T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2013/06/04 : 08:04:08 Hur gör man för att kolla om en konding fungerar eller ej. Har sökt på nätet men hittar inget. Har bara ett universalinstrument |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Thzar |
Posted - 2013/06/05 : 00:33:26 Köp en ny kondensator. Väldigt basic. |
RuneStone |
Posted - 2013/06/04 : 20:12:08 kapacitansen kan du räkna ut genom att ladda kondensatorn med ett känt motstånd och en känd spänning om jag inte minns fel..man mäter laddningstiden.. har för mig man mäter 1 tau..
|
fixarstig |
Posted - 2013/06/04 : 17:04:49 Här är det mycket basic |
iMac |
Posted - 2013/06/04 : 13:23:24 Har du ett oscilloskop o en signalgenerator så kan du kolla en konding snabbt o lätt! |
fixarstig |
Posted - 2013/06/04 : 12:16:42 Tack Pix. Hmm, låter som om det är enklare att köpa nya än ny multimeter |
pix |
Posted - 2013/06/04 : 08:19:49 En kondensator har väldigt många parametrar och det är svårt att själv mäta alla De enkla att mäta är: Kapacitans - de flesta multimetrar har en sådan funktion. Kondensatorn måste då frikopplas från sin krets för att mätas DC läckage - äldre kondensatorer får ibland skador på isolationen mellan polerna och börjar leda DC ström. Vid kraftigt läckage (kortslutning) kan man mäta resistans med sin multimeter, men vid mindre läckage kan behöva mäta så man inte får DC spänning efter kondingen i sin koppling
Bland de lite svårare att mäta är: ESR (Eqvivalent Serie Resistans)- dvs hur stort motstånd utgör kondensatorn för AC-spänning Detta kräver en ESR-meter (vilken du enkelt kan bygga själv, se bland mina byggtrådar). ESR kan du oftast mäta med kondensatorn på plats i din krets för felsökning Spänningstålighet - svårt att mäta utan göra förstörande prov
Det finns som sagt massor av parametrar som måste vara rätt för att en kondensator skall fungera som tänkt Men det enklast detekterbara om en konding tjänat ut, är inte kapacitans, utan ESR Jag har t.ex sett snus-torra gamla elektrolyter uppvisa hyffsad rätt kapacitans, men en katastrofal ESR Jag har dock aldrig sett en konding med dålig ESR fungera som tänkt i sin krets /Pix |