HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 JLH klass A slutsteg -problem-

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Karl Posted - 2013/07/30 : 15:10:45
Har precis slutfört mitt första klass A bygge och tyvärr stött på lite problem.

Eftersom jag köpt korten på Ebay som byggsats utan några egentliga kopplingsscheman vet jag inte exakt hur allt ska kopplas samman med tanke på jordning osv.

Korten ska vara samma kretslösning som JLH 1969.

Problemet är att jag får kraftigt brum på båda kanalerna även med signalkälla inkopplad. Vad jag tror så är det något form av jordfel. Vore jätte tacksam för hjälp av någon mer kunnig än mig själv.

Ingångskontakterna är isolerade från chassit så även högtalarterminalerna.

Lägger upp en bild:


Det sitter en softstart som är kopplad från nätspänning till trafo, trafon är en 300VA 2 * 15 där en lindning är kopplad till vänster kanals likriktarbrygga och den andra lindningen är kopplad till höger kanals likriktarbrygga.

Från likriktarbryggan går strömmen vidare till en stor kondensator där jag även kopplat att avstörningskondensator på 0.22 uf.

Väldigt simpelt och basic gjort, kan säkert förbättras ytterligare men det ska kunna fungera utan brum tycker jag.
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas J Posted - 2013/09/08 : 08:34:34
Ja, om man ljuger för oss så är det väl en sak, men ljuger man avsiktligt för att kunna få en vara sålt lättare eller dyrare så tycker jag att det är dåligt!
Bernt Jansson Posted - 2013/09/07 : 19:14:02
quote:
En före detta arbetskamrat till mig som byggt detta för ett antal år sedan, han jobbade på Universitetet som ingenjör inom elektronik och hade mycket hög kompetens.
Jaha, där ser man. Vad ska vi nu tro?
Tomas J Posted - 2013/09/07 : 16:16:31
http://www.tradera.com/unikt-handbyggt-klass-a-slutsteg-auktion_340874_190061485

Din första mening i din tradera annons rimmar illa med din första mening i den här tråden!

Det är fult att ljuga har jag lärt mig.
Bardis Posted - 2013/08/17 : 11:32:20
Du kan ju komponent-tweaka. Det kan ändra ljudkaraktären en hel del.
Tomas J Posted - 2013/08/16 : 21:33:56
Jag håller med Bernt!
Jag tycker att många anläggningar låter just glittrigt eller lite skrammligt och vasst i de övre registrena, jag föredrar nog ett lite nedtonat övre register.
Just det glittriga och skrammliga får mig att bli lyssningstrött.

Kanske ska du ge ditt bygge några veckor, det kanske slutar med att du vänjer dig vid dess karaktär och beslutar dig för att behålla det !
Bernt Jansson Posted - 2013/08/16 : 21:16:27
Dovt i övre registren tolkar jag inte nödvändigtvis negativt. Snarare tvärtom.
Modeljudet för hifi idag är "glittrigt". Frågan är: Låter det verkligt?

Det är ju utgångskonding på JLH om jag minns rätt, vad har du för sort där?
Är det bara elektrolyt så kan du ju prova att parallellkoppla med folie.
Karl Posted - 2013/08/16 : 19:03:29
Kul Thomas!

Nu är i alla fall locket på och allt är frid o fröjd. Känner mig nöjd med ljudet, dock passar det inte min nuvarande kringutrustning. Musikalitet och dynamik är mycket imponerande och röster får en härlig naturtrogenhet. Jag tycker däremot att det låter aningen nedtonat och dovt i de övre registerna.

Det lutar nog åt att någon annan får ta över denna skapelse, ska istället hitta någon annan rolig konstruktion som passar mig bättre.
Tomas J Posted - 2013/08/14 : 13:01:55
Härligt att det fungerar!
Själv väntar jag bara på lite motstånd ifrån elfa för att få ihop mitt bygge...
Karl Posted - 2013/08/14 : 09:55:20
Nu har jag provat förslaget med att knyta samman signaljordarna i en enda punkt med ett 100 ohms motstånd. Samtidigt bytade jag internkablage till skärmat av högre kvalité samt satte i en ALPS pot för att kunna köra signalkälla rakt in.

Nu är det tyst som i graven och fungerar helt perfekt

Låter bra, har en ganska avrundad lite mysig karaktär, med rätt högtalare kan det säkerligen bli en riktigt trevlig skapelse. Mellanregistret sticker ut med en väldigt fin närvaro och naturtrogenhet.


Karl Posted - 2013/08/01 : 15:48:54
Jag ska prova med motstånden. Mjukstarten är absolut inte nödvändig till en 300VA trafo och med så pass lite kapacitans men jag hade den liggandes och tänkte att det inte kan vara fel.

Kondensatorerna är från Mallory och har en kapacitans på 16 000 uF per kanal.

Bygget är ett så kallat junkyard bygge med delar som jag hade liggandes, kan säkert förbättras och optimeras på många sätt men jag tycker det borde fungera hyfsat med de komponenter som sitter där nu.
Tomas J Posted - 2013/08/01 : 09:35:11
Föresten, var mjukstarten nödvändig, provade du innan utan softstart först?
Hur stora är kondensatorerna efter likriktningen?

