själva verket utrotandet av just rör återgivande hifi. Dels för att hans arme ofta bestående av lort har sjukt svårt att handskas med just finkänslighet. I drömmens Vattnadal är det givetvis uteslutande rör som gäller för återgivningen av livets melodi.
Hur som helst så mätte jag in 0.3DCV på bias. I nuläget var värdet på 3 av de fyra punkterna 0.28DCV. Gjorde om samma procedur igen efter 30 min och det gav då värdet 0.3DCV på alla fyra punkterna.
((( Junepe ))) |
Erik Andersson |
Posted - 2013/11/04 : 07:40:16
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2013/11/03 : 23:39:36 Nu är vi väldigt långt OT men jag undrar bara, var jag inblandad i ovannämnda högtalarprojekt?
Min namne antar jag är IÖ, han får väl sägas vara ganska framgångsrik med både Ino och Guru sortimenten. Erik spelar i en annan division, han förändrade hela "hifi" världen när han genom Audio Inovations, Edison och Anderson apparaterna återfödde rörtekniken, väldigt få av dagens aktörer i rörvärlden hade existerat idag utan Erik.
Själv säljer jag några hundratal högtalare om året, de flesta för professionellt bruk, fortfarande sk hifi, även om de inte sitter i bostäder, byggsatser för hemmabruk går en hel del, t.ex till Hong-Kong, USA, Canada, Norge förutom hemmamarknaden. Vännerna i NoFrills Audio säljer säkert en hel del också så intresset finns nog fortfarande, här och där.
Jag tror att Du inte bor så långt ifrån min hemort så Du kanske skulle slinka in på the Square, äta en bit, ta ett glas, min nota, och höra hur kul det är med riktigt bra ljud i restaurangmiljö, eller kom en onsdag och va med på min och Tords quiz!
Ingvar |
Lech |
Posted - 2013/11/03 : 22:53:28 Det en Fluke modell 70 series 2 som är gratis.( overkill för bias. )
Ingen vill ha Hifi längre mer än några få utvalda, resten döa eller inte aktiva mer i HiFi.. )
Ny tråd om multimeter ?? innan hifi begreppet helt dött ut ???
Allt med 50-60 år i nacken ( = mitt tyckande )
Gäller såklart " hemma hifi "
MVH Lech Rättat och sorti edit |