HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sub som inte står stilla..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
iMac Posted - 2013/06/28 : 14:12:44
Har en Velodyne sub som låter illa när jag spelar högre, trodde först att det var något med elementet men när jag tryckte på den försvann missljudet, kom fram till att det är fötterna som låter (knarrar) mot plastmattan!!

Vad är bäst att ställa en subba på så att den dels står stilla o att den inte kopplar mot golvet (betong)?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
iMac Posted - 2013/07/03 : 15:07:08
Jo, huvudproblemet var knarret men det ska lösas med skumfötter. Sedan blev det ett litet sidospår/tanke om att förbättra(?) basen genom att tex öka vikten på lådan så den står stilla.
iMac Posted - 2013/07/03 : 10:20:29
Nu är det inte kopplingen mot golvet som jag tänkte på utan att lådan som basen sitter i svänger med pga låg vikt, lägger jag en CD skiva på basen så åker den fram o bakåt.. Eller är det så att resonansfrekvensen för lådan + fötterna är såpass låg att den inte påverkar ljudet?
iMac Posted - 2013/07/01 : 10:04:13
Har skumfötter till mina stativare o såg att det finns till subbar så blir nog att prova med dessa.

En sak som jag funderade på, det finns ju vissa golvhögtalare som man kan fylla med sand, men det finns väl inga subbar med den möjligheten?! Är det så att en sub inte vinner något på att vara tung o inte studsar/svänger med?
Klas Posted - 2013/06/28 : 19:50:09
Om du vill prova med varianten "novibra" så har jag ett par sådana 10x10 plattor du kan få.
Skicka PM om så är fallet!

Mvh Klas
iMac Posted - 2013/06/28 : 17:45:09
Frågan är vad som är bäst, subben står ju på ett betonggolv, så gör en stenskiva någon nytta eller är det bättre med "akustikfoam" eller liknande som dämpar kopplingen mot golvet?!

Passerati: Vad är för akustikfoam som du har använt?
gcs Posted - 2013/06/28 : 16:25:20
Ställ subwoofern på en stenskiva.
Ryssen Posted - 2013/06/28 : 15:22:21
http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/vibrationsdampning?l=info&pid=7012

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000