Är nyfiken då jag pysslar med ett liknande bygge
Tomas J Posted - 2013/08/01 : 09:30:59
Jag skulle pröva med ett 100 ohms motstånd ifrån varje kontakt ner mot chassiejord.
Då slipper du en lopp mellan kanalerna, merkostnaden för motståndet är väl 1 krona eller så, klart värt att pröva!

Intressant bygge, jag ser fram mot en lite mera utförlig pressentation när du fått ordning på allt!
manw Posted - 2013/08/01 : 00:22:13
Ja, om du kopplar ihop signaljordarna, så räcker det från den hopkopplade punkten med ett 100 ohm motstånd mot jord i lådan. Jo, likströmsmässigt är det ju isolerat som du säger, men beroende på hur det ser ut fysikt så kommer du ha en hel massa "transformatorer" och "kondensatorer" på olika ställen i lådan. Två paralella ledare blir en transformator som kan överföra brumstänning när det går en ström genom ledarna, två plattor med isolering mellan, fungerar som en kondensator, som kan överföra växelström/spänning som jag skrev, t.ex. dina transistorer som är isolerade mot kylflänsen fungerar som små kondensatorer,
Karl Posted - 2013/07/31 : 23:01:18
Tack för tipsen. Men som jag förstår det är grundtanken att man bara sätter ett 100 ohms motstånd på den ena signaljorden ner i chassit.

Vad kan hända egentligen om det flyter runt i lådan som du skrev är det någon säkerhetsrisk med detta. Vad jag inte förstår är att egentligen ingenting har kontakt med lådan eftersom både trissor, och övriga kontakter är isolerade. Resultatet borde i teorin i så fall vara att lådan egentligen inte har något med elektroniken att göra förutom skyddsjorden.

Lite förvirrande detta
manw Posted - 2013/07/31 : 22:13:55
Jo, det kan gå bra att jorda ihop signaljordarna där och ett motstånd på 100 ohm till lådan, alternativt så kan du ju ta ett motstånd från varje signaljord till lådan. Ihopjordningen skall ju vara för att allt (i detta fall lådan) inte skall ligga o flyta potentialmässigt AC, och motstånden för att man å andra sidan inte skall få jordloopar där betydande jordströmmar börjar gå o ger upphov till brum. Säkert bättre beskrivet i den där tråden... Jordning o skärmning kan vara riktigt lurigt, i synnerhet när man skall certifiera prylarna.
Karl Posted - 2013/07/31 : 12:19:22
Har läst jordningstråden och den är mycket intressant, dock förstår jag inte helt och hållet hur jag ska applicera detta på just mitt bygge.

Är det meningen att jag ska koppla ihop signaljorden på respektive kanal i en punkt?

Så här kanske?
Bernt Jansson Posted - 2013/07/31 : 11:50:16
Japp, Lennarts tråd om jordning är en av de klassiska trådarna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302
manw Posted - 2013/07/31 : 11:41:25
Tillbaka till ursprungsfrågan då kanske. Håll koll på jordarna och jorda ihop allt (DC-jord) i EN punkt, anslut sedan plåtlådan bara i EN punkt via ett 10 - 100 om motstånd. Att det blir typ ett "stjärnjordat system. Har för mig att någon här på forumet har skrivit mer utförligt om det.
soundbrigade Posted - 2013/07/31 : 03:44:21
Det är det jag alltid hävdat - PIO betyder Passar Inte Oss.
Karl Posted - 2013/07/30 : 21:31:18
Hej

Jag fick rätt på brummet. Kondensatorerna jag kopplat parallellt över de stora nätkondensatorerna var gamla Pio 0.22 uf kondensatorer som jag hade liggandes. Jag bytade dessa mot Rifa 1 uF och helt plötsligt är det helt brumfritt, mycket märkligt.

Har spelat musik och det låter riktigt bra efter första intrycket dock när jag bytade musik och det var tyst i högtalarna kom det en stor smäll och sedan blev det tyst igen. Lät typ som att det skickade ut DC på utgången under en sekund. Utöver detta fungerar det utmärkt att spela musik även efter smällen.

Funderar också lite om kylflänsarna räcker, nu när jag fick på locket ligger tempen med stektermometern på 55 grader och jag kan hålla handen ca 8 sekunder på kylflänsarna innan det bränns rejält.

Tacksam för alla svar hittills.
manw Posted - 2013/07/30 : 17:17:43
Okay, där kom ett schema som förändrar saken. Tar bort inläggen då.
Karl Posted - 2013/07/30 : 17:15:06
Hej

Nja nätdelen är rätt eftersom konstruktionen bygger på originalversionen av JLH 1969 det är alltså en vanlig enkelmatad nätdel i mitt fall köra en lägre matningsspänning på +18V efter likriktning, tack vare detta klarar jag mig med mindre kylflänsar.

Flänsarna ligger på 52 grader så det ska klarar sig, det går lätt att ha handen på utan att bränna sig.

Kopplingsschemat ska vara detta enligt säljaren: http://www.kk-pcb.com/jlh1969.gif

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